Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
30 km/h in schoolzones vind ik niet meer dan normaal (tussen bepaalde tijden dan toch).
Daarnaast misschien nog in de binnenstad in sommige steden (als je daar nog binnen mag, want dat lukt in veel steden ook al niet meer).
Maar wat ze nu bezig zijn is er toch wel serieus over, hier in Sint-Truiden is er een grote zone rond de stad zone 30 geworden en ook in Hasselt zouden ze heel het gebied binnen de grote ring één grote zone 30 willen maken.
Wat betreft uw opmerking over schoolzones geef ik u volledig gelijk. St Truiden, voor het centrum zelf ok, maar de toegangswegen ook dan ? Ben er overlaatst nog een avond geweest (Vleesgegroet, hehe :-) ) maar dat was mij nu niet direct opgevallen ?
En voor Hasselt, het loopt toch continu vast daar tegenwoordig, dus of ge er in de praktijk veel last van gaat hebben ? :,-)
Ja, het is nogal een rare situatie in Sint-Truiden. Zone 30 in de binnenstad zou ik alle begrip voor hebben, maar zoals het nu is . Bijvoorbeeld, wanneer je vanaf de N80 het centrum binnen rijd (Luiker- en Tongerse Steenweg) rij je direct de zone 30 binnen.
Speelhoflaan is zone 30, maar op de Diestersteenweg aan het ziekenhuis is het dan terug 50, om een stuk verder bij het stadspark weer zone 30 te worden
En Hasselt, ik vind heel de zone binnen de grote ring toch wel serieus overdreven.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ieder zou voor zichzelf moeten weten wanneer ge u snelheid moet aanpassen, voor de 100'ste keer, idioten rijden er genoeg in het verkeer en zo een bord van 30 km/u gaat daar weinig aan veranderen. Enkele aanpassingen aan de wegen zelf kunnen er ook al voor zorgen dat we gewoon normaal kunnen blijven rijden, gewoon een bord 30 km/u is natuurlijk goedkoper.
Het zijn natuurlijk niet alleen de autobestuurders, fietsers en voetgangers zouden voor zichzelf maar beter moeten uitkijken, ook ni altijd het geval. Fiets niet verlicht, oversteken zonder kijken... Ik zie het vaak genoeg.
Ja, 30 km/u, is da nu een snelheid om met de wagen te rijden... Hier kennen ze maar een oplossing voor het verkeer, snelheid verlagen!
Het ging over de ebikes hè.
Daarbij, snelheid zones gelden voor iedereen en persoonlijk heb ik geen probleem met een zone 30 in buurten waar het nodig is.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Ik hoor en lees vaak dat we allemaal zo goed kunnen inschatten en weten waar en wanneer we al eens te snel kunnen rijden. Hier in de buurt overal waar er trajectcontrole is geplaatst zijn de ongevallen omlaag gegaan. Dat zet toch aan tot nadenken. Misschien kunnen we het toch allemaal niet zo goed inschatten dan we zelf denken en zijn al die 'strenge' regels juist nodig om ons te leren gedragen..
(deze post is voor alle duidelijkheid naar niemand persoonlijk gericht )
Ons aanpassen aan de stommeriken onder ons, omgekeerde wereld noem ik dat.
Wie geen snelheid kan inschatten is volgens mij ni bekwaam om met een voertuig te rijden en sowieso een gevaar in het verkeer. Maar uiteindelijk moeten voetgangers en fietsers dat ook kunnen doen, steek over wanneer het verkeer niet gehinderd wordt, wat ik meestal doe, en laat ni een hele rij auto's speciaal voor u moeten stoppen, wacht gewoon iets langer, veel fietsers en voetgangers denken dat ze altijd voorrang hebben, zelf als er haaientanden staan durven ze nog van hun oren maken...
Ben mij hier weer druk aan het maken... Komt gewoon omdat ik er dagelijks mee te maken heb natuurlijk.
Het ging over de ebikes hè.
Daarbij, snelheid zones gelden voor iedereen en persoonlijk heb ik geen probleem met een zone 30 in buurten waar het nodig is.
Maakt ni uit e, als ge aan een schooltje komt en die is net uit, dan moet ge zelf maar weten dage u snelheid moet aanpassen, logisch toch? Tijdens de dagen dat er geen school is ga je mij daar nooit 30 zien kruipen ze.
