Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
    Rij je op een weg aan de wettelijke maximum snelheid van 70 km/uur dan krijg je constant bumperklevers. Op een moment werd even beslist dat we dan naar 65 km/uur zouden afzakken. En ja dan krijg je dus verkeersagressie.
    --- Voor vrachtwagens bleek dat als we op de autosnelweg uiterst rechts 90 km/uur reden ze constant voorbij staken. Ook bij hevig regenweer, in volle drukte en 's avonds als het al donker was zagen we ze een voor een voorbij komen. En in veel gevallen ook al toeterend. Reden we 93 km/uur dan geraakten veel vrachtwagens amper of niet voorbij en begon het bumperkleven en het getoeter pas echt. Zo hebben we er gehad die kilometers naast ons bleven hangen niet voorbij geraakten.
    Dat lijkt me alsof je een filmpje wilde maken over hoe je het besten mensen kwaad maakt eigenlijk. In het eerste geval beslis je van de snelheid te laten zakken om te zien wat bumperklevers doen?
    In geval twee rij je duidelijk 90 op de teller en dus effectief langzamer. Toen ik nog met de vrachtwagen reed kon ik 93kmh effectief. Ik werd ongeveer 1x per twee weken voorbijgestoken door een andere vrachtwagen (wat neerkomt op 7000km). De meeste "knalde" ik los voorbij, aangezien de meeste al maar 85 meer kunnen tegenwoordig. Dus door alle vrachtwagens ingehaald worden lijkt me vrij sterk. Als je dan een inhaalverbod hebt en er rijdt een sukkelaar met zijn autootje aan minder dan 90 op de snelweg, is dat gewoon 1 grote ergernis.
    Ik vraag me ook af wat je hebt bijgedragen aan dat laatste geval eigenlijk. Kilometers lang u laten inhalen en zien dat het niet lukt. Dat moet nogal comfortabel geweest zijn zeker? Laat u dan 2kmh afzakken en laat ze passeren he man. Of nog beter, rij een geijkte 93kmh de volgende keer. Nee, je rijdt met een vlot voertuig, maar je gaat bewust trage voertuigen hinderen om nadien te klagen over zogenaamde agressie?
    Last edited by |) ][ |V| ][; 18/11/2017, 11:13.

    Comment


    • Ja, 't is eerder uitdagen dan een gewone test. Zo kan je mensen boos krijgen.

      Comment


      • Seg, Dimi, waarom is voor een trucker het zo irritant om de cruise even op 87 km/h in te stellen als je gedurende een stukje niet mag inhalen? Kom niet af met tijdverlies he. Reken eens uit hoeveel je verliest op pakweg 50 kilometer. Het lijkt alsof camionchauffeurs maar een snelheid kennen, en dat is de maximumsnelheid van hun begrenzer. Dat de autobestuurders volop in de remmen moeten en gedurende een stukje geen 3 km/h trager moeten rijden in maar 30 km/h omdat er ‘nen dikken’ beslist in te halen, daar mag je niets op zeggen.

        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Seg, Dimi, waarom is voor een trucker het zo irritant om de cruise even op 87 km/h in te stellen als je gedurende een stukje niet mag inhalen? Kom niet af met tijdverlies he. Reken eens uit hoeveel je verliest op pakweg 50 kilometer. Het lijkt alsof camionchauffeurs maar een snelheid kennen, en dat is de maximumsnelheid van hun begrenzer. Dat de autobestuurders volop in de remmen moeten en gedurende een stukje geen 3 km/h trager moeten rijden in maar 30 km/h omdat er ‘nen dikken’ beslist in te halen, daar mag je niets op zeggen.
          Mijn ervaring was vooral dat niet de snelheid het probleem was, maar het "schommelen". Rij je achter een die maar 85 doet is dat allemaal niet erg, CC op 85 en rustig afwachten. Maar rijd je als 4e of nog verder achter die tragere, zit je continue gas-rem-gas-rem-gas-rem. Extreem irritant en gevaarlijk. Ik verkoos in zo'n geval ook de boete voor het ongeval. Je kan dan zeggen dat je meer afstand moet houden (ik hield ALTIJD afstand) en cc op pakweg 82 zetten, maar uiteindelijk kom je toch weer dichter bij dat treintje. Je zou al bijna 70 moeten rijden om niet in te lopen op zo'n accordeon.

