Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Veiligste is bij twijfel volle gas geven en op de linkerkant van de baan gaan rijden
    Zo herkenbaar

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Veiligste is bij twijfel volle gas geven en op de linkerkant van de baan gaan rijden
      Dit!

      Comment


      • Zo vermijdt u verkeersagressie

        Zowat elke bestuurder krijgt wel eens te maken met agressiviteit of asociaal gedrag op de weg. Hoe kunt u verkeersagressie vermijden? En wat als de situatie toch uit de hand loopt?

        Ruim de helft van de Belgen was het afgelopen jaar slachtoffer van agressief gedrag in het verkeer, zo blijkt uit een peiling van het Vias Institute. Dat is het kenniscentrum voor verkeersveiligheid.

        Toeterende wagens, obscene gebaren en verbale agressie komen het vaakst voor. In 2 procent van de gevallen ging het om fysieke agressie. Bovendien blijkt dat bestuurders die aangeven dat ze alle dagen agressief zijn, twee keer meer betrokken zijn in een ongeval dan zij die zelden of nooit agressief zijn.

        Bij de resultaten geeft het kenniscentrum ook enkele vuistregels mee om verkeersagressie te vermijden:
        • Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen: door de wegcode onder alle omstandigheden te respecteren, kunnen andere weggebruikers beter je gedrag voorspellen.
        • Niemand wil je persoonlijk irriteren, missen is menselijk. Zelfs de meest gevaarlijke manoeuvres zijn niet bedoeld om je te enerveren.
        • Don’t worry, be happy. Blijf kalm achter het stuur. De weg is niet de plaats om uw frustraties of stress tot uiting te brengen.
        • Neem de weg niet in, maar deel hem. U bent niet de enige die op tijd wil aankomen. Probeer om hoffelijk, kalm en rustig te blijven.
        • Met een simpel gebaar je excuseren of iemand bedanken kost niets en kan wonderen doen

        Wat als de situatie toch uit de hand loopt?
        • Erger je niet. Niet reageren vermijdt dat de situatie uit de hand loopt.
        • Toon je afkeer niet. Laat de uitbranders voor rekening van de politie en de rijcursussen aan de instructeurs. U kalmeert de andere bestuurder niet door hem tot de orde te roepen.
        • Daag niet uit: Neem een neutrale houding aan. Probeer niet om ten koste van alles gelijk te krijgen.
        • Uw wagen is uw eerste bescherming. Als de andere bestuurder niet kalmeert, sluit dan de deuren. U bent zo minder kwetsbaar en u doet niets waar u later mogelijk spijt van krijgt.
        • Ga hulp zoeken. Ga als dat kan naar een publieke plaats. Als je als slachtoffer helemaal alleen bent, heb dan steeds de reflex om de politie te verwittigen.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Heel toevallig vandaag op het nieuws en nog meer toevallig nadat we vorige week ons dossier ter dikte van een gemiddeld boek hebben binnen gestuurd. Twee maanden lang met verschillende wagens honderden filmuren gemaakt en geanalyseerd. Elke wagen had vier camera's aan boord en een meettoestel om de afstand met de achterliggende wagen te meten. Twee maanden lang de verkeersregels strikt gevolgd. Dus 30 - 50 - 70 - 90 km/uur was dat ook. Autosnelwegen ook 90 km/uur op rechtse vak. Of 120 km/uur op het rechtse baanvak of eerste vak dat vrij was. Zelfs met lichaamsmetingen zoals hartslag en bloeddruk die mee werden opgenomen. Ongelofelijk veel overtredingen gefilmd. Heel veel verkeersagressie, massa's bumperklevers waarvan twee ook echt tegen de bumper hebben gereden. Eenmaal op een 70 km/uur door een inhalende vrachtwagen van de weg geduwd. Bij regenweer werden we op autosnelwegen constant door vrachtwagens en met het nodige flashen van de grootlichten en een serenade aan claxons voorbij gestoken (90 km/uur en inhaalverbod). Richtingaanwijzers zijn bij veel wagens, camionetten en vrachtwagens duidelijk een optie geworden. Vooral in steden en dorpskernen heel veel agressie van voetgangers, fietsers en moto's gefilmd. Buiten veel verbale agressie eenmaal echt op de vuist gegaan.

