Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

    verwondert me niks, tegenwoordig moet je meer op je kilometriek letten dan op het verkeer rondom jou. En neen ik zeg dat niet om te lachen
    En misschien moeten ze nog meer touch-screens inbouwen met leuke applicaties om naar te kijken
    Vandaar dat die ACC zo handig is Hoef ik niet de hele tijd op die klok te kijken.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

      je hoort ook geen achteropkomende snellere - al dan niet electrische fiets - en dan is het verschieten natuurlijk als je passeert en is de … weer de onverantwoorde hardrijder
      Als ik ca.30 per uur rij en er is wat wind (en die is er in de westhoek altijd) dan hoor ik enkel windruis. Pas als een auto op een meter of 10 komt hoor ik ze.
      Meestal 'voel' ik dat er iets nadert voor ik het hoor. Piepende banden, getoeter, vrachtwagens hoor ik altijd doorheen mijn muziek. Die staat uiteraard niet volle bak open.
      Ter compensatie kijk ik wél als een gek rond me heen. Ik ben in al die jaren en ca. 50.000 km op de fiets nog geen 5 keer écht verrast.
      Ik merk dat ik tijdens m'n vrijetijdsritjes muziek helemaal achterwege laat. Woon-werk verkeer nog niet.

      En in mijn auto hoor ik geen auto's rijden hoor. En een Partner is nu ook niet zo hard geïsoleerd.


      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

      In een auto zit ge nog steeds veiliger voor een aanrijding dan op de fiets, daarom. En ja, ik hoor toch andere voertuigen ronken als ik in mijne auto zit in stadsverkeer, tenzij een EV. Zelfs met de radio op. Tenzij boenke boenke. En als er ineens een auto uitbreekt of de banden beginnen piepen, hoor ik het zeker. Ben niet zeker als ge dat hoort met een Beats koptelefoon op. Bij mijn vrouw zijn dat type koptelefoons heel populair. Die sluiten alle geluiden rondom u af waardoor ge meer geconcentreerd kunt werken, zegt ze.
      Dit is toch de verantwoordelijkheid bij de zwakke weggebruiker leggen? Omdat ik als fietser kwetsbaarder ben, moet ik extra opletten.
      Soit, als je lijf je lief is, doe je dat als fietser wel. Maar dan moet een vrachtwagen eigenlijk niet opletten op de weg (boutade, 'k weet het wel).

      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

      Comment


      • dat bestaat niet een zwakke weggebruiker, da's een term vanuit de verzekeringen. En die zou men beter afschaffen want dat geeft fietsers heel vaak het gevoel dat ze alles en nog maar wat kunnen riskeren. Bij ongeval met auto vs fietser, wint de auto altijd. En het wordt dringend tijd dat zowel de autobestuurder als de fietser dat eens ten gronde gaan beseffen.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten



          Dit is toch de verantwoordelijkheid bij de zwakke weggebruiker leggen? Omdat ik als fietser kwetsbaarder ben, moet ik extra opletten.
          Soit, als je lijf je lief is, doe je dat als fietser wel. Maar dan moet een vrachtwagen eigenlijk niet opletten op de weg (boutade, 'k weet het wel).
          Ik leg geen verantwoordelijkheid bij anderen hé. Iedereen mag van mij fietsen en wandelen hoe hij wil, maar ik wil maar aantonen dat dan net de kans dat u iets gebeurt 'ietske' groter is. Een zeer klein risico dat ik nog kleiner maak door zonder muziek te fietsen.
          Ik heb geen muziek nodig tijdens het fietsen omdat ik zo ook wel geniet. Waarom zou ik dan muziek op mijn oren zetten en daarmee de risico's ietske verhogen?

          De auto of vrachtwagen kan mss wel in fout zijn, maar wat zijt ge met die verantwoordelijkheid bij hen leggen als ge invalide zijt?

          Dus ja, als zwakke weggebruiker moet ge extra opletten .... en dat voor uw eigen goed. Gij zijt er niet mee geholpen als ge invalide zijt. Dus zie niet in waarom ik niet voorzichtiger moet zijn als toch alleen maar de anderen fouten kunnen maken En als wandelaar of fietser trekt ge tegen een auto of vrachtwagen altijd aan het kortste eind.

