Oorspronkelijk geplaatst door Inventief
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel IX
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIk heb 4 kinderen, nu nog maar één in huis.
Al degene die denken dat je van kindergeld rijk wordt...
Ik zal eens de uitreksels van een paar jaar geleden bekijken. Ik doe een voorstel: jij krijgt het kindergeld van die maand, en je krijgt er de rekeningen van die maand bij die direct met de kinderen te maken hebben...
Met studerende kinderen is dat vrij simpel. Met het kindergeld van 4 kinderen heb je net niet genoeg om er één op kot te laten studeren.
Voor je begint te dromen, de hoogste som kindergeld die ik kreeg zat rond de 700€.
Eén studentenkot kost 450€, inschrijvingsgeld is 950€ per jaar, en boeken kosten nog eens 500€ per student...
Ja, ik heb daar zelf voor gekozen, maar je wil toch niet dat mensen hun kinderen gaan tegen houden om te studeren omdat het te duur is. Want dat is wat in de VS en VK gebeurt.
Investeren in onderwijs is het allerbeste wat een maatschappij kan doen, je pakt er armoede, populisme, racisme, fanatisme religie en fundamentalisme mee aan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Denk niet dat het de oplossing is om van uw kinderen racisten te maken. Iets wat mijn vader ook bij al zijn kinderen doet. Echter ben ik wat ouder geworden en beseft dat da de oplossing niet is. Ik kijk er realistisch tegenaan, maar met respect voor degene die het goed menen. Dus ik scheer ze niet allemaal over dezelfde kam. Maar jammer zijn de slechte een enorme groep die veeeel te groot is.
Mijn zoon zijn beste vriend komt van de Kaapverdische eilanden. Zijn pa is ook een goede maat van mij. We gaan samen naar de karate competitie met onze boys. Al ziet iemand blauw, als het goede gasten zijn is het allemaal prima.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Tegen wie vertel je 't. Inschrijvingsgeld voor één academiejaar voor m'n twee unief studenten = 950x 2 =1.900 euro. Dan hebben we nog geen laptops, smartphones, busabo's, kotkosten, studiemateriaal, eten, kleding, enz... .BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIk heb 4 kinderen, nu nog maar één in huis.
Al degene die denken dat je van kindergeld rijk wordt...
Ik zal eens de uitreksels van een paar jaar geleden bekijken. Ik doe een voorstel: jij krijgt het kindergeld van die maand, en je krijgt er de rekeningen van die maand bij die direct met de kinderen te maken hebben...
Met studerende kinderen is dat vrij simpel. Met het kindergeld van 4 kinderen heb je net niet genoeg om er één op kot te laten studeren.
Voor je begint te dromen, de hoogste som kindergeld die ik kreeg zat rond de 700€.
Eén studentenkot kost 450€, inschrijvingsgeld is 950€ per jaar, en boeken kosten nog eens 500€ per student...
Ja, ik heb daar zelf voor gekozen, maar je wil toch niet dat mensen hun kinderen gaan tegen houden om te studeren omdat het te duur is. Want dat is wat in de VS en VK gebeurt.
Investeren in onderwijs is het allerbeste wat een maatschappij kan doen, je pakt er armoede, populisme, racisme, fanatisme religie en fundamentalisme mee aan.
is dat nu echt nodig dat ze alle 4 op kot gaan?wat is er mis met iets dichterbij
tuurlijk kiezen ze daarvoor,lekker verweg buiten het zicht van de ouders,doen waar ze zin in hebben..
maar het staat natuurlijk wel schoon,4 hoger opgeleiden...
er zijn gezinnen genoeg die dat niet kunnen betalen,die wel nee moeten zeggen.
wees maar zeker dat die met 15 waarover hier sprake ze niet allemaal laten studeren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Gewoon uit nieuwsgierigheid, werken uw kinderen ook bij om bovenstaande mee te dragen of betalen jullie alles?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
je kan je er alleen de vraag bij stellen,
is dat nu echt nodig dat ze alle 4 op kot gaan?wat is er mis met iets dichterbij
tuurlijk kiezen ze daarvoor,lekker verweg buiten het zicht van de ouders,doen waar ze zin in hebben..
wees maar zeker dat die met 15 waarover hier sprake ze niet allemaal laten studeren.
