Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Snelheidslimiet van 160 km/u op snelwegen bij ideale omstandigheden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
    dan zie jij dingen die ik niet zie, ik doe een 70.000km per jaar op de belgische wegen en eerlijk gezegd ik durf ook eens (veel) te snel rijden maar ik vind maar bitter weinig plaatsen die ervoor geschikt zijn, ik haal mijn snelheidskick wel op Zolder/Franco/mettet en andere circuits
    volgens mij weet jij niet wat de gevolgen zijn als je bvb aan 160km/u in een slip raakt, laat staan of je je daaruit kan redden,zelfs 's nachts is dit niet haalbaar, door de verminderde zichtbaarheid kan je nooit op tijd inschatten als 't wegdek(dat er in België- zoals iedereen weet- perfect bij ligt)veranderd, er geen onvoorzien hindernissen (stukken band, hout en al wat je op onze wegen kan vinden) ligt
    1 goede raad: wil je je uitleven: begin op circuit te rijden, kost minder dan een zware verkeersovertreding en je haalt er veel meer plezier uit, ik ben er destijds ook mee begonnen om me meer op mijn gemak te kunnen uitleven
    Heel juist... probeer ik ook uit te leggen. Een slip aan 160 corrigeer je niet. Ik ken ook weinig plaatsen in Belgie waar je constant 160 kan aanhouden. Hoge pieksnelheden ja, maar constanten nee

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door DriveSafer Bekijk Berichten

      Zuiver hypothetisch? In welk opzicht? In Duitsland is er op 65% van de Autobahn geen snelheidslimiet. In Oostenrijk heeft men ooit ook een testtraject ingevoerd met een snelheidslimiet van 160 km/u. Waarom zou dat hier dan niet realistisch zijn?

      "Stads"wagens horen in een stad thuis. Indien zij graag de snelweg op willen, zijn zij niet natuurlijk niet verplicht om 160 km/u te rijden, net zoals geen enkele chauffeur daartoe verplicht is.

      Ik besef tevens dat hier een bepaald gevaar aan verbonden is. Ik weet echter niet of jij de plannen van Weyts gevolgd heb om vanaf 2018 heel het snelwegennet te voorzien van trajectcontroles.... Dan is het gedaan met individuele verantwoordleijkheden.
      waar ik het moeilijk mee heb in je argumentatie is dat je een element van risico verhoogt en daaraan verbindt dat weggebruikers dan wel meer verantwoordelijkheid aan de dag zullen (leggen). Maar daarmee worden diegene die vandaag 120 rijden, en verantwoord/aandachtig zijn, in de toekomst geconfronteerd met een extra element van risico, tout court. Ik beschouw mezelf daaronder, en ik heb geen behoefte om 160 te rijden, dus waarom zou ik hier voorstander van zijn als het alleen een extra element van risico met zich meebrengt. Ik vind dat je teveel focust op de voordelen voor diegene die wel sneller willen, en dat anderen daar dan maar de consequenties moeten bijnemen.

      Daarnaast, heel wat personen vinden de infrastructuur en de gelegenheden om de snelheid te verhogen in Belgie ongeschikt. Als het dan op investeren aankomt, dan vind ik dat er heel wat betere investeringen kunnen gebeuren, al was het maar om de stilstand op een betere manier aan te pakken.
      Ik zie persoonlijk niet hoe het voorstel op een structurele manier zou kunnen bijdragen aan het verhogen van de huidige mobiliteit. Er is gewoon te weinig maatschappelijke return.

      Wat de opmerking betreft dat met trajectcontroles het gedaan is met individuele verantwoordelijkheid: met of zonder die controles, zodra je deelneemt aan het verkeer moet je je verantwoordelijkheid willen opnemen, dat staat los van controles.


      M.i. wordt er teveel van uitgegaan dat rijden een individueel gebeuren is, maar het is een groepsgebeuren omdat je de beschikbare ruimte deelt.
      Last edited by ; 30/12/2016, 22:58.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door DriveSafer Bekijk Berichten

        De enige keer dat ik slipte op de snelweg, was toen ik in de Ardennen van een regenbui plots in een sneeuwbui reed tegen 120 km/u. De omstandigheden waren veel te slecht toen, maar ik was nog meer onervaren en meer roekeloos.
        Het waren omstandigheden die zich niet leenden voor die snelheid.

        Indien je telkens in de spits rijdt, kan ik dat begrijpen. Daarbuiten is iets sneller dan 120 km/u toch sowieso mogelijk?

        Dat van die kostprijs van het circuit ben ik niet zo zeker van.

        Trouwens, met Weyts als minister is het in 2018 met "ook eens te snel rijden".
        ik probeer zo weinig mogelijk in de spits te rijden, ik pas mijn planning en uur van vertrek aan om zoveel mogelijk te rijden in een zo kort mogelijke tijd, ik moet wel zeggen dat 't moeilijker en moeilijker wordt om de spits te vermijden, op bepaalde plekken is het contant te druk(zeker als je zoals deze maand er 8500km op 1 maand hebt opzitten)
        daarbuiten is idd +120 mogelijk, mijn cc staat tussen 125 en 130 ingesteld(gisteren nog sneller gereden, paar keer voor een 20tal seconden)zo heb ik geen stress om boetes te ontvangen en rij ik ietsje sneller dan 95% van de rest, kwestie om niet te lang in de buurt van halfslapende bestuurder te verblijven
        circuitrijden maak je zo duur als je wil, een uurtje kost 60€, evenveel als 15km/u te snel te rijden voor 10 seconden(als je't juist doet waar ze staan...)
        mijn autootjes:

        Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

        Comment


        • #64
          De enige goede aanpassing volgens mij is het toelaten van 130 km/u bij goed weer, en 110 km/u wanneer het regent of op drukkere stukken autostrade.
          BMW 420dA : >>>

          Comment


          • #65
            Inderdaad, ik vraag me af waarom je als land of als voorstel van Safedriver(hoe kom je er feitelijk bij om die naam te kiezen) zou opteren om de max naar 160 te verhogen daar waar het op de meeste plaatsen in Europa 130 is. Laten we misschien dat al eens bereiken.


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #66
              Is dat wat ik van in het begin zei... een zuiver hypothetisch topic ontsproten aan het brein van een jonge enthousiasteling...

              Comment


              • #67
                waarom is iedereen hier voorstander van een staat die gaat zeggen wanneer je naar de wc moet en hoe je je poep moet afvegen...
                lets have some more member berries

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                  waarom is iedereen hier voorstander van een staat die gaat zeggen wanneer je naar de wc moet en hoe je je poep moet afvegen...
                  Niemand is daar voorstander van maar sommige idioten moeten nu eenmaal tegen zichzelf beschermd worden, zeker als ze anderen in gevaar brengen of nog erger...

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #69
                    zo'n mensen haal je van de baan... zou ondertussen ook al meer dan duidelijk moeten zijn dat mensen die gewoon hersenloos de regels volgen even gevaarlijk zijn... geen beperkingen en enkel de mensen die zelf genoeg kunnen inschatten wat waar en wanneer kan. auto rijden is geen recht maar een privilege.
                    idem met ons school systeem, omdat er domme kinderen zijn gaan ze de slimme gaan afstraffen door het niveau van heel het systeem naar beneden te halen.
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                      zo'n mensen haal je van de baan...
                      Alsof dat zo simpel is en dan nog onderscheid kunnen maken tussen wie zichzelf wel of niet onder controle hebben. Nuja, de meesten snappen het pas als het henzelf van kortbij treft, spijtig!

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #71
                        Ik denk dat 160 + 10 km/u eerder snel als een minimum zal aanzien worden door de bestuurders die over een voertuig beschikken die dit aankan. (120+10 is nu ook een regel voor velen...)

                        De op en afritten liggen tevens te dicht op elkaar voor een dergelijk idee.

                        En ja 's nachts is er geen verkeer, maar om dit als vrijgeleide te beschouwen?
                        Hier in het dorp loopt er ook geen kat meer rond op zo'n tijdstip, mogen we dan ook sneller?

                        Ik zou eerder opteren voor een systeem zoals in Frankrijk. Een combinatie 130-110km/u naar gelang de weersomstandigheden en verstedelijking.

                        Voorts denk ik dat er meer snelheid kan gewonnen worden als iedereen de vakken beter benut en inspeelt op de verkeersdrukte.

