Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • die fietsostrades zijn natuurlijk de natte droom, maar we roeien met de riemen die we hebben en dat is lintbebouwing tss 2 dorpen met alle 5 meter een garage die op het fietspad uitkomt, auto steekt snuit buiten en fietser zit op de snuit, moeilijk veranderbaar...of ze draaien erin en je hebt elkaar niet in het zicht door de rij geparkeerde auto's die het zicht onttrekken

    er is al veel bezig, en elke regio zal zijn eigen hangijzers hebben, maar het wordt nooit nederland, ook al niet snel zoals je zegt als het op discipline van alle partijen aankomt
    Last edited by bobo; 04/10/2019, 11:53.

    Comment


    • Ik ben niet begonnen over infrastructuur omdat ik fietsers niets verwijt waar ze zelf niet aan kunnen doen, maar enkel voor zaken waar ze zelf iets aan kunnen doen.

      Bovendien is het gebrek aan infrastructuur geen vrijgeleide om de verkeersregels te negeren, want daar is uiteraard niemand mee gebaat. Ook een autobestuurder rijdt gewoon op de weg en kan er ook niets aan doen dat de fietser geen ideale plaats op een bepaalde weg heeft gekregen. Dat ontslaat geen van beiden de verkeersregels te respecteren..

      Comment


      • de automobilist die de tussenafstand respecteert (die verbreed is) moet hier net zo nog geboren worden als de fietser die de borden kan lezen

        met elkaar te verwijten geraken we nergens

        ideaal is natuurlijk meer mensen op de fiets en desnoods in de auto dat je beide kan ervaren en daaruit elkaars grieven leert kennen

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          de automobilist die de tussenafstand respecteert (die verbreed is) moet hier net zo nog geboren worden als de fietser die de borden kan lezen

          met elkaar te verwijten geraken we nergens

          ideaal is natuurlijk meer mensen op de fiets en desnoods in de auto dat je beide kan ervaren en daaruit elkaars grieven leert kennen
          nja nee dat werkt niet. Zet de gefrustreerde automobilist op een fiets en hij doet hetgeen hem frustreert in de wagen...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

            De kans is helaas groter door heel wat factoren waar de fietser zelf geen beetje invloed op heeft.
            Als je veel fietst, besef je echt wel goed kwetsbaar je bent. Het vals idee dat fietser altijd in hun recht zijn, is er echt al lang uit.
            Soit, ik fietste vandaag 1,5 km in het centrum van Veurne, een stadje met ocharme 10.000 inwoners. Hallucinant was het. Op die paar minuten tijd 5 keer bijna van m'n fiets gereden. En ik anticipeer constant en rij heel erg defensief. Ik wil niet sterven op m'n 43ste Ik wil écht niet weten hoe het moet voelen in grootsteden.

            Soit, als ik een nieuwe fiets wil, weet ik hoe die te versieren...
            Op 1,5km al 5 x bijna van uw fiets gereden. Weet nu nie tof ge oortjes in had of niet, maar als het zo erg is, wil ik dat zeker niet. Wil graag auto's horen aankomen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
              De infrastructuur is zeker deel van het probleem. Het ligt echt niet enkel aan de fietsers, dat is wel heel kortzichtig... Ook in grote steden ontbreekt het echt aan fietspaden ed.
              Voor het goede voorbeeld hoeft ge al niet ver te gaan. Nederland is prachtig om te fietsen. Op de meeste secundaire wegen hebben ze nette fietspaden 'afgescheiden' van de rijweg. Dus de kans dat ze daar overreden worden door een auto is enorm klein. Zitten vaak nog borduren of vangrails tussen.

              In België hebt ge veel secundaire wegen waar ofwel geen fietspad is, ofwel eentje waar ge uwe fiets op kapot rijdt, ofwel zijn het gewoon rode stroken op de rijweg en gebruiken ze de fietsers als snelheidsremmers voor de auto's

              Comment


              • En nu mijn bevindingen over het fietsen. Ik heb eerst jaren op MTB gereden voordat ik ook racefiets ging rijden. Op zich vond ik MTB'en veiliger omdat ge nauwelijks auto's tegen komt in het veld of bos. Maar met de racefiets valt het mij wel op dat er toch meer en meer respect komt naar de fiets toe in tegenstelling tot vroeger. Ik ergerde mij vroeger ook mateloos aan fietsers, maar sinds ik zelf fiets, heb ik daar een hele andere kijk op. En tegenwoordig fietsen enorm veel mensen en die krijgen dan ook een ander inzicht naar fietsers toe.