- Likes 1
Comment
-
je kan je er alleen de vraag bij stellen,
Zelf gaan wij er vanuit dat onze zoon in Leuven gaat studeren. Daarom dat hij ook de hele verdieping onder het dak krijgt met eigen badkamer in de hoop dat hij niet op kot gaat gaan Maar dat weet ge dus nooit, alhoewel Leuven wel heel veel richtingen heeft en de kans eerder klein is dat die richting hier niet is.
Kinderen hoger opgeleid of niet. Het staat natuurlijk schoon, maar het bepaald ook de toekomst van de kinderen. Ik ken genoeg vakmannen zonder diploma die evenveel als ik verdienen. Enkel kloppen zij er meer uren voor en de meesten zelfs nog met plezier, raar maar waar.
Gezinnen die het niet kunnen betalen? Denk dat België bij de koplopers is wat betreft kosten voor studeren. Ter vergelijking met vele andere landen is studeren hier een peulschil. Ook al zijn dat grote bedragen. Gezinnen die het niet kunnen betalen, hebben vaak recht op studiebeurzen. Daarnaast zijn er studieleningen en zijn er ook studenten die studentenjobs doen.
Bij ons thuis was er ook niet veel geld en studeren vonden ze niet echt prioriteit. 'Als ge op school niet wilt opletten, dan moet ge maar gaan werken' en als het van mijn grootouders had afgehangen, was ik op 16 al op leercontract gegaan. Ik ben na een paar jaar dan mijn hoger diploma gaan halen in avondschool en kon het betalen met mijn loon als arbeider.
Dus als ge echt wilt, zijn er wel oplossingen. Maar het zal voor de ene gemakkelijker zijn als voor de andere.
Comment
-
Mijn kinderen studeren in Antwerpen, op 30 km van bij me thuis. Met dat verkeer van tegenwoordig (lees: altijd stilstaan) en het openbaar vervoer (1,5 uur enkel), als de bussen al rijden. Die moeten wel op kot, willen of niet.
van hier naar antwerpen bv is perfect te doen,pendelaars zat.
wat dat 1.5 betreft,ok das lang ,maar hoeveel pendelen elke dag 1.5 u?
bij ons in de familie waren er ook twee die perse naar gent wilden omdat ze anders alle dagen naar huis moesten komen.
de ma gaat wel terug full time werken,en minstens 1 uur pendelen om de capriolen van de kinderen te betalen.(half time om voor de kinderen te zorgen)
ok ze hebben recht op een hoger loon,maar verrekenen al diegenen die met de studiekosten uitpakken dat ook wanneer er over loon na de studiejaren gepraat wordt?
Comment
-
ik heb nergens beweerd dat het voor iedereen een optie is,(dat is trouwens nooit het geval)maar wel voor een grote meerderheid.
van hier naar antwerpen bv is perfect te doen,pendelaars zat.
wat dat 1.5 betreft,ok das lang ,maar hoeveel pendelen elke dag 1.5 u?
Comment
-
Wij hebben bewust anders gekozen 13 jaar geleden. Onze dochter was 7 en onze zoon zat nog in mijn zak. We woonden in Gent, geloof mij als ik zeg op 10 minuten maximum met de fiets van ALLES. We hebben toen erg overwogen om meer naar het platteland te gaan wonen. 2 jaar getwijfeld, maar uiteindelijk gekozen om te blijven. Grootste beweegreden was de nabijheid van gelijk welke school, unief voor ons dochter, wij woonden in onze jeugd alle 2 in Gentse randgemeenten, niet eens in een boerenhol, maar ondervonden de nadelen van afstand, openbaar vervoer tot beperkt uur, enz... Dus gekozen om niet te investeren in een nieuw huis. Natuurlijk is de grond in aankoop goedkoper en kan je dus groter bouwen in boerenhol. Maar dat gaat ten koste van iedereen zijn comfort.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Mijn kinderen studeren in Antwerpen, op 30 km van bij me thuis. Met dat verkeer van tegenwoordig (lees: altijd stilstaan) en het openbaar vervoer (1,5 uur enkel), als de bussen al rijden. Die moeten wel op kot, willen of niet.
jakkel ik woonde toen in keerbergen en de beste school vonden mijn ouders ook gesteund door een vriend van hun die bakker was , PIVA antwerpen
ik stond als 12 jarige om .5.00 op , reed met mijn fietske naar het dorp om daar de bus van zes u te nemen had ik als ik het me goed herrinner de trein van 07.19 tot in berchem daar den over stap naar antwerpen zuid en dan was het lopen van antwerpen zuid om op tijd op school te zijn .
s avond de rit terug naar huis zodat ik rond 18.15 thuis was
ik ben daar niet van gestorven , integen deel je leert uwe plan trekken .