                        Ik ben het redelijk beu om van het uiterst rechtse vak helemaal naar links te moeten gaan en dan terug naar rechts omdat er iemand op vak 2 tuft aan 110km/u...
                        Of gas geven en remmen en dan weer gas geven... Ik moet zeggen dat dit op stukken met traject controle enorm verbeterd is.

                        Ik cruise ook geregeld aan 110, maar dan op het rechtse vak. Bij het inhalen geef ik dan wel eens een tandje bij om niemand te hinderen (of wacht ik, zelfs al rijd de aanstormende auto 160 ).

                        Misschien moet de minimum snelheid wel eens opgetrokken worden. 70km/u.... ik kom er zo soms tegen....

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          ge moet eens 120 per uur rijden met een caravan achter uw gat (mag in belgie ) en tegen 160 worden voorbijgestoken door een sprinter -3.5 ton, adrenaline verzekerd
                          Mag niet bij elke combinatie... en is vaak geen goed idee, met of zonder die sprinter.

                          Comment


                          • #73
                            Waarom 160 ?
                            Waarom dan niet meteen onbeperkt zoals in Duitsland ?
                            En alleen in België ?
                            Mag wel eens eenheid rond komen in Europa.

                            Ik lees hier een probleem met op- en afritten die te kort bij elkaar liggen, maar wat dan met de eeuwige linksrijders, dat zijn toch ook serieuze stoorzenders ?

                            En ook, zijn de snelwegen van een zodanig goede kwaliteit dat een hogere snelheid mogelijk/veilig is ?

                            Maar vergeten we hier geen belangrijkere dingen ?
                            Dagelijks honderden kms file...
                            Welke twintiger die pas z'n rijbewijs behaald heeft, kan veilig uit een slip geraken ?
                            Fietspaden om op te verongelukken en fietsers die dan maar op de weg rijden...
                            Voorrang van rechts dat niet gebruikt wordt om het verkeerd duidelijker te maken of veiliger, maar als een soort van snelheidsremmer, met "hoofdbanen" waarbij het ene kruispunt staat voor voorrang van de hoofdbaan en het volgende voor voorrang van rechts en het volgende weer voorrang van de hoofdbaan...
                            En Begië met op de rijkswegen in Vlaanderen 70 km/u en in Wallonië 90 km/u...

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                              waarom is iedereen hier voorstander van een staat die gaat zeggen wanneer je naar de wc moet en hoe je je poep moet afvegen...
                              Ik alvast niet, maar omdat vele mensen oer dom zijn en zich gedragen als kleine kinderen (die moet je ook bovenstaande leren) zit er niets anders op. Jammer genoeg...
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                zo'n mensen haal je van de baan... zou ondertussen ook al meer dan duidelijk moeten zijn dat mensen die gewoon hersenloos de regels volgen even gevaarlijk zijn... geen beperkingen en enkel de mensen die zelf genoeg kunnen inschatten wat waar en wanneer kan. auto rijden is geen recht maar een privilege.
                                idem met ons school systeem, omdat er domme kinderen zijn gaan ze de slimme gaan afstraffen door het niveau van heel het systeem naar beneden te halen.
                                Daar heb je een punt natuurlijk, maar zo werkt het niet. Even zeer, jammer genoeg...
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                  Daar heb je een punt natuurlijk, maar zo werkt het niet. Even zeer, jammer genoeg...
                                  Vervalt de verzekering niet vanaf 130km/h in Duitsland?

                                  Comment


                                  • #77
                                    (dubbele)
                                    Last edited by Onehp; 02/01/2017, 18:55.
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                                      Vervalt de verzekering niet vanaf 130km/h in Duitsland?
                                      Wat ik begreep is dat de verzekeraar een veel grotere bewijslast eist en je in principe schuldig aan het ongeluk wordt beschouwd tot het tegendeel bewezen is. Veel Vmax filmpjes op youtube zijn illegaal omdat er veel te veel risico genomen wordt, bijvoorbeeld mag men twee wagens die achter alkaar rijden enkel inhalen met een een veilig snelheidsverschil. Wat exact de maatstaf is weet ik niet, maar het is alvast geen 100km/h of meer zoals je vaak op filmjes ziet wanneer de sujet veel te weinig van het gas afgaat bij trager verkeer en de polizei zou ze direct aan de kant zetten. Grote vrijheid maar ook hoge eisen op veilig weggedrag. Bumperkleven en links blijven rijden zijn ook problemen in D en in B is het nog veel erger.