          Ik ga eerst vragen of ik een samenvatting mag posten. Wat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan. Mensen die beroepshalve en dan bedoelen we vooral camionetten en zeker vrachtwagens op de weg zijn denken dat ze overal voorrang hebben. Hier telt duidelijk de wet hoe groter hoe agressiever rijgedrag. En wat zeker is vastgesteld : bedrijfswagens -te herkennen aan a.a. de leasenaam onder de achterste nummerplaat- rijden veel agressiever dan een eigenaar van zijn wagen. Tenslotte is het cliché dat BMW rijders de meest agressieve rijders zijn tientallen keren duidelijk bevestigd geweest.

          Comment


          • Ik snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
            Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Ik snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
              Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
              Idem, op twee jaar tijd maar één keer echt ambras gehad met een fietser. Maar toen ik uiteindelijk stopte en uitstapte was em zo verschoten dat er plots niet veel meer uitkwam en hij niet rap genoeg weg kon zijn. Ik was nochtans vriendelijk.

              Voor de rest ook nooit iets van agressie ervaren. Of ja, ze hebben al een paar keer getoeterd omdat ik een foutje maakte. Maar als dat ook al onder agressie valt...
              2012 Abarth 500 'esseesse'

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Ik snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
                Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
                Ik durf mijn claxon zelf amper meer te gebruiken, je ziet iemand een fout begaan, claxonneert en heel vaak krijg je een agressieve reactie terug! Ik ben er dan ook mee gestopt, brengt toch ni op. Meer controle zou er moeten zijn, veel meer! Het verkeer is een jungle zonder tarzan die de touwtjes in handen heeft.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                  Wat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan.
                  Da's eigenlijk wel waar.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                    Heel toevallig vandaag op het nieuws en nog meer toevallig nadat we vorige week ons dossier ter dikte van een gemiddeld boek hebben binnen gestuurd. Twee maanden lang met verschillende wagens honderden filmuren gemaakt en geanalyseerd. Elke wagen had vier camera's aan boord en een meettoestel om de afstand met de achterliggende wagen te meten. Twee maanden lang de verkeersregels strikt gevolgd. Dus 30 - 50 - 70 - 90 km/uur was dat ook. Autosnelwegen ook 90 km/uur op rechtse vak. Of 120 km/uur op het rechtse baanvak of eerste vak dat vrij was. Zelfs met lichaamsmetingen zoals hartslag en bloeddruk die mee werden opgenomen. Ongelofelijk veel overtredingen gefilmd. Heel veel verkeersagressie, massa's bumperklevers waarvan twee ook echt tegen de bumper hebben gereden. Eenmaal op een 70 km/uur door een inhalende vrachtwagen van de weg geduwd. Bij regenweer werden we op autosnelwegen constant door vrachtwagens en met het nodige flashen van de grootlichten en een serenade aan claxons voorbij gestoken (90 km/uur en inhaalverbod). Richtingaanwijzers zijn bij veel wagens, camionetten en vrachtwagens duidelijk een optie geworden. Vooral in steden en dorpskernen heel veel agressie van voetgangers, fietsers en moto's gefilmd. Buiten veel verbale agressie eenmaal echt op de vuist gegaan.

                    Ik ga eerst vragen of ik een samenvatting mag posten. Wat wel is vastgesteld : aan de wettelijke snelheden rijden geeft amper tijdswinst tegenover te snel rijden. Ook kom je veel relaxter op je bestemming aan. Mensen die beroepshalve en dan bedoelen we vooral camionetten en zeker vrachtwagens op de weg zijn denken dat ze overal voorrang hebben. Hier telt duidelijk de wet hoe groter hoe agressiever rijgedrag. En wat zeker is vastgesteld : bedrijfswagens -te herkennen aan a.a. de leasenaam onder de achterste nummerplaat- rijden veel agressiever dan een eigenaar van zijn wagen. Tenslotte is het cliché dat BMW rijders de meest agressieve rijders zijn tientallen keren duidelijk bevestigd geweest.
                    Lol, ik zit toch dagelijks "enkele uren" (zacht uitgedrukt) in mijn wagen en veel méér dan een gemiddelde chauffeur, maar buiten de talloze klassieke ergernissen zie ik niet echt zo vaak agressie op de weg. Wel akkoord dat dit opmerkelijk méér is dan vroeger, dat wel.
                    Moet het niet andersom geformuleerd worden: sneller rijden dan de wettelijke snelheden geeft amper tijdswinst op...
                    Wanneer mogen we dit beeldmateriaal op tv verwachten?
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • Ik moet toch altijd lachen als ze zeggen dat je relaxter aan komt als je de wettelijke snelheden rijdt... Ik denk dan, de grootste ergernis is dat de gemiddelde belg die wettelijke snelheden niet haalt op de weg naar het werk: namelijk door de fille's! Daarbij met de huidige luxe in de wagens heb ik toch geen enkel gevoel van snelheid meer, 50 voelt even snel als 70 wat weer even snel aanvoelt als 90 dus hoe gaat dat bepalen hoe kalm ik aan mijn bestemming ga aankomen...

