Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel IX
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenVeiligste is bij twijfel volle gas geven en op de linkerkant van de baan gaan rijden
- Likes 1
Comment
-
Zo vermijdt u verkeersagressie
Zowat elke bestuurder krijgt wel eens te maken met agressiviteit of asociaal gedrag op de weg. Hoe kunt u verkeersagressie vermijden? En wat als de situatie toch uit de hand loopt?
Ruim de helft van de Belgen was het afgelopen jaar slachtoffer van agressief gedrag in het verkeer, zo blijkt uit een peiling van het Vias Institute. Dat is het kenniscentrum voor verkeersveiligheid.
Toeterende wagens, obscene gebaren en verbale agressie komen het vaakst voor. In 2 procent van de gevallen ging het om fysieke agressie. Bovendien blijkt dat bestuurders die aangeven dat ze alle dagen agressief zijn, twee keer meer betrokken zijn in een ongeval dan zij die zelden of nooit agressief zijn.
Bij de resultaten geeft het kenniscentrum ook enkele vuistregels mee om verkeersagressie te vermijden:- Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen: door de wegcode onder alle omstandigheden te respecteren, kunnen andere weggebruikers beter je gedrag voorspellen.
- Niemand wil je persoonlijk irriteren, missen is menselijk. Zelfs de meest gevaarlijke manoeuvres zijn niet bedoeld om je te enerveren.
- Don’t worry, be happy. Blijf kalm achter het stuur. De weg is niet de plaats om uw frustraties of stress tot uiting te brengen.
- Neem de weg niet in, maar deel hem. U bent niet de enige die op tijd wil aankomen. Probeer om hoffelijk, kalm en rustig te blijven.
- Met een simpel gebaar je excuseren of iemand bedanken kost niets en kan wonderen doen
Wat als de situatie toch uit de hand loopt?- Erger je niet. Niet reageren vermijdt dat de situatie uit de hand loopt.
- Toon je afkeer niet. Laat de uitbranders voor rekening van de politie en de rijcursussen aan de instructeurs. U kalmeert de andere bestuurder niet door hem tot de orde te roepen.
- Daag niet uit: Neem een neutrale houding aan. Probeer niet om ten koste van alles gelijk te krijgen.
- Uw wagen is uw eerste bescherming. Als de andere bestuurder niet kalmeert, sluit dan de deuren. U bent zo minder kwetsbaar en u doet niets waar u later mogelijk spijt van krijgt.
- Ga hulp zoeken. Ga als dat kan naar een publieke plaats. Als je als slachtoffer helemaal alleen bent, heb dan steeds de reflex om de politie te verwittigen.
Comment
-
Heel toevallig vandaag op het nieuws en nog meer toevallig nadat we vorige week ons dossier ter dikte van een gemiddeld boek hebben binnen gestuurd. Twee maanden lang met verschillende wagens honderden filmuren gemaakt en geanalyseerd. Elke wagen had vier camera's aan boord en een meettoestel om de afstand met de achterliggende wagen te meten. Twee maanden lang de verkeersregels strikt gevolgd. Dus 30 - 50 - 70 - 90 km/uur was dat ook. Autosnelwegen ook 90 km/uur op rechtse vak. Of 120 km/uur op het rechtse baanvak of eerste vak dat vrij was. Zelfs met lichaamsmetingen zoals hartslag en bloeddruk die mee werden opgenomen. Ongelofelijk veel overtredingen gefilmd. Heel veel verkeersagressie, massa's bumperklevers waarvan twee ook echt tegen de bumper hebben gereden. Eenmaal op een 70 km/uur door een inhalende vrachtwagen van de weg geduwd. Bij regenweer werden we op autosnelwegen constant door vrachtwagens en met het nodige flashen van de grootlichten en een serenade aan claxons voorbij gestoken (90 km/uur en inhaalverbod). Richtingaanwijzers zijn bij veel wagens, camionetten en vrachtwagens duidelijk een optie geworden. Vooral in steden en dorpskernen heel veel agressie van voetgangers, fietsers en moto's gefilmd. Buiten veel verbale agressie eenmaal echt op de vuist gegaan.
