Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zwarte doos in auto ontmaskert schuldige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • zwarte doos in auto ontmaskert schuldige

    De politierechtbank van Veurne gebruikt voor het eerst in ons land een zwarte doos uit een auto om de schuld bij een dodelijk ongeval te bepalen. Opvallend: de bestuurster die frontaal botste met een tegenligger, wist zelf niet eens dat er een zwarte doos in haar Volvo zat. In juni vorig jaar botste de 29-jarige West-Vlaamse in Diksmuide met een tegenligger in een Porsche. Beide chauffeurs herinnerden zich niets van de klap, waarbij de 26-jarige passagier van de Porsche stierf. Het gerecht ontdekte echter dat in de auto's een soort zwarte doos zat. Het vroeg de medewerking van de autobouwer om die gegevens uit te lezen. Porsche slaagde daar niet in, Volvo wél. Uit de zwarte doos in haar eigen wagen bleek dat de vrouw van haar baanvak afweek, 155 km/u reed waar ze 90 mocht én vlak voor de crash nog gas bijgaf.

    Volgens automobielfederatie Febiac worden in meer en meer moderne auto's gegevens bijgehouden. De chauffeurs beseffen dat vaak zelf niet eens. Europa wil dat alle nieuwe auto's in ons land tegen september 2020 uitgerust zijn met een zwarte doos die het rijgedrag registreert.

    HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

  • #2
    Tja, dan zetten ze u aan de kant en lezen ze snel je zwarte dos uit.
    euh meneer, u heeft de afgelopen 24h op 7 plaatsen te snel gereden... invordering van rijbewijs en een boete van €2000.

    als ze dit doen, dan kan de snelheidsbeperking terug omhoog.... iedereen zal zich er dan ook aan houden...

    en de schuld van een ongeval zal ook duidelijker worden, waardoor je nog voorzichtiger zal rijden.

    Comment


    • #3
      Straf verhaal wel. Ik rij zelf ook met een Volvo, en ik vind toch dat ze dit op zijn minst zouden moeten kenbaar maken, vooraleer je hem koopt.
      Los daarvan, in dit geval, als je 155 rijdt waar je 90 mag, dan heb ik er ook geen moeite mee....

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Straf verhaal wel. Ik rij zelf ook met een Volvo, en ik vind toch dat ze dit op zijn minst zouden moeten kenbaar maken, vooraleer je hem koopt.
        Los daarvan, in dit geval, als je 155 rijdt waar je 90 mag, dan heb ik er ook geen moeite mee....
        Dat wisten ze zonder zwarte doos ook wel.... plaats impact, en eindpositie... gewichte ea... en een Porsche is nu niet bepaald een blikken doos... snelheid doodt...

        Comment


        • #5
          bij mijn laatste ongeval konden ze dat toch ook al uitlezen. De garage kon toen perfect zien wanneer (datum en tijd), hoe snel ik reed, wanneer ik gas loste en het rempedaal induwde, en hoeveel later de airbag afging. Dat was met een passat van het werk en da's nu ongeveer een goede 15 jaar geleden.
          De bedoeling van de zwarte doos is niet dat ze die zomaar mogen nakijken. Enkel bij ongeval zou die geconsulteerd mogen worden. Ook zouden de gegevens maar gaan over de laatste 5 tal minuten van de rit.
          Ik kan het alleen maar toejuichen want er zijn er veel te veel die zich vanonder hun verantwoordelijkheid willen onttrekken en liefst van al nog de schuld bij de tegenpartij leggen. Gedaan met die zever en het liegen.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            bij mijn laatste ongeval konden ze dat toch ook al uitlezen. De garage kon toen perfect zien wanneer (datum en tijd), hoe snel ik reed, wanneer ik gas loste en het rempedaal induwde, en hoeveel later de airbag afging. Dat was met een passat van het werk en da's nu ongeveer een goede 15 jaar geleden.
            De bedoeling van de zwarte doos is niet dat ze die zomaar mogen nakijken. Enkel bij ongeval zou die geconsulteerd mogen worden. Ook zouden de gegevens maar gaan over de laatste 5 tal minuten van de rit.
            Ik kan het alleen maar toejuichen want er zijn er veel te veel die zich vanonder hun verantwoordelijkheid willen onttrekken en liefst van al nog de schuld bij de tegenpartij leggen. Gedaan met die zever en het liegen.
            Zoals gij dat beschrijft, kan ik dat ook alleen maar toejuichen, want al te vaak zijn er mensen onterecht in fout gesteld. Mss passen bepaalde mensen dan ook ineens hun rijgedrag aan, alhouwel ze het wss niet zullen beseffen.