                      Comment


                      • Eigenlijk is dat wat oorzaak en gevolg.
                        Te snel rijden => waarschijnlijk gehaast => dus waarschijnlijk stress om te laat te komen.
                        Op tijd vertrekken => Normaal rijden => Normaal op tijd dus minder stress.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                          Eigenlijk is dat wat oorzaak en gevolg.
                          Te snel rijden => waarschijnlijk gehaast => dus waarschijnlijk stress om te laat te komen.
                          Op tijd vertrekken => Normaal rijden => Normaal op tijd dus minder stress.
                          Zeker weten, geen enkele andere reden om je op te jagen behalve als ge achter zo ene zit die 50 rijdt waar 70 mag. Daar durf ik wel een bitteke lastig in worden

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                            Zeker weten, geen enkele andere reden om je op te jagen behalve als ge achter zo ene zit die 50 rijdt waar 70 mag. Daar durf ik wel een bitteke lastig in worden
                            Ja in zo'n geval kan ik ook wel een stuk uit m'n stuur bijten.

                            Comment


                            • Sorry maar van die boomknuffelende slogans als "erger je niet", "don't worry be happy" of "Neem de weg niet in, maar deel hem" gaat mijn nekhaar toch rechtstaan... Zeker aangezien een groot deel van mijn ergernissen net de directe aanleiding zijn van mensen met de "IT'S ALL ABOUT ME"-gedachte. Die jammerlijke evolutie uit zich dan in zaken als:
                              • Middenvaks-/linksplakkers
                              • Te traag rijden en bijgevolg het verkeer achter u ophouden
                              • Persé voor iemand zijn neus willen invoegen ook al is er een zee van ruimte achter die persoon
                              • Scheef parkeren of soms meerdere vakken innemen, cause fuck you
                              • Onvoorzichtig uw deur openslaan met alle gevolgen van dien
                              • ...

                              Blijven jullie daar volledig zen onder? Jullie glimlachen ééns terwijl je verder luistert naar die 5 uur durende compilatie van kabbelende bergriviertjes? Dat vind ik toch verdorie lastig hoor en ben daar eerlijk gezegd zelfs wat jaloers op.

                              Deze man verwoordt zo een beetje mijn frustratie:

                              Comment


                              • Dat filmpje is eigenlijk zo herkenbaar
                                Deed dat ook altijd, wat verder zetten, en dan ziet ge effectief zo ne idioot naast u staan.

                                Comment


                                • De klassieke ergernissen zijn ook wereldwijd hé. Van de week nog met een Oekraïner over gehad. Kerel vroeg zich af waarom iedereen in het midden rijdt en waarom je 4, 5 keer dezelfde wagen tegenkomt op een snelweg terwijl je zelf een constante hebt en waarom city-bikers schijnbaar geen verplichtingen hebben in steden...
                                  Wereldproblematiek noemen ze zo iets...
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose
                                    Dat filmpje is eigenlijk zo herkenbaar
                                    Deed dat ook altijd, wat verder zetten, en dan ziet ge effectief zo ne idioot naast u staan.
                                    Amai nog ni! Heb zo is gehad me mijn vriendin haar nieuwe wagen. Links zeker 5 -6 parkeerplaatsen, rechts van hetzelfde. Was nog maar net geparkeerd, komt er daar een stomme trut kweetni hoe dicht staan langs de kant van de passagier, zonder blozen me moeite aant uitstappen. Bekeek ze zo van wtf mens? Nog een air bij ja! Heb mij dan gewoon weer gaan verplaatsen.