          Comment


          • Beats hoofdtelefoon

            Die zijn echt goed.
            BMW X5 45e

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

              Vandaar dat die ACC zo handig is Hoef ik niet de hele tijd op die klok te kijken.
              nog beter is een caterham, dan moet je nergens aan prutsen en alleen maar naar de weg kijken veiligste auto voor de fietsers

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Beats hoofdtelefoon

                Die zijn echt goed.
                Ik ben een fan van Sennheiser Momentum over-ear. Iedereen heeft er eentje hier
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Ja, en voelt je even onzichtbaar en onbeschermd als een ligfiets


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                    Ik leg geen verantwoordelijkheid bij anderen hé. Iedereen mag van mij fietsen en wandelen hoe hij wil, maar ik wil maar aantonen dat dan net de kans dat u iets gebeurt 'ietske' groter is. Een zeer klein risico dat ik nog kleiner maak door zonder muziek te fietsen.
                    De kans is helaas groter door heel wat factoren waar de fietser zelf geen beetje invloed op heeft.
                    Als je veel fietst, besef je echt wel goed kwetsbaar je bent. Het vals idee dat fietser altijd in hun recht zijn, is er echt al lang uit.
                    Soit, ik fietste vandaag 1,5 km in het centrum van Veurne, een stadje met ocharme 10.000 inwoners. Hallucinant was het. Op die paar minuten tijd 5 keer bijna van m'n fiets gereden. En ik anticipeer constant en rij heel erg defensief. Ik wil niet sterven op m'n 43ste Ik wil écht niet weten hoe het moet voelen in grootsteden.

                    Soit, als ik een nieuwe fiets wil, weet ik hoe die te versieren...
                    Last edited by Hayes; 03/10/2019, 22:57.
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                      Het vals idee dat fietser altijd in hun recht zijn, is er echt al lang uit.
                      Amaai, dat idee heb ik toch niet als je sommige ziet rijden: een haaientand op de grond (of bord) dat is voor die mannen van geen tel, zomaar nog snel ergens oversteken en liefst zonder te kijken moet kunnen... Ik verschiet er niet van dat er meer dodelijke slachtoffers (fietsers) vallen in het verkeer... maar ja, dan zullen ze de snelheid van 70 nog wel wat verder verlagen naar 50 : opgelost

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                        Amaai, dat idee heb ik toch niet als je sommige ziet rijden: een haaientand op de grond (of bord) dat is voor die mannen van geen tel, zomaar nog snel ergens oversteken en liefst zonder te kijken moet kunnen... Ik verschiet er niet van dat er meer dodelijke slachtoffers (fietsers) vallen in het verkeer... maar ja, dan zullen ze de snelheid van 70 nog wel wat verder verlagen naar 50 : opgelost
                        En als fietsers ze niet automatisch nemen, is er wel 1 of andere pipo die een noodstop maakt om de fietser voorrang te verlenen.
                        Ik probeer ze altijd schrik aan te jagen als ze zo een toeren uitspoken, dat ze eens 2keer nadenken voor ze iets doen...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                          Amaai, dat idee heb ik toch niet als je sommige ziet rijden: een haaientand op de grond (of bord) dat is voor die mannen van geen tel, zomaar nog snel ergens oversteken en liefst zonder te kijken moet kunnen... Ik verschiet er niet van dat er meer dodelijke slachtoffers (fietsers) vallen in het verkeer... maar ja, dan zullen ze de snelheid van 70 nog wel wat verder verlagen naar 50 : opgelost
                          Ja. Als ik die mannen 's morgens in hun auto zie rijden, denk ik hetzelfde. Die fietser zal wel wachten, want anders zit hij onder mijn auto en die zal dat niet riskeren.
                          Beetje minder veralgemenen en beetje meer nuanceren graag.
                          Soit, 't is vrijdag. We zijn welgezind vanmorgen.
                          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten

                            En als fietsers ze niet automatisch nemen, is er wel 1 of andere pipo die een noodstop maakt om de fietser voorrang te verlenen.
                            Ik probeer ze altijd schrik aan te jagen als ze zo een toeren uitspoken, dat ze eens 2keer nadenken voor ze iets doen...
                            En er wordt ook continu voorrang verleend waar ik eigenlijk geen voorrang heb. En als het dan twee seconden duurt voor je durft oversteken (eerst ook de andere richting controleren), willen ze al weer doorrijden. En zo is het nooit goed
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • Het probleem is dat veel auto's - uit schrik?- vaak voorrang beginnen verlenen aan fietsers daar waar zij dit absoluut niet hebben, bv. aan een stopbord.