            Maar eens het systeem erin zit, ben ik er vrijwel zeker van dat uiteindelijk de gegevens ook gebruikt gaan worden voor boetes te kunnen geven. Want uiteindelijk gaan de fossiele brandstoffen verdwijnen en gaat de overheid weer ergens geld moeten halen.

            Comment


            • #7
              Kan ik alleen maar toejuichen. Wel goed dat dan alleen de laatste 5 min. uitgelezen kunnen worden.

              Comment


              • #8
                Wie zIch gedraagt op de baan hoeft niet bang te zijn, want niets kan hem verweten worden, idem dito voor war een dashcam registreert. Met een zwarte doos wordt de snelheid zonder ongevallen bijkomstig, door wie en waarom zou de doos uitgelezen worden ? Maar bij ongeval kunnen dan de verantwoordelijkheden wel beter bepaald worden.

                Comment


                • #9
                  er is zelfs sprake dat er al de nodige voorzieningen in zouden zitten dat als de bestuurders nog niet gaan opletten men een instelling wijzigt en dat de zwarte doos dan actief gaat ingrijpen op het motormanagement. Vermits die perfect weet waar ge zit, weet die dus ook hoe snel ge daar moogt rijden.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                    Wie zIch gedraagt op de baan hoeft niet bang te zijn, want niets kan hem verweten worden,
                    Ah nothing to hide, nothing to fear. Dat is bullshit met een langegeschiedenis. Die informatie is macht. Alle informatie die over u verzameld wordt zal uitgebuit worden en tegen u gebruikt worden alle mogelijke manieren. Is het niet nu dan binnen 10 jaar. Is het niet de data uit de zwarte doos dan is het andere informatie. De verzekeraars zullen er alvast dol op zijn om met uw informatie hun winst te vergroten en alleen de mensen te verzekeren die het het minst nodig hebben. En zij worden niet gemonitord. Ah nee, dat zou onbehoorlijk zijn.
                    30 jaar Mr Yuge!

                    Comment


                    • #11
                      dat iedereen dan deftig begint te rijden, dan zijn zo'n stoten niet nodig
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        porsche wou de gegevens van de doos niet vrijgeven, mercedes blijkbaar ook niet



                        Elke moderne wagen is uitgerust met een *'zwarte doos' die data opslaat bij een ongeval. Alleen geeft slechts een handvol autobouwers, waaronder Volvo en Toyota, die cruciale *informatie vrij. De rest kan zich verschuilen *achter een gebrek aan wetgeving in Europa. Het principe lijkt wat op de zwarte doos van een vliegtuig, maar in de praktijk werkt de 'Event Data Recorder' - die in zo goed als alle nieuwe *wagens zit - toch heel anders. Het is een apparaatje dat in de airbag*module zit ingebouwd. Het *registreert heel wat parameters die interessant kunnen zijn voor de *autobouwer om de ontwikkeling van wagens nog beter op punt te stellen. Zoals de snelheid van een wagen, het toerental, hoeveel gas de bestuurder geeft, hoe hard er wordt geremd, de stand van het stuur, de tijd en bij sommige modellen ook camerabeelden.

                        De EDR registreert altijd, maar neemt slechts definitief gegevens op wanneer er zich een incident voordoet. Zoals een auto die zeer hard moet remmen of een airbag die *afgaat. Gebeurt zoiets, dan blijven alle parameters vanaf vijf seconden voor zo'n voorval tot enige ogenblikken na het incident voorgoed bewaard.

                        Kapot? Kan niet
                        De informatie is versleuteld, maar kan worden uit*gelezen door de constructeur zelf of door onafhankelijke experts. Ze doen dat met specifieke en dure apparatuur. Veelal op vraag van het gerecht, omdat gegevens afkomstig van die 'zwarte doos' zeer nuttig kunnen zijn om uit te zoeken hoe een ongeval precies heeft plaatsgevonden.

