Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Flitsboete uit Zwisterland - fraude of echt?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Flitsboete uit Zwisterland - fraude of echt?

Beste autoliefhebbers!

Heeft iemand concrete ervaring met een flitsboete uit Zwitserland?

Vandaag ontving ik (4 maanden na de inbreuk) een brief met aangehechte overschrijving van Kantonspolizei Uri.
    Hierin staat vermeld dat mijn snelheid werd gemeten op de autosnelweg A2, zijnde 21 km/u te snel in zone 80. De boete bedraagt maar liefst een degoutante 245 euro...

Nu heb ik toch vragen omtrent de echtheid van deze brief.
    Mijn kentekenplaat staat vermeld, alsook mijn naam + adres staat gedrukt op de brief. Ik was ook op de A2 op het moment van de inbreuk.

Verder staat het type van mijn wagen niet vermeld. De brief is overigens volledig in Frans, maar bij de dagvermelding staat "DI-20.09.2016". DI in de Franse taal zou overeenkomen met Dimanche, maar 20/9 was een dinsdag (Dienstag in Duits dus). Hier haalt men dus de talen door elkaar.

Nergens staat een naam van enig politieman vermeld, het papier werd niet ondertekend.
    Er staat vermeld dat de inbreuk werd geregistreerd door een snelheidsapparaat maar dat de foto enkel werd gebruikt voor het opstellen van de boete en dat deze niet kan verkregen worden.

Op de achterzijde kan ik een andere bestuurder als de overtreder aanmelden.
    Ik heb 30 dagen tijd om te betalen, maar nergens staat enige vermelding van toeslag indien ik niet zou voldoen. Wel staat vermeld dat er gevolg zou komen via de rechtbank.

Als adres van de Kantonspolizei Uri staat "Postfach 447" in Altdorf. Via google kan ik wel degelijk een écht adres in Altdorf terugvinden.
    Het opgegeven telefoonnummer is deels gelijkend, maar de laatste 4 cijfers wijken af van diegene online. Verder staat nergens een website vermeld, terwijl deze wél bestaat.

Herkent iemand dit?

Hoe weet ik zeker dat dit geen fraude is van een snoodaard die mij heeft zien passeren/staan op een parking langs de A2?

Volgens de Europese richtlijnen zou de boete in mijn taal moeten toekomen? Of is Frans voldoende in ons land?

Wat kunnen jullie adviseren? Niet betalen en doen alsof ik niets heb ontvangen?

245 eu is een smak geld en hiervoor wil ik gerust even Zwitsland links laten liggen!

Bedankt!
    Last edited by Stijnley; 16/01/2017, 17:11.

Misschien kun je een mail zenden met de vraag of dit echt is omdat je bang bent voor fraude: E-Mail: kantonspolizei@ur.ch
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ja dat dacht ik ook om te doen, maar dat beperkt voorlopig mijn opties om dan niet meer te doen alsof mijn neus bloedt :-)

Ik ken niet echt de gevolgen van het niet betalen van de boete (als ze écht blijkt te zijn).
      Als kans op vervolging hier in Be quasi negatief is, rij ik wel enkele jaren rond Zwitserland.

Comment

Niet betalen .

Comment

Heb je ervaring hiermee Blackhorse? Ik lees online dat Zwitserland volhouders zijn (indien de boete correct is), en dat ze gerust het plaatselijke gerecht kunnen inschakelen (inclusief meerkosten). Al vraag ik me dan af waar de wettelijkheid ligt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijnley Bekijk Berichten
            Heb je ervaring hiermee Blackhorse? Ik lees online dat Zwitserland volhouders zijn (indien de boete correct is), en dat ze gerust het plaatselijke gerecht kunnen inschakelen (inclusief meerkosten). Al vraag ik me dan af waar de wettelijkheid ligt.
            Tuurlijk heb ik er ervaring mee . Zolang je niets schriftelijk ontvangt gewoon u gat mee afvegen.

Comment

Maar hij heeft iets schriftelijk gehad...

Ik zou bellen naar de politie in Zwitserland, en vragen hoe je dat bedrag moet voldoen. Dan kunnen ze ineens bevestigen of het echt is.
              Niet naar het nummer bellen op de brief, maar wel naar een nummer dat je zelf vindt.

Het feit dat je de brief thuis krijgt betekent alvast dat er een akkoord is met de belgische politie.
              En let op, want tegenwoordig int de douane ook boetes. En ze leggen je auto aan de ketting tot het boeltje betaald is.

Comment

Geen gevolg aan geven. Oplichters hoort ge dan ni meer en als het echt is, dan krijgt ge een aanmaning. Maar niemand kan bewijzen dat ge die brief effectief hebt gehad.

