Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
    Ik heb de overstap ook een paar jaar geleden gemaakt, van pendelen met de wagen naar pendelen met de fiets (ik woon op 5km van het werk, in de stadsrand). In de praktijk betekent dat een vaste reistijd van 20 minuten, tegenover vroeger iets tussen de 15 en 45 minuten afhankelijk van het verkeer.
    Op het werk hebben we dienstwagentjes aangekocht zodat je perfect met de fiets naar het kantoor kan komen, en overdag de wagen nemen voor een verplaatsing.
    Gisteren moest ik nog eens met de auto naar 't werk, en ik werd echt onnozel van het verkeer, blij dat ik vandaag weer rustig over het ringfietspad kon cruisen. In plaats van opgefokt kom ik nu ontspannen toe...
    Mijn autorijplezier haal ik uit de weekendtripjes met de oldies, of de verdere verplaatsingen buiten de spits.
    Dat is een perfect voorbeeld van waar we naartoe moeten gaan om verdere verzadiging van vooral de secundaire wegen, tegen te gaan. Bovendien zijn zulke maatregelen heel gemakkelijk realiseerbaar op heel korte termijn.

Ringfietspad is inderdaad zalig. Tegen 30 per uur op je fiets steek je al dat verkeer op de ring lekker voorbij tijdens de spits. Het stinkt er alleen wel als de wind wat verkeerd staat, vooral onder die brug door ruik je enorm de uitlaatgassen.

Comment

• Ik zit hier dan in mijn achtergestelde regio, waar autorijden nog vlot gaat maar de rit woon-werk over een groot deel van de afstand zelfs geen fietspad heeft, en over het andere deel eentje die meteen naast een gewestweg ligt waar vrachtwagens en bussen in de bochten al eens een wiel op het fietspad durven plaatsen...
      Er is in feite maar over 2,5 van de 26 kilometer deftig, veilig en afgescheiden fietspad. Leve de lintbebouwing (ja, ik ben er ook schuldig aan...)
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Mocht er een goed en veilig fietspad liggen, ik zou me een elektrische fiets kopen en op de dagen dat ik geen klantenbezoeken heb zou dat kunnen... brengt mooi op ook.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Aan die mensen die verhuisd zijn dichter bij hun werk, jullie blijven dan de rest van je carriere bij hetzelfde bedrijf werken? Want als je solliciteert om in een ander bedrijf ga je dan selecteren op aantal km's van je woonplaats of terug verhuizen? Voor de ene job al misschien makkelijker dan de andere?
          Ik zelf woon in sint niklaas en werk in gent, praktisch nooit file of het moeten van die sneeuwdagen zijn of andere oorzaken, of dat ik daar de rest van mijn carriere blijf werken weet ik niet...
          VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

• Ik ga al niet graag naar Sint Niklaas omdat je daar op het rond punt in alle richtingen file hebt.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• De nieuwe led straatverlichting op de kruispunten van de N80 tussen Hasselt en Sint-Truiden is echt veel te fel.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Als het voor ontspanning isn dan is er In de grootsteden is niks plezant meer aan. Ofwel op een randparking gaan staan en pendelbusje nemen ofwel in de stad zoeken naar een vrije parking. Is geen ontspanning meer...
                Geef mij dan maar (is puur een voorbeeld hoor) Maasmechelen Village. 150 km filevrij goed doorrijden van hieruit buiten de spits, immense parking, tof hotel achter de hoek, winkels zoveel je wil, drink en eet gelegenheden a volonté... Beetje verder zijn er nog een aantal grote winkels. Je maakt er een weekendje van en komt ontspannen thuis (voor de shoppers natuurlijk).
                Trekt heel veel volk, en toch veroorzaakt dat niet echt files, tenzij 150 meter aanschuiven op de parking een file is lol. Of een stadje zoals Hasselt bvb. Daar kan je nog vrij dicht en filevrij tot het centrum.

Door dicht bij je werk te wonen of te werken dicht bij je woning zie ik niet in hoe je het probleem verplaatst ? Stef69 is al 1 auto minder in de file toch ? Dat het een inspanning vraagt is duidelijk, maar iedereen wil toch graag een mentaliteitswijziging zien ?

Men zou beter de werkgevers van grote bedrijven een dikke bonus geven als ze zorgen voor georganiseerd vervoer zoals VW fabriek dat doet. Die halen op afgesproken plaatsen werknemers op. En 1 bus tov tig auto's, dat maakt al een verschil. Dit in plaats van wagens te promoten...

Comment

• Vanmiddag een bijenzwerm aangereden op de R0.
                  En het is daar al zo slecht mee gesteld.

Zie je echt niet aankomen trouwens.
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                    Als het voor ontspanning isn dan is er In de grootsteden is niks plezant meer aan. Ofwel op een randparking gaan staan en pendelbusje nemen ofwel in de stad zoeken naar een vrije parking. Is geen ontspanning meer...
                    Geef mij dan maar (is puur een voorbeeld hoor) Maasmechelen Village. 150 km filevrij goed doorrijden van hieruit buiten de spits, immense parking, tof hotel achter de hoek, winkels zoveel je wil, drink en eet gelegenheden a volonté... Beetje verder zijn er nog een aantal grote winkels. Je maakt er een weekendje van en komt ontspannen thuis (voor de shoppers natuurlijk).
                    Trekt heel veel volk, en toch veroorzaakt dat niet echt files, tenzij 150 meter aanschuiven op de parking een file is lol. Of een stadje zoals Hasselt bvb. Daar kan je nog vrij dicht en filevrij tot het centrum.

Door dicht bij je werk te wonen of te werken dicht bij je woning zie ik niet in hoe je het probleem verplaatst ? Stef69 is al 1 auto minder in de file toch ? Dat het een inspanning vraagt is duidelijk, maar iedereen wil toch graag een mentaliteitswijziging zien ?

Men zou beter de werkgevers van grote bedrijven een dikke bonus geven als ze zorgen voor georganiseerd vervoer zoals VW fabriek dat doet. Die halen op afgesproken plaatsen werknemers op. En 1 bus tov tig auto's, dat maakt al een verschil. Dit in plaats van wagens te promoten...
                    Dat collectief vervoer gebeurt al een paar jaar met bussen door diverse grote bedrijven uit de petrochemie in de Antwerpse haven. Niks nieuws onder de zon.

Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Dat collectief vervoer gebeurt al een paar jaar met bussen door diverse grote bedrijven uit de petrochemie in de Antwerpse haven. Niks nieuws onder de zon.

Nee niks nieuws onder de zon, maar het is toch nog steeds een kleine minderheid aan bedrijven die dit doen. Zoiets zou men vanuit de overheid makkelijk kunnen stimuleren, ook naar bedienden toe. VW deed dit niet plaatselijk, hoe ver die kwamen weet ik niet, maar was wel een heel eind van de fabriek.

Comment

Nee niks nieuws onder de zon, maar het is toch nog steeds een kleine minderheid aan bedrijven die dit doen. Zoiets zou men vanuit de overheid makkelijk kunnen stimuleren, ook naar bedienden toe. VW deed dit niet plaatselijk, hoe ver die kwamen weet ik niet, maar was wel een heel eind van de fabriek.
                        Ik dacht dat er in een kmo-zone van Mechelen ook al zo’n regelgeving was.

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Als je pech hebt en aan het begin van de ronde woont zit je wel een eeuwigheid op die bus

Comment

• Denk niet dat die bussen rondes rijden maar naar verzamelpunten zodat iedereen ofwel per fiets of per auto slevhts een korte weg af te leggen hebben tot aan één of andere parking. Zulke zaken zouden dan uiteraard moeten uitgewerkt worden...
                            maar 1 bus zou al een pak personenwagens met 1 inzittende uit de file halen. Milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de files....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

Als je pech hebt en aan het begin van de ronde woont zit je wel een eeuwigheid op die bus
                              Tja, dat klopt. Maar als je moet overwerken krijg je wel extra vervoer. Beetje geven & nemen dus.

Comment

Denk niet dat die bussen rondes rijden maar naar verzamelpunten zodat iedereen ofwel per fiets of per auto slevhts een korte weg af te leggen hebben tot aan één of andere parking. Zulke zaken zouden dan uiteraard moeten uitgewerkt worden...
                                maar 1 bus zou al een pak personenwagens met 1 inzittende uit de file halen. Milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de files....
                                Denk/dacht dat het in Mechelen zo werkte ja.

Comment

• Dit systeem bestond vroeger bij Ford Genk.
                                  Ook zij werkten toen met bepaalde routes met verzamel- of vooraf afgesproken stopplaatsen.

De buurman heeft hier jarenlang van gebruik gemaakt.
                                  En hiermee een tweede wagen kunnen uitsparen.

De reistijd was wel langer met de bus, zelfs al was de stopplaats hier vlakbij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                    Dit systeem bestond vroeger bij Ford Genk.
                                    Ook zij werkten toen met bepaalde routes met verzamel- of vooraf afgesproken stopplaatsen.

Maar wellicht veel korter als men dit op grote schaal zou toepassen en de snelwegen niet meer vast zitten door wagens met 1 man aan boord, gesubsidieerd door de staat. Snap echt niet waarom de staat auto's gaat bevoordelen tov loon en langs de andere kant zegt het milieu belangrijk te vinden en te klagen dat de wegen vol zitten...

Comment

• Ik ben daar ook niet mee akkoord dat mijn belastinggeld gebruikt wordt om bedrijfswagens te financieren, 'k zal op de groene stemmen in 't vervolg !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Voor verplaatsingen tot zo'n 20 km: fiets, elektrische fiets, scooter, moto,... .
                                        Ik woon op 19,5km van het werk en doe dat de helft van de tijd met de fiets. Da's perfect te doen maar vraagt wat planning én overtuiging.
                                        Deze maand 1250 km gefietst waarvan toch zowat 700-750 woon-werk.
                                        Ik vermoed dat ik in mei misschien 100-150 km met de auto gereden heb.

Enkel de maanden november-februari zorgen ervoor dat ik de tweede auto niet weg doe. Maar als je het uitrekent zijn die 4000 kilometer die ik er mee rij wel duur.
                                        De auto kost me geld, de fiets brengt geld binnen. In mei zal dat 165 euro fietsvergoeding zijn. Daarnaast nog eens 5 euro x 20 dagen besparing op benzine.
                                        Alles samen dus zowat 250 euro in 1 maand.

Ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar met wat zoeken zijn er best wel behoorlijk wat alternatieven.
                                        Last edited by Hayes; 01/06/2018, 21:13.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                          Dit systeem bestond vroeger bij Ford Genk.

bestaat volgens mij nog altijd voor Vorst, nu Audi, vroeger VW

Comment

Working...
                                          X