Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik vraag me wel af of de generatie die nu nog studeert of pas is beginnen werken nog even (relatief) eenvoudig een huis zal kunnen kopen als de vorige generaties.

Lage rente en al die fiscale cadeaus zijn in feite een vergiftigd geschenk want ze hebben de prijzen alleen maar omhoog gejaagd. Hetgeen je uitgeeft aan 'wonen' (in de brede zin) is in verhouding tot het inkomen nu niet lager dan vroeger, meestal zelfs integendeel.
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
      Ik vraag me wel af of de generatie die nu nog studeert of pas is beginnen werken nog even (relatief) eenvoudig een huis zal kunnen kopen als de vorige generaties.
      LOLneen. Wij hebben net een nieuwbouw gekocht. Daarvoor een jaar of 2 rondgekeken. "Die charmante te renoveren gesloten bebouwing langs een drukke weg regio Sint-Truiden, met de ketel van 1982 en alu ramen met enkel glas? Dat is dan 350k graag"

Het ergste is, als je dan naar de bank zou gaan met 2 goede inkomens (ambtenaar + boekhoudster) dan krijg je nog voorstellen ook. Zit je wel 30 jaar vast aan 1000+ EUR per maand en van die toestanden, maar je hebt tenminste je baksteen. Of ja, feitelijk heeft de bank dan zijn baksteen.... De rente is geen probleem, het probleem zijn Jeanne en Jef die indertijd hun huis hebben gezet voor 10000 frang op grond van de boer want toenkondanog he manneken, en Jeanne en Jef willen nu miljoenen zien. Ahja, waarom niet, dat zijn immers de prijzen.

Gebrek aan visie en vastgeroest (wan)beleid door de babyboomers de voorbije 40-50 jaren. Dat is het probleem. En niet alleen op de huizenmarkt, ook qua mobiliteit, energie, gezondheidszorg, onderwijs, belastingshervorming,... al de grote probleemdossiers kan je zo terug volgen. Degene die aan de macht zijn geweest de voorbije halfeeuw gaan voor mij de geschiedenis in als de meest egoïstische generatie ooit. Ze laten het land in erbarmelijke staat achter voor hun kinderen. Daar waar zij hebben kunnen profiteren van alle vooruitgang, worden wij met de rekening afgescheept.

Ga nooit vergeten dat iemand die op 2 jaar van zijn pensioen stond aan mij vroeg of ik ging betogen tegen de verhoging van de pensioenleeftijd ("GE GAAT TOCH OOK...") Toen ik zei dat ik dat niet deed omdat ik vond dat als we allemaal wat langer werken onze levenskwaliteit misschien niet te hard ging achteruitgaan, kreeg ik een veeg uit de pan. De betoging is immers niet voor mijn pensioen (ahnee, dat kalf is verdronken, ik ga toch zowieso 7/8/9 jaar langer moeten werken), nee, het was voor zijn pensioen, want hij had schrik dat die 2 jaar er misschien 3 gingen worden.

Op de vraag waarom ik dan moest gaan betogen en hij niet, kreeg ik als antwoord dat hij naar zijn 2de verblijf in Spanje was op de dag van de betoging.

Dat antwoord was hilarisch én tragisch tegelijkertijd
      Last edited by TooTall; 06/12/2017, 15:15.
      Mijn Skoda

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten

LOLneen. Wij hebben net een nieuwbouw gekocht. Daarvoor een jaar of 2 rondgekeken. "Die charmante te renoveren gesloten bebouwing langs een drukke weg regio Sint-Truiden, met de ketel van 1982 en alu ramen met enkel glas? Dat is dan 350k graag"

Het ergste is, als je dan naar de bank zou gaan met 2 goede inkomens (ambtenaar + boekhoudster) dan krijg je nog voorstellen ook. Zit je wel 30 jaar vast aan 1000+ EUR per maand en van die toestanden, maar je hebt tenminste je baksteen. Of ja, feitelijk heeft de bank dan zijn baksteen.... De rente is geen probleem, het probleem zijn Jeanne en Jef die indertijd hun huis hebben gezet voor 10000 frang op grond van de boer want toenkondanog he manneken, en Jeanne en Jef willen nu miljoenen zien. Ahja, waarom niet, dat zijn immers de prijzen.

