Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beperkingen voor firmawagen voor zelfstandige?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Beperkingen voor firmawagen voor zelfstandige?

Ik ben aan het overwegen om zelfstandige te worden.
    Typisch is dan dat je een lease of financiering aangaat en afhankelijk van je bedrag dat je op je rekening hebt een dikke wagen kiest.
    Eigenlijk zegt mij dat niet zo veel.
    Moderne wagens interesseren me niet zo veel en al zeker niet de Duitse drievuldigheid.
    Ook heb ik geen zin om 4j met dezelfde wagen rond te rijden.
    Mijn ideale plan zou dan ook zijn dat ik bij het begin even met eigen wagen rondrijd en kilometer vergoeding aan mezelf geef.
    Daarna jonge 2dehands wagen koop op bedrijf, daar 2j mee rij of zo.

Dus hier enkele, waarschijnlijk idiote, vragen:
    - Hoe zit het met 2dehandse wagen op naam bedrijf? Wat zijn daar de boekhoudkundige regels voor?
    - Hoe zit het met VAA op 2dehandse wagen? Neemt men aanschafwaarde, of oorspronkelijke nieuwprijs als basis?
    - Mag je meerdere wagens hebben op je bedrijf? Ik denk bijvoorbeeld aan een MX-5 en een middenklasse gezinswagen.
    - Mag mijn vrouw (zit niet in het bedrijf), dan ook met 1 van de wagens rijden? Wie betaalt dan VAA, zij of ik?
    - Kan ik ook oudere 2dehands kopen op bedrijf? Iets uit de jaren 80 bijvoorbeeld? Of wordt ik daar keihard met VAA mee afgestraft vanwege hoge CO2, of valt dat net mee door lage aanschafprijs?

VAA is gebaseerd op nieuwprijs (min 70%) en CO2 (en nog wat), wat oudere wagens meestal onaantrekkelijk, of gewoonweg idioot maakt als je ze via de zaak inschrijft.

Comment

Voor de vrouw: het bedrijf gaat die auto maar voor 70% of zo kunnen aftrekken, en mevrouw gaat VAA betalen.
      VAA blijft gebaseerd op de nieuwprijs, dus véél te duur voor oude auto's.
      De enige manier om dat te omzeilen is er voor zorgen dat je geen enkele privé kilometer doet met die auto. Maar dan moet je registratie doen, en ofwel wonen waar je werkt, ofwel de auto daar alitjd laten staan.

Vergeet dan die rondritten met je oldtimer cabrio in het weekend maar.

Comment

OK, geen oude auto's dus, hoe zit het met jonge tweedehandse? (2j of zo)
        Daar gaat 6% van de nieuwprijs van af per jaar zeker?
        Qua VAA maakt het maar weinig verschil uit of je nieuwe koopt en er 4j mee rijdt, of 2j oude koopt en er 2j mee rijdt.

Kan dit ook volgens boekhoudkundige regels?
        En mag je meerdere wagens hebben in je bedrijf?

Ik snap ook nog niet goed hoe het zou zitten voor mijn vrouw.
        Zij heeft wettelijk niets met mijn bedrijf te maken, is enkel mijn partner.
        Volgens mijn huidig leasingcontract mag zij mijn wagen gebruiken, ik betaal VAA.

Wat nu als ik zelfstandige ben en ik heb 2 wagens in bedrijf?
        Betaal ik dan niet VAA voor beide wagens?
        Mag ik de ene gebruiken en zij de andere?

Comment

Ik denk dat je VAA voor beide wagens gaat betalen.
          Je moet ook op één of andere manier aantonen dat je vrouw iets doet voor het bedrijf.

Een bedrijf mag enkel kosten inbrengen die noodzakelijk zijn voor de werking van het bedrijf.
          Je mag dus geen TV kopen op je bedrijf en die thuis in de living zetten.
          Als je vrouw medebestuurder is, dan mag ze gerust een auto van de zaak krijgen, maar dan betaalt ze ook de VAA.
          De vraag is natuurlijk ook hoe groot dat bedrijf is. Met 30.000€ inkomsten kan je moeilijk 2 auto's verantwoorden. Als dat 250.000€ is, dan misschien wel.

Comment

Working...
          X