Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    Die het van hun ouders toegestoken krijgen... toch al teveel gehoord gekregen: och, de papa betaalt dat toch.
    Dat lijkt mij inderdaad logisch ja, dat de papa de zoon zijn rijbewijs betaalt. Jij vindt dat dus blijkbaar niet ?
    Als jouw kind van 18 zelf moet betalen voor zijn schoolboeken, zijn fiets, zijn schoenen, regenjas of rijbewijs, dan denk ik inderdaad toch dat dat niet normaal is, nee
    Last edited by RX-8; 07/01/2022, 01:25.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
      Ik begrijp het woord "normaal" als "zoals het vaakst voorkomt". En volgens mij komt het vaakst voor dat ouders kunnen betalen voor hun kinderen hun rijbewijs. Indien dat niet zo was, zou de overheid dit toch wel al op een of andere manier aangepakt hebben, zo ver vertrouw ik ze dan toch wel.

      En gezinnen die problemen hebben om rond te komen, komen volgens mij niet het vaakst voor, dus je uitspraak dat "veel normale gezinnen problemen hebben om rond te komen" is volgens mij een beetje contradictorisch.
      Nee, het woord normaal omschrijf je als volgt:
      Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
      Ik zei dan ook "een normaal gezin", en daarmee bedoel ik 2 werkende ouders.
      En als jij dan zegt dat alle twee werkende ouders zomaar even 1.500 euro op tafel kunnen leggen, dan ben je wereldvreemd. En 't zal er niet beter op worden, neem dat gerust van me aan.

      Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
      En als je denkt dat "zelfs voor de meer begoede mensen 1.500 euro nog steeds veel geld is, zeker voor een rijbewijs", vind ik het raar dat er wel duizenden euro's jaarlijks aan reizen kan besteed worden door die "meer begoede" mensen, maar dat iets dat levenslang geldig is te veel zou zijn. Verwarrend.
      Reizen is zuivere luxe. Een rijbewijs behalen is dikwijls uit noodzaak. En dat maakt een groot verschil!

      Comment


      • Precies, Reizen is luxe. Dus men kan zagen dat het rijbewijs te duur is of men kan een jaar overslagen voor kindlief. Of geen 20uur rijles betalen en zelf je kind leren auto rijden (met evt. een paar uur rijlessen voor tips van de rijschool).

        En voor diegene waarvan de ouders het niet willen of kunnen betalen kom je er wel met een maand of 2 als jobstudent te werken.
        Neemt niet weg dat het altijd te duur zal zijn voor de gezinnen die amper rondkomen.


        Comment


        • Ik begrijp het woord "normaal" als "zoals het vaakst voorkomt".
          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Nee, het woord normaal omschrijf je als volgt:
          Ik zei dan ook "een normaal gezin", en daarmee bedoel ik 2 werkende ouders.
          Wel, ja, ik denk dan ook dat deze situatie het vaakst voorkomt, dus het normaalst is. Als er ergens statistieken te vinden zijn van meest voorkomende gezinssituaties, en deze staat niet in de top, laat me gerust weten, en dan geef ik graag toe dat ik fout gedacht heb.

          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          En als jij dan zegt dat alle twee werkende ouders zomaar even 1.500 euro op tafel kunnen leggen, dan ben je wereldvreemd. En 't zal er niet beter op worden, neem dat gerust van me aan.
          Een rijbewijs halen is toch niet "zomaar even" ? Normaal (daar is het woord weer) gezien gaat daar toch een periode over, is dat niet zoals in de kast kijken, zien dat het brood op is en snel een ander halen. Ik denk dat als het nodig is, er wel tijd voor is om er voor te sparen.
          En wat gaat waar niet beter op worden ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Reizen is zuivere luxe. Een rijbewijs behalen is dikwijls uit noodzaak. En dat maakt een groot verschil!
          Het in mijn ogen normale gezin geeft jaarlijks meer uit aan reizen dan aan rijbewijzen. Dus maakt het in dit geval nul verschil of het uit noodzaak is of uit luxe, het gaat over het feit dat ze het gewoon doen.
          En vind je luxe dan belangrijker dan noodzaak ? Zoals turbo zegt, dat ze dan eens een jaartje niet op reis gaan hee.
          Last edited by RX-8; 07/01/2022, 10:40.

          Comment


          • Amai, jij bent echt wel een wereldvreemde kerel. Hier maak ik zelfs geen woorden meer aan vuil. Ik wens u nog veel plezier in uw wereldje.

            Comment


            • Wereldvreemd ? Het gaat niet over de wereld.
              Indien het echt zo zou zijn dat de meerderheid van de gezinnen in België problemen heeft om het rijbewijs van hun kinderen te financieren, denk ik wel dat de overheid daar iets zou aan doen. Dit land hangt aan elkaar van subsidies, dus ik kan mij niet voorstellen dat de prijs van een rijbewijs zo'n impact zou hebben op de financiële toestand van de meerderheid van de Belgische gezinnen :
              Theorie examen : 16 €
              Voorlopig rijbewijs : 25 €
              Praktijkexamen : 43 €
              Rijbewijs : 25 €
              Terugkommoment : 108 €
              Totaal : 217 €
              Dat is wel een hele hap uit het jaarbudget van een modaal Belgisch gezin, zeg.

              Edit:
              daar valt dus inderdaad geen verder woord meer aan vuil te maken. 1500€ jonges, asteblieft seg wie is er hier de wereldvreemde..
              Last edited by RX-8; 07/01/2022, 11:31.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Amai, jij bent echt wel een wereldvreemde kerel. Hier maak ik zelfs geen woorden meer aan vuil. Ik wens u nog veel plezier in uw wereldje.
                Waarom moet alles altijd betaalbaar zijn voor iedereen? Voor mijn part mag dat duurder zijn, dan gaan mensen misschien serieuzer om met het 'halen van' een rijbewijs, en aan de andere kant los je misschien een deel van het verkeersprobleem op ook.

                Ik weet dat je het er absoluut hélemaal niet eens me gaat zijn, maar als je zo weinig marge op je financiële budget hebt, moet je eens gaan kijken wat je doet met je leven. Misschien kan je 's avonds ergens borden gaan afwassen of opdienen, of in't weekend in een winkel(magazijn) gaan werken. Letterlijk OVERAL waar je door de winkelstraten loopt zie je de 'schreeuw om personeel'. Ik hoor van al m'n klanten hetzelfde. Willen mensen eigenlijk nog werken, of is het gemakkelijker om te klagen dat alles zo duur is en er verder niets aan te doen.

                Ik heb immens respect voor klanten van me (er zijn er steeds meer) die bvb. een flexijob hebben en zo echt mooi geld verdienen. Quasi iedereen heeft twee functionele handen aan z'n lichaam, gebruik ze dan ook.

                Maar hey, mijn redenering zal wel weer te simplistisch zijn zeker?
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Ah, dus een gezin dat het moeilijk heeft om een rijbewijs te betalen voor hun kind(eren), dat is een abnormaal gezin. ..
                  Je zou eens moeten weten hoeveel 'normale' gezinnen problemen hebben om rond te komen, laat staan zomaar even 1.500 euro op tafel te leggen voor een rijbewijs..
                  Ik heb niet direct iets gevonden over België, maar wel over Vlaanderen :


                  "De jongere huishoudens (huishoudens waarvan de referentiepersoon jonger is dan 60 jaar) bestonden begin 2021 vooral uit gehuwde paren met inwonende kinderen (30%) en uit alleenwonenden (27%) .. Ruim 1 op de 10 huishoudens was een eenoudergezin.."
                  "In ruim 4 op de 10 gezinnen woonde begin 2021 1 kind."

                  Dus een gezin dat het moeilijk heeft om een rijbewijs te betalen voor hun kind(eren), dat is inderdaad effectief een abnormaal gezin, in meerdere betekenissen zelfs.
                  Indien ze zo een 1 op 10 eenoudergezin van de jongere huishoudens is, abnormaal omdat het maar 10% is van één van de categorieën, dus niet het vaakst voorkomend.
                  Indien ze tot de andere categorieën behoort, evengoed abnormaal, omdat ze hoogst waarschijnlijk niet capabel is om op een verantwoordelijke manier met geld om te gaan.

                  Dan wat betreft het tweede deel van je quote :
                  https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-...en-rijbewijs-b
                  Een rijbewijs halen kost 217 €.

                  Als je dan besluit dat ik wereldvreemd ben omdat ik vind dat de prijs van een rijbewijs niet duur is, dan, ja, dan besluit je dat maar ..

                  Ofwel ben je zelf een calimero die tot de marginale categorie behoort, dat kan ook.

                  En nu ga je waarschijnlijk het woord "marginaal" verkeerd interpreteren, zoals eerder het woord "normaal" ..

                  Er zijn mensen die vinden dat alles in hun schoot moet gesmeten worden. Timothy heeft gelijk, als je er niet komt, neem een extra job aan.
                  Last edited by RX-8; 07/01/2022, 13:34.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    van mij mocht iedereen elke 5 à 10 jaar eens alles terug komen doen
                    en zenuwen... als ge kunt rijden spelen zenuwen niet mee want uw automatishe piloot pakt over. Maw ge rijdt en doet zonder nadenken. Wie nog altijd over alles moet nadenken door gebrek aan ervaring, tja die zal daar last van hebben.
                    Ik zie dat onderscheid al heel erg goed bij beginnende chauffeurs. Zij die het ernstig nemen en veel gaan oefenen in de meest uiteenlopende omstandigheden hebben met het examen totaal geen last' Zij die te weinig rijden of steeds hetzelfde wegje doen... good luck, ge gaat het nodig hebben.
                    Ik heb mijn oudste zelf leren rijden. Ze is leergierig, luistert als je haar iets zegt, neemt het mee, brede interesse (ook in techniek). En ze wou het liever aan mij leren, dan aan de rijschool (in tegenstelling tot meerendeel van haar vriendinnen.
                    Eén ding: het is een stresskieken tot en met.

                    Theorie: zoals alles, nam ze dit heel serieus op. Boekske, online testvragen,... alles wat je wil. Op een dag zegt ze (pré-corona): 'ik ben er klaar voor, breng je me naar het examencentrum ?' (ik zat toen een langere periode thuis). Wij naar daar, en één kleine fout en een goed uur later waren we terug thuis, en hadden we al langs de fotograaf en het gemeentehuis gepasseerd voor haar voorlopig rijbewijs.
                    Dan begon het. Ze had wel al eens met de auto gereden (het obligate 'op de schoot van papa', toen ze kleintjes was, en een keertje met een automaat op een grote parking toerkes gaan rijden), maar nog nooit 'echt'. Eerst op de parking rond het bedrijf van mijn schoonbroer leren starten/vertrekken/stoppen, voorzichtjes al eens naar 2° en 3° versnelling, parkeren in vakken, keren,...
                    En na een uurtje de rustige wegen wat gaan opzoeken.
                    We gaan heel frequent een uurtje rijden, 's avonds, in het weekend, soit, wanneer er én geen school is, én ik niet moet gaan werken. Alles gaat goed.
                    Eén ding: ik kan zelf goed inparkeren, maar omdat uit te leggen, daar vond ik de methode niet voor. Een kennis van mij is rijsinstructeur, en die wou wel eens een uurtje of twee mee rijden.
                    Hij legde uit hoe ze het moest doen, en het lukte bijna van de eerste keer. We hebben toen nog een aantal kritieke punten in de streek gepasseerd, en hij legde uit waar we moesten op letten. Ze kreeg complimenten over haar rijstijl, en de vlotheid.
                    En dan wordt ze 18, en mag ze haar examen gaan doen. Het is voor niks nodig maar ze is weer zo nerveus als iets. De examinator is een norse kerel, en steekt al van wal met een preek. Ik zie het aan haar non-verbal dat ze totaal van streek is. Ze begint te rijden, en in de straat waar we massa's veel inline-parkeren geoefend hebben, zowel links als rechts, trekt ze op naar 50 km/h, ipv de toegelaten 30. Weer een donderpreek. De tranen staan in haar ogen. Even later rijdt ze maar 50, waar ze 70 mag, weer een opmerking. Ze is nu helemaal van de kaart, en doet iets wat ze voorheen nooit deed: kijken naar de pook, terwijl ze schakelt.
                    Eens op het examencentrum is het duidelijk: niet geslaagd.

                    Ze is er zo danig onder de indruk van (eerste keer dat ze ergens niet in slaagt in haar jonge leven), dat ze absoluut geen zin meer heeft om met de auto te rijden. Ik dring er ook niet op aan, haar kennende.

                    Goed, een paar weken verder herpakken we ons, en gaan we weer rond rijden, en veel oefenen op haar manoeuvres. Ondertussen zit miss op kot, en wordt de tijd die we hieraan kunnen besteden schaarser en schaarser. En dan komt de lockdown. Enkel nog essentiële verplaatsingen, examens afgelast, examencentrum toe. Ze mag dus een hele tijd niet rijden. En dat was geen goeie zaak, nog voor haar techniek, noch voor haar vertrouwen.
                    Veel oefenen, heel veel oefenen nadien.

                    En dan tweede keer examen. Gezien de inhaalbeweging die moest gemaakt worden, was er geen keuze in de tijdslots. 's Morgens om 8:00, tijdens een schooldag. Ik kom tot het besef dat we eigenlijk nooit zijn gaan rijden tijdens dergelijke uren, want ofwel zat zij op school, of ik was uit werken.

                    De examinator is een heel vriendelijke dame. Obligate zaken voor het vertrek: knipperlichten links : OK, knipperlichten rechts.... en ze zet de ruitenwissers op. Stresskieken, ik had het al gezegd. De examinator gaat hier heel gemoedelijk mee om, en stelt haar op haar gemak. En dan de baan op, de dame heeft heel rustig haar instructies, we passeren dezelfde straat, waar ze moet inparkeren. Alles lukt. En dan: een schoolomgeving, met vele fietsers en voetgangers, gemachtigd opzichters,... de hele santeboetiek. Maar ze blijft kalm, en passeert er door al deed ze het al honderd keer voordien. Even later komt de roze camion uit LadyTruckers nog in het gat van de Mini hangen, waarop de examinator zegt: 'laat je niet opjagen, je bent goed bezig, het is die blonde van Ladytruckers die weer gepressserd is'.
                    Een heel ander examen, en ze is geslaagd, met complimenten, en de boodschap dat er geen reden tot stressen was.

                    Als ik zie hoe ze nu rijdt, ben ik best wel tevreden. Het is financieel geen grote onkost geweest (kostprijs staat hierboven netjes beschreven, maar dan met de kost van het praktijkexamen maal twee, en de inburgeringscursus voor de begeleiders vooraf er nog bij). Je moet ook nog je brandstofkosten rekenen, en je auto ziet waarschijnlijk ook wel een stukje meer af. Maar vooral qua tijd is het een enorme investering geweest.

                    Ze wordt dit jaar twintig, en veel van haar vriend(inn)en hebben hun rijbewijs nog steeds niet. Nog niet aan begonnen, er niet mee verder gedaan, of ze geraken er niet door.

                    Ik vind dat echter echt iets wat je 'moet' doen (en een essentieel stuk van je opvoeding). Ze moet nu naar her en der voor stages, opdrachten, papers, projecten,... : wel, ze pakt nu één van de auto's en trekt haar plan, waar je anders mag taxi spelen of ze moet tjolen met het openbaar vervoer.


                    Ik weet wel niet of ik ga zien zitten, binnen een goed jaar, om ook met de jongste dochter dit traject te doorlopen. Die is helemaal into auto's, en grijpt elke kans aan om met de auto te rijden (onder begeleiding, en (meestal ) op privé-terrein. Ze kan ook al uit de voeten met een handgeschakelde auto.
                    Maar, het is een verdomde kolorieke keikop, 'ikke doen' was één van haar eerste uitspraken, en eigenlijk is ze nog altijd zo. Ze wil het liefst ook aan mij leren rijden, maar ik vrees dat het af en toe eens serieus zal kletteren in de auto. Rijschool zou m.i. een beter idee zijn: 'vreemde ogen dwingen meer', zegt men immers altijd.


                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                      Dat lijkt mij inderdaad logisch ja, dat de papa de zoon zijn rijbewijs betaalt. Jij vindt dat dus blijkbaar niet ?
                      Als jouw kind van 18 zelf moet betalen voor zijn schoolboeken, zijn fiets, zijn schoenen, regenjas of rijbewijs, dan denk ik inderdaad toch dat dat niet normaal is, nee
                      misschien het anders zien...
                      die het krijgen van thuis gaan er heel losjes over omdat ze niet zelf beseffen hoe duur het kost. Wij hangen ook vast aan een werkschema en als iemand achteloos te laat een les afzegd of wil verzetten en er toch voor moet betalen dan ziet ge heel goed wie de kosten draagt. Zij die er zelf vior gezorgd hebben of de waarde van geld kennen zijn heel dankbaar en zullen wel zien dat ze niet on zo'n situatie terecht komen of regelen het op tijd... de anderen zijn rotverwend en laten daarna papa of mama opdraven met de bankkaarr

                      En hier moeten ze hun rijbewijs niet betalen want ik leer die rijden. Kost me niets enkel de naft. Als ze er met hun klak naar zwaaien dan krijgen ze van mij hun eerste pogingen, daarna komt het uit hun eigen zak. Ik noem dat opvoeding omdat ze moeten beseffen dat niet alles als manna uit de hemel komt vallen.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        zijn genoeg leerlingen die de lessen in stukken betalen of zelfs les per les. en die doen net heel veel moeite om er te geraken omdat ze maar al te goed weten hoeveel het kost.
                        Uiteraard, maar ja, de slaagkansen met de rijschool liggen dan ook wel een pak hoger. De redenen heb ik al enkele keren aangehaald. Dus ben je haast verplicht om met de (dure) rijschool te leren rijden. En dan staan we op plaats vijf in Europa voor het behalen van een rijbewijs. Twee keer buizen is sowieso lessen volgen, dacht ik. Enfin, een rijbewijs halen in totaliteit is gewoon een dure aangelegenheid, voor veel mensen is dat een serieuze hap uit hun budget, zelfs voor 'normale' gezinnen. Maar ja, je kan er amper onderuit, en iets dat moet, dat kost in verhouding altijd (veel) geld.

                        Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) krijgt op sociale media heel wat kritiek te verwerken na zijn aankondiging dat wie vanaf juli zijn rijbewijs haalt na zes maanden verplicht naar de rijschool moet voor een zogenaamd terugkommoment. Maar de kritiek is het hem waard, zegt Weyts. Bovendien blijft ons land nog altijd een van de goedkoopste van Europa om je rijbewijs te behalen. Klopt dat?

                        Comment


                        • @A160

                          awel goed bezig geweest dan. Als ge een stresskip in de auto hebt kunt ge die maar 1 raad geven: niet gaan oefenen, maar belachelijk veel gaan oefenen. Zo veel dat alles een automatisme wordt. Heb er zo al genoeg gehad en als die de raad hebben opgevolgd dan rijden die ondanks de daver op hun lijf vaak een foutloos parcours. 2 heb ik moeten doorverwijzen naar externe hulp om hun zenuwen onder controle te leren krijgen en die waren er de keee daarop wel door.
                          En als een examinator zo doet bij mij in de auto dan zal ik die er achteraf over aanspreken...desnoods met de examendirecteur erbij. Het enigste wat die mogen zeggen tijdens de rit is: links, rechts, zoveelste afrit, hier parkeren... en voor de rest mogen die zwijgen. Evaluatie gebeurd NA de rit, niet tijdens net om dergelijke situaties te vermijden.
                          Ook wat ik nog vaak hoor is het in de val lokken. Mag NIET!!! Dus zeggen hier links terwijl het niet mag, mag de ewaminator niet doen. En toch gebeurd het nog bij vrije begeleiding. Bij mij doen ze het niet omdat ze dan al weten waar de klepel hangt.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                            Uiteraard, maar ja, de slaagkansen met de rijschool liggen dan ook wel een pak hoger. De redenen heb ik al enkele keren aangehaald. Dus ben je haast verplicht om met de (dure) rijschool te leren rijden. En dan staan we op plaats vijf in Europa voor het behalen van een rijbewijs. Twee keer buizen is sowieso lessen volgen, dacht ik. Enfin, een rijbewijs halen in totaliteit is gewoon een dure aangelegenheid, voor veel mensen is dat een serieuze hap uit hun budget, zelfs voor 'normale' gezinnen. Maar ja, je kan er amper onderuit, en iets dat moet, dat kost in verhouding altijd (veel) geld.

                            https://www.hln.be/binnenland/feiten...-ook~a37a8df7/
                            reden dat wij hogere slaagkansen hebben is de moeilijkheidsgraad die wij durven aangaan. Er komen er hier genoeg na 2 pogingen en volgens hen of ouders heeeeeeeel veeeeeel gereden... tja niet dus. Ofwel altijd dezelfde weg ofwel altijd grote gewestwegen. Manoeuvres haast niet geoefend en dan nog op een oefenterrein. Heel anders als bij een examen onder druk en openbare weg. Heb vorige week nog met 1 van mijn leerlingen op examen geweest en die had geoefend. Papa liet haar naar overal rijden: Luik, Brussel, Antwerpen. Parkeren op te kleine plekken met een skoda superb. Wel, die had geen moeite met het examen. Wad zelfs makkelijk voor haar. 't is maar wat ge doet en aanpakt.
                            En de examinatoren zijn vaak strenger bij de rijschool omdat ze weten hoe er les wordt gegeven en waar wij op letten.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten


                              En de examinatoren zijn vaak strenger bij de rijschool omdat ze weten hoe er les wordt gegeven en waar wij op letten.
                              Ik weet dat je 't niet graag hoort. Mijn dochter heeft de laatste les vlak voor haar examen haast net hetzelfde traject gereden dan tijdens het examen, dat doet héél veel. Met mijn motorrijbewijs zo'n kleine 20 jaar terug ook. Ik reed al een hele tijd met een manueel geschakelde 125cc die 120km/u haalde, maar voor een echte moto moet je dan wel plots een A-rijbewijs hebben. Het enigste wat ik daar geleerd heb is die achtjes rijden, daar had ik in 't begin wat moeilijkheden mee, de rest kon ik allemaal. Dat kostte me (toen al) zo'n dikke 800 euro, van geldklopperij gesproken.
                              Enfin, ik reed de laatste les vlak voor m'n examen ook haast hetzelfde traject als op het examen. De instructeurs zeggen precies waar je op welke locaties overal op moet letten. En dat is ook logisch als je gans der dagen niets anders doet. Dat verhoogt de slaagkans enorm.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                misschien het anders zien...
                                Maar je ziet het zelf zo :

                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                En hier moeten ze hun rijbewijs niet betalen ..
                                Dus mijn kinderen moeten hun rijbewijs niet zelf betalen, en ik moet het anders zien, maar je betaalt zelf ook je kinderen hun rijbewijs ?
                                Zijn de jouwe dan "rotverwend en laten ze papa of mama opdraven met de bankkaart" ?

                                Ik moet helemaal niets anders zien, mijn kinderen zijn helemaal niet rotverwend, en beseffen zelf wel hoe duur iets is of hoeveel iets kost (niet hoe duur iets kost dus).
                                Dat neemt niet weg dat wij hun pampers gekocht hebben die ze zelf volgescheten hebben, wij hun zwemlessen betaald hebben, hen meerdere fietsen gekocht hebben tijdens het groeien, we hen een wekelijkse pree geven, hun schoenen betalen, hun jaarlijks lidgeld in de sportclub, en vanzelfsprekend ook hun rijbewijs.

                                Ik vind het straf dat hier over gediscussieerd wordt. Het is simpel, ouders hebben verantwoordelijkheid over hun kinderen, en betalen hun rijbewijs, dat helemaal niet duur is.
                                217 € voor iets dat zo goed als levenslang geldig is ? Tel eens al je abonnementen op Netflix, PS Network, GSM, internet, TV, fitness, Spotify, Streamz en wat nog allemaal op, dat kost op 1 jaar al meer. Dat ik mijn zoon zijn GSM abonnement betaal maakt hem toch niet rotverwend ..

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  @A160

                                  awel goed bezig geweest dan. Als ge een stresskip in de auto hebt kunt ge die maar 1 raad geven: niet gaan oefenen, maar belachelijk veel gaan oefenen. Zo veel dat alles een automatisme wordt. Heb er zo al genoeg gehad en als die de raad hebben opgevolgd dan rijden die ondanks de daver op hun lijf vaak een foutloos parcours. 2 heb ik moeten doorverwijzen naar externe hulp om hun zenuwen onder controle te leren krijgen en die waren er de keee daarop wel door.
                                  En als een examinator zo doet bij mij in de auto dan zal ik die er achteraf over aanspreken...desnoods met de examendirecteur erbij. Het enigste wat die mogen zeggen tijdens de rit is: links, rechts, zoveelste afrit, hier parkeren... en voor de rest mogen die zwijgen. Evaluatie gebeurd NA de rit, niet tijdens net om dergelijke situaties te vermijden.
                                  Ook wat ik nog vaak hoor is het in de val lokken. Mag NIET!!! Dus zeggen hier links terwijl het niet mag, mag de ewaminator niet doen. En toch gebeurd het nog bij vrije begeleiding. Bij mij doen ze het niet omdat ze dan al weten waar de klepel hangt.
                                  Dat is dan weer het voordeel van met rijinstructeur het examen doen.

