Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Km heffing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    er wordt hier serieus gerekend zo te zien, maar er wordt al eens over het hoofd gezien dat er (ook vandaag de dag al) ook zoiets bestaat als belastingaftrek woon-werkverkeer. Forfaitair of werkelijk naargelang de situatie.
    Km-heffing in combinatie met een herziening van die belastingaftrek zal al een iets genuanceerder beeld geven.

    Is die 10 cent ook al ergens naar voren geschoven in voorstellen, of is dit puur ter illustratie gebruikt in de discussie ?

    Comment


    • #22
      De km heffing zou gedifferentieerd zijn. Er was ooit iets naar voor geschoven door een of andere lobbygroep dat het 5 cent a 15 cent zou moeten zijn.

      PS woonwerk verkeer is altijd op forfait, nooit obv werkelijke kosten.
      bmw 116d sportshatch

      Comment


      • #23
        thx. 'k zal het verbeteren : fiscale aftrek woon- werkverkeer als onderdeel van de forfaitaire kostenaftrek, of fiscale aftrek op basis van werkelijk gereden kilometers, met een forfair aftrekbare kostprijs van 0,15 euro per afgelegde kilometer.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten


          dom dom dom

          firmawagen is een politieke keuze en een enorm voordeel voor dealers, mensen die er mogen, kunnen mee rijden
          verkopers van brandstof ... mensen die een jonge 2e hands willen kopen
          ...

          veel meer VOORDELEN na nadelen

          fileprobleem ga je NIET oplossen met minder bedrijfswagens
          wie moet werken moet gewoon de baan op, of het nu met firmawagen of met persoonlijk voertuig is, maakt niet uit voor file
          en is NADELIG voor milieu, gemiddelde uitstoot, leeftijd van privé voertuig is hoger dan firmawagen

          als je geen firmawagen geeft als bedrijf kan je binnenkort je technisch sterke mensen gaan zoeken in Timboektoe ...
          Jouw reactie getuigt van weinig tot geen inzicht in de materie. Firmawagens was een politieke keuze en de politiek durft er nu niet meer aan raken. Of beter gezegd nog niet want de verhoging van de VAA is en blijft lachwekkend. Voordeel voor dealers? Ja maar waarom moet je naar die dealers kijken? Dus een mooi fiscaal voordeel voor -hoeveel waren er weer- 550000 bedrijfswagens om de dealers groot te houden? Beetje verwrongen situatie. Verkopers van brandstof = idem. Dus voordelen? Ja akkoord maar kom nu niet zeggen dat het een must is om technisch sterke mensen aan te trekken. Het grootste gedeelte zijn trouwens salariswagens die enkel woon-werkverkeer doen. Maar die er ook niets mee inzitten om in het weekend even 150 km naar zee te rijden om op de dijk een ijsje te eten. Het rijdt toch gratis rond en allemaal vinden ze dat ze ervoor al meer dan genoeg moeten afgeven. Wat dus belachelijk laag is in verhouding met de werkelijke kosten moest de wagen privé gekocht worden.

          Maar OK ik volg even jouw visie. Dus alles laten zoals het nu is. Mag ik 1 voorwaarde opnoemen : op ELKE bedrijfswagen moet reclame van het bedrijf staan. Op de voorste deuren en achteraan op de koffer. Niet van een paar centimeters maar groot. Dus wie potten mayonaise maakt/importeert/verkoopt = op zijn wagen een grote foto van een pot mayonaise met daaronder de naam van het bedrijf. Wie dat niet wil mag zijn wagen inleveren en krijgt de nettoloon opslag erbij zoals de politiek heeft voorgesteld. Ik denk dat er nog weinig BMW's, Audi's en Mercedessen op de opritten zullen staan. En waarom : omdat die wagen privé nooit kan aangekocht worden. Want dan leven ze op boterhammen choco en water. En omdat hun buurman niet weet dat ze een bedrijfswagen hebben. Neen ze stappen elke morgen in kostuum in hun bolide en hebben een "verantwoordelijke functie als manager". Want dat telt vandaag : wat anderen zien en welke titel je kan zeggen.

          Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
          Omdat sommigen een orgasme krijgen bij het idee dat anderen vele duizenden euro's extra belastingen gaan moeten betalen. En de overheid omdat men continu in geldnood zit en zal blijven zitten gelet op het politieke en sociale profitariaat dat welig tiert.