Ik begrijp ni dat er uberhaupt nog accidenten kunnen gebeuren tegen de extreem lage snelheden die we tegenwoordig nog maar mogen rijden...
Onoplettendheid, tamheid, dronken, drugs,... liggen eerder aan de basis denk ik...
Hoe komt het dat er steeds meer plaatsen zijn waar men traag moet rijden.
Omdat de meerderheid die het denkt zo goed te doen er overal hun kloten aan veegt.
Er is hier een kronkelende hoofdstraat van 4km zone 30 geworden.
Die is van 70 naar 50 gegaan maar behalve de bewoners reed iedereen er veel te snel dus hebben ze na vele klachten er 30 van gemaakt.
De straat is ook versmalt, parkeerplaatsen zijn ook smaller geworden.
Aan 30 per uur ga je elkaar veilig kunnen passeren als je de breedte van uw wagen kent.
Twee grote bestelwagens kunnen elkaar niet passeren tenzij op één van de rechtere stukken en dan nog stapvoets.
Vrachtwagens zijn verboden.
En toch rijdt de meerderheid nog altijd 50 a 70 met als gevolg dat er dagelijks geparkeerde wagens worden aangereden.
De Fietsersbond klacht heeft ingediend, bewoners ook en dit allemaal het nieuws heeft gehaald.
Bijna elke week wordt er nu geflitst.
De super flitspaal staat er ook dikwijls.
En elke keer worden er dan nog zo een 200 tal beboet.
Zijn dat dan allemaal mensen die denken dat ze het beter doen dan de gemiddelde chauffeur?
Blijkbaar niet hè want dan zou er zoveel schade niet zijn.
Die weg leent zich er gewoon niet toe maar 90% snapt het niet.
Ik weet er zijn zones 30 waar men beter met digitale borden zou werken en waar 30 onnozel is als er geen school is omdat er verder niks is en je een mega overzicht hebt.
Maar in de meerderheid van de gevallen is het wel nodig.
Als er een wagen aan 40 op 1,5 meter een ukkie van 5 jaar passeert dan is dat voor dat kind heel snel.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Ik begrijp ni dat er uberhaupt nog accidenten kunnen gebeuren tegen de extreem lage snelheden die we tegenwoordig nog maar mogen rijden...
Onoplettendheid, tamheid, dronken, drugs,... liggen eerder aan de basis denk ik...
Misschien gebeuren er toch nog accidenten omdat er mensen zijn die hun kl... vegen aan de snelheidsbeperkingen?
En wat volgens u de oorzaken zijn die aan de basis liggen van ongevallen: zowat ALLE statistieken spreken u tegen; een overgrote meerderheid van de ongevallen is een rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van overdreven en/of onaangepaste snelheid. Maar die statistieken zullen ook wel door idioten opgesteld zijn zeker?
Of er meer of minder ongevallen gebeuren door onaangepaste snelheid weet ik niet. Ik weet wel dat ik dagelijks sta aan te schuiven aan verkeerslicht/rondpunt door mensen voor wie de snelheidslimiet niet geld terwijl dit zou vermeden zijn moest iedereen zich aan de snelheidslimiet houd...
Hehe, sinds ik mijn BMW omgeruild heb voor een VOLVO maak ik me veel minder druk.
Ik weet echt niet waardoor het komt, maar ik voel me een pak meer zen in die auto. Die is even snel, maar het hoeft allemaal niet.
Ik heb er veel minder een probleem mee om gewoon het verkeer te volgen op de 1ste of 2de rijstrook en langere stukken gewoon 110-120 op de teller te rijden.
Als ik 5 min later toekom ergens, dan is dat zo hé.
In een BMW had ik veel meer de indruk dat die auto je aanzet tot gas geven.
Dus voor mij een pak minder WTF.
Ik maak me vooral druk als ik andere mensen voetgangers of fietsers in gevaar zie brengen.
Hehe, sinds ik mijn BMW omgeruild heb voor een VOLVO maak ik me veel minder druk. Ik weet echt niet waardoor het komt, maar ik voel me een pak meer zen in die auto. Die is even snel, maar het hoeft allemaal niet.
Ik heb er veel minder een probleem mee om gewoon het verkeer te volgen op de 1ste of 2de rijstrook en langere stukken gewoon 110-120 op de teller te rijden.
Als ik 5 min later toekom ergens, dan is dat zo hé.
In een BMW had ik veel meer de indruk dat die auto je aanzet tot gas geven.
Dus voor mij een pak minder WTF.
Ik maak me vooral druk als ik andere mensen voetgangers of fietsers in gevaar zie brengen.
Ik heb dat ook, ik dacht dat dat aan mijn leeftijd lag
Ik maak me vooral druk als ik andere mensen voetgangers of fietsers in gevaar zie brengen.
Ik maak me vooral druk in voetgangers en fietsers die zichzelf in gevaar brengen.
Geen lichten, donkere kleding waardoor ze niet zichtbaar zijn, oversteken zonder kijken / gewoon voor een auto in lopen of rijden, oversteken wanneer ze geen voorrang hebben, ....
Ze zijn "zwakke weggebruiker", dat ze zich dan ook eens als zwakke weggebruiker gaan gedragen, maar nee, dat is niet nodig, want het is toch altijd de bestuurder van de auto die de schuldige is als er iets gebeurd!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Misschien gebeuren er toch nog accidenten omdat er mensen zijn die hun kl... vegen aan de snelheidsbeperkingen?
En wat volgens u de oorzaken zijn die aan de basis liggen van ongevallen: zowat ALLE statistieken spreken u tegen; een overgrote meerderheid van de ongevallen is een rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van overdreven en/of onaangepaste snelheid. Maar die statistieken zullen ook wel door idioten opgesteld zijn zeker?
Statistieken, allemaal zever in pakskes, waar baseren ze zich op? Leugens aja, denkte gij echt dat iemand gaat toegeven datem me zijne gsm bezig was na een accident? Zijn dingen die amper te controleren vallen. En ja als ge tegenwoordig 20 km/u te snel rijdt spreken ze al van overdreven snelheid.
Ik maak me vooral druk in voetgangers en fietsers die zichzelf in gevaar brengen.
Geen lichten, donkere kleding waardoor ze niet zichtbaar zijn, oversteken zonder kijken / gewoon voor een auto in lopen of rijden, oversteken wanneer ze geen voorrang hebben, ....
Ze zijn "zwakke weggebruiker", dat ze zich dan ook eens als zwakke weggebruiker gaan gedragen, maar nee, dat is niet nodig, want het is toch altijd de bestuurder van de auto die de schuldige is als er iets gebeurd!
Hoe komt het dat er steeds meer plaatsen zijn waar men traag moet rijden.
Omdat de meerderheid die het denkt zo goed te doen er overal hun kloten aan veegt.
Er is hier een kronkelende hoofdstraat van 4km zone 30 geworden.
Die is van 70 naar 50 gegaan maar behalve de bewoners reed iedereen er veel te snel dus hebben ze na vele klachten er 30 van gemaakt.
De straat is ook versmalt, parkeerplaatsen zijn ook smaller geworden.
Aan 30 per uur ga je elkaar veilig kunnen passeren als je de breedte van uw wagen kent.
Twee grote bestelwagens kunnen elkaar niet passeren tenzij op één van de rechtere stukken en dan nog stapvoets.
Vrachtwagens zijn verboden.
En toch rijdt de meerderheid nog altijd 50 a 70 met als gevolg dat er dagelijks geparkeerde wagens worden aangereden.
De Fietsersbond klacht heeft ingediend, bewoners ook en dit allemaal het nieuws heeft gehaald.
Bijna elke week wordt er nu geflitst.
De super flitspaal staat er ook dikwijls.
En elke keer worden er dan nog zo een 200 tal beboet.
Zijn dat dan allemaal mensen die denken dat ze het beter doen dan de gemiddelde chauffeur?
Blijkbaar niet hè want dan zou er zoveel schade niet zijn.
Die weg leent zich er gewoon niet toe maar 90% snapt het niet.
Ik weet er zijn zones 30 waar men beter met digitale borden zou werken en waar 30 onnozel is als er geen school is omdat er verder niks is en je een mega overzicht hebt.
Maar in de meerderheid van de gevallen is het wel nodig.
Als er een wagen aan 40 op 1,5 meter een ukkie van 5 jaar passeert dan is dat voor dat kind heel snel.
Dat is nu net het probleem, overal de banen smaller maken door er wagens gaan op te zetten (horen daar ni thuis trouwens!), bloembakken, paaltjes. Ipv de banen gewoon te laten zoals ze zijn en gewoon meer controles uit te voeren, nu staat ge bijna overal in de file met al hun wegversmallingen, hier in ons straat dagelijkse kost! Komt er dan nog is bij dat onze wagens steeds groter worden en het snelheidsgevoel veel lager ligt, maw we zouden de dag van vandaag net sneller moeten rijden in onze wagens vol veiligheidssystemen!
Zou het milieu trouwens ook ten goede komen!
Een vrachtwagens die voor het minste moet stoppen en terug optrekken, of gewoon zijn constante snelheid kan aanhouden, wa is het beste denk je? Idem voor onze wagens!
Als het iets is waar ik een hekel aan heb dan is het dat ik voor de zoveelste keer moet stoppen omdat er een wagen op de weg geparkeerd staat... soms kunnen ze ni anders, maar het zou ten alle tijde vermeden moeten worden!
Al wat in de weg staat van autoverkeer opruimen met een bulldozer; moeten stoppen voor iets dat in de weg staat is toch ongehoord, die belachelijke borden met snelheidsbeperkingen de schroothoop op en om het milieu te sparen het rempedaal uit alle vrachtwagens verwijderen.
Fietsers en voetgangers bannen van de openbare weg en iedereen die trager rijdt dan jijzelf, onmiddellijk rijbewijs intrekken.
Dat er nog niemand op deze lumineuze maatregelen gekomen is, is onbegrijpelijk!
Statistieken is zever in pakjes, de echte oorzaak van ongevallen kan je beter raadplegen bij zelfverklaarde ervaren racepiloten die hun hobby en beroep uitoefenen op de openbare weg. Dat is pas een betrouwbare bron!
Je trekt het nu wel in het belachelijke, maar er zijn hier genoeg plaatsen in een cirkel van 5 km waar de snelheidslimiet vroeger 70 (en vaak 90) was, en nu 50. Plaatsen waar zware ongevallen gebeurden en waar ze nu nog gebeuren, omdat mensen die daar een zwaar ongeval hebben uit de bocht gaan tegen 110 km/h in het nat, ongeacht of de snelheidslimiet nu 90, 70 of 50 is.
Mijn streven zou trouwens zijn om fietsers gescheiden ge houden op een deftig fietspad, om geparkeerde wagens van de weg te houden, en inderdaad voor een vlotte doorstroom te zorgen met groene golven, zo weinig mogelijk conflicten en op gevaarlijke punten niet zomaar 30 zetten (omdat je denkt dat je de zotten zal tegenhouden die. Bij 70 als limiet 120 doen... die gaan dat nog steeds doen) als limiet, maar wel een normale snelheidslimiet en die gewoon afdwingen met trajectcontrole (neen, niet populair hier).
Verder ook nog eens weg met die absurde regel dat
vrachtwagens maar 60 km/h mogen op secundaire wegen (elk inhaalmanoeuvre dat dit met zich meebrengt is potentieel een risico).
Ik ben geen ‘racepiloot’,verre van, 1 snelheidsboete op 14 jaar (+ 1 jaar met ‘L’) van €50 en verder niets (zal 350.000 tot 400.000 km zijn) en ik acht mezelf absoluut geen ‘topchauffeur’ die alle wijsheid in pacht heeft (het enige waar ik trots op ben is mijn kunde om zeer zuinig te rijden... wedden dat ik je klop? ).
Soms is het er gewoon over. Als we naar hardhandig gelimiteerde auto’s gaan op 5 km/h valt er geen enkele dode meer in het verkeer. Ik wandel dan wel...
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
De noorderlaan hier is volledig heraangelegd en je mag er 70. Rij je er 70 van begin tot einde heb je elke rood licht. Rij je er minstens 100 heb je de groene golf . Alleja heb ik horen zeggen
En zo zijn er wel meer banen waar ze de lichten wat beter mogen afstellen.
Comment