Mededeling

Collapse
No announcement yet.

administratieve keuring lichte vracht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• administratieve keuring lichte vracht

Twee maanden geleden kocht ik voor mijn vrouw een tweedehands Opel Combo (gekeurd voor verkoop, carpass... alles volgens het boekje)

Vandaag kreeg ik echter een uitnodiging in de bus van de keuring ?

GELIEVE UW VOERTUIG OPEL COMBO TE LATEN KEUREN IN EEN STATION NAAR KEUZE TEN LAATSTE OP:

- de dag waarop het voertuig in gebruik genomen wordt op de openbare weg
    - voor een tweedehands lichte vrachtauto, kampeervoertuig is na de inschrijving en voor ingebruikname op de openbare weg een administratieve keuring en weging vereist.

auto is nog gekeurd tot 19.9.2017

Wat is dat nu weer voor zever? Het betreft hier toch in feite maar een gewone auto (met 5 zitplaatsen) . Is dat echt verplicht om daar op in te gaan of kan die "administratieve keuring" ook niet gelijk met de gewone keuring in september volgend jaar ??

Bedankt voor het meedenken ;-)

Ja dit moet voor je het voertuig in gebruik mag nemen... dus rijdt je vrouw nu in feite rond met een voertuig dat administratief niet volledig in orde is, dit is één van de nadelen van een lichte vracht...
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Goh ik heb een jaartje gewacht, enkel opletten dat je u van den domme houdt bij politiecontrole. (die geven 14d om u in orde te stellen)
      Polo 6n 1.4

Comment

dat is toch weer een mooi staaltje "geldklopperij" ik wist dit echt niet (is toch belachelijk, auto is gekeurd en daarna zou je terug moeten gaan voor zo iets?) ten andere, hij is toch ook maar gewoon ingeschreven als personenwagen met vijf zitplaatsen, lichte vracht stel ik mij toch iets anders bij voor ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
          hij is toch ook maar gewoon ingeschreven als personenwagen met vijf zitplaatsen, lichte vracht stel ik mij toch iets anders bij voor ???
          Is hij ingeschreven als personenwagen of is hij ingeschreven als lichte vracht ?

Last edited by Packard; 25/11/2016, 21:21.

Comment

hij is toch ook maar gewoon ingeschreven als personenwagen met vijf zitplaatsen, lichte vracht stel ik mij toch iets anders bij voor ???
            Is hij ingeschreven als personenwagen of is hij ingeschreven als lichte vracht ?

Comment

duidelijk lichte vracht en tigra kent de nadelen (paar andere dingen, dubbele keuring bvb) niet

Comment

Jij zag zijn inschrijvingsbewijs dus ?

Comment

ik betaal in alle geval taks voor een gewoon voertuig .

Comment

dan moet je niet voor administratieve keuring gaan. Ik vermoed dat in het verleden deze combo een lichte vracht was. Wat zegt je gelijkvormigheidsattest qua zitplaatsen?

Comment

Dan loopt er duidelijk iets verkeerd, ofwel is die wagen een lichte vracht (en het aantal zitplaatsen doet niets ter zake hoor, kijk maar eens naar een pick-up bijvoorbeeld) ofwel is het een "normaal" personenvoertuig. Zoals inderdaad voordien reeds gemeld is je inschrijvingsbewijs het enige dat zal kunnen aantonen tot welke categorie dit voertuig behoord.

Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Een pick up heeft een laadruimte die apart is van de cabine, dat maakt dat de regels anders zijn.

Een combo met 5 plaatsen is nooit een lichte vracht.

Comment

of je rijd nu rond met een auto die als lichte vracht is ingeschreven, maar waar de vorige eigenaar een achterbank bij heeft gezet.
                          hoeveel zitplaatsen heeft je auto op de documenten staan, en wat staat er op u inschrijvingsbewijs geschreven? personenwagen of CT

Comment

De vraag was :

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            En je antwoordde :

Maar, da's helaas geen antwoord op de gestelde vraag.

