Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorsorteerstrook

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Voorsorteerstrook

    Het gaat over dit stuk weg:



    Zoals je ziet staan er pijlen voor naar links af te slaan, net na het kruispunt staan die er terug.

    Mag men aan dit kruispunt al op de linkse strook gaan staan om pas op het volgende kruispunt dan links af te slaan? Of stopt dat 'recht' op dit kruispunt en moet men dus pas na dit kruispunt links gaan staan?

  • #2
    Een beetje ervoor staan gebodsborden, in principe eerste links afslaan... Maar de praktijk zegt, vlot verkeer indien mogelijk en kruispunt vrij laten...

    Bij een ongeval is diegene die van strook verandert in fout... Van inhalen is geen sprake, wel van voorsorteren...

    In het slechtste geval krijg je een boete, voorbijsteken op een voorsorteerstrook... als je de eerste niet neemt.
    Last edited by ; 02/09/2017, 18:37.

    Comment


    • #3
      Dus als ik op een voorsorteerstrook rij en er komt op de laatste seconde toch nog iemand van rechts het voorsorteervak opgereden, dan is die in fout ? Is een situatie die ik al enkele keren voor had. Mens bedenkt zich op het laatste moment, en komt dan vlak naast mij de voorsorteerstrook op. Zullen wellicht nog mensen hier al voor gehad hebben... Ik dacht altijd dat ik in zo'n situatie zelf in fout zou zijn. Niet dat ik daarom onvoorzichtiger ga zijn

      Comment


      • #4
        Yep

        Comment


        • #5
          De wet is hier toch heel duidelijk in artikel 77.1 van het Koninklijk Besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1/12/1975 stelt:

          Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

          Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
          Dus op het kruispunt moet je afslaan indien je je op de voorsorteerstrook zou bevinden, indien je pas op het tweede kruispunt wenst af te slaan mag je pas na het eerste kruispunt op de voorsorteerstrook rijden.
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

          Comment


          • #6
            Is toch ook niet meer dan logisch, als je rechtdoor mocht naar de tweede afslag naar links dan was er een dubbele pijl geweest (ook eentje rechtdoor), zoals ook op de rechterrijstrook het geval is.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              En in de praktijk, wanneeer mensen ergens voor,de eerste keer komen, of mensen gewoon toch rechtdoor rijden en jij wilt invoegen wie is dan in fout?

              Comment


              • #8
                Oke bedankt.

                Het is een rare verkeerssituatie, op die plaats draaien er amper auto's af. Even verderop is ook een klein straatje waar je nog inkan, slaagt ook niemand af. En daarna is er het kruispunt waar iedereen wel links afslaat, ze kunnen beter die pijlen inderdaad veranderen met rechtdoor en links.

                Ach ja er is zoveel op de weg dat vlotter gemaakt kan worden, zal er toch niet van komen.

                Comment


                • #9
                  mensen kijken zelf ook niet verder dan hun tablet

                  Comment

                  Working...
                  X