Beste forumleden
Ik ben ervan overtuigd dat een maximale snelheidslimiet van 160 km/u bij ideale omstandigheden perfect mogelijk is op onze snelwegen én, indien juist toegepast, de veiligheid absoluut verhoogd!
Ten eerste is het een vaststelling dat op de SNELwegen al vaak sneller gereden wordt dan 120 km/u.
Nu wil ik even alle desillusionele praat van onze schuimbekkende verkeersminister-idioot Weyts achterwege laten, want volgens zijn natte droom bestaat er geen "burgerlijke ongehoorzaamheid" (sic) meer vanaf 2018 op de snelwegen.
Ten tweede zijn de auto's en de wegen zo geëvolueerd, dat een hogere snelheidslimiet als natuurlijk aangevoeld wordt door de bestuurder. Zelfs de goedkoopste auto's, zijn nog luxuezer, comfortabeler en veiliger dan de auto's van decennia's terug.
Ten derde past het perfect in een plan voor verkeersveiligheid om chauffeurs terug meer verantwoordelijkheid te geven en sneller te laten rijden wanneer het kan, en trager wanneer het moet. Door belachelijk lage snelheidslimieten af te dwingen, maak je van chauffeurs eerder een soort gefrusteerde zombie's die in trance rijden: niet meer opletten op het verkeer rondom hun enzovoort.
Hoe zou dit plan kunnen werken? Men past in de verkeerswet de maximale snelheidslimiet op snelwegen aan tot 160 km/u en behoudt een adviessnelheid van 120 km/u (cfr. Duitsland). Op vele stukken snelweg staan echter al matrixborden: wanneer het dus gewenst is, kan men de snelheid zo terug limiteren: denk aan regen, mist, gladheid, druk verkeer, ongeval, wegenwerken, .....
Waarom? Hier is waarschijnlijk een groot draagvlak voor te vinden bij iedereen die frequent de snelweg gebruikt.
Verder, door de adviessnelheid op 120 te houden, weet iedereen dat indien zij willen, gerust 120 mogen blijven rijden. De 'snelrijders' kunnen dit dan ook voorzien en hierop anticiperen. De chauffeurs die graag 120 blijven rijden, weten nu ook dat ze mensen kunnen verwachten die graag wat sneller rijden, ze zullen hun spiegels nu dubbel checken voor ze van baanvak veranderen.
Ook wordt het makkelijker om een auto voor u in te halen. Stel een auto voor u rijdt 118, maar jouw cruise control kan enkel 120 aanhouden: je kan nu gerust even accelereren om de auto voorbij te steken zonder bang te zijn om een snelheidslimiet te breken: dit zorgt voor een vlotter verkeer.
Natuurlijk is dit geen vrijgeleide om te race, en zou er meer politie op de baan moeten zijn om werkelijk gevaarlijke chauffeurs eruit te halen (en dus niet vanachter hun bureau boete's schrijven aan snelheidsovertreders).
Dit plan zou gefaseerd in werken moeten treden, met bijvoorbeeld eerst een paar testrajecten op bepaalde tijdstippen, waar er tevens veel politie op de baan is én zonder vooroordelen gekeken zal worden naar de resultaten.
Voor zij die niet geloven dat men veilig 160 km/u kan rijden op onze snelwegen wegens [voeg excuus in], heb ik via van alle wegen anoniem video's verzameld en deze bewerkt en geanonimiseerd en daarna anoniem geupload, die duidelijk maken dat dit wél kan: https://www.dailymotion.com/playlist...#video=x56ku10
Laat ons de volgende discussie beschaafd houden.
Ik ben ervan overtuigd dat een maximale snelheidslimiet van 160 km/u bij ideale omstandigheden perfect mogelijk is op onze snelwegen én, indien juist toegepast, de veiligheid absoluut verhoogd!
Ten eerste is het een vaststelling dat op de SNELwegen al vaak sneller gereden wordt dan 120 km/u.
Nu wil ik even alle desillusionele praat van onze schuimbekkende verkeersminister-idioot Weyts achterwege laten, want volgens zijn natte droom bestaat er geen "burgerlijke ongehoorzaamheid" (sic) meer vanaf 2018 op de snelwegen.
Ten tweede zijn de auto's en de wegen zo geëvolueerd, dat een hogere snelheidslimiet als natuurlijk aangevoeld wordt door de bestuurder. Zelfs de goedkoopste auto's, zijn nog luxuezer, comfortabeler en veiliger dan de auto's van decennia's terug.
Ten derde past het perfect in een plan voor verkeersveiligheid om chauffeurs terug meer verantwoordelijkheid te geven en sneller te laten rijden wanneer het kan, en trager wanneer het moet. Door belachelijk lage snelheidslimieten af te dwingen, maak je van chauffeurs eerder een soort gefrusteerde zombie's die in trance rijden: niet meer opletten op het verkeer rondom hun enzovoort.
Hoe zou dit plan kunnen werken? Men past in de verkeerswet de maximale snelheidslimiet op snelwegen aan tot 160 km/u en behoudt een adviessnelheid van 120 km/u (cfr. Duitsland). Op vele stukken snelweg staan echter al matrixborden: wanneer het dus gewenst is, kan men de snelheid zo terug limiteren: denk aan regen, mist, gladheid, druk verkeer, ongeval, wegenwerken, .....
Waarom? Hier is waarschijnlijk een groot draagvlak voor te vinden bij iedereen die frequent de snelweg gebruikt.
Verder, door de adviessnelheid op 120 te houden, weet iedereen dat indien zij willen, gerust 120 mogen blijven rijden. De 'snelrijders' kunnen dit dan ook voorzien en hierop anticiperen. De chauffeurs die graag 120 blijven rijden, weten nu ook dat ze mensen kunnen verwachten die graag wat sneller rijden, ze zullen hun spiegels nu dubbel checken voor ze van baanvak veranderen.
Ook wordt het makkelijker om een auto voor u in te halen. Stel een auto voor u rijdt 118, maar jouw cruise control kan enkel 120 aanhouden: je kan nu gerust even accelereren om de auto voorbij te steken zonder bang te zijn om een snelheidslimiet te breken: dit zorgt voor een vlotter verkeer.
Natuurlijk is dit geen vrijgeleide om te race, en zou er meer politie op de baan moeten zijn om werkelijk gevaarlijke chauffeurs eruit te halen (en dus niet vanachter hun bureau boete's schrijven aan snelheidsovertreders).
Dit plan zou gefaseerd in werken moeten treden, met bijvoorbeeld eerst een paar testrajecten op bepaalde tijdstippen, waar er tevens veel politie op de baan is én zonder vooroordelen gekeken zal worden naar de resultaten.
Voor zij die niet geloven dat men veilig 160 km/u kan rijden op onze snelwegen wegens [voeg excuus in], heb ik via van alle wegen anoniem video's verzameld en deze bewerkt en geanonimiseerd en daarna anoniem geupload, die duidelijk maken dat dit wél kan: https://www.dailymotion.com/playlist...#video=x56ku10
Laat ons de volgende discussie beschaafd houden.
Comment