Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Ik vind de opmerking van Geert terecht. Je zal tegenwoordig bijna verketterd worden als je dat zegt, maar heb nooit de logica van een zebrapad met voorrang voetgangers verstaan. Een auto die van 50 moet stoppen slijt eerst z’n remblokken, daarna moet ‘ie meer uitstoten en verbruiken om weer 50 te gaan rijden. Die voetganger kan toch wel even wachten?
    Zo denk ik er ook over! Kom het regelmatig wel is tegen dat er een auto of 2 voor mij ene beslist om bruusk te stoppen om die ene voetganger door te laten, eer die 3-4 auto's terug op hang gekomen zijn... Vergt idd meer moeite dan dat de voetganger gewoon enkele sec langer zou wachten.

    Als ik te voet of met de fiets op de baan ben en zelf met de scooter, zal ik er bijna altijd voor zorgen dat ik het autoverkeer niet hinder of dat ze speciaal moeten stoppen voor mij, omdat ik van mezelf weet hoe ambetant dat soms kan zijn!

    Comment


    • Voorrang voor voetgangers bij het oversteken aan een zebrapad is één van de maatregelen om het autoverkeer in de steden te ontmoedigen; logisch dat je als autobestuurder dat dus 'hinderlijk' vindt.
      Zo zie je nu in steden bijvoorbeeld ook meer en meer 'fietsstraten' opduiken: ook een maatregel om het de automobilisten wat moeilijker te maken in de steden.
      Prima maatregelen voor de stadsbewoners: zo wordt hun stad misschien terug wat leefbaarder. Hoe meer automobilisten het kotsbeu worden daar 'gehinderd' te worden, des te rapper blijven ze daar weg met de auto.
      Daar kan toch niemand tegen zijn?
      P.S.: Uiteraard wil dit niet zeggen dat voetgangers wat kamikaze moeten gaan spelen, maar hun voorrang wat 'afdwingen' mag wat mij betreft wel.

      Comment


      • Ik woon niet in een stad en kom er zelden met de auto in.
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment




        • Zelfs in een kleine stad naast de gemeente waar ik woon, proberen ze het groots aan te pakken door de auto te weren.

          Gevolg is dat de winkeliers jammeren als nooit tevoren en hun deuren sluiten, mensen die het kunnen gaan de stadsrand of gemeentes opzoeken en er ontstaat leegstand in de steden. Dit gaat men nu proberen recht te zetten met een verlaagd kadastraal inkomen voor stedelingen. Om het plaatje compleet te maken mag een LEZ ook niet ontbreken natuurlijk.
          Steden zullen steeds meer armen aantrekken omdat huizen er goedkoper worden waardoor het stadsuitzicht nog fraaier wordt... en de cirkel is weer rond.

          Zou echt niet weten wat ik in een stad nog moet gaan zoeken met al die mooie alternatieven langs grote banen met enorme parkings en een huisje op de buiten zonder straatlawaai, vandalisme en verloedering.

          Ik (mijn jeugdjaren woonde ik in de stad) herinner me nog goed de tijd dat auto's parkeerden op het marktplein, stationsplein, in de straten... Was de periode dat de stad nog echt leefde, dat de winkels draaiden, dat zelfs ketens als Blokker en zo zich in de stad kwamen vestigen, beenhouwers, bakkers, cafees... alles floreerde.

          Ma ja, het nieuwe groen moet nu persé terug te vinden zijn IN de steden. Daar waar men altijd al voor het echte groen... de buiten opzocht.


          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

            Gevolg is dat de winkeliers jammeren als nooit tevoren en hun deuren sluiten, mensen die het kunnen gaan de stadsrand of gemeentes opzoeken en er ontstaat leegstand in de steden. Dit gaat men nu proberen recht te zetten met een verlaagd kadastraal inkomen voor stedelingen.
            En als gij gelooft dat het daarom is dat winkeliers hun deuren sluiten....
            Mensen kopen hun vlees meestal in de supermarkt --> jammer voor de beenhouwer
            Mensen kopen steeds meer ook hun brood in de supermarkt --> jammer voor de bakker
            Mensen kopen hun TV bij de zeikerds van Mediamarkt of online bij Coolblue en consoorten: --> jammer voor de kleine elektro-handel
            enz... ge kunt zelf ook wel nog een resem voorbeelden aanhalen.
            Hoe verklaar je anders dat in de kleine gemeentes waar je vroeger minstens een drie- of viertal bakkers en beenhouwers aantrof, minimum 1 of 2 elektrozaken enz... je er nu met veel moeite nog ééntje van elk vindt? Da's toch niet omdat ze daar de auto weren hé?

            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Steden zullen steeds meer armen aantrekken omdat huizen er goedkoper worden waardoor het stadsuitzicht nog fraaier wordt... en de cirkel is weer rond.
            Grapjas, ik ga niet beweren dat in alle steden de prijzen van de huizen stijgen, maar als ik zo eens een immo-bladje ter hand neem kan ik moeilijk concluderen dat die prijzen dalen... bovendien valt het op dat er, vooral in de wat grotere provinciesteden, duchtig wordt gerenoveerd en nieuwe 'woonerven' worden opgetrokken. Tenzij je met enkele St Martens-Latems gaat vergelijken is dat nu toch niet bepaald voor wat je de 'armen' noemt... Achterbuurtjes bestonden vroeger ook en krotten zijn niet alleen in de steden te vinden maar ook op de boerenbuiten.

            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Zou echt niet weten wat ik in een stad nog moet gaan zoeken met al die mooie alternatieven langs grote banen met enorme parkings en een huisje op de buiten zonder straatlawaai, vandalisme en verloedering.
            Tof en gezellig zo van die baanwinkels... maar ja, ieder zijn goesting. En nu gaan stellen dat alle steden volledig verloederd zijn en constant geplaagd door vandalisme is er toch wel een beetje over. Uiteraard gebeurt er al eens wat meer in een stad met een paar honderdduizend inwoners dan in een boerenhol waar twee man en een paardesmoel wonen.

            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Ik (mijn jeugdjaren woonde ik in de stad) herinner me nog goed de tijd dat auto's parkeerden op het marktplein, stationsplein, in de straten... Was de periode dat de stad nog echt leefde, dat de winkels draaiden, dat zelfs ketens als Blokker en zo zich in de stad kwamen vestigen, beenhouwers, bakkers, cafees... alles floreerde.
            Da's waar, maar het aantal auto's in de stad is met de jaren zo toegenomen dat je die auto er niet meer kwijt kon, de boel zo begon te stinken dat ge ter plekke bijna doodviel en ge op een terrasje longkanker kon oplopen zonder ook maar één trok aan een sigaret. Ik zie nu in vele stadjes rustige pleintjes met aangename terassen waar het heerlijk toeven is in het zomers zonnetje met een lekkere trappist (of een Cola Zero ).

            Comment


            • Een reden waarom de mensen naar een warenhuis gaan is omdat ze er gemakkelijker kunnen parkeren.
              Een andere is omdat ze er alles bijeen vinden en bovendien vaak goedkoper dan bij de lokale middenstander.
              En toch blijft mijn vlees van een echte slager komen, mijn brood en pistolets van bij de warme bakker, en de groeten van bij de fruitboer.
              Ja, we steken er meer moeite, geld en tijd in, maar dat vinden we het waard. Ik ga quasi elke morgen een vers broodje halen, twee keer per week naar de slager en een tot twee keer verse groenten en fruit.
              Dan nog regelmatig naar de viswinkel en de kaaswinkel.
              Goed en lekker eten vinden we belangrijk.
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                En als gij gelooft dat het daarom is dat winkeliers hun deuren sluiten....
                Mensen kopen hun vlees meestal in de supermarkt --> jammer voor de beenhouwer
                Mensen kopen steeds meer ook hun brood in de supermarkt --> jammer voor de bakker
                Mensen kopen hun TV bij de zeikerds van Mediamarkt of online bij Coolblue en consoorten: --> jammer voor de kleine elektro-handel
                enz... ge kunt zelf ook wel nog een resem voorbeelden aanhalen.
                Hoe verklaar je anders dat in de kleine gemeentes waar je vroeger minstens een drie- of viertal bakkers en beenhouwers aantrof, minimum 1 of 2 elektrozaken enz... je er nu met veel moeite nog ééntje van elk vindt? Da's toch niet omdat ze daar de auto weren hé?


                Grapjas, ik ga niet beweren dat in alle steden de prijzen van de huizen stijgen, maar als ik zo eens een immo-bladje ter hand neem kan ik moeilijk concluderen dat die prijzen dalen... bovendien valt het op dat er, vooral in de wat grotere provinciesteden, duchtig wordt gerenoveerd en nieuwe 'woonerven' worden opgetrokken. Tenzij je met enkele St Martens-Latems gaat vergelijken is dat nu toch niet bepaald voor wat je de 'armen' noemt... Achterbuurtjes bestonden vroeger ook en krotten zijn niet alleen in de steden te vinden maar ook op de boerenbuiten.


                Tof en gezellig zo van die baanwinkels... maar ja, ieder zijn goesting. En nu gaan stellen dat alle steden volledig verloederd zijn en constant geplaagd door vandalisme is er toch wel een beetje over. Uiteraard gebeurt er al eens wat meer in een stad met een paar honderdduizend inwoners dan in een boerenhol waar twee man en een paardesmoel wonen.


                Da's waar, maar het aantal auto's in de stad is met de jaren zo toegenomen dat je die auto er niet meer kwijt kon, de boel zo begon te stinken dat ge ter plekke bijna doodviel en ge op een terrasje longkanker kon oplopen zonder ook maar één trok aan een sigaret. Ik zie nu in vele stadjes rustige pleintjes met aangename terassen waar het heerlijk toeven is in het zomers zonnetje met een lekkere trappist (of een Cola Zero ).
                Maurice, ik kan u juist maar zeggen dat de handelaars steen en been klagen sinds er hier 'in 't stad' bijna gaan parkeerplaatsen meer voorzien zijn, al gehoord hoe blij de handelaars in Gent zijn met het circulatieplan ? Al handelaars horen klagen dat hun omzet spectaculair daalde sinds de parkeerplaatsen in kleinere steden verdwenen ? Moet eens met mensen spreken...

                Noem mij nu ne keer 1 reden waarom ik mijnen auto zou pakken, op de rand van de stad parkeren, de bus nemen, een brood en beleg en een stukske vis te kopen en dan met de bus terug naar d'een auto en zo naar huis. Ze moesten het hebben van de bevolking in de stad !
                Ma ja die hebben ze weg gejaagd. Die zijn niet weg gegaan om schonere lucht te hebben hoor.

                Tuurlijk gaan we nu naar groot warenhuizen om inkopen te doen. Al gehoord van collect and go van de Colruyt ? Ge doet uw aankopen online, rijdt met uwen auto de parking op, alles staat klaar, gewoon inladen en betalen...Kost n'een Euro of 6 extra.
                Werkende mensen hebben geen tijd om hunnen auto buiten de stad te parkeren en dan de bus te nemen om op 't gemakske elke dag hun inkopen te gaan doen met ne netzak aan hunnen arm.

                Geen leegstand in de steden, da's een grapje zeker dat je maakte? Vertel me eens waarom men dan het voorstel deed om burgers die in de stad wonen of gaan wonen te belonen met een lager kadastraal inkomen... Achterbuurtjes noemt gij dat ??? De huizen zijn in de kleinere steden geen bal meer waard. En zelfs al zijn ze zo goedkoop, ik wil zelfs geen om te verhuren laat staan om er te wonen.

                Neem maar aan dat die leegstand leidt tot algemene verloedering en dat de steden hier willen ingrijpen. Ik heb bvb Gent zien veranderen hoor de laatste 30 jaar. K zal met u is een toerke maken bij avond, ben d'r zeker van dat ge op bepaalde plaatsen zelfs niet durft uitstappen. Gent bvb is meer dan de Korenmarkt en de Veldstraat...Mijne gebuur is toevallig flik in Gent. Moet hem zijn gedacht eens vragen hoe de bevolking is tov in pakweg onze gemeente.

                Een stad leefde verdorie vroeger. Daar liep volk, daar reden auto's, mensen gingen er naar de bakker, de beenhouwer, er waren markten, alles was quasi bewoond...

                En nu hebben slimmeriken beslist dat de stad groener moet. Opwaarderen noemen ze dat. Auto's gaan we bannen want ooh plots onze longen. (terwijl het eigenlijk de houtstoven blijken te zijn in de steden ma ja, dat beseffen ze nog niet helemaal). Voorrang aan de fietsers en de voetgangers.

                Ze zijn er vet mee Erg mooi gepresteerd hebben ze... Kijk naar de steden en wat ervan overblijft.

                Ach laat ze maar doen... ik woon niet in de stad en heb nergens last van. Ik word niet bestolen door medeburgers, mijn vrouw wordt niet bepoteld door bepaalde groepen, ik kan vrij bewegen waar en wanneer ik het wil,... En als ik oud ben, vroeger altijd gedacht om dan naar 't stad te gaan wonen. Nu mogen ze mij een appartement geven, ik ga niet. Ik koop me wel in een mooie wijk een appartement en als ik niet mobiel meer ben zal de taxi mij brengen waar ik moet zijn. Voor het geld van mijn twee auto's kan ik al heel veel taxiverplaatsingen doen... En 'k zal ne rustige ouden dag hebben. Dat ze in de 'nieuwe' steden met hun 'nieuwe' visies hunne shit houden en zelf oplossen.
                Last edited by ; 26/02/2018, 14:11.

                Comment


                • Goh, ik ga er verder niet meer over discussiëren, dat leidt enkel tot over en weer gezever dat toch nergens op slaat en waarbij geen van de partijen ook maar één millimeter van zijn standpunt afwijkt.
                  Ik vermoed dat we allebei wel wat gelijk zullen hebben en allebei wat ongelijk.
                  Ik kan je wel één ding vertellen: je doet in je reactie alsof ik wereldvreemd zou zijn en niet weet hoe het er in een stad aan toegaat... ik ken niet alleen een flik in Antwerpen (ge weet wel, de grote metropool met daar rond enorm veel parking ) maar heb daar een (zeer dicht) familielid die daar al >20 jaar politie-officier is en een nog veel dichter familielid ('t kan niet dichter zijn )die daar enkele jaren hoofdinspecteur van politie is geweest (nu in een kleinere randgemeente). Ik weet dus zeer goed wat er in een (groot)stad leeft.

                  En wie niet in de stad woont zal er inderdaad niet naar de bakker, de beenhouwer of de visboer gaan; maar die deed dat vroeger ook niet... die had die winkels op de boerenbuiten ook.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                    Gevolg is dat de winkeliers jammeren als nooit tevoren en hun deuren sluiten, mensen die het kunnen gaan de stadsrand of gemeentes opzoeken en er ontstaat leegstand in de steden.
                    Dit klopt grotendeels wel. Ik kan zo direct een aantal vroegere klanten opnoemen die hun zaak in een winkelstraat van een stad hebben gesloten omdat er opeens nergens geen wagens meer mochten doorrijden of parkeren. En zeker diegenen die kleine dagelijkse zaken verkochten. Nu ze doen maar met hun LEZ en het verbieden van wagens in hun stadskernen. Ik moet er niet meer zijn en zal er ook zo weinig mogelijk tot niet meer komen. Elke stad is een broeihaard van criminaliteit geworden. Vandaag is de echte rijkdom van iemand om op de boerenbuiten een groot lap grond met daarop woning met alles nodige comfort te bezitten. Wat zijn ze van de steden aan het maken : betonnen dozen waar niemand nog echt wil in leven. Enkel diegene die een lap grond en bijhorende woning niet kan betalen zal naar een stad trekken. En hier op de boerenbuiten heb je tenminste nog een kleine bakker die ook charcuterie verkoopt. En op een paar kilometer afstand kun je kiezen tussen een grote Delhaize, Carrefour, Colruyt en Aldi. Gratis en voldoende parkeergelegenheid en nooit file om daar te geraken.


                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Ik heb er als voetganger alle begrip voor dat een auto gewoon doorrijd wanneer er achter hem niemand is en ik dan gewoon kan oversteken.
                      Wanneer het echter druk is en ze vertikken het dan om te stoppen...
                      Dan lig je waarschijnlijk op de motorkap Want dat vergeten voetgangers wel : een wagen is sterker dan uw botten! En vandaag de dag zit elke politieker te klagen en te zagen over uitstoot, klimaat en allerlei groene verwezenlijkingen. Dus klopt het systeem van stoppen niet meer.

                      U wilt oversteken. Een wagen moet remmen tot stilstand om u over te laten. En daarna weer vertrekken wat in totaal extra uitstoot en een pak milieuverontreiniging geeft. En wat heeft u als voetganger bespaard? Enkele seconden van uw tijd. Dus verkeerde wet. Maar zeg dit tegen de geitenwollen sokkendragers en het kot is te klein. En dan krijg je van die discussies waar er wel eens klappen kunnen vallen. Iets wat vroeger ook normaal was maar nu al het VTM nieuws haalt

                      Vandaag is groen denken hip en cool. En vooral groen = poen en die poen willen de politiekers maar al te graag uit iedereen zijn zakken halen. Tommelein is daar een straffe in.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                        Zelfs in een kleine stad naast de gemeente waar ik woon, proberen ze het groots aan te pakken door de auto te weren.
                        Dorpen worden kleine steden, kleine steden worden steden. Kijk maar eens naar de evolutie van de inwonersaantallen. Een huis dat in een dorpskern afgebroken wordt, wordt vervangen door een woonblok met acht brievenbussen tegen de straatkant. Steeds met meer mensen (die tegenwoordig ook allemaal een auto hebben!) op dezelfde oppervlakte en toch verknocht blijven aan die auto. Dan ben je op den duur als overheid verplicht maatregelen te nemen.

                        Comment


                        • Wij hebben hier in een relatief kleine gemeente 6 bakkers, een GB, Okay, Carrefour, lidle ligt aan de rand van de gemeente en er komt nog een Colruyt bij ook.
                          3 elektra winkels en veel frituren. Enkel de café’s zijn fel verminderd.
                          Er zijn wel al een paar beenhouwers en bakkers gestopt na hun pensioen.
                          Eigenlijk nog veel op een kleine oppervlakte vind ik.
                          Last edited by Gixxer; 26/02/2018, 18:57.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Hier is de stad echt niet groter geworden hoor Jakkel. Is ook geen plaats voor... Ze is wel verloederd en leeg gelopen jammer genoeg. En over de bevolking die er nu woont ga'k me niet uitspreken.
                            In die dorpskernen zijn dikwijls inderdaad appartementen bijgekomen, maar ik merk dat daar dan wel geinvesteerd wordt in de nodige parkings. Daar gaat men de auto niet verbieden of buiten houden. Ook de infrastructuur wordt dikwijls aangepast om snel rijden in die dorpskernen te voorkomen. De omgeving wordt verfraaid. Dat is een beleid waar iedereen bij wint.
                            Daar zal ik wellicht later wonen. Een groot nieuw of jong appartement in een kleine dorpskern met garage.
                            En intussen geniet ik verder van de rust en vrede op d'een berg .

                            Maurice... ik ken die en die en die vertellen me veel.... ge moet ertussen gelopen hebben om te weten hoe het ineen zit. Anders krijg je enkele eenzijdige visies voorgeschoteld.
                            Ik ben met alle lagen van de bevolking in contact geweest van heel rijk tot de dikste miserie, ik kan u verhalen vertellen die ik meemaakte die ge nooit zou geloven. Men gaat zelfs begrip krijgen voor zaken waarvan je denkt dat je er nooit begrip voor zal kunnen opbrengen (begrip is geen goedkeuring hee, dat is gewoon begrijpen waarom mensen soms bepaalde handelingen stellen)... Ben blij da'k dat mogen meemaken heb. Resultaat is da'k ni gemakkelijk meer verschiet van iets maar me wel zorgen maak over de toekomst.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Hier is de stad echt niet groter geworden hoor Jakkel. Is ook geen plaats voor... Ze is wel verloederd en leeg gelopen jammer genoeg. En over de bevolking die er nu woont ga'k me niet uitspreken.
                              In die dorpskernen zijn dikwijls inderdaad appartementen bijgekomen, maar ik merk dat daar dan wel geinvesteerd wordt in de nodige parkings. Daar gaat men de auto niet verbieden of buiten houden. Ook de infrastructuur wordt dikwijls aangepast om snel rijden in die dorpskernen te voorkomen. De omgeving wordt verfraaid. Dat is een beleid waar iedereen bij wint.
                              Daar zal ik wellicht later wonen. Een groot nieuw of jong appartement in een kleine dorpskern met garage.
                              En intussen geniet ik verder van de rust en vrede op d'een berg .
                              De wegen blijven dezelfde wegen, ook al maak je nog ergens parkings bij. Ons wegennet is nog gebaseerd op de karsporen van onze voorvaderen. Het bevolkingsaantal in mijn dorp is op 40 jaar tijd met de helft gegroeid. Komt daar nog bij dat vroeger veel, vooral vrouwen nog met de fiets naar het dorp reden achter boodschappen, dikwijls genoodzaakt door het ontbreken van een (tweede) auto of omdat ze nooit met de auto reden. Dat zie je nu niet meer. Allemaal zagen en janken dat ze geen parkeerplaats vinden voor hun winkel en dat het overal aanschuiven is, dat mensen de dorpskernen ontwijken door de drukte door gebruik te maken van sluipwegen in hun wijken, enz.... . Maar wel zelf altijd dat ottoke inkruipen, ook al is het om een brood te gaan halen 500 meter van hun huis.




                              Comment


                              • De visie om de stadskernen autovrij te maken is blijkbaar ook niet de juiste. Dat ze ne keer de steden terug aantrekkelijk maken zodat mensen weer gegroepeerder gaan wonen. In plaats van de wagens te bannen uit de stad, moest men oplossingen zoeken. Maar ze hebben gewoon beslist om de wagen te bannen zonder gedegen oplossing in de plaats.

                                Nu moeten ze ingrepen doen zoals kadaster verlagen om toch nog wat volk binnen de steden te houden. Ons wegennet kan je ook niet meer veranderen, lintbebouwing ook niet, die staat er al. Is gewoon slecht beleid over vele jaren gevoerd.
                                En ik zei het al, nu wil men op te korte termijn alles rechtzetten wat scheef groeide over verschillende decennia. Dat lukt niet. Daar is tijd en geld voor nodig.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  De visie om de stadskernen autovrij te maken is blijkbaar ook niet de juiste. Dat ze ne keer de steden terug aantrekkelijk maken zodat mensen weer gegroepeerder gaan wonen. In plaats van de wagens te bannen uit de stad, moest men oplossingen zoeken. Maar ze hebben gewoon beslist om de wagen te bannen zonder gedegen oplossing in de plaats. Nu moeten ze ingrepen doen zoals kadaster verlagen om toch nog wat volk binnen de steden te houden. Ons wegennet kan je ook niet meer veranderen, lintbebouwing ook niet, die staat er al. Is gewoon slecht beleid over vele jaren gevoerd.
                                  En ik zei het al, nu wil men op te korte termijn alles rechtzetten wat scheef groeide over verschillende decennia. Dat lukt niet. Daar is tijd en geld voor nodig.
                                  In Antwerpen heb je veel verloederde wijken, maar ook veel nieuwbouw aan de directe rand (het eilandje bijvoorbeeld) en opgewaardeerde wijken binnen de rand. De bevolkingsgroei is er al 20 jaar terug aan een opmars bezig en tegen 2032 verwacht men 40.000 extra inwoners. Wat ga je doen? Pakweg 10.000 auto's extra toelaten als we er vanuit gaan dat 1 op 4 een auto heeft. Het is nu al jaren een complete ramp. Ik ben tegen de LEZ, want vooral de minder bedeelde mensen zijn de dupe van die maatregel. Maar dat er op korte termijn wel iets moest gebeuren is een feit. Een mentaliteitswijziging in onze visie op vervoer is gewoon nodig.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    In Antwerpen heb je veel verloederde wijken, maar ook veel nieuwbouw aan de directe rand (het eilandje bijvoorbeeld) en opgewaardeerde wijken binnen de rand. De bevolkingsgroei is er al 20 jaar terug aan een opmars bezig en tegen 2032 verwacht men 40.000 extra inwoners. Wat ga je doen? Pakweg 10.000 auto's extra toelaten als we er vanuit gaan dat 1 op 4 een auto heeft. Het is nu al jaren een complete ramp. Ik ben tegen de LEZ, want vooral de minder bedeelde mensen zijn de dupe van die maatregel. Maar dat er op korte termijn wel iets moest gebeuren is een feit. Een mentaliteitswijziging in onze visie op vervoer is gewoon nodig.
                                    Ze moeten aan stadsbewoners gewoon een goed alternatief bieden. En daar wordt onvoldoende voor gezorgd. Mensen zullen pas terug naar de steden trekken als het er goed wonen is en als ze de stad ook kunnen verlaten om te gaan werken, voor een uitstapje enz... Ideaal zou een goed uitgebouwd openbaar vervoer zijn. Maar ook de mogelijkheid bieden voor zij die een auto willen behouden. Dat zou bvb perfekt kunnen door buiten de stad grote garages te voorzien met een zeer regelmatige verbinding naar de binnenstad.
                                    In plaats van kortingen op het kadaster zou men moeten investeren in de steden. Maar ze gaan omgekeerd te werk. Eerst van alles verbieden, dan zien dat het zo niet werkt en dan proberen ze een oplossing te vinden. Eerst een oplossing en dan verbieden, steden hadden er veel aantrekkelijker blijven uitzien.

                                    .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Ze moeten aan stadsbewoners gewoon een goed alternatief bieden. En daar wordt onvoldoende voor gezorgd. Mensen zullen pas terug naar de steden trekken als het er goed wonen is en als ze de stad ook kunnen verlaten om te gaan werken, voor een uitstapje enz... Ideaal zou een goed uitgebouwd openbaar vervoer zijn. Maar ook de mogelijkheid bieden voor zij die een auto willen behouden. Dat zou bvb perfekt kunnen door buiten de stad grote garages te voorzien met een zeer regelmatige verbinding naar de binnenstad.
                                      Nu zeg je 't zelf, de auto uit de stad dus. En er wordt in Antwerpen volop gewerkt aan een meer fietsvriendelijke stad en er wordt ook geïnvesteerd in openbaar vervoer en andere alternatieven.




                                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      In plaats van kortingen op het kadaster zou men moeten investeren in de steden. Maar ze gaan omgekeerd te werk. Eerst van alles verbieden, dan zien dat het zo niet werkt en dan proberen ze een oplossing te vinden. Eerst een oplossing en dan verbieden, steden hadden er veel aantrekkelijker blijven uitzien..
                                      De steden worden toch aantrekkelijker gemaakt? Antwerpen is daar een goed voorbeeld van. En je kan mensen stimuleren om een alternatief voor de auto te gebruiken, als ze 't niet doen, doen ze 't niet. En dan dringen op korte termijn onpopulaire maatregelen zich op. Ik zeg het nog eens, we zijn te fel verknocht aan koning auto. Op 'den buiten' maar ook in de stad. En dat kan niet blijven duren met een economie en een inwonersaantal dat maar blijft groeien.

                                      Comment


                                      • Steden, ik blijf daar zover mogelijk van weg, voor mijn werk kan ik ni anders natuurlijk, maar als ik de stad binnen rij krijg ik al stress, idem bij het naar huis rijden, altijd content als ik er uiteindelijk weg ben! Rij nu al een half jaar met de scooter naar het werk en das toch al iets beter, alhoewel ik soms nog achter mensen rij (omdat ik niet anders kan) die amper 20-30 per uur rijden, neemt dan uwe fiets e seg!

                                        Winkelen in een stad, ik vind daar trouwens niets gezellig aan, veel te veel volk! Geef mij maar den buiten! Daar kunt ge tenminste nog is doorrijden ook.
                                        Gelukkig dat online winkels bestaan want tegenwoordig vind ik toch nooit mijn gerief in de winkels, of je moet het bestellen en weken wachten. Onlangs ook nog maar is rondgereden om mijn "eco" cheques kwijt te geraken, nergens te vinden wat ik vond! Van hier naar daar moeten rijden... Eco zeggen ze dan...

                                        Comment


                                        • M'n oudste dochter zit op kot in Berchem (rand Antwerpen). En vermits ze nogal vergeetachtig is, krijg ik geregeld berichtjes om iets na te brengen. Rugzak aan en met de fiets naar daar, niks van stress, enkel maar knallen zonder schrik van geflitst te worden én... nooit geen file!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X