Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenverblijf - waar auto laten inschrijven?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Buitenverblijf - waar auto laten inschrijven?

Wij willen een auto aankopen voor gebruik In een buitenverblijf in Zuid-Frankrijk . Wat doen wij het best?
    Een wagen kopen in België en hem uitvoeren of er eentje kopen in Zuid-Frankrijk?
    Ik besef dat als je een wagen hier koopt en ook hier laat inschrijven, je, in het geval het om een tweede handse gaat jaarlijks met de wagen naar de keuring mag komen. Dit willen wij dus vermijden.
    Kunnen wij dus, niettegenstaande ons domicilie hier in België blijft een wagen kopen in Frankrijk en hem daar laten inschrijven zonder onwettig bezig te zijn. Men beweert dat je met facturen van elektriciteit, water of telefoonrekeningen van op je verblijf, naar de préfectuur kan gaan en zo een wagen laten inschrijven met Franse nummerplaat.
    Kan dat zomaar als gedomicilieerde in België.?
    Wie weet hier meer over. Wat is volgens jullie de beste oplossing?
    BMW M2 Coupé
    Audi S5
    Nobody is Perfect!

Zou moeten kunnen, lijkt me.
    Verre kennissen hebben 'iets' in de Provence, vlakbij bij de Verdon, en hebben daar een autootje, op Franse platen. Ze zijn wel degelijk in België gedomicilieerd.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
      Zou moeten kunnen, lijkt me.
      Verre kennissen hebben 'iets' in de Provence, vlakbij bij de Verdon, en hebben daar een autootje, op Franse platen. Ze zijn wel degelijk in België gedomicilieerd.
      Maar is dit wettelijk? Als de Franse gendarmerie je controleert en ziet dat je in België gedomicilieerd bent??
      BMW M2 Coupé
      Audi S5
      Nobody is Perfect!

Comment

Dat kan perfect.

Maar besef dat je met deze wagen niet België mag rijden zolang je hier gedomicilieerd bent.

Ik weet dat er velen zijn die dit toch doen en dat loopt meestal goed maar je zal maar eens iets voorhebben...
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
          Wij willen een auto aankopen voor gebruik In een buitenverblijf in Zuid-Frankrijk . Wat doen wij het best?
          Een wagen kopen in België en hem uitvoeren of er eentje kopen in Zuid-Frankrijk?
          Ik besef dat als je een wagen hier koopt en ook hier laat inschrijven, je, in het geval het om een tweede handse gaat jaarlijks met de wagen naar de keuring mag komen. Dit willen wij dus vermijden.
          Kunnen wij dus, niettegenstaande ons domicilie hier in België blijft een wagen kopen in Frankrijk en hem daar laten inschrijven zonder onwettig bezig te zijn. Men beweert dat je met facturen van elektriciteit, water of telefoonrekeningen van op je verblijf, naar de préfectuur kan gaan en zo een wagen laten inschrijven met Franse nummerplaat.
          Kan dat zomaar als gedomicilieerde in België.?
          Wie weet hier meer over. Wat is volgens jullie de beste oplossing?
          Heb je het buitenverblijf zelf aangekocht? Zo ja, dan mag dat perfect. Althans zo is het in Griekenland. Je mag met die wagen wel in België rijden maar is beperkt tot 6 maanden. Andersom is dit trouwens ook zo.
          Succes!
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

ook geen 6 maanden, gewoon niet

http://wegcode.be/wetteksten/secties...01/494-hs1afd3
            Artikel 3

§ 1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven

Kom er gewoon niet mee in België en je zit safe
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

Het gaat over een extra voertuig aangekocht in het buitenland, niet het voertuig dat je hier al bezit, begrijp ik van Febrero.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Waar de wagen werd gekocht doet er in feite niet toe, waar jij woont/bent ingeschreven (hoofdverblijfplaats) bepaalt waar je de wagen moet inschrijven en op nummerplaat zetten. Het is zoals Rennfox schrijft, als je in België bent ingeschreven dan moet je binnen Belgïë ook altijd met een Belgische nummerplaat rijden.

Er zijn een aantal uitzonderingen zoals firmawagens van een buitenlandse werkgever, huurwagens, etc. maar die zijn in dit geval niet van toepassing.

De zaak verandert wanneer je uw hoofdverblijfplaats naar Frankrijk zou verhuizen. Verder mag jij als Belg perfect in Frankrijk (of om het even welk ander land behalve België) rond rijden met die Franse nummerplaat als die wagen daar correct is ingeschreven
                2.0 JTDm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                  Waar de wagen werd gekocht doet er in feite niet toe, waar jij woont/bent ingeschreven (hoofdverblijfplaats) bepaalt waar je de wagen moet inschrijven en op nummerplaat zetten. Het is zoals Rennfox schrijft, als je in België bent ingeschreven dan moet je binnen Belgïë ook altijd met een Belgische nummerplaat rijden.

Er zijn een aantal uitzonderingen zoals firmawagens van een buitenlandse werkgever, huurwagens, etc. maar die zijn in dit geval niet van toepassing.

De zaak verandert wanneer je uw hoofdverblijfplaats naar Frankrijk zou verhuizen. Verder mag jij als Belg perfect in Frankrijk (of om het even welk ander land behalve België) rond rijden met die Franse nummerplaat als die wagen daar correct is ingeschreven
                  Neen hoor, het gaat dus hierom:

Wanneer je op eigen naam een eigendom hebt in het buitenland en daar geregistreerd staat als toeristen-verblijf kan je perfect via de officiële instanties daar een wagen aankopen en op nummerplaat van het land zetten.