                Natuurlijk zijn er de fietsterroristen tussen. Wij met ons wielerclubje proberen ons zoveel mogelijk aan de regels te houden, maar soms valt het bv voor dat een deel het fietspad heeft en de anderen het net gemist hebben en dat ge er ook niet zomaar op kunt door de borduur. Dan zijn er wel auto's die eens willen toeteren.

                Maar vooral nu als ge aan oversteekplaatsen komt waar ge als fietser geen voorrang hebt, merk ik toch dat er enorm veel auto's toch stoppen en teken doen dat we door mogen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                  Ik zie niet in hoe het aan de infrastructuur kan liggen als fietsers voorrangsborden groter dan hun hoofd negeren, of aan recent aangelegde ronde punten, zoals er toch heel wat zijn tegenwoordig, diezelfde borden negeren..

                  De infastractuur zal de fietsers volgen denk ik, en niet omgekeerd. Daar waar het getal van de fietsers alsmaar groter wordt (zoals je in sommige centrumsteden ziet), wordt serieus in fietsinfrastructuur geïnvesteerd (bredere fietspaden, fietsstraten, fietsenstallingen enz). Ook het invoeren van circulatieplannen en eenrichtingsstraten voor auto's zijn ingrepen die uiteindelijk de fietser ten goede komen, omdat deze veel minder auto's kruist en het fietsen heel wat interessanter maakt omdat men er verder mee geraakt dan met de wagen in de stad.

                  In kleinere steden en gemeenten is de fietser veel minder present, en dus is het daar heel wat minder qua veilige infrastructuur, doch dit wordt toch meer en meer opgevangen via fietsostrades waar de fietser toch relatief grote afstanden kan afleggen op zijn eigen, aparte van de autoweg, ruime fietsweg.
                  Niet veralgemenen man, hatelijk.
                  Als je niet beseft dat je als fietser kwetsbaar bent, dan ben je roekeloos of fiets je te weinig.
                  Infrastructuur moet niet volgen, maar eerst komen. Of moeten fietsers eerst bij bosjes aangereden worden ofzo?
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                    Maar vooral nu als ge aan oversteekplaatsen komt waar ge als fietser geen voorrang hebt, merk ik toch dat er enorm veel auto's toch stoppen en teken doen dat we door mogen.
                    das omdat de automobilist de regels ook niet kent en zichzelf als schijnhoffelijk wil voordoen en voor blonde dames met dikke lippen op de fiets is dat wrs nog erger , nl-ers worden gek van ons gedrag aan ronde punten en oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                      das omdat de automobilist de regels ook niet kent en zichzelf als schijnhoffelijk wil voordoen en voor blonde dames met dikke lippen op de fiets is dat wrs nog erger , nl-ers worden gek van ons gedrag aan ronde punten en oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben
                      Dit ^ Ze zien iemand aan zebrapad en dat is een zekering die afspringt: stop! Tenzij de snelheid 70+ is dan rijden ze in een donkere tunnel.
                      Dat die keeskoppen maar in hun eigen land brokken gaan rijden!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                        Op 1,5km al 5 x bijna van uw fiets gereden. Weet nu nie tof ge oortjes in had of niet, maar als het zo erg is, wil ik dat zeker niet. Wil graag auto's horen aankomen.
                        Gisteren had ik ze niet in.
                        Als ik doorheen het centrum rij, zet ik muziek ook altijd even uit.
                        En eigenlijk doet het er helemaal niet toe.