Mijn alter ego Willy met ne Toyota
- Likes 1
Comment
-
Hier heeft er ene in Jette gestudeerd, 2 in Leuven en de laatste is bezig in Antwerpen. Allemaal op ca 30-35 km van huis, maar meer dan een uur onderweg met ov en zelfs met de auto (maar die hebben ze dus niet).
Ik heb daar geen bijdrage van de kinderen voor gevraagd, en zal dat ook niet doen als ze werken. Integendeel, hier krijgen ze iets als ze vertrekken.
Mijn levensles was altijd: vrijdheid komt met verantwoordelijkheid, en dat heeft gewerkt.
Bij sommige studies is het lesprogramma iets minder zwaar als andere, maar studeren en elke dag 2 uur onderweg.... lukt de meeste niet.
als mijn kinderen vakantiejob deden, dan mogen ze dat geld houden. Ze kunnen het beter gebruiken dan ik.
Een van mijn kinderen had 10k als hij afstudeerde, en dat zal niet van zijn zakgeld geweest zijn.
ik investeer liever 10k in de studies van mijn kinderen dan dat ik 5k te veel uitgeef aan onzin. Maar dat is ieder zijn keuze.
Comment
-
Daarnaast ook de kritiek op het op kot gaan : Afhankelijk van de verbinding, is een kot misschien zelfs niet zoveel duurder.
Snel ingegeven op site om een schatting te maken, maar met 35k enkel, aan 32 weken (2*13 weken les + examenperiode), kom je al aan 11200 km met de wagen. Als je een wagen voorziet voor zoon/dochter speciaal om naar de lessen te gaan, kun je er vanopaan dat daar ook wel wat extra km's mee gemaakt zullen worden, als die wagen er toch staat voor zoon/dochterlief om te gebruiken. Dus ff geteld op 15000km op jaarbasis, dan kost dat aan zelfs voor een klein 2de hands autootje al snel 270 euro/maand aan afschrijving, onderhoud, naft, verzekering, ... Als je liever hebt dat zoon/dochterlief in iets renters/veiligers rondrijd, zal de prijs mogelijks nog wat hoger zijn. (Ik heb nu geteld op een autootje van 4k dat je na 5 jaar terug verkoopt aan 2.5k, dus amper afschrijving.) En qua verzekering zelfs nog aan de lage kant geteld voor een beginnend bestuurder.
Als je een goede verbinding hebt met het openbaar vervoer, dan is dat als student natuurlijk een stuk goedkoper. Maar je moet natuurlijk ook kijken hoeveel tijd je daar mee kwijt bent inderdaad.
Comment
-
Geen bijdrage van je kind vragen vind ik zeer dubbel. Om te studeren ben ik akkoord, ze werken nog niet, behalve vakantiejob. Maar eens ze werken en nog thuis wonen : een bijdrage is wenselijk. Het is een kwestie van respect als je kind dat wil doen. Trouwens, ze verdienen, waarom zou je ze als ouder nog volledig moeten onderhouden? Je leert ze er ook niets mee. De schok van wat het kost als ze plots gaan alleen wonen of samenwonen zal immens zijn. Niets houdt mij trouwens tegen om dat geld stiekem te sparen en daar iets leuks mee te doen of kopen voor hen als ze uit huis gaan. En nog iets bijdoen van onszelf. Maar op die manier breng je ze bij wat het later zal worden.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
- Likes 1
Comment
-
Relevant voor de discussie hierboven :
Sources and further reading:https://sites.google.com/view/sourcesoverpopulationandafricaFor most of our history, the human population grew slowly. Until new ...
De hoeveelheid kinderen heeft over het algemeen vrij weinig te maken met cultuur, afkomst, ... maar met heel andere, voor ons heel normale zaken.
Comment
-
geen ergernis
als je zoiets voorhebt, of je ziet het gebeuren...probeer de slagboom tegen te houden als die gaat sluiten, er zit een sensor in die de lichten voor de aankomende trein op een stand zet waardoor de trein gaat remmen en stapvoets de overweg kruist
ik woon aan een slagboom en zie het wel eens gebeuren dat de bomen weerstand ondervinden omdat auto's blijven aanschuiven op de overweg, wat natuuelijk niet slim is
Comment
Comment