Gebrek aan visie en vastgeroest (wan)beleid door de babyboomers de voorbije 40-50 jaren. Dat is het probleem. En niet alleen op de huizenmarkt, ook qua mobiliteit, energie, gezondheidszorg, onderwijs, belastingshervorming,... al de grote probleemdossiers kan je zo terug volgen. Degene die aan de macht zijn geweest de voorbije halfeeuw gaan voor mij de geschiedenis in als de meest egoïstische generatie ooit. Ze laten het land in erbarmelijke staat achter voor hun kinderen. Daar waar zij hebben kunnen profiteren van alle vooruitgang, worden wij met de rekening afgescheept.

Ga nooit vergeten dat iemand die op 2 jaar van zijn pensioen stond aan mij vroeg of ik ging betogen tegen de verhoging van de pensioenleeftijd ("GE GAAT TOCH OOK...") Toen ik zei dat ik dat niet deed omdat ik vond dat als we allemaal wat langer werken onze levenskwaliteit misschien niet te hard ging achteruitgaan, kreeg ik een veeg uit de pan. De betoging is immers niet voor mijn pensioen (ahnee, dat kalf is verdronken, ik ga toch zowieso 7/8/9 jaar langer moeten werken), nee, het was voor zijn pensioen, want hij had schrik dat die 2 jaar er misschien 3 gingen worden.

Op de vraag waarom ik dan moest gaan betogen en hij niet, kreeg ik als antwoord dat hij naar zijn 2de verblijf in Spanje was op de dag van de betoging.

Nagel op de kop...
        + dat meer en meer jonge mensen bewust of onbewust single blijven en als alleenstaande een stek zoeken, ik ben er zo 1 van.
        Ik heb een mooi loon maar absoluut geen goesting om van mijn loon 900a 1000eu naar een lening te zien gaan, we spreken tegenwoordig over belachelijk hoge bedragen...
        U eigen voor 25-30 jaar vastbinden aan een wurgcontract bij de bank... Jullie liever dan ik...

investeren in iets is zeer goed, ik zou zelfs noodzakelijk durven zeggen, zeker naar u pensioen toe. Dan heb je tenminste iets. Maar voor 1 of andere reden kijken mensen niet verder dan een huis of appartement... Ik heb wat garageboxen gekocht, alsook een klein magazijntje, verhuur ik allemaal, hiermee betaal ik mijn 550eu huur. (Klein appartementje in antwerpen stad)

Last edited by jacothom; 06/12/2017, 17:21.

Comment

De prijzen van vastgoed of bouwgronden hebben alles te maken met vraag en aanbod in een bepaalde regio. De schaarste aan mooie bouwgronden heeft de prijzen flink doen stijgen. Stel dat ik bouwgronden zou bezitten, en ik kan voor een lap van pakweg 900m² 200.000 euro krijgen. Denk je dan echt dat ik die ga 'weggeven' voor 100.000 euro? Neen, en dat zou jij ook niet doen. Of je naam moet Sinterklaas zijn.

En in verband met uw pensioengedoe. Niemand hoeft langer te gaan werken, zeker de lager geschoolden niet. Die leven immers gemiddeld 8 jaar minder lang dan de 'hardwerkende' hooggeschoolden. Dat zogezegd langer moeten werken om onze sociale zekerheid veilig te stellen in de toekomst is iets wat de traditionele partijen ons wijsmaken. Met wat gelijkere pensioenen en snoeien bij het teveel aan bazen in de overheidsbedrijven zou al veel verholpen zijn. En er zijn nog veel meer mogelijkheden. Voorts betekent langer werken in onze sector ook een belemmering naar carrièrekansen toe voor jongere collega's. Plus, ouder worden is minder inzetbaar en hogere lonen (anciënniteit en hogere graden). Echt niet oké hoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
            Nagel op de kop...
            + dat meer en meer jonge mensen bewust of onbewust single blijven en als alleenstaande een stek zoeken, ik ben er zo 1 van.
            Ik heb een mooi loon maar absoluut geen goesting om van mijn loon 900a 1000eu naar een lening te zien gaan, we spreken tegenwoordig over belachelijk hoge bedragen...
            U eigen voor 25-30 jaar vastbinden aan een wurgcontract bij de bank... Jullie liever dan ik...

investeren in iets is zeer goed, ik zou zelfs noodzakelijk durven zeggen, zeker naar u pensioen toe. Dan heb je tenminste iets. Maar voor 1 of andere reden kijken mensen niet verder dan een huis of appartement... Ik heb wat garageboxen gekocht, alsook een klein magazijntje, verhuur ik allemaal, hiermee betaal ik mijn 550eu huur. (Klein appartementje in antwerpen stad)