                        Dit was
                        1. Over volle witte lijn inhalen en dan direct weer helemaal naar rechts en moeten remmen zodat ik ook keihard in de remmen moest.
                        2. Op een kruispunt komen, stop teken negeren en midden het kruispunt even kijken of er geen kruisend verkeer is.
                        3. Hier (https://www.google.com/maps/@51.0638...7i13312!8i6656) twee maal op 200 meter gewoon tegen de geparkeerde auto's geduwd. Op een weekdag staat het bomvol geparkeerde auto's. Je moet ook al continu in de gaten houden of er geen deur gat openzwaaien. Fietspad is misschien 60-70 cm breed.
                        4. Op een rondpunt voorschieten terwijl ik al bijna ter hoogte van z'n neus was (ik moet 3/4 van de rotonde nemen)
                        5. Hier (https://www.google.com/maps/@51.0686...7i13312!8i6656) inhalen in een compleet blinde bocht en uiteraard kwam er dan een tegenligger. Gelukkig had de bestuurder niet de reflex om naar rechts uit te wijken maar gewoon te stoppen midden op de weg.

                        In Veurne rijdt het op dat uur trouwens vol schoolkinderen, er zijn drie secundaire scholen binnen 1km. Dus bestuurders zijn echt wel schoolkinderen gewend. Maar als ze achter de fietsers blijven, verliezen ze over 1,5 km natuurlijk 1 minuut kostbare tijd.

                        Ik wijs niet enkel autobestuurders met de vinger, laat dat aub duidelijk zijn. Ik kijk soms ook met verbijstering naar fietsende schoolkinderen (alhoewel dat nog 'normaal' is), senioren op de elektrische fiets zonder de minste beheersing van hun fiets of die scooters die aan 10 per uur op het rijvak (moeten) rijden.

                        Ik snap niet hoe doodvriendelijke mensen in hun auto, op de moto of in hun werk bestelwagen soms zo lomp kunnen worden.
                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          die fietsostrades zijn natuurlijk de natte droom,
                          hopelijk met degelijk afgebakende rijhelften anders wordt het gewoon wachten op 2 speedpedelecs die tegen 2x45/u op elkaar knallen
                          Stoofhout....

                          Comment


                          • klopt

                            maar 2x45 blijft 45, massa en snelheid heft elkaar op, je moet het niet erger voorstellen dan het is...das al erg genoeg

                            Comment


                            • denk het niet

                              Comment


                              • ik snap dat, maar of je nu tegen 45 tegen een boom aanrijdt of een auto, of frontaal elks 45 tegen elkaar, impact blijft hetzelfde als de massa en de snelheid van beide partijen gelijk is
                                als 1 van de partijen lichter is of trager rijdt, wreet die wel de bonen, alles hangt af of je het aangereden voorwerp in jouw richting mee kunt verplaatsen en jouw impact op die manier kunt minderen

                                Comment


                                • dus een speedpedelec van 45 die tegen een andere speedpedelec van 45 knalt zal hetzelfde gevoel geven als aan 45 tegen een muur knallen, 't zal ook geen deugd doen. :-)

                                  Comment


                                  • ja, nee
                                    maar ze zijn wel bezig met airbags

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                                      hopelijk met degelijk afgebakende rijhelften anders wordt het gewoon wachten op 2 speedpedelecs die tegen 2x45/u op elkaar knallen
                                      Stoofhout....
                                      Je moet niet meer wachten het fietspad langs de scheldelaan heeft het al voor. Resultaat: diegene die het kortste eind heeft getrokken is er niet meer.

                                      Comment


                                      • laat dat aub iets om over na te denken zijn maar niet de speedpedelec in een slecht daglicht te stellen, infrastructuur dus, scheldelaan is helemaal niet gewoon om fietsen te hebben ik doe ze ook dagelijks

                                        de P fiets is eindelijk een valabel alternatief voor de auto, milieuvriendelijk en gezond als alles goed gaat
                                        je verschijt geen extra tijd en het is gewoon fun, je praat met de mensen rond je als je stilstaat en je zit niet in je doos agressief te wezen owv 'de doos' met alle deuren op slot

                                        ondertussen zijn er spijtig genoeg veel frontale accidenten geweest tussen auto's en dat schijnt niemand te belemmeren, ook niet de mensen met een suv

                                        Comment

                                        Working...
                                        X