Als de Combo daadwerkelijk ingeschreven is als lichte vrachtwagen, dan zal hij - nadat jij hem ingeschreven hebt - sowieso terug naar de keuring moeten voor die "administratieve keuring" ... als ik het goed heb, dan staat dat trouwens ook overduidelijk vermeld op de papieren die de verkoper je meegaf.

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                            Een combo met 5 plaatsen is nooit een lichte vracht.
                            Toch wel ...

Opel België heeft een aantal jaren terug een aantal Combo's verkocht die :

- ingeschreven werden als lichte vracht

- een Europees gelijkvormigheidsattest hebben als lichte vracht

- 5 zitplaatsen hebben

- geen vaste wand hebben tussen achterbank en kofferruimte

- belast worden als personenwagen en dus niet als lichte vracht

Comment

hoe kan dat nu.
                              ingeschreven als lichte vracht en belast als personenwagen, dat klopt echt niet

ofwel wordt die toch ingeschreven als lichte vracht, ook al heeft die 5zitplaatsen (hangt er vanaf hoe lang de laadruimte achter de achterbank is), maar dan betaal je gewoon LV tax (max 148€ voor 3,5ton)
                              ofwel is die ingeschreven als personenwagen omdat hij legaal niet voldoet aan de LV regels (laadruimte 50%en vaste wand tussen personenruimte en laadruimte) en dan hoef je ook geen administratieve keuring te doen als LV.

die administratieve keuring van LV is enkel alsje een LV opnieuw inschrijft. die wordt namelijk gewogen op de keuring en dat moet op het nieuwe inschrijvingsbewijs komen. de vorige eigenaar kan dat niet doen aangezien het nieuwe inschrijvingsbewijs er nog niet is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                ingeschreven als lichte vracht en belast als personenwagen, dat klopt echt niet
                                Klopt als een bus, hij voldoet niet aan de "50% regel": zijn laadruimte is kleiner dan de helft van zijn wielbasis en daarom valt hij onder de fiscale regeling van een personenwagen voor wat betreft verkeersbelasting.

Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                die administratieve keuring van LV is enkel alsje een LV opnieuw inschrijft
                                Dat is hier duidelijk het geval en dat staat normaliter ook zo vermeld op de papieren die de koper meekreeg bij aflevering van zijn Combo ...

Comment

deze morgen eens rap in de papieren gekeken (die auto is niet vaak thuis )

op de keuringskaart staat: *kleur groen* tot 19.9.17 niet geldig zonder technische fiche
                                  onderaan dan waar normaal de opmerkingen staan staat inderdaad iets van voorrijden administratieve keuring + weging.
                                  het voertuig zal ingeschreven worden als gewone personenwagen.

op inschrijvingsbewijs staat->
                                  aard van het voertuig : lichte vracht
                                  aantal zitplaatsen : 5

nest! zal dinsdag maar eens naar de keuring bollen ermee... (eerste keer dat ik zo'n hok koop )

Comment

het voertuig zal ingeschreven worden als gewone personenwagen.
                                    Ik denk niet dat dat er staat.

eerste keer dat ik zo'n hok koop
                                    Enerzijds werd je onvoldoende geïnformeerd, anderzijds dropte je de papieren in de auto zonder ze te bekijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Ik denk niet dat dat er staat.
                                      Straks nog eens tegoei zien als den otto terug thuis is

Oorspronkelijk geplaatst door Packard
                                      Enerzijds werd je onvoldoende geïnformeerd, anderzijds dropte je de papieren in de auto zonder ze te bekijken.
                                      Gebeurd eigenlijk gewoon omdat de auto mezelf eigenlijk geen zier interesseert maar ja, vrellie willen nu eenmaal graag zo'n soep autootjes

Comment

Prima, wordt vervolgd dus ...

Comment

Working...
                                        X