                        Zoals u gisteren kon lezen, kreeg het parket van Veurne dankzij de EDR-gegevens toch een idee hoe een botsing tussen twee wagens kon gebeuren. Alleen was het gerecht afhankelijk van de medewerking van de autoconstructeurs. "Hun systemen zijn met codes beveiligd", zegt een speurder. "De constructeurs moeten die willen *bezorgen of de gegevens zélf willen uitlezen." En daar wringt het schoentje: bij Volvo gaven ze de info vrij, bij Porsche niet. Toen het parket bleef aandringen, zei de Duitse auto*bouwer dat het systeem 'defect' was. "Maar dat kan niet", zegt Rudy *Holvoet, die als expert ongevallen analyseert. "Zelfs bij een 'perte totale' of een uitgebrand voertuig blijven die systemen intact. Net zoals bij een vliegtuig. EDR blijft altijd werken en je kan het als eigenaar van een voertuig ook niet laten uit*schakelen."

                        Dit houdt de zwarte doos bij:

                        Stuurstand
                        Tijdstip
                        Snelheid
                        Activatie airbags
                        Gordel aan?
                        Gewicht bestuurder
                        Helling wagen
                        Overschrijding witte lijn
                        Druk op schokdempers
                        Stuurbewegingen
                        Status van ABS en tractie- en stabiliteitscontrole
                        Toeren per minuut
                        Remactiviteit
                        Versnelling


                        Zij delen de informatie uit de black box wel na crash:


                        Chrysler
                        Chrysler 200, Chrysler 300, Chrysler Pacifica, Chrysler Town & Country, Chrysler Grand Voyager, Chrysler Cirrus.

                        Dodge
                        Dodge Caravan, Dodge Challenger, Dodge Charger, Dodge Dart, Dodge Durango, Dodge Journey, Dodge Viper, Dodge Avenger, Dodge Ram.

                        Fiat
                        Fiat 500X, Fiat Freemont.

                        Jeep

                        Jeep Compass, Jeep Patriot, Jeep Cherokee, Jeep Wrangler, Jeep Liberty.

                        Lancia
                        Lancia Grand Voyager, Lancia Flavia, Lancia Thema.

                        Lexus
                        Lexus GS-F, Lexus NX, Lexus RC350, Lexus RC-F, Lexus CT200h.

                        RAM
                        RAM 1500, 2500, 3500, 4000, 4500 & 5500 RAM Cargo Van.

                        Scion
                        Scion iM, Scion FR-S.

                        Toyota
                        Toyota Corolla iM, Toyota Yaris iA, Toyota Yaris R, Toyota Sienta, Toyota Mirai, Toyota Comfort, Toyota 86, Toyota 87, Toyota 88, Toyota 89, Toyota 90, Toyota 91, Toyota Aurion, Toyota Corolla Axio, Toyota Corolla Fieldar, Toyota RAV4 EV, Toyota SPADE, Toyota Vanguard, Toyota Aqua, Toyota Corolla Verso, Toyota E'z, Toyota Prius c, Toyota RUKUS, Toyota Rumion, Toyota Zelas, Toyota Etios, Toyota Verso-S, Toyota Corolla Hatchback, Toyota ISIS, Toyota Majesta, Toyota Prius V, Toyota SAI, Toyota Wish, Toyota Blade, Toyota Dyna, Toyota Hilux VIGO, Toyota SW4, Toyota Toyoace, Toyota Venza, Toyota iQ, Toyota Allion, Toyota Belta, Toyota MarkX Zio, Toyota Noah, Toyota Vios, Toyota Voxy, Toyota Auris, Toyota Estima, Toyota FJ Cruiser, Toyota Previa, Toyota Alphard, Toyota Avensis, Toyota Aygo, Toyota FunCargo, Toyota Ractis, Toyota Reiz, Toyota Tacoma, Toyota Tundra, Toyota Crown, Toyota Fortuner, Toyota HIACE, Toyota Hillux, Toyota Innova, Toyota Kijang Innova, Toyota MarkX, Toyota Porte, Toyota Premio, Toyota Sequoia, Toyota 4Runner, Toyota dB, Toyota Century, Toyota Harrier, Toyota HighLander, Toyota Ist, Toyota Kluger, Toyota Prius, Toyota Probox, Toyota Raum, Toyota RAV4, Toyota Sienna, Toyota Succeed, Toyota Camry Solara, Toyota Avalon, Toyota Echo, Toyota LandCruiser, Toyota Matrix, Toyota Platz, Toyota Surf, Toyota Vibe, Toyota Voltz, Toyota Yaris, Toyota Brevis, Toyota Camry, Toyota Progres, Toyota Soarer, Toyota Aristo, Toyota Celsior en Toyota Mark2.
                        Volvo


                        Volvo S60, Volvo S90, Volvo V40, Volvo V60, Volvo V90, Volvo XC60, Volvo XC90, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V60, Volvo V70, Volvo XC70.