Zoals het werkt in Griekenland en veronderstel overal in Europa:

- voor de aankoop van een vastgoed heb je een lokaal "AFI"-nummer nodig (is een soort van nationaal nummer) Heb je dat niet kan je bvb geen huis kopen of een wagen. Gemakkelijkheidshalve bekom je dat nummer via de makelaar/advocaat of notaris bij de aankoop van het vastgoed.

- met je nationaal nummer koop je gewoon een voertuig bij een plaatselijke autohandelaar bvb.

- met je nationaal nummer ga je vervolgens naar het "districtshuis" van je locatie. Je neemt uiteraard alle nodige wagendocumenten mee (aankoop eigendomsbewijs!) ook nog de rekeningen van je grondbelastingen, elektriciteit & water.

- vervolgens doe je de aanvraag voor inschrijving van het voertuig.

That's it.

Comment

Wel ja, dat het effectief kan, dat werd gisteren al beantwoord
                    Je hoeft trouwens (in Frankrijk) zelfs niet eens eigenaar te zijn, huurcontract kunnen voorleggen is ook goed.
                    Waarom weet ik dat, omdat mijn tante al vele jaren iets huurt op jaarbasis in Fréjus en zij daar ook een auto heeft.

Mijn punt (en dat van Rennfox) is gewoon dat je met die Frans gekentekende wagen dan niet in België mag komen.
                    2.0 JTDm

Comment

Krijgen die daar een speciaal kentekenplaat voor in Frankrijk? Onderscheidend van een gewone Franse nummerplaten misschien?

Comment

Voor Spanje kan het zonder problemen, hebben ons huiswerk afgelopen weken al gedaan. Over het in België rijden heb ik niet opgezocht, is toch niet van toepassing voor ons.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

Bedankt alvast al voor de reacties. De eigendom is dus wel degelijk daar op naam aangekocht. En het is dus helemaal niet de bedoeling om met de wagen in België rond te rijden. De wagen zal daar dus blijven staan.
                          Heeft er iemand ook kennis van de wetmatigheden omtrent schouwing. Is er een verschil tussen nieuwe een tweedehandswagen i.v.m. keuring zoals dit hier is?
                          BMW M2 Coupé
                          Audi S5
                          Nobody is Perfect!

Comment

Is dacht ik zoals in Spanje, na 4 jaar eerste keuring en dan om de 2 jaar tot de wagen 10 jaar oud is. Na 10 jaar moet je jaarlijks gaan.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                              Krijgen die daar een speciaal kentekenplaat voor in Frankrijk? Onderscheidend van een gewone Franse nummerplaten misschien?
                              Neen gewone plaat, met cijfertje van departement Var (86 dacht ik)

Keuring ik wil het wel eens navragen voor u, denk dat dit Europees geregeld is, 1ste keer na 4 jaar daarna afhankelijk van km stand
                              2.0 JTDm

Comment

Bedankt alvast al voor de reacties. De eigendom is dus wel degelijk daar op naam aangekocht. En het is dus helemaal niet de bedoeling om met de wagen in België rond te rijden. De wagen zal daar dus blijven staan.
                                Heeft er iemand ook kennis van de wetmatigheden omtrent schouwing. Is er een verschil tussen nieuwe een tweedehandswagen i.v.m. keuring zoals dit hier is?
                                Meestal is het inderdaad niet de bedoeling dat je met je "vakantievoertuig" de grens overrijdt natuurlijk en lokaal gebruikt maar ik weet dat het "bij ons" toch regelmatig gedaan wordt.

Comment

Keuring ik wil het wel eens navragen voor u, denk dat dit Europees geregeld is, 1ste keer na 4 jaar daarna afhankelijk van km stand
                                  Neen in Griekenland ook niet, geen onderscheid, gewone Griekse platen.

Keuring zal inderdaad wel hetzelfde zijn veronderstel ik.

Comment

Heb ondertussen een wagen van een particulier ter plaatse kunnen op de kop tikken. Seat Leon diesel, 4 j oud en 55.000 km, en in perfecte staat met alles erop en eraan wat je daar nodig hebt. De wagen van onze decorateur en die net te koop stond, dus geluk gehad en een prachtige tweedehands.
                                    Volgens de eigenaar is de keuring er ook na 4 jaar en nadien om de twee jaar. Enfin dat ging hij nog eens navragen en ons ook laten weten hoe wij het best aanpakken om die ginder in te schrijven.
                                    Last edited by febrero; 09/04/2017, 22:09.
                                    BMW M2 Coupé
                                    Audi S5
                                    Nobody is Perfect!

Comment

De keuring is gewoon om de twee jaar hoor, eens de auto vier jaar oud, en ook indien ouder dan 10 jaar.
                                      Inschrijving: dat hieronder is onder voorbehoud aangezien het bij u om een Franse wagen gaat terwijl de mijne toen werd ingevoerd en ik weet niet of ze daar onderscheid in maken.
                                      Ik zou denken aan (uiteraard) koopcontract, carte grise, factuur van Orange, EDF, water oid, keuringsbewijs van (ik dacht) maximaal 6 maanden oud, en een verklaring dat de btw op dien auto betaald is. Van dat laatste ben ik niet zeker, bij mij vroegen ze ernaar, maar mijne auto werd zoals eerder gezegd ingevoerd, misschien dat dat bij den uwe anders is.
                                      Maar dat soort dingen vertellen ze u allemaal bij de prefecture hoor.
                                      Succes ! ;-)
                                      Last edited by ; 11/04/2017, 17:02.

Comment

Gisteren een andere oplossing gezien: een Belgische O-plaat.
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Working...
                                        X