Comment

Wel, er staat dat de inbreuk wordt doorgespeeld naar de rechtbank als ik niet betaal binnen 30 dagen. Dat zal dus ook wel extra kosten betekenen als deze dan een aanmaning stuurt.

Iemand die dit reeds geprobeerd heeft om de eerste "onmiddellijke inning" te negeren? Komen er dan effectief kosten bij? Wie weet laat het parket de zaak wel vallen omdat het de moeite niet waard is vergeleken met boetes van +1000 euro?

Comment

Volgens de gazet ;
                    Wie op vakantie in het buitenland een boete krijgt, komt daar almaar moeilijker mee weg. Een minpuntje van de Europese eenmaking, zeg maar. Een niet betaalde boete kan je zelfs jaren achtervolgen. Enkele vuistregels voor een vakantie zonder vervelende verrassingen.

Comment

Wel, er staat dat de inbreuk wordt doorgespeeld naar de rechtbank als ik niet betaal binnen 30 dagen. Dat zal dus ook wel extra kosten betekenen als deze dan een aanmaning stuurt.

Iemand die dit reeds geprobeerd heeft om de eerste "onmiddellijke inning" te negeren? Komen er dan effectief kosten bij? Wie weet laat het parket de zaak wel vallen omdat het de moeite niet waard is vergeleken met boetes van +1000 euro?
                      En die rechter kan dan wel bewijzen dat gij die brief hebt gehad of wat?

Comment

Als er nu 1 land is waar ik het niet mee zou proberen dan is het Zwitserland wel.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

En die rechter kan dan wel bewijzen dat gij die brief hebt gehad of wat?
                          Nee, maar een minnelijke schikking is ook niet verplicht.
                          Mijn zoon heeft net een boete ontvangen uit Frankrijk. Betalen binnen de 30 dagen is 45€, binnen de 45 dage 68€, en als je wacht op de rechtbank wordt het minstens 90€.

In België ga ik ook niet wachten op een dagvaarding, bij mij is een schikking (die nooit aangetekend toekomt) binnen de 3 dagen betaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Maar hij heeft iets schriftelijk gehad...

Ik zou bellen naar de politie in Zwitserland, en vragen hoe je dat bedrag moet voldoen. Dan kunnen ze ineens bevestigen of het echt is.
                            Niet naar het nummer bellen op de brief, maar wel naar een nummer dat je zelf vindt.

Het feit dat je de brief thuis krijgt betekent alvast dat er een akkoord is met de belgische politie.
                            En let op, want tegenwoordig int de douane ook boetes. En ze leggen je auto aan de ketting tot het boeltje betaald is.
                            Ik heb het slecht verwoord . Ik bedoelde aangetekend .

Comment

Ik zou dat gewoon betalen en voor 250 euro mijn gemoedsrust niet laten... Zal wel een echte boete zijn als je daar toen geweest bent.

Comment

Inderdaad, betalen en volgende keer niet slapen, als je aan het rijden bent.

Calvinisten zijn nu eenmaal geen Belgische Bourgondiërs hé…

Zwitserland, Nederland, Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, enz., hebben allemaal het laagst aantal verkeersdoden, op de weg van Europa, hoe komt dat denk je???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

Ik heb het slecht verwoord . Ik bedoelde aangetekend .
                                  Ah ja, Matlock, en waar baseer jij je op dat dit aangetekend zou moeten zijn?

Na contactname met de Belgische overheid om je adres te bekomen, kunnen zij hun boete gewoon naar je thuis verzenden, zonder dat dit aangetekend moet zijn.

Comment

Waarom zou dat dat onwettelijk zijn? Meeste EU landen hebben verdragen over het onderling uitwisselen van verkeersboetes, en voor de rest mogen zijn dan ook hun boete lokaal doen uitvoeren via de rechtbank zoals alle andere schuldeisers.

Comment

Ik zou betalen of je moet CH echt heel lang links laten liggen.
                                      Want die zetten een boete om in een paar dagen gevangenis....eens nagevraagd bij een zwitser zelf en die bevestigde boete betalen of paar dagen brommen zij kunnen soms kiezen.
                                      Bij een boete van 2000 zou ik wel even twijfelen als daar een weekje tegenover staat.
                                      Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                        Ik zou betalen of je moet CH echt heel lang links laten liggen.
                                        Want die zetten een boete om in een paar dagen gevangenis....eens nagevraagd bij een zwitser zelf en die bevestigde boete betalen of paar dagen brommen zij kunnen soms kiezen.
                                        Bij een boete van 2000 zou ik wel even twijfelen als daar een weekje tegenover staat.
                                        En in tegenstelling tot België is die gevangenisstraf ook effectief.
                                        Met Zwitserland moet je niet beginnen klooien.

Comment

Working...
                                        X