          In mijn geval zou het trouwens 75k km per jaar zijn. Maal tien cent is 7500 euro. Min huidige biv (oeps die heb ik al betaald voor mijn huidige 2 wagens) min jaarlijkse verkeertaks is nog steeds afgerond 7000 euro.

          Per jaar.

          Netto.

          Bovenop de duizenden euro's per jaar aan accijnzen en btw die ik al betaald mbt auto.

          Wie droomt dat dit geen belastingverhoging zal betekenen is blind. De reden dat dit er komt is net om files te verminderen (lees: danig duur maken dat velen het niet meer kunnen betalen).
          75000 km/jaar = beroepsmatig ofwel rijden om te rijden.Twee oplossingen : eerst nadenken voor je in je wagen stapt om wie-weet-wat te gaan doen. Ofwel de kilometers blijven doen en dan uiteindelijk tot de tweede oplossing te komen = wagen verkopen. Zo simpel is het voor mij. Je betaalt voor de luxe of je doet die luxe weg. Is zoals veel zaken. En wie zegt dat zijn wagen onmisbaar is is in mijn ogen een dikke zeveraar. Maar mensen kiezen nu eenmaal voor gemakzucht en voor hun de gemakkelijkste oplossing. En JA ik zal het kind bij naam noemen : ik noem het ook even een belastingverhoging! En zoals je zelf zei : danig duur maken dat velen het niet meer kunnen betalen (en noodgedwongen hun wagen zullen verkopen en werk in eigen regio zoeken). Maar belastingverhoging? Als ik snel even voor mezelf uitreken en de rekening maak aan zelfs 0.20 euro/km dan zeg ik graag die kilometerheffing. En dan reken ik de BIV die al betaald is er niet bij.

          Trouwens accijnzen en BTW hebben met de kilometerheffing nul, nul te maken. Misschien doen wat ik zei als je in je wagen stapt = tweemaal nadenken :-D

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
            De km heffing zou gedifferentieerd zijn. Er was ooit iets naar voor geschoven door een of andere lobbygroep dat het 5 cent a 15 cent zou moeten zijn.

            PS woonwerk verkeer is altijd op forfait, nooit obv werkelijke kosten.
            Is een teken dat je forfait hoger is dan de werkelijke kosten. Of eens met de werkgever gaan praten! Maar dan moet eerst de vraag gesteld worden wie uw aangifte invult. Zelf, met hulp van een ambtenaar of door een expert in deze zaken. En dan bedoel ik niet de bankdirecteur die het tussen de soep en de patatten doet. Enige correcte antwoord = de expert. En dat zeg ik uit eigen ervaring. Wat die gasten vragen verdien je snel in veelvoud terug.

            Comment


            • #26
              @publisher: je bent gewoon een communist. Zinloos om in debat te gaan met mensen als jou.
              bmw 116d sportshatch

              Comment


              • #27
                ik bedoelde het zoals ID-DSI schreef mbt woonwerk.

                Ik heb wel nog nooit gehoord van bankdirecteuren die belastingaangiftes doen. Lol
                bmw 116d sportshatch

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                  @publisher: je bent gewoon een communist. Zinloos om in debat te gaan met mensen als jou.
                  OK dan stopt het debat. Als je niet openlijk je verlies durft toegeven dan zegt dat meer over jou dan mij. Een ding dat ik naar de wekelijkse afsluitborrel sebiet moet meenemen : ze noemen mij een communist. Dat wordt lachen geblazen. De meesten vinden mij eerder een Liberaal, of iemand van het Vlaams belang. Narcist durven ze ook al wel eens vermelden. Vorige week vroeg nog iemand of ik niet in de politiek wou gaan, bij de NVA. Maar helaas mijn smoel op TV zou niemand overleven. En de modale burger - middenklasse zou 100 jaar terug in de tijd gekatapulteerd worden. Moest het hier een dictatuur zijn dan zou ik nog mijn kans durven wagen. Maar mercikes je hebt met je reactie weer genoeg gezegd om de avond lachwekkend en amusant te maken. Wat een woord al niet kan doen. Ik zal er eentje extra op drinken. Schol!

                  Comment


                  • #29
                    @Publisher: Gewoon een gekke vraag. