Bwa, met een fiets kan je ook reageren op een bepaalde onverwachte situatie, hé. Hoe het afloopt hangt dikwijls ook van de reflexen, behendigheid en stuurvaardigheid van iemand af. Ik heb als klein ventje haast niks anders gedaan dan met m'n BMX'ke rondgecrosst. Ik rijd nu al zo'n 25 jaar MTB. Ik weet dat de vaardigheden die ik daarmee ooit ontwikkeld heb mij al dikwijls geholpen hebben bij bepaalde onverwachte en gevaarlijke situaties. Zelfs ook m'n verleden als judoka helpt me om 'juist' te vallen, moest ik al vallen. Maar het klopt inderdaad, op een fiets ben je, net als op een moto, veel kwetsbaarder als het tot een aanrijding komt.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel IX
Collapse
X
-
Zeker waar, ik heb lang competitie MTB gereden, en downhill ook. Aan stuurvaardigheid geen gebrek Ik heb ook leren vallen, jarenlang karate, kickboksen, kung fu, enz… Maar een aanrijding is wat anders, dan ga je vliegen ipv vallen
Ik zal de situatie van mijn ongeval weergeven. Blauwe lijnen zijn de rijvlakken met voortdurend auto’s. Blauw vak is de wagen die mij heeft aangereden, moest dus 4 vakken kruisen. Januari, pikdonker en spits. De rode lijn ben ik, kruis waar ik aangereden ben, gele lijn tot waar ik gevlogen ben Die chauffeur wachtte al even op een gaatje, ziet er een en geeft vol gas. De fietser had hij niet gezien, ondanks dat ik steeds super verlichting heb, overal reflecterende banden, enz… Geloof het of niet, je mag nog Tom Boonen zijn, stuurvaardig of niet, je hebt niet de tijd om te reageren. Met het huidig verkeer en de povere infrastructuur is de kans zeer groot op een ongeval voor een fietser. Je kan veel geluk hebben ook natuurlijk. Laten we daarop hopen.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
In dat geval had je ook met een auto niet kunnen reageren. Ik weet wel dat als bijvoorbeeld mijn vrouw in haar leven dezelfde trajecten tegen dezelfde snelheden afgelegd zou hebben als mij, ze al vijf keer dood geweest zou zijn. Ik geef enkel mee dat bepaalde reflexen, rijvaardig- en behendigheden in reacties soms kunnen helpen om erger te voorkomen...
Comment
-
Klopt. Probleem is dat je met een fiets zo kwetsbaar bent. Was ik met de auto geweest, enkel blikschade en klaar. Met de motorfiets had ik misschien kunnen accelereren en vermijden.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Klopt, een fietser is heel kwetsbaar. M'n dochters moeten altijd de Boomsesteenweg kruisen om naar de campussen te fietsen. Hoe dikwijls ik er al op gehamerd heb dat ze erop moeten letten dat hun lichten werken, dat ze altijd goed links en rechts moeten kijken, niet op die GSM tokkelen, enz.... Maar ja... de papa is ne zagevent en als ik het woord fluo hesje uitspreek slagen ze al helemaal tilt.
Comment
-
Dat ken ik ook zeer goed fluohesje en helm, dat is voor ouwe zakken! Heb die van mij al eens betrapt met de gsm in de hand, gps volgen en fietsen“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Gelukkig moet ik niet echt plaatsen als bovenstaande passeren. Maar op zulke momenten pas ik heel erg op. Ongeduldige chauffeurs hebben een soort tunnelvisie, ze kijken enkel nog naar ander auto's die hen kunnen verhinderen van door te rijden. Fietsers zitten op dat moment helaas buiten hun focus zone.
Ik ben als fietser een geduldig en hoffelijk chauffeur (al zeg ik het zelf) en het gebeurt mij zelfs nog dat ik een fietser iets te laat zie. Je moet er echt bewust naar uitkijken.
De infrastructuur is nu zo opgebouwd dat je als fietser via vluchtheuvels, fietspaden, oversteekplaatsen,... je weg moet zoeken. Soms is het compleet onlogisch en stop ik even om de situatie te bekijken. Dit is het drukste punt dat ik moet passeren. Maar ook aan ronde punten bv moet je als fietser soms drie keer stoppen om eigenlijk rechtdoor te rijden. Het gevolg is dat velen (ik niet dus...) er hun voeten aan vegen en als ze van het noorden komen, de weg oversteken en het fietspad in tegengestelde richting nemen. Niet juist, niet ok, maar wel begrijpbaar.
's Morgens moet ik hier constant opletten. Ik kom van rechts (oosten) en rij naar het noorden. Auto's die de Karpelstraat uitmoeten rijden 90% van de tijd meteen tot op het fietspad. Door het grote gebouw en ene haag zie je elkaar ook heel laat. Dus eigenlijk rijden ze blind het fietspad op. En ik moet intussen ook opletten dat auto's die van het zuiden (onder) de Krpelstraat inrijden mij gezien hebben. Zeker 's morgens is iedereen nogal gehaast. En dat is gevaarlijk.... Enzovoort
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenKlopt, een fietser is heel kwetsbaar. M'n dochters moeten altijd de Boomsesteenweg kruisen om naar de campussen te fietsen. Hoe dikwijls ik er al op gehamerd heb dat ze erop moeten letten dat hun lichten werken, dat ze altijd goed links en rechts moeten kijken, niet op die GSM tokkelen, enz.... Maar ja... de papa is ne zagevent en als ik het woord fluo hesje uitspreek slagen ze al helemaal tilt.
Comment
-
Hier word ik ook niet goed van. Dan parkeer je de auto op een grote parking ver van alles en iedereen af en even later zie je een slimme madame met alle moeite van de wereld uit haar auto kruipen. Ook nog met een share auto die sowieso niet ontzien wordt
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHier word ik ook niet goed van. Dan parkeer je de auto op een grote parking ver van alles en iedereen af en even later zie je een slimme madame met alle moeite van de wereld uit haar auto kruipen. Ook nog met een share auto die sowieso niet ontzien wordt
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
Deur vol deuken morgen dus?
Nuja, ik heb dat thuis ook regelmatig voor, aan de Carrefour bv.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Typisch. Sta je dan wat verder alleen, moet er zo’n ezel per sè naast u komen staan. Supermarkten hebben wij geen last van. Collect en go“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenTypisch. Sta je dan wat verder alleen, moet er zo’n ezel per sè naast u komen staan. Supermarkten hebben wij geen last van. Collect en goEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
het staat hier opeens belachelijk vol deelauto's, en het valt me op in straten waar de parkeerdruk hoog is - natuurlijk waar je geen schijf moet leggen - het éne is natuurlijk een antwoord op het andere, maar dat gaat ongetwijfeld irritaties opleveren...het zijn ev's of cng auto's...wie zou die uiteindelijk aan de stekker hangen of gaan voltanken met cng? er is hier niet dichtbij een pomp
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenhet staat hier opeens belachelijk vol deelauto's, en het valt me op in straten waar de parkeerdruk hoog is - natuurlijk waar je geen schijf moet leggen - het éne is natuurlijk een antwoord op het andere, maar dat gaat ongetwijfeld irritaties opleveren...het zijn ev's of cng auto's...wie zou die uiteindelijk aan de stekker hangen of gaan voltanken met cng? er is hier niet dichtbij een pomp
Tanken van cng doen ze bijvoorbeeld bij poppy zelf, ze hebben daar een speciaal team voor.
EV vind ik niet direct terug hoe ze ermee omgaan. Cambio moet je op daarvoor voorziene plek parkeren en insteken (of zo dicht mogelijk erbij en hun verwittigen als de plek bezet is).
Comment
-
thx, ik vrees dat er aan het parkeren weinig te doen is...hoewel er bepaalde gemeenteregels zijn die stellen dat een wagen bvb niet langer als 48 uur geparkeerd mag blijven (al worden die niet overal toegepast en gecontroleerd vlg mij), ik denk dat de wetgever nog eerder die regel zal weghalen dan deelauto's ontmoedigen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHier word ik ook niet goed van. Dan parkeer je de auto op een grote parking ver van alles en iedereen af en even later zie je een slimme madame met alle moeite van de wereld uit haar auto kruipen. Ook nog met een share auto die sowieso niet ontzien wordt
Toen ik dan net in de wagen zat komt er nog snel iemand links van mij staan ook… ongelofelijk toch, kuddedieren!
En daarnet een in een dikke Alfa op een parking gaan staan voor mensen met kinderen, parkeren kon ze ook al niet, toch al iets beter dan de vorige keer, toen nam ze gewoon 2 plaatsen in…
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Onlangs ook nog gehad. Lege parking, verderop gezet en tegen dat ik terugkwam een busje naast mij vol blutsen en krassen, moet ook moeilijk geweest zijn om eruit te kruipen.
Toen ik dan net in de wagen zat komt er nog snel iemand links van mij staan ook… ongelofelijk toch, kuddedieren!
En daarnet een in een dikke Alfa op een parking gaan staan voor mensen met kinderen, parkeren kon ze ook al niet, toch al iets beter dan de vorige keer, toen nam ze gewoon 2 plaatsen in…
Je ziet ze gewoon hun deur openzwieren zonder kijken, vooral de passagiers. Een vleugje wind erbij en het is van dat. Ze doen het misschien niet met opzet maar ik wil geen tikken in mijn deur
Wat een autofreak lijden kanEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk BerichtenGisteren weer een voorbeeldige motard op de ring van Antwerpen gespot... Mij rechts inhalen op hetzelfde moment dat ik van het 3de naar het 2de vak beweeg. (en hij kon niet vroeger rechts inhalen want er was iemand op het 2de vak).
- Likes 1
Comment
Comment