                              Dit is volledig absurd en een slecht signaal. Als ik als - dagelijks- fietser een voorrangsbord zie of stopbord tegenkom, dan stop ik gewoon en verleen ik voorrang, en als de auto dan onnodig stopt doe ik meestal teken dat hij mag doorrijden..

                              Idem aan ronde punten: soms heeft de fietser voorrang, soms niet, maar dan zie je fietsers toch gewoon doorrijden "omdat ze dit gewoon zijn", of omdat de auto vaak toch stopt, wat dus, een volledig verkeerd signaal is, want op een dag komt de fietser dan eens iemand tegen die wél de logica van de verkeersregels volgt met alle spijtige gevolgen vandien...

                              Het probleem met al dit onterecht voorrang verlenen aan fietsers is dat op den duur fietsers beginnen te veronderstellen dat ze overal door mogen rijden omdat de auto "wel zal stoppen". Dit is nefast voor hun verkeersopvoeding en zo herhalen de verkeerde patronen zich voortdurend...
                              Last edited by Vitus; 04/10/2019, 10:51.

                              Comment


                              • Helemaal akkoord.
                                Je gebruikt ook het woord 'verkeersopvoeding'. Het wordt dringend tijd dat daar serieus werk van gemaakt wordt.
                                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

                                  De kans is helaas groter door heel wat factoren waar de fietser zelf geen beetje invloed op heeft.
                                  Als je veel fietst, besef je echt wel goed kwetsbaar je bent. Het vals idee dat fietser altijd in hun recht zijn, is er echt al lang uit.
                                  Soit, ik fietste vandaag 1,5 km in het centrum van Veurne, een stadje met ocharme 10.000 inwoners. Hallucinant was het. Op die paar minuten tijd 5 keer bijna van m'n fiets gereden. En ik anticipeer constant en rij heel erg defensief. Ik wil niet sterven op m'n 43ste Ik wil écht niet weten hoe het moet voelen in grootsteden.

                                  Soit, als ik een nieuwe fiets wil, weet ik hoe die te versieren...
                                  Het verschil is dat ze in Veurne minder gewoon zijn om een fietser tegen te komen dan in een grotere centrumstad: vandaar dat ze je er sneller voorbijsteken ondanks een dicht kruisende auto in de tegenrichting, te dicht tegen je aanrijden, en over het algemeen minder geduld met je gaan hebben. Dat is uiteraard niet ok, maar dat komt me m.i. vooral voort uit lompigheid en onhandigheid wegens gebrek aan ervaring met tragere verkeersdeelnemers op de weg...

                                  In een centrumstad is dit doorgaans beter omdat ze daar wel gewoon zijn om dagelijks fietsers tegen te komen..

                                  Uiteindelijk gaat het om het getal: met hoe meer je aanwezig bent, hoe meer je ook je plaats kan afdwingen in het verkeer..

                                  Comment


                                  • Goh... uiteindelijk gaat het gewoon over gebrekkige of afwezige voorzieningen voor fietsers.
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • maar die gaat nooit ok worden met onze urbanisatie

                                      Comment


                                      • Ik zie niet in hoe het aan de infrastructuur kan liggen als fietsers voorrangsborden groter dan hun hoofd negeren, of aan recent aangelegde ronde punten, zoals er toch heel wat zijn tegenwoordig, diezelfde borden negeren..

                                        De infastractuur zal de fietsers volgen denk ik, en niet omgekeerd. Daar waar het getal van de fietsers alsmaar groter wordt (zoals je in sommige centrumsteden ziet), wordt serieus in fietsinfrastructuur geïnvesteerd (bredere fietspaden, fietsstraten, fietsenstallingen enz). Ook het invoeren van circulatieplannen en eenrichtingsstraten voor auto's zijn ingrepen die uiteindelijk de fietser ten goede komen, omdat deze veel minder auto's kruist en het fietsen heel wat interessanter maakt omdat men er verder mee geraakt dan met de wagen in de stad.

                                        In kleinere steden en gemeenten is de fietser veel minder present, en dus is het daar heel wat minder qua veilige infrastructuur, doch dit wordt toch meer en meer opgevangen via fietsostrades waar de fietser toch relatief grote afstanden kan afleggen op zijn eigen, aparte van de autoweg, ruime fietsweg.

                                        Comment


                                        • De infrastructuur is zeker deel van het probleem. Het ligt echt niet enkel aan de fietsers, dat is wel heel kortzichtig... Ook in grote steden ontbreekt het echt aan fietspaden ed.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X