                                    Is gezien bij ne mens me ne nieuwe Mazda 6, prachtige wagen! Had zich kweetni hoever gezet. Had er zich nen eikel me zijn vuil geblutste camionette naast hem komen zetten, diene mens kon me moeite instappen! En maar kijken ook of em geen blutsen of krassen had. Ja daar krijg ik het ook van!

                                    Ondertussen het filmpje gezien ook. Haha helemaal waar man! Kan mij daar ook lastig in maken.
                                    Gij draagt dan zorg voor u gerief en zij gaan der wa blutsen en krassen komen op maken! Respect is vaak ver te zoeken.
                                    Last edited by ; 15/11/2017, 22:31.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                                      Ik durf mijn claxon zelf amper meer te gebruiken, je ziet iemand een fout begaan, claxonneert en heel vaak krijg je een agressieve reactie terug! Ik ben er dan ook mee gestopt, brengt toch ni op. Meer controle zou er moeten zijn, veel meer! Het verkeer is een jungle zonder tarzan die de touwtjes in handen heeft.
                                      dat is het grote probleem in B, GEEN controle :-(

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Ik snap niet dat jullie op twee maanden zo dikwijls met agressie te maken kregen. Vrachtwagens die toeterend voorbij steken, reed je dan echt niet te traag ? Ook agressie van voetgangers is me vreemd.
                                        Ik moet echt zeggen dat ik niet zo dikwijls met agressie geconfronteerd word.
                                        Rij je op een weg aan de wettelijke maximum snelheid van 70 km/uur dan krijg je constant bumperklevers. Op een moment werd even beslist dat we dan naar 65 km/uur zouden afzakken. En ja dan krijg je dus verkeersagressie. Anderzijds zijn we ook enkele keren naar 75 km/uur gegaan en dat gaf even veel bumperklevers. Voor vrachtwagens bleek dat als we op de autosnelweg uiterst rechts 90 km/uur reden ze constant voorbij staken. Ook bij hevig regenweer, in volle drukte en 's avonds als het al donker was zagen we ze een voor een voorbij komen. En in veel gevallen ook al toeterend. Reden we 93 km/uur dan geraakten veel vrachtwagens amper of niet voorbij en begon het bumperkleven en het getoeter pas echt. Zo hebben we er gehad die kilometers naast ons bleven hangen niet voorbij geraakten. Filmmateriaal zal niet op TV komen want het was niet voor een mediakanaal. Uiteindelijk heb ikzelf een ding geleerd en dat is rustig rijden en met de verkeersstroom meegaan. En ik betrap me nu er constant op dat ik zelfs iets onder de wettelijke maximum snelheden aan het rijden ben. Maar ik ben veel rustiger geworden en stoor me ook niet meer aan de iets agressievere rijders. Edit : misschien is het zo een automatisme als de gordel vastklikken geworden? Nu lijkt 30- 50 - 70 km/uur een normale snelheid en is het een automatisme geworden om me daar aan te houden.

                                        Wat nogmaals bevestigd wat hierboven werd gezegd :
                                        Te snel rijden => waarschijnlijk gehaast => dus waarschijnlijk stress om te laat te komen.
                                        Op tijd vertrekken => Normaal rijden => Normaal op tijd dus minder stress.

                                        En nu terug naar de volgende opdracht. Ongeveer gelijkaardig maar voor een groot transportbedrijf. Zij willen weten hoe hun chauffeurs zich eigenlijk echt op de openbare weg gedragen. Gelukkig krijgen we toegang tot hun trackingsystemen. Zo wordt het werk al wat eenvoudiger.
                                        Last edited by ; 16/11/2017, 09:32.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                          Zeker weten, geen enkele andere reden om je op te jagen behalve als ge achter zo ene zit die 50 rijdt waar 70 mag. Daar durf ik wel een bitteke lastig in worden
                                          het erge van al is dat er wegen 90 zijn (vb N42) , waar vrachtwagens ook maar 70 mogen en er over TIENTALLEN km volle witte lijn is, laat dan nog staan een tractor :-(

                                          Comment

                                          Working...
                                          X