          Nu, ik rij dus al meer dan een jaar niet meer met oplegger, maar doe nu nog zo'n 100.000km per jaar met de auto. Ik erger me eigenlijk zelden aan camions maar des te meer aan automobilisten. Er zal mss veel te maken hebben met het feit dat ik me in de plek van de camions kan zetten en ze naar mijn mening nog steeds meer rekening houden met de rest dan auto's. Waar ik me dan wel aan erger is net dat inhaalverbod. Als je op een 2x2 of in de regen een afrit moet nemen, kijk je gewoon tegen een muur van trucks aan en moet je je er maar tussen wringen, wat voor geen enkele van de partijen aangenaam is.

          Er kan veel gezegd worden over "ongeduld" van truckers die inhalen, maar wees eens eerlijk en kijk eens naar de gemiddelde automobilist. Compleet alleen op de baan en al wat ook op de baan is, is niet meer dan een hindernis en iedereen is in fout buiten jezelf...

          Ik doe dus nog steeds veel km's, en ik blijf er bij dat auto's veel meer hinderlijk en asociaal gedrag vertonen dan trucks, maar dit wordt om een of andere reden gedoogd door de medeautomobilist. Of snel vergeten mss? Een ongeval met camions is spectaculair, komt in het nieuws, en blijft je bij. Ongeval met auto's? Eens op je bestemming en je weet het al niet meer. Ik moet ook toegeven dat ik tegenwoordig met de dikke automobiel veel arroganter ben dan met de camion destijds, maar toch krijg ik zelden of nooit claxons of faren gericht op mij, terwijl ik dit vroeger wekelijks wel eens zag.

          Dat gezegd zijnde, ben ik ook niet blind voor de fouten en de typische gevalletjes (bv van vak wisselen als er net ene aankomt), maar dat was ik ook al niet toen ik zelf nog reed.

          Comment


          • Daarstraks voor het eerst in lange tijd nog eens meer dan 20 km lang gereden. Man man

            Middenvaksplakkers tot en met. De oprit komen oprijden en direct op een lege snelweg naar 't middenvak gaan.
            Of bij een vrachtwagen die nog een kilometer ver weg is al opzij gaan omdat ze anders niet opzij gaan kunnen gaan.
            Ook nog een 1-serie met jonge kerel in die zat te zig-zaggen over de vakken om toch maar 1 of 2 auto's in te kunnen halen om daarna op 't rechtse vak vast te zitten en dan terug achter de auto te zitten die hij net had ingehaald

            Dan iets later op een baan van 70 iemand die 50-55 zit te rijden met als gevolg een heel treintje erachter. Was zeker 5 km lang en geen mogelijkheid tot inhalen.

            Ja jong, blij dat mijn woon-werkverkeer nog geen 10 km is

            Comment


            • Ik weet niet wat het was, maar gisteren waren er inderdaad vreemde vogels op de baan. Nergens sneller kunnen rijden dan 60 op een baan waar je 90 mocht. Enen tragen met tig auto's achter. En 't leuke eraan is dat ze dan accordeon beginnen rijden erachter.

              Comment


              • Het is in’t weekend mogelijks NOG erger op de baan dan op weekdagen.


                Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Als iedereen zich zo hard ergert met het autorijden, kruip wat meer op de fiets.
                  Kan zoooo ontspannend zijn.





                  Zolang er niet te veel auto's in de buurt komen ;-)
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                  Comment


                  • Mensen ergeren zich aan werkelijk alles tegenwoordig. Zegt genoeg over de levensstijl.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • T is ook het ergernistopic hee... ga je weinig andere zaken vinden dan ergernissen

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                        Het is in’t weekend mogelijks NOG erger op de baan dan op weekdagen.