Heel slim Jacothom, goede strategie
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Bah, een appartement, goed voor als ik even op verlof ben, maar voor de rest? Geef mij maar een huis! Ni te groot, klein tuintje en 2 garages, toen ik van school kwam en begon te werken enkele jaren dik gespaard en dan uiteindelijk samen met mijn vriendin deze droom kunnen verwezenlijken! Als je een huis zoekt, kijk dan eerst is naar een nieuwbouw, want voor iets meer van de prijs van een bestaande woning heb je dikwijls al iets nieuws, aan een bestaande woning heb je meestal nog heel wat kosten om het naar je zin te maken + eventueel te verbouwen. De mensen zijn natuurlijk ni snel content de dag van vandaag, een keuken van +25000€ om maar een voorbeeld te geven, het kan gerust met allemaal heel wat minder! Maar dan heb je tenminste nieuw en goed geïsoleerde woning, dat we dan nog is weinig energiekosten betalen krijgen we er gratis bij, zonnepanelen? Nee bedankt, voor wat ik elke maand maar betaal kan ik geen zonnepanelen leggen. Ondertussen wonen we daar ook al bijna 8 jaar, deze zomer dan de 2de garage bij gezet en nu is het sparen om binnen dit en enkele jaren terug dingen te gaan veranderen, veranda misschien? Leuk vind ik het! Ben dan ook heel graag thuis om volop te genieten van ons huisje! Maandelijks inderdaad een groot bedrag om af te betalen, maar ik zie dit als een investering, het geld gaat niet verloren, terwijl je iets huurt... Sparen kunnen we ook nog!

En om het dan toch over ergernis te hebben, stilaan beu aan het worden op mijn werk met da gezaag over da pensioen altijd! Vroeger werd er geen woord over gerept! Leef nu voor het te laat is! Grappige van al, die mensen hebben dan meestal nog geen bezigheid, wat gaan die thuis doen als die met pensioen zijn? Zagen dat ze terug willen gaan werken? Pfff 4/5'en, ouderschapsverlof, afschaffen zouden ze het allemaal moeten doen want het kost ons ook geld! En de mensen zonder kinderen, gelijk als wij, kunnen dan nog meestal ni meegenieten... Mensen zonder kinderen worden steeds benadeeld, wie kindjes wil moet er de gevolgen maar van dragen!
              Last edited by ; 07/12/2017, 00:14.

Comment

• Tja, maar dat zou voor mij ook nooit een reden zijn om te huren. Dat is verloren geld hee.
                De belastingen, brengt dat zoveel op als je nog een lening hebt ? Ik heb destijds mijn lening vervroegd weer betaald en kan me niet herinneren dat dit een groot verschil maakte ?

Was in antwoord op Thimoty op de vorige pagina. Is niet altijd duidelijk dat er nog een pagina volgt
                Last edited by ; 07/12/2017, 08:08.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Tja, maar dat zou voor mij ook nooit een reden zijn om te huren. Dat is verloren geld hee.
                  In feite ben ik eerder voor huren in theorie. Pas als je een eigen huis hebt, besef je hoeveel geld en tijd je erin moet steken. Feitelijk is een huis huren, met de flexibiliteit om te veranderen, beter in mijn mening.

Dat gezegd zijnde, je hebt totaal niets van zekerheid. Mijn schoonouders zijn allebei 55+ (en Nederlands). Die mensen krijgen geen lening meer, en die huren bijgevolg. Die heb ik in 7 jaar nu al 2 keer helpen verhuizen, omdat het huis te koop komt te staan, of omdat de eigenaar er zelf in wil komen wonen, en nu is het weer van dat omdat het huis door de eigenaar verkocht zal worden in 2018. Als je dan op een goede plek zit, is dat wel zuur. Zelfs met opzegtermijnen, die mensen weten dat ze over X maand weer moeten verhuizen. En dat vinden ze niet fijn.

Daar komt nog eens mijn jeanne en jef - verhaal van hierboven bij...wij hebben 5 jaar een huurhuis gehad, van zo'n koppel. Oude ramen, oude ketel, en maar problemen. Ok, de problemen waren voor hem, maar oh mijn god geld uitgeven eraan?? Dat deden ze niet. Glas kapot van een raam, hersteller komt, die zegt dat ze voor zo'n profielen toch al moeten denken aan vervanging want die waren echt versleten (zijvleugels kon je zo openduwen etc.) "Die ramen heb ik nog gezet met mijn schoonbroer in 72 die zijn nog goed hoor". En dan ineens geen warm water meer, zaten alle messing buizen praktisch dicht door slib en aanzet. De hersteller die toen kwam zei dat hij toch eens moest nadenken om alle leidingen in dat huis te vervangen door kunststof flexbuizen, "die buizen heb ik nog gezet in 78 met mijne nonkel die zijn nog goed hoor"

