Oorspronkelijk geplaatst door Geert
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel IX
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Ieder geeft zijn geld uit aan wat em zelf wil e, ieder zijn ding. En ik heb hier 2 auto's staan en geen enkel van de 2 heeft dure opties, de meeste shit gebruikt ge toch ni en bij de ene wagen waren de opties zelf -50%... ik maak mijn eigen rekening, die elektrische fietsen is nu gewoon een hype da wsl terug zal afzwakken, tenzij ze veeeel goedkoper worden, ni iedereen heeft zomaar +2000€ om aan ne vélo uit te geven.
En elektrische fietsen zijn helemaal geen hype! Het aantal blijft zeer sterk groeien, en gaat dat blijven doen, vooral in drukke regio's. Ik zie het allemaal, ik rijd er immers tussen met m'n (gewone) fiets. Mensen zijn het spuugzat om elke dag stil te staan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Ken ook iemand op het werk met een Stromer, die komt nu weer met de auto werken... die is daar is mee gevallen en kon evengoed dood zijn geweest.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Hey, ik heb het niet persoonlijk op u hé. Ook al wordt rijplezier langs alle kanten beknot. Die auto is nog steeds een ding waar wij Belgen graag veel geld aan uitgeven (ik ook!). Het is allemaal vanzelfsprekend zeg maar. Een fiets van 4.000 euro is inderdaad duur. Maar nog steeds goedkoper als het optionele sportpakketje op m'n auto. Enfin, als je ziet welke voordelen zo'n e-bike op termijn biedt, dan is die 4.000 euro op het einde van de rit nog slechts een peulschil.
En elektrische fietsen zijn helemaal geen hype! Het aantal blijft zeer sterk groeien, en gaat dat blijven doen, vooral in drukke regio's. Ik zie het allemaal, ik rijd er immers tussen met m'n (gewone) fiets. Mensen zijn het spuugzat om elke dag stil te staan.
In een utopische wereld zouden we de auto's kunnen houden voor:
1) wanneer het echt nodig is (veel cargo, verre bestemming, extreem slecht weer)
2) funritjes in het weekend op banen en plaatsen waar dat nog kan
Ik heb nog énorm veel geluk in m'n woon-werk verkeer, maar elke ochtend staat iedereen die naar de grotere steden moet gewoon stil. Daar zou zelfs voor een die-hard autoliefhebber als mij de fun snel af zijn.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Ieder geeft zijn geld uit aan wat em zelf wil e, ieder zijn ding. En ik heb hier 2 auto's staan en geen enkel van de 2 heeft dure opties, de meeste shit gebruikt ge toch ni en bij de ene wagen waren de opties zelf -50%... ik maak mijn eigen rekening, die elektrische fietsen is nu gewoon een hype da wsl terug zal afzwakken, tenzij ze veeeel goedkoper worden, ni iedereen heeft zomaar +2000€ om aan ne vélo uit te geven.
Een dagje naar het werk met de auto kost me 4-5 euro aan benzine.
Een dagje met de (niet-elektrische) fiets levert me 8.8 euro aan fietsvergoeding op. (Berekend op de meest logische weg van 22km).
Een dag auto of fiets is dus zowat 13 euro verschil. 20 werkdagen = 260 euro. Maal 9-10 maanden.
Ik doe het niet alle dagen met de fiets hoor, maar steeds meer en meer.
Helaas is zowat alle infrastructuur puur op auto's gericht. Op veel plekken wordt je als fietser gedoogd. Meer niet.
Kijk, als in hét fileland ter wereld de noodzaak van een switch niet duidelijk is, dan zal het nooit komen vermoed ik.
Er wordt nu zowat 100 miljoen euro per jaar geïnvesteerd aan fietsinfrastructuur. Aan dat tempo zal het decennia duren vooraleer zelfs maar de basis is in orde is.
Hier in West-Vlaanderen ligt het werkelijk vol betonnen fietspaden in erbarmelijke staat. Net ernaast is het wegdek wel mooi vernieuwd in glad asfalt.
Maar nu ben ik tegen m'n eigen zaak aan het pleiten.Last edited by Hayes; 10/02/2019, 11:44.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
ik zou met de fiets naar het werk kunnen gaan... maar doe het niet. 't is maar 12 km en perfect doenbaar zonder elektrische fiets. Alleen moet ik over een verbindingsweg waar auto's elkaar maar net kunnen passeren, waar de weg perfect recht is (en de snelheid er op wordt afgestemd), en je naar de top van een heuvel toe rijdt. Al meerdere keren gezien dat een fietser daar bijna gewoon van de weg wordt gereden omdat men die toch nog inhaalt aan de top van de helling. Sorry, maar ik ga mijn leven niet riskeren daarvoor. De dag dat men op die plek een betere infrastructuur legt, zal ik de eerste zijn om de omschakeling te doen.