                                      ​​​​​​Autostrade is voor mij = cruisecontrol. Rij je vaak in druk verkeer, dan is een actieve cruisecontrol die afstand houdt en kan afremmen bij een plotse file de moderne keuze, en op sommige wagens moet je ook al niet meer zelf sturen. Moderne vraagstellingen zijn hier, zolang de automatische systemen niet perfect zijn, men de aandacht van de bestuurder op peil houdt indien het mis zou gaan.

                                      Snelheidslimiet omhoog is direct onmodern, en van het enige echte voordeel, een beperkte en redelijk theoretische tijdsbesparing, is weinig relevant doordat we in de nabije toekomst andere dingen gaan doen in de auto op de Autostrade dan hem besturen... En inderdaad, moest het ooit zodanig prevalent zijn en de systemen op alle categorieën voertuigen werken goed samen, zou men eventueel sneller kunnen rijden... in de file. Automatisch blokrijden met kleine afstand....
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Soul Bekijk Berichten
                                        Waarom 160 ?

                                        Welke twintiger die pas z'n rijbewijs behaald heeft, kan veilig uit een slip geraken ?
                                        Hahahahahaha

                                        Als 'bedrijfsuitstapje' eens een namiddag slipcursusje gedaan met de collega's....
                                        Mijn conclusie was toen: NIEMAND kon dit, van jong tot 'oud'.
                                        Soms was er eens eentje die wat meer geluk had bij poging nr X.
                                        Na een beetje uitleg en wat oefenen ging het bij een enkeling wat beter.
                                        Idem bij de oefeningen met plotse uitwijkmanoeuvre...

                                        Wat hebben we WEL onthouden van die namiddag was dat je best je snelheid steeds aanpast aan de omstandigheden zodat je niet in een slip terecht komt.

                                        De snelheid die we op het parcours haalden voor de uitwijkoefeningen lag ergens op 50 à 60 km/u. Ik kan me er iets bij voorstellen als je dit bij 160 km/u moet doen.

                                        Er gaat nog bitter weinig volk op de baan mogen als iedereen die deze oefening niet perfect ten allen tijde kan uitvoeren zijn rijbewijs moet inleveren, zoveel is zeker.

                                        Maar ongetwijfeld is het merendeel hier op het forum een geboren rallykampioen of F1 rijder.... of ik werk in een bedrijf met allemaal zondagsrijders, dat zou natuurlijk ook kunnen.
                                        Last edited by Maurice P.P.; 03/01/2017, 17:13.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                                          Hahahahahaha

                                          Als 'bedrijfsuitstapje' eens een namiddag slipcursusje gedaan met de collega's....
                                          Mijn conclusie was toen: NIEMAND kon dit, van jong tot 'oud'.
                                          Soms was er eens eentje die wat meer geluk had bij poging nr X.
                                          Na een beetje uitleg en wat oefenen ging het bij een enkeling wat beter.
                                          Idem bij de oefeningen met plotse uitwijkmanoeuvre...

                                          Wat hebben we WEL onthouden van die namiddag was dat je best je snelheid steeds aanpast aan de omstandigheden zodat je niet in een slip terecht komt.

                                          De snelheid die we op het parcours haalden voor de uitwijkoefeningen lag ergens op 50 à 60 km/u. Ik kan me er iets bij voorstellen als je dit bij 160 km/u moet doen.

                                          Er gaat nog bitter weinig volk op de baan mogen als iedereen die deze oefening niet perfect ten allen tijde kan uitvoeren zijn rijbewijs moet inleveren, zoveel is zeker.

                                          Maar ongetwijfeld is het merendeel hier op het forum een geboren rallykampioen of F1 rijder.... of ik werk in een bedrijf met allemaal zondagsrijders, dat zou natuurlijk ook kunnen.
                                          idd ik heb er al vele gevolgd, zelfs mee les gegeven aan groepen(waren ook meestal bedrijfsuitjes) tot ik 5 jaar geleden plots zwaar ziek geworden ben maar 't lukt me nog hoor
                                          mijn autootjes:

                                          Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                          Comment

                                          Working...
                                          X