Als je als huurder en verhuurder mekaar kunt vinden, dan doe je allebei een goede zaak. Maar voor beiden kan het uitdraaien op een ramp, als de ander van kwade wil is.
                  Mijn Skoda

Comment

In feite ben ik eerder voor huren in theorie. Pas als je een eigen huis hebt, besef je hoeveel geld en tijd je erin moet steken. Feitelijk is een huis huren, met de flexibiliteit om te veranderen, beter in mijn mening.
                    Het grote verschil is wel dat de waarde van een huis enorm gestegen is tov de dag van aankoop. De stijging vervalt in het niets tov de kosten die je soms eens doet. Want je kan geen kosten blijven maken hee, als het in orde staat.

Maar 't is wel zo dat de jonge generatie het moeilijker heeft. Huizen zijn veel sneller in waarde gestegen dan de lonen. Als ze geen hulp van thuis uit krijgen, zitten ze vast aan een zware lening.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                      Bah, een appartement, goed voor als ik even op verlof ben, maar voor de rest? Geef mij maar een huis! Ni te groot, klein tuintje en 2 garages, toen ik van school kwam en begon te werken enkele jaren dik gespaard en dan uiteindelijk samen met mijn vriendin deze droom kunnen verwezenlijken! Als je een huis zoekt, kijk dan eerst is naar een nieuwbouw, want voor iets meer van de prijs van een bestaande woning heb je dikwijls al iets nieuws, aan een bestaande woning heb je meestal nog heel wat kosten om het naar je zin te maken + eventueel te verbouwen. De mensen zijn natuurlijk ni snel content de dag van vandaag, een keuken van +25000€ om maar een voorbeeld te geven, het kan gerust met allemaal heel wat minder! Maar dan heb je tenminste nieuw en goed geïsoleerde woning, dat we dan nog is weinig energiekosten betalen krijgen we er gratis bij, zonnepanelen? Nee bedankt, voor wat ik elke maand maar betaal kan ik geen zonnepanelen leggen. Ondertussen wonen we daar ook al bijna 8 jaar, deze zomer dan de 2de garage bij gezet en nu is het sparen om binnen dit en enkele jaren terug dingen te gaan veranderen, veranda misschien? Leuk vind ik het! Ben dan ook heel graag thuis om volop te genieten van ons huisje! Maandelijks inderdaad een groot bedrag om af te betalen, maar ik zie dit als een investering, het geld gaat niet verloren, terwijl je iets huurt... Sparen kunnen we ook nog!

En om het dan toch over ergernis te hebben, stilaan beu aan het worden op mijn werk met da gezaag over da pensioen altijd! Vroeger werd er geen woord over gerept! Leef nu voor het te laat is! Grappige van al, die mensen hebben dan meestal nog geen bezigheid, wat gaan die thuis doen als die met pensioen zijn? Zagen dat ze terug willen gaan werken? Pfff 4/5'en, ouderschapsverlof, afschaffen zouden ze het allemaal moeten doen want het kost ons ook geld! En de mensen zonder kinderen, gelijk als wij, kunnen dan nog meestal ni meegenieten... Mensen zonder kinderen worden steeds benadeeld, wie kindjes wil moet er de gevolgen maar van dragen!
                      herkenbaar, 15 jaar geleden een groot huis gebouwd en 5 jaar terug verkocht en wonen nu terug op 120 m² + carport en garage ;-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL

Het grote verschil is wel dat de waarde van een huis enorm gestegen is tov de dag van aankoop. De stijging vervalt in het niets tov de kosten die je soms eens doet. Want je kan geen kosten blijven maken hee, als het in orde staat.

Maar 't is wel zo dat de jonge generatie het moeilijker heeft. Huizen zijn veel sneller in waarde gestegen dan de lonen. Als ze geen hulp van thuis uit krijgen, zitten ze vast aan een zware lening.

En als je in pensioen bent en niet rond komt heb je miserie als huurder.
                        Als je een eigendom hebt kan je het verkopen, een appartement huren en rijk leven.
                        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• @DHL: als je de dag van vandaag koopt met twee, en dat is je eerste woning, en de fiscale korf zit vol, levert je dat ongeveer een kleine 2000 euro op per jaar via de belastingen.

Dat is op 20 jaar tijd bvb. een kleine 40.000 euro.