                                  Mijn eerste examen was ik eerlijk gezakt, had een slechter aangeduid voorsorteer vak over het hoofd gezien maar voor de rest zo kalm als iets. Maar het tweede examen was een ramp kreeg ik al direct commenteer en we waren de baan nog niet op (mijn rugleuning was iets te ver naar achter...) wat volgde was zoals A160 zijn dochter. Fout na fout want je begin gewoon aan alles te twijfelen en elke fout was extra commentaar. Hadden we het geweten dat het niet mocht dan had ik niet direct rijlessen moeten volgen... Maar soit heb toch wat geleerd met de 2de rijinstructeur. (de eerste had niet veel te vertellen buiten richting geven.)

                                  Comment


                                  • Wel, dat was hier ook het geval: als het paste (of we het konden laten passen), dan reed zij overal naartoe. Lange ritten is ook iets wat ze moeten kunnen, en voor een beginnend chauffeur behoorlijk vermoeiend. Ik liet ze zowel rijden met de Mini, als met mijn C-klasse (automaat), als met de Audi A3 van mijn ma.

                                    Deze zomer heb ik ze laten rijden in Sicilië, landwegen (waar er serieus doorgepeerd wordt), hectische stadscentra (met héél kleine straatjes en héél veel auto's), en ook 's nachts langs onverlichte banen. Mijn vrouw was hiervoor niet echt te vinden (ze rijdt liever zelf niet in Italië), maar het was wel een goeie leerschool.

                                    En in feite, dat examen, (bijna) iedereen moet kunnen slagen, dus als je een beetje snugger en bij de pinken bent, en je bereid bent om er moeite voor te doen, dan moet dat toch lukken voor iedereen ?
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

                                      En in feite, dat examen, (bijna) iedereen moet kunnen slagen, dus als je een beetje snugger en bij de pinken bent, en je bereid bent om er moeite voor te doen, dan moet dat toch lukken voor iedereen ?
                                      Tuurlijk, als je soms ziet wat voor simpele zielen ooit met een auto rijden.
                                      De vraag is alleen: hoelang hebben ze erover gedaan om het te behalen?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Tuurlijk, als je soms ziet wat voor simpele zielen ooit met een auto rijden.
                                        awel ja, dat was eigenlijk wat ik wou zeggen, maar wou het wat politiek correct inpakken
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                          Ik weet dat je 't niet graag hoort. Mijn dochter heeft de laatste les vlak voor haar examen haast net hetzelfde traject gereden dan tijdens het examen, dat doet héél veel. Met mijn motorrijbewijs zo'n kleine 20 jaar terug ook. Ik reed al een hele tijd met een manueel geschakelde 125cc die 120km/u haalde, maar voor een echte moto moet je dan wel plots een A-rijbewijs hebben. Het enigste wat ik daar geleerd heb is die achtjes rijden, daar had ik in 't begin wat moeilijkheden mee, de rest kon ik allemaal. Dat kostte me (toen al) zo'n dikke 800 euro, van geldklopperij gesproken.
                                          Enfin, ik reed de laatste les vlak voor m'n examen ook haast hetzelfde traject als op het examen. De instructeurs zeggen precies waar je op welke locaties overal op moet letten. En dat is ook logisch als je gans der dagen niets anders doet. Dat verhoogt de slaagkans enorm.
                                          ik rijd ook de examenwegen... maar: ge kunt zeggen wat ze moeten doen of uitleggen waarom ze het op die manier moeten doen. En da's voor mij iets heel anders. Want op de laatste manier geeft ge verkeersinzicht mee dat toepasbaar is in heel wat situaties en niet alleen iets dat ze vanbuiten doen. En ja ik raad ze dan ook aan om de laatste weken voor het examen veel te gaan rondrijden in het examengebied. Ik maak daarin de volgende vergelijking:'t is niet omdat je examen fysica doet dat je scheikunde gaat studeren. Als ge weet dat ge op plaats X examen gaat doen dat ge er daarom nooit moet gaan rijden. Herkenningspunten krijgen is niet verkeerd omdat ge dan een houvast krijgt om de stress onder controle te krijgen. Maar alle weggetjes gedaan hebben.... vergeet het maar. Routes wijzigen voortdurend of ze maken zelf wel iets bij tijdens de rit. Dus ge moet het nog altijd wel kunnen, routes gekend of niet.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X