Ik ga eerst vragen of ik een samenvatting mag posten. Wat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan. Mensen die beroepshalve en dan bedoelen we vooral camionetten en zeker vrachtwagens op de weg zijn denken dat ze overal voorrang hebben. Hier telt duidelijk de wet hoe groter hoe agressiever rijgedrag. En wat zeker is vastgesteld : bedrijfswagens -te herkennen aan a.a. de leasenaam onder de achterste nummerplaat- rijden veel agressiever dan een eigenaar van zijn wagen. Tenslotte is het cliché dat BMW rijders de meest agressieve rijders zijn tientallen keren duidelijk bevestigd geweest.
- Likes 1
Comment
-
Ik snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
Voor de rest ook nooit iets van agressie ervaren. Of ja, ze hebben al een paar keer getoeterd omdat ik een foutje maakte. Maar als dat ook al onder agressie valt...
2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenWat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenHeel toevallig vandaag op het nieuws en nog meer toevallig nadat we vorige week ons dossier ter dikte van een gemiddeld boek hebben binnen gestuurd. Twee maanden lang met verschillende wagens honderden filmuren gemaakt en geanalyseerd. Elke wagen had vier camera's aan boord en een meettoestel om de afstand met de achterliggende wagen te meten. Twee maanden lang de verkeersregels strikt gevolgd. Dus 30 - 50 - 70 - 90 km/uur was dat ook. Autosnelwegen ook 90 km/uur op rechtse vak. Of 120 km/uur op het rechtse baanvak of eerste vak dat vrij was. Zelfs met lichaamsmetingen zoals hartslag en bloeddruk die mee werden opgenomen. Ongelofelijk veel overtredingen gefilmd. Heel veel verkeersagressie, massa's bumperklevers waarvan twee ook echt tegen de bumper hebben gereden. Eenmaal op een 70 km/uur door een inhalende vrachtwagen van de weg geduwd. Bij regenweer werden we op autosnelwegen constant door vrachtwagens en met het nodige flashen van de grootlichten en een serenade aan claxons voorbij gestoken (90 km/uur en inhaalverbod). Richtingaanwijzers zijn bij veel wagens, camionetten en vrachtwagens duidelijk een optie geworden. Vooral in steden en dorpskernen heel veel agressie van voetgangers, fietsers en moto's gefilmd. Buiten veel verbale agressie eenmaal echt op de vuist gegaan.
Ik ga eerst vragen of ik een samenvatting mag posten. Wat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan. Mensen die beroepshalve en dan bedoelen we vooral camionetten en zeker vrachtwagens op de weg zijn denken dat ze overal voorrang hebben. Hier telt duidelijk de wet hoe groter hoe agressiever rijgedrag. En wat zeker is vastgesteld : bedrijfswagens -te herkennen aan a.a. de leasenaam onder de achterste nummerplaat- rijden veel agressiever dan een eigenaar van zijn wagen. Tenslotte is het cliché dat BMW rijders de meest agressieve rijders zijn tientallen keren duidelijk bevestigd geweest.
Moet het niet andersom geformuleerd worden: sneller rijden dan de wettelijke snelheden geeft amper tijdswinst op...
Wanneer mogen we dit beeldmateriaal op tv verwachten?Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Ik moet toch altijd lachen als ze zeggen dat je relaxter aan komt als je de wettelijke snelheden rijdt... Ik denk dan, de grootste ergernis is dat de gemiddelde belg die wettelijke snelheden niet haalt op de weg naar het werk: namelijk door de fille's! Daarbij met de huidige luxe in de wagens heb ik toch geen enkel gevoel van snelheid meer, 50 voelt even snel als 70 wat weer even snel aanvoelt als 90 dus hoe gaat dat bepalen hoe kalm ik aan mijn bestemming ga aankomen...
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk BerichtenEigenlijk is dat wat oorzaak en gevolg.
Te snel rijden => waarschijnlijk gehaast => dus waarschijnlijk stress om te laat te komen.
Op tijd vertrekken => Normaal rijden => Normaal op tijd dus minder stress.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Zeker weten, geen enkele andere reden om je op te jagen behalve als ge achter zo ene zit die 50 rijdt waar 70 mag. Daar durf ik wel een bitteke lastig in worden
Comment
-
Sorry maar van die boomknuffelende slogans als "erger je niet", "don't worry be happy" of "Neem de weg niet in, maar deel hem" gaat mijn nekhaar toch rechtstaan... Zeker aangezien een groot deel van mijn ergernissen net de directe aanleiding zijn van mensen met de "IT'S ALL ABOUT ME"-gedachte. Die jammerlijke evolutie uit zich dan in zaken als:- Middenvaks-/linksplakkers
- Te traag rijden en bijgevolg het verkeer achter u ophouden
- Persé voor iemand zijn neus willen invoegen ook al is er een zee van ruimte achter die persoon
- Scheef parkeren of soms meerdere vakken innemen, cause fuck you
- Onvoorzichtig uw deur openslaan met alle gevolgen van dien
- ...
Blijven jullie daar volledig zen onder? Jullie glimlachen ééns terwijl je verder luistert naar die 5 uur durende compilatie van kabbelende bergriviertjes? Dat vind ik toch verdorie lastig hoor en ben daar eerlijk gezegd zelfs wat jaloers op.
Deze man verwoordt zo een beetje mijn frustratie:
Comment
-
De klassieke ergernissen zijn ook wereldwijd hé. Van de week nog met een Oekraïner over gehad. Kerel vroeg zich af waarom iedereen in het midden rijdt en waarom je 4, 5 keer dezelfde wagen tegenkomt op een snelweg terwijl je zelf een constante hebt en waarom city-bikers schijnbaar geen verplichtingen hebben in steden...
Wereldproblematiek noemen ze zo iets...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prancing MooseDat filmpje is eigenlijk zo herkenbaar
Deed dat ook altijd, wat verder zetten, en dan ziet ge effectief zo ne idioot naast u staan.
Is gezien bij ne mens me ne nieuwe Mazda 6, prachtige wagen! Had zich kweetni hoever gezet. Had er zich nen eikel me zijn vuil geblutste camionette naast hem komen zetten, diene mens kon me moeite instappen! En maar kijken ook of em geen blutsen of krassen had. Ja daar krijg ik het ook van!
Ondertussen het filmpje gezien ook. Haha helemaal waar man! Kan mij daar ook lastig in maken.
Gij draagt dan zorg voor u gerief en zij gaan der wa blutsen en krassen komen op maken! Respect is vaak ver te zoeken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Ik durf mijn claxon zelf amper meer te gebruiken, je ziet iemand een fout begaan, claxonneert en heel vaak krijg je een agressieve reactie terug! Ik ben er dan ook mee gestopt, brengt toch ni op. Meer controle zou er moeten zijn, veel meer! Het verkeer is een jungle zonder tarzan die de touwtjes in handen heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
Wat nogmaals bevestigd wat hierboven werd gezegd :
Te snel rijden => waarschijnlijk gehaast => dus waarschijnlijk stress om te laat te komen.
Op tijd vertrekken => Normaal rijden => Normaal op tijd dus minder stress.
En nu terug naar de volgende opdracht. Ongeveer gelijkaardig maar voor een groot transportbedrijf. Zij willen weten hoe hun chauffeurs zich eigenlijk echt op de openbare weg gedragen. Gelukkig krijgen we toegang tot hun trackingsystemen. Zo wordt het werk al wat eenvoudiger.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Zeker weten, geen enkele andere reden om je op te jagen behalve als ge achter zo ene zit die 50 rijdt waar 70 mag. Daar durf ik wel een bitteke lastig in worden
- Likes 1
Comment
Comment