Ik ken genoeg mensen die verdienen aan de lening (rente betalen, maar meer opbrengst door de belastingen).

Veel mensen die een verbouwing/renovatie zelf kunnen betalen, komen ook lenen want de staat betaalt én de winst van de bank én een leuke extra voor de eigenaar.

Eigenlijk zijn dat scheefgetrokken situaties. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn van de wetgever, maar aan de Belg z’n baksteen komen is blijkbaar zevendubbele politieke zelfmoord. Nochtans, en door de band genomen, hebben eigenaars een beter leven (hoger inkomen) dan huurders. In België lijkt het alsof je mislukt als je je hele leven huurt. Nochtans las ik al verschillende studies die meer nuanceren in het voordeel van huren.

Niet aan te doen, vanuit ‘ons’ buikgevoel zijn we honkvast en willen we kopen.
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Moeten uitwijken voor enen die nogal veel plek nodig had: borduur geraakt en plat van voor. Twee weken geleden nog maar twee nieuwe zomerbanden gekocht, er kunnen nog twee winterbanden ook wel vanaf... Zit wel een v in de velg, hopelijk is die nog goed voor te blijven gebruiken, anders echt wel dikke shit.
                            VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

herkenbaar, 15 jaar geleden een groot huis gebouwd en 5 jaar terug verkocht en wonen nu terug op 120 m² + carport en garage ;-)
                              Het moet iets zijn, maar die villa's met gigantische tuinen, ze mogen het hebben van mij! Ik ben zeer content met wat we hebben en elk jaar trekken we nog is een mooie som terug van de belastingen. Eigenlijk maakt het voor mij allemaal ni zoveel uit, je kan van alles wel iets gezellig maken, zolang het maar betaalbaar blijft en vooral dat het van mezelf wordt!

Mijn broer heeft voor zich alleen onlangs ook een huis gekocht, ni groot, tuintje en wa werk aan, betaalt ongeveer evenveel als wat em betaalde als huur, maar nu wordt het tenminste van hem, is ook moeten verhuizen doordat de verhuurders gingen verkopen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                @DHL: als je de dag van vandaag koopt met twee, en dat is je eerste woning, en de fiscale korf zit vol, levert je dat ongeveer een kleine 2000 euro op per jaar via de belastingen.

Dat is op 20 jaar tijd bvb. een kleine 40.000 euro.

Ik ken genoeg mensen die verdienen aan de lening (rente betalen, maar meer opbrengst door de belastingen).

Veel mensen die een verbouwing/renovatie zelf kunnen betalen, komen ook lenen want de staat betaalt én de winst van de bank én een leuke extra voor de eigenaar.

Eigenlijk zijn dat scheefgetrokken situaties. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn van de wetgever, maar aan de Belg z’n baksteen komen is blijkbaar zevendubbele politieke zelfmoord. Nochtans, en door de band genomen, hebben eigenaars een beter leven (hoger inkomen) dan huurders. In België lijkt het alsof je mislukt als je je hele leven huurt. Nochtans las ik al verschillende studies die meer nuanceren in het voordeel van huren.

Niet aan te doen, vanuit ‘ons’ buikgevoel zijn we honkvast en willen we kopen.
                                Ja dat is wel de moeite natuurlijk als belastingsvoordeel. Voor een tweede woning of verblijf geldt dit niet ?

Comment

• Gedeeltelijk, zonder woonbonus. De regels zijn ook verschillend wanneer je al dan niet gaat verhuren.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Zagen dat ze terug willen gaan werken? Pfff 4/5'en, ouderschapsverlof, afschaffen zouden ze het allemaal moeten doen want het kost ons ook geld! En de mensen zonder kinderen, gelijk als wij, kunnen dan nog meestal ni meegenieten... Mensen zonder kinderen worden steeds benadeeld, wie kindjes wil moet er de gevolgen maar van dragen!
                                    Last edited by Geert; 1 Dag Geleden.
                                    Gij moogt van mij burgemeester worden :-)))))))))))
                                    er zijn er ni veel die denken zoals jij en ik
                                    grts
                                    Mijn alter ego Willy met ne Toyota

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                                      Inderdaad, met z'n allen terug naar het jaar 1900! Werken en ni zagen, verdoemme!

Comment

• of te wel: pak iedereen maar alles af waar ikzelf niet van kan "profiteren"

Comment

• Ik dacht dat 4/5 den tegenwoordig altijd gewoon met loonverlies is. Krijg je volgens mij geen compensatie meer voor.

Comment

Working...
                                          X