                        http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobe...rbij-zit.dhtml



                        zoiets al dan niet vrijgeven mag voor mijn part bij de ncap test gevolgen hebben op de score

                        Comment


                        • #13
                          Gewicht bestuurder, kom ik eindelijk eens te weten hoeveel mijn vrouw werkelijk weegt lol

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            dat iedereen dan deftig begint te rijden, dan zijn zo'n stoten niet nodig
                            Dan zijt ge tenminste al -min of meer- bewust dat ge een afruil maakt. Waar ik mij aan erger is de totale afwezigheid van dat bewustzijn in alle sectoren. Dat er een afruil is tot daar aan toe. Ik zou die afruil anders maken (toch in het algemeen, niet noodzakelijk in details als die zwarte dozen), maar dat hangt van nog andere zaken af. Op dit moment is er geen enkele terughoudendheid over het verzamelen van informatie. Er zijn alleen beperkingen over wie er aan welk stuk mag, maar dat gaat mank aan alle kanten en kan bovendien alle momenten veranderen. Neem de VS, onder Obama hadden er weinig problemen mee dat het grootste surveillancesysteem ooit werd opgezet. En krijgt Trump daar controle over en gaat ge horen van 'oh wie had dat nu kunnen denken'. Wel, degenen die ge ostentatief negeerde terwijl ze het stonden te roepen.
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • #15
                              ik hou liever ook alles privé. Men moet niet constant weten waar ik uithang en wat ik aan het doen ben. Langs de andere kant hebt ge de niet zo fraaie cijfers van de ongevalsstatistieken. Cru gezegd zijn we allemaal gechoqueerd als er in Zaventem door een aanslag meer dan 30 doden vallen plus ettelijke honderden gewonden. Maar elk jaar 800 doden in het verkeer en bijna 77000 gewonden daar kijkt bijna niemand meer van op. Dat is dan 'normaal'. Hoe ge het ook draait of keert: het kost ons handenvol geld zowel naar sociale zekerheid toe als naar te hoge verzekeringspremies (want die moeten ook winst maken). Als bijna niemand zijn gedrag wil aanpassen, dan gaat de wetgever naar manieren zoeken om dat wel te kunnen afdwingen. Het is makkelijker de wetgever daar de schuld van te geven, want die gaat rondneuzen in onze privé, terwijl wij het eigenlijk zijn die in de fout zijn gegaan.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                Dat wisten ze zonder zwarte doos ook wel.... plaats impact, en eindpositie... gewichte ea... en een Porsche is nu niet bepaald een blikken doos... snelheid doodt...
                                Snelheid dood niet he. Verschil in snelheid kan doden.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten

                                  Snelheid dood niet he. Verschil in snelheid kan doden.
                                  Ah ja, natuurlijk. Als iedereen nu eens tussen de 160 en 200 km/u zou rijden, het verkeer zou er nogal veiliger op worden!
                                  Het zijn al die onnozelaars die tegen 100 of 110 km/u op de autostrade durven rijden, die zijn pas gevaarlijk!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als ik in het fout ben wil ik ook niet dat mijn constructeur dat uitleest . Je gaat u klanten toch niet buiten de aankoopprijs nog ééns kl?ten door zijn fout te bevestigen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wij leven in een wereld vol hypocrisie... men steekt een zwarte doos in een Porsche om eventueel te weten te komen dat de bestuurder ongepast heeft gereden, maar is dat niet in de meeste gevallen juist dé bedoeling van het kopen van een Porsche ??
                                      Alle middelen bestaan om de snelheid te begrenzen tot de toegelaten snelheden, maar men blijft wagens verkopen die dubbel zo snel kunnen rijden... Dan verspillen wij geld en bemanning om de overtreders te pakken.
                                      Ik ben zelf geen engeltje, maar men zou moeten weten wat men wilt !

                                      Comment


                                      • #20
                                        Je kan perfect met een Porsche rijden volgens de regels en toch plezier hebben... Als je niet verder schakelt dan 2de...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X