                        Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                        natuurlijk, dan zijn ook de zondagsrijders op pad ;-)

                        Comment


                        • Het is door de week al niet veel beter, op zondag heb je tenminste nog veel mogelijkheden om in te halen. Als ik op maandagmorgen weeral eens achter zo'n slak hang die van 0 naar 60 optrekt in 40 seconden en dan structureel 10 km/u onder de maximumsnelheid blijft verder taffelen, dan krijg ik het wel lastig.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten

                            Dat lijkt me alsof je een filmpje wilde maken over hoe je het besten mensen kwaad maakt eigenlijk. In het eerste geval beslis je van de snelheid te laten zakken om te zien wat bumperklevers doen ...
                            Leer eens lezen aub! Dit was in opdracht van en om verschillende zaken aan te tonen. In het geval van vrachtwagens was het dat 1/ veel met hun begrenzer foefelen en 2/ ze egoïstisch gedrag vertonen en steeds willen voorbijgaan ondanks het geen tijdswinst oplevert. Ze creëren zo vertragingen en ergernissen bij het ander wegverkeer en ze winnen er geen seconde tijd mee. Wat er vooral werd mee aangetoond is -en dat ook een specifieke vraag was in de opdracht- dat er een totaal inhaalverbod voor alles +3,5T zou moeten komen, dat er verplicht een systeem moet komen dat een veilige afstand tussen vrachtwagens onderling en andere weggebruikers aanhoudt (vrachtwagen die zelf gaat afremmen) en dat er strengere en vooral veel meer controle moet komen op de correcte naleving van de verkeerswetgeving. Maar zo zijn er ook tientallen zaken in de besluiten gekomen voor alle lichte vracht regeling en ook voor gewone wagens en moto's. Het is ook maar een studie uit velen. De factuur werd gemaakt en zal kortelings betaald worden. Voor mij telt dit natuurlijk als het belangrijkste. Niet zeggende dat mijn partners en ik toch ook soms leedvermaak hadden en moesten lachen als de zoveelste chauffeur niets anders kon dan op zijn tong te bijten.

                            Deze voormiddag nog op de R6 te Mechelen gezien. Versmald tweebaansvak door de werken aan een nieuw viaduct en 70 km/uur als max. snelheid. Ik reed in hevig regenweer tussen andere wagens 65-70 km/uur op het rechtse baanvak. Twee vrachtwagens (een B-plaat en een NL-plaat) komen op het linkse baanvak en tegen hogere snelheid rakelings langs de wagens voorbij. Ik schat hun snelheid tegen hun begrenzer aan. Dat is pas provoceren en agressie. Aan de volgende lichten ging ik ze terug gewoon voorbij -zij moesten even daarvoor hard afremmen voor het nog rood licht- en wat verder richting rotonde Putte kon de vrachtwagen met NL-plaat mooi tegen de max. toegelaten snelheid van 70 km/uur achter mij blijven. Ik schat een halve meter van mijn bumper en al zijn kerstverlichting aan. CC op en binnenspiegel weg klikken is dan de oplossing. Dus de studie die wij gedaan hebben is zeker niet iets belachelijks maar toont aan dat er dringend een aangepaste verkeerswetgeving moet komen. Zullen al onze besluiten tot bij de politiek geraken? Neen zeker niet. Maar ik geef het op papier : begrens vrachtwagens op 80 km/uur, laat ze verplichte automatische hulpsystemen zoals afstandsbewaring inbouwen en maak een totaal inhaalverbod op elke weg en de files en dodelijke ongevallen zullen minstens halveren.

                            En om niet enkel over vrachtwagens te liggen zeveren. Een kilometerheffing en automatische snelheidsbegrenzer gekoppeld aan GPS en verkeersbordenherkenning in wagens is ook een sterke aanbeveling in onze besluiten. Zonder dit staan we binnen enkele jaren gewoon stil. En als je constant de gevaarlijke cowboystreken van velen ziet dan besef je dat ze met hun en anderen hun leven aan het spelen zijn. Idem met een 90 km/uur begrenzer en tachograaf met verplichte rusttijden in alle lichte vrachtverkeer, dus die van -3,5T. Dit is een aanbeveling die eigenlijk al lang een wet zou moeten zijn. Over moto's gaan we zwijgen. De besluiten waren van die omvang dat ze eigenlijk nog amper zouden op openbare wegen kunnen rond rijden.
                            Last edited by ; 20/11/2017, 16:21.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                              Het is door de week al niet veel beter, op zondag heb je tenminste nog veel mogelijkheden om in te halen. Als ik op maandagmorgen weeral eens achter zo'n slak hang die van 0 naar 60 optrekt in 40 seconden en dan structureel 10 km/u onder de maximumsnelheid blijft verder taffelen, dan krijg ik het wel lastig.
                              Die persoon doet niets verkeerd. In de verkeerswetgeving staat nergens hoe snel je moet optrekken en 10 km/uur onder de maximumsnelheid is belemmering van het verkeer en geen overtreding. Dat u het lastig krijgt zegt meer over uw karakter dan over de persoon die voor u dan rijdt. Misschien rijdt die persoon voor u stressvrij en is die op tijd uit zijn bed geraakt. En hebt u na een nacht op café gezeten te hebben vijfmaal op de snoozeknop van de wekker geduwd en moet u dan als een halve zot naar het werk gaan rijden?

                              Comment


                              • Wettelijk hebben ze het recht ja... Maar daarom niet minder enerverend. Zie je dikwijls, enen tragen met dertig auto's achter die voorbij willen. Zijn die dertig dan allemaal zotten ?

                                Comment


                                • Vergeet ook niet dat km tellers liegen. Heb bij bv Renault al gemerkt dat je bijna 80 op de teller moet rijden om 70 gps snelheid te hebben. Bij andere merken lijkt die afwijking niet zo groot.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                    Die persoon doet niets verkeerd. In de verkeerswetgeving staat nergens hoe snel je moet optrekken en 10 km/uur onder de maximumsnelheid is belemmering van het verkeer en geen overtreding. Dat u het lastig krijgt zegt meer over uw karakter dan over de persoon die voor u dan rijdt. Misschien rijdt die persoon voor u stressvrij en is die op tijd uit zijn bed geraakt. En hebt u na een nacht op café gezeten te hebben vijfmaal op de snoozeknop van de wekker geduwd en moet u dan als een halve zot naar het werk gaan rijden?
                                    Mooie vooroordelen die je daar hebt over elke persoon die gewoon een beetje vlot wil doorrijden. Nu ja, dat jij regelmatig te maken krijgt met verkeersagressie zegt al genoeg. Ik vrees echter dat je hier op een forum met autoliefhebbers geen gelijkgestemden gaat vinden, misschien eens rondhoren op seniorennet

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                      Vergeet ook niet dat km tellers liegen. Heb bij bv Renault al gemerkt dat je bijna 80 op de teller moet rijden om 70 gps snelheid te hebben. Bij andere merken lijkt die afwijking niet zo groot.
                                      72 op de teller is bij mij effectief 70 echte kilometers.
                                      Nu met de Megane en bij de C4 was dat ook al ongeveer zo.
                                      De afwijking is dus niet zo groot.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                        Vergeet ook niet dat km tellers liegen. Heb bij bv Renault al gemerkt dat je bijna 80 op de teller moet rijden om 70 gps snelheid te hebben. Bij andere merken lijkt die afwijking niet zo groot.
                                        Zowel bij de Laguna die ik hiervoor had als bij de Espace is de afwijking 4 km/u (zowel bij 50, 70, 90 en 120).
                                        Van de Renaults daarvoor zou ik het niet (meer) weten.
                                        Vrij nauwkeurig dus, ik gebruik bijna altijd de begrenzer en stel die dus in op max. toegelaten +4. Laatste boete voor snelheid is al méér dan 2 jaar geleden, was toen vergeten de begrenzer lager te zetten.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                          Vergeet ook niet dat km tellers liegen. Heb bij bv Renault al gemerkt dat je bijna 80 op de teller moet rijden om 70 gps snelheid te hebben. Bij andere merken lijkt die afwijking niet zo groot.
                                          ik kan met Mazda 6 ook 77 - 78 op teller doen voor ik werkelijk 70 haal, en doe dat dan ook ;-)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X