Comment
-
moet zeggen dat mijn route de fietspaden allemaal zijn aangepakt intussen, alleen de haven blijft levensgevaarlijk...fietspaden liggen wel gescheiden maar enorm veel ingangen van bedrijven en vrachtwagens die de fietspaden moeten kruisen, 45 per uur is daar niet haalbaar en ik ben me ervan bewust dat ik voor 2 zal moeten kijken en niet te veel op mijn strepen staan op gebied voorrang etc
net geinformeerd als ik er deze inschrijving bij wil zijn heb ik nog een week tijd, anders is het weer pas over 6 maanden
morgen en overmorgen vrij, ff proberen doorbijten
ff gecheckt, alle fietsenwinkels zijn blijkbaar gesloten maandag
Comment
-
-
Niet direct een ergernis maar ik zie de laatste tijd veel meer dan vroeger auto's op Belgische nummerplaten gewoon doorvlammen op de trajectcontrole tussen Erpe-Mere en Wetteren
Is hun probleem natuurlijk al vraag ik me wel af of sommigen voorkennis hebben dat die trajectcontrole op dat moment misschien af staat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten90 per uur kunnen rijden is enkel nog interessant als je op de grotere wegen rijdt.
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDa's waar, met een scooter val je nooit en blijf je altijd leven... .
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik zou met de fiets naar het werk kunnen gaan... maar doe het niet. 't is maar 12 km en perfect doenbaar zonder elektrische fiets. Alleen moet ik over een verbindingsweg waar auto's elkaar maar net kunnen passeren, waar de weg perfect recht is (en de snelheid er op wordt afgestemd), en je naar de top van een heuvel toe rijdt. Al meerdere keren gezien dat een fietser daar bijna gewoon van de weg wordt gereden omdat men die toch nog inhaalt aan de top van de helling. Sorry, maar ik ga mijn leven niet riskeren daarvoor. De dag dat men op die plek een betere infrastructuur legt, zal ik de eerste zijn om de omschakeling te doen.
Ik wil zeker niet negatief doen over elektrische fietsen, ik zie daar ook het voordeel wel van in, zelf al is rondgekeken, maar zolang ze zo duur blijven... en vooral het grootste nadeel, de batterijen. Als je dan toch zoveel geld uitgeeft dan verwacht ik ook dat het toch minstens 6 jaar meegaat zonder kosten van een nieuwe batterij, naar het werk is 10 km rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Hey, ik heb het niet persoonlijk op u hé. Ook al wordt rijplezier langs alle kanten beknot. Die auto is nog steeds een ding waar wij Belgen graag veel geld aan uitgeven (ik ook!). Het is allemaal vanzelfsprekend zeg maar. Een fiets van 4.000 euro is inderdaad duur. Maar nog steeds goedkoper als het optionele sportpakketje op m'n auto. Enfin, als je ziet welke voordelen zo'n e-bike op termijn biedt, dan is die 4.000 euro op het einde van de rit nog slechts een peulschil.
En elektrische fietsen zijn helemaal geen hype! Het aantal blijft zeer sterk groeien, en gaat dat blijven doen, vooral in drukke regio's. Ik zie het allemaal, ik rijd er immers tussen met m'n (gewone) fiets. Mensen zijn het spuugzat om elke dag stil te staan.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
geef eens wat voorbeelden van een degelijke speed pedelec die niet meteen een arm of een been kost?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Ik rij nooit 90 km/u, maar wel vaak 70 en da gaat vlotjes vooruit in de baantjes die ik doe. Wil gewoon maar zeggen dat als het nodig is ik wel 90 km/u kan rijden.
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenMe zo een scooter rij je op de baan en zien ze je meestal wel afkomen, met zo een fiets, ze staan snel bij u! En natuurlijk zijn ze ook minder veilig gekleed dan iemand met een 125cc scooter. Maar als je met zo een scooter 50 rijdt moet je al zot doen om te vallen eigenlijk, met zo een fiets daarentegen...
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenIk wil zeker niet negatief doen over elektrische fietsen, ik zie daar ook het voordeel wel van in, zelf al is rondgekeken, maar zolang ze zo duur blijven... en vooral het grootste nadeel, de batterijen. Als je dan toch zoveel geld uitgeeft dan verwacht ik ook dat het toch minstens 6 jaar meegaat zonder kosten van een nieuwe batterij, naar het werk is 10 km rijden.
Ik probeer het gewoon realistisch te bekijken. Ik ben niet contra een scooter ofzo. Maar als ik de moderne pedelecs bekijk dan zie ik heel performante en goed uitgeruste machines met een grote actieradius. Het zijn qua constructie en opbouw haast bromfietsen geworden. Het enige voordeel, naar mijn mening, van een scooter tegenover zo'n pedelec vind ik de betere bescherming tegen de weersomstandigheden. En dan vooral voor benen en voeten. Maar persoonlijk vind ik dat voordeel niet opwegen tegen de talloze andere voordelen van de pedelec tegenover de scooter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Zo is dat. Een reis die al rap 4000-6000 euro kost voor 14 dagen zien de meesten geen graten in. Maar een fiets van dat geld? Ho maar!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDat weet ik dat je dat bedoelt. Ik zeg dan ook gewoon dat 70 op binnenbanen de max. snelheid is.
Veel drukke fietspaden liggen in 50 zones, dus dan kan je de weg op met je speed pedelec. Maar als je met een speed pedelec op een druk fietspad MOET fietsen, dan moet je uiteraard wat proactief en vooruitziend rijden. Moet ik ook doen tijdens snellere trainingen met de fiets. En die beschermende kledij, dat is een voordeel naar passieve veiligheid toe, maar naar gemak en comfort toe alvast niet. Zeker niet als het warm is. Ik kan erover meespreken als motorrijder. Trouwens, niemand belet u op een e-bike ook goede kledij aan te doen (lange broek, schoenen met enkelbescherming, handschoenen,...). En ik zou niet weten waarom je met een speed pedelec sneller zou vallen dan met een scooter 50 cc. De schijfremmen van tegenwoordig geven een super remkracht, een grote wielomtrek en dikwijls brede banden maken het geheel af, de vergelijking met een bromfiets of scooter is niet ver af meer. En dan zwijg ik nog over de handling, zowel tijdens het rijden als bij het manoeuvreren. Een scooter 50 cc weegt al snel drie keer zoveel als een pedelec.
De pedelec van mijn vrouw is zes jaar oud en heeft +10.000 km, nog steeds dezelfde batterij. Ze heeft wel een heel klein beetje van haar capaciteit verloren. Onderhoudskosten: 0 euro. Zelfs de slijtage onderdelen zijn nog niet aan vervanging toe. Dus, het kan. Trouwens, een scooter vergt toch ook onderhoud met kosten?
Ik probeer het gewoon realistisch te bekijken. Ik ben niet contra een scooter ofzo. Maar als ik de moderne pedelecs bekijk dan zie ik heel performante en goed uitgeruste machines met een grote actieradius. Het zijn qua constructie en opbouw haast bromfietsen geworden. Het enige voordeel, naar mijn mening, van een scooter tegenover zo'n pedelec vind ik de betere bescherming tegen de weersomstandigheden. En dan vooral voor benen en voeten. Maar persoonlijk vind ik dat voordeel niet opwegen tegen de talloze andere voordelen van de pedelec tegenover de scooter.
Moet zeggen dat ik in de zomer ook wel lichtere kledij draag.
Onderhoudskosten cava nog, 1 maal per jaar.
10 000 km op 6 jaar valt nog mee, zit al aan bijna 7000 op nog geen 2 jaar tijd, enkel woon werk. Binnenkort ga ik terug de wagen deels gebruiken voor het werk, da spel staat veel te veel stil! Die heeft op 2 en een half jaar tijd nog geen 9000 km.
Als die Speedelecs op termijn nog in prijs dalen dan zou da wel ideaal zijn om de scooter te vervangen, maar ja, dan komt ge er al niet meer met 3000€, tegen da de scooter versleten is wie weet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Opties op een wagen van 4000€, reizen van 4000€, over welke rijke mensen gaat da hier?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Die van mij is nen 125 cc e, al is gezien welke banden daar onder liggen? Zelf als da water giet verzet da spel zich geen tak tegen 70 km/u, ik ga zelf vaak auto's over omdat ze naar mijn inziens te traag rijden.
Uiteraard is een 125cc scooter van betere remmerij en banden voorzien. De topsnelheid is dan ook het dubbele dan die van een speed pedelec... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenMet de fiets gaan werken? Nog vroeger vertrekken bij de vroege shift en nog later thuis van de late-shift... nee, bedankt.
Comment
Comment