Regelmatig zelf met de fiets rijden vergroot het inlevingsvermogen aanzienlijk !
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel IX
Collapse
X
-
veel auto's beseffen niet dat ze voorrang moeten geven aan ELKE bestuurder van een voertuig zoals dat in de wet beschreven staat... net zozeer dat die andere bestuurders dat ook moeten doen bij gelijk welk andere bestuurder
Comment
-
Veel fietsers denken dat ze overal voorrang hebben, wat ook voor heel gevaarlijke situaties zorgt.
En ze zijn er dan ook nog rotsvast van overtuigd dat ze gelijk hebben ook.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
- Likes 1
Comment
-
-
Iets wat me wel opvalt, en dit zonder te veralgemenen want ik ben zelf ook een 'wielerterorist'. Ik werk nu al anderhalf jaar voor dezelfde werkgever en tijdens mijn dagelijks woon-werkverkeer traject (wat ik met de wagen doe) is er één voorrang van rechts. Op die plaats komen ook redelijk wat fietsers. Er heeft mij op dat anderhalf jaar misschien een handje vol fietsers voorrang gegeven, de rest (de meeste dus) vegen er gewoon hun laars aan of ze kijken gewoon straal voor zich uit en doen alsof ze je niet gezien hebben. Ik ga ervan uit dat veel van die fietsers ook met de wagen rijden en dus de basisregels wel zouden moeten kennen en ook toepassen.
Nogmaals, ik wil niet kwaadspreken over fietsers. Dat is gewoon iets wat mij dagelijks opvalt. Maar zo kan ik natuurlijk ook een heel lijstje maken over wat ik andere automobilisten 'verkeerd' of 'fout' zie doen. Over mezelf kan ik dat trouwens ook. Ik ben God niet en maak ook fouten en meer dan ik zou willen...
2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
bij de theorielessen valt telkenmale op hoeveel mensen verschieten als ik vertel dat fietsers net zoals iedereen de regels moeten volgen van het bestuurdersverkeer. Dat ze aan oversteekplaatsen geen voorrang hebben, enzovoort.
Zolang men de verkeersstroom niet gescheiden houdt en van de niet gemotoriseerde weggebruikers veronderstelt dat ze het verkeersreglement kennen (wat ze niet doen), zullen er altijd conflicten zijn met bijhorende ongevallen.
Comment
-
Moeten wel zeggen dat de infrastructuur te wensen over laat. Op vele plaatsen ben je bvb verplicht met je neus op het fietspad te komen om het aankomende verkeer te zien. Zelfs in Gent nabij het station is er zo'n gescheiden fietspad naast de geparkeerde wagens. Hoe kan je daar oversteken zonder het fietspad te blokkeren. Je ziet het komende verkeer niet..
Ook aan de rotondes hebben de fietsers meestal geen voorrang. Soms wel en dit leidt tot verwarring blijkbaar. Als ik geen voorrang geef aan een fietser roepen ze dikwijls eens. Als ik onterecht stop toeteren ze achter mij lol.
- Likes 1
Comment
-
Eerst kijken of er geen fietser aankomt en dan pas doorrijden tot aan het kruispunt.
Comment
-
En meestal moeten die een kilometer of drie er weer af waardoor je nog eens kan vertragen. Kijk je in je spiegel zie je niemand
Ik merk vooral dat er in 't weekend veel zijn die overal dezelfde snelheid aanhouden. 60 per uur ongeveer de bebouwde kom door en zo verder op de steenweg... Zitten ze altijd ongeveer goed qua snelheid zeker
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Even serieus. Er zijn in zijn filmpje vele situaties waar hij volkomen gelijk in heeft. Vele automobilisten houden geen of te weinig rekening met fietsers. Maar aan de andere kant, als je zijn gemiddelde snelheid ziet, kan je niet anders concluderen dat hij ook fouten maakt. En zijn grootste fout is onaangepaste snelheid op zijn fiets. Mensen verwachten zich daar gewoon niet aan. Hij brengt vooral zichzelf zo in gevaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenVeel fietsers denken dat ze overal voorrang hebben, wat ook voor heel gevaarlijke situaties zorgt.
En ze zijn er dan ook nog rotsvast van overtuigd dat ze gelijk hebben ook.
Comment
-
is tegen alle logica
maar waarom kappen op auto’s als flikken het zelf niet weten
Een video van een aanvaring tussen een politieagent en een fietser krijgt heel wat reacties. De fietser had de agenten in een politiecombi erop gewezen dat ze op de fietszone stonden terwijl ze voor de verkeerslichten aan het wachten waren. Wanneer de fietser vervolgens rechtsaf slaat omdat een verkeersbord hem dat toelaat, snijdt de politiecombi hem bruusk de pas af.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
Inderdaad, zo'n kamikaziepiloten op hun tweewieler die denkt dat de baan voor hem alleen is, is zeer herkenbaar.
Even serieus. Er zijn in zijn filmpje vele situaties waar hij volkomen gelijk in heeft. Vele automobilisten houden geen of te weinig rekening met fietsers. Maar aan de andere kant, als je zijn gemiddelde snelheid ziet, kan je niet anders concluderen dat hij ook fouten maakt. En zijn grootste fout is onaangepaste snelheid op zijn fiets. Mensen verwachten zich daar gewoon niet aan. Hij brengt vooral zichzelf zo in gevaar.
Die verwacht echt dat het fietspad altijd vrij is e... Dan verwacht ik ook dat er vanaf nu geen auto's meer op de rijweg geparkeerd staan, want wij moeten daar ook altijd voor stoppen. Een van dees dagen is da toch is patat, kan gewoon ni anders, gewoon asociaal rijgedrag!
Comment
-
Inderdaad, zo'n kamikaziepiloten op hun tweewieler die denkt dat de baan voor hem alleen is, is zeer herkenbaar.
Wettelijk doet hij niets mis, die auto's daarentegen... . En daar is alles mee gezegd.
Comment
-
Dus omdat auto's constant fouten maken, moet de fietser zijn snelheid maar aanpassen? Wat moet hij dan doen? Overal waar er autoverkeer is 10 per uur beginnen rijden? Stoppen, ook al heeft hij voorrang? Stoppen voor groen? Etc...
Wettelijk doet hij niets mis, die auto's daarentegen... . En daar is alles mee gezegd.
Als ik met de fiets rijd in de bebouwde kom tijdens druk verkeer ga ik ook een pak trager fietsen hoor. Gezond verstand gebruiken.
- Likes 1
Comment
-
Wettelijk doet hij niets mis? Als fietser is hij volgens de wet ook een bestuurder. En volgens de wet moet ELKE bestuurder zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Als ik met de fiets rijd in de bebouwde kom tijdens druk verkeer ga ik ook een pak trager fietsen hoor. Gezond verstand gebruiken.
Ik zal u even een leuk citaat voorleggen uit uw artikel (bedankt om het te posten trouwens) dat ook van toepassing is op fietsers:
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Dus, auto's dienen zich in het verkeer zeker bewust te zijn van hun snelheid en gedragingen als er kwetsbaren (fietsers dus) in de buurt zijn. Autobestuurders zijn immers die mensen die een letaal wapen besturen, niet de fietsers hoor!
En inderdaad, ik rij ook met de fiets defensief en belachelijk traag en met m'n handen aan de remhendels waar veel auto's rijden. Als je geen suïcidale neigingen hebt moet je wel.
Comment
-
Tegenwoordig de mode van aan een kruispunt gewoon door te rijden zonder inhouden... Al meerdere keren tegengekomen dat ik kom afgereden en aan, een bepaald kruispunt die ik dagelijks doe zonder lichten of wat dan ook, gewoon een auto het kruispunt rechtdoor rijdt zonder in te houden! Gisterenavond ook weer ene, daar stond em dan in het midden van het kruispunt omdat er uiteindelijk ene van rechts afkwam. Dat je nog iets zag ok, maar je moet bijna stilstaan om te kunnen zien of er iemand komt aangereden, een van dees dagen is het daar ook is patat. Dan nog ene die gewoon de straat komt opgereden uit ne voorrang van rechts, ni normaal hoe vaak ik het zie, je moet maar is op dezelfde moment komen aangereden met de fiets of bromfiets, ik let goed op, omdat ik het weet, want heb ook al een paar keer geluk gehad met de scooter. Afschaffen zouden ze die moeten, voorrang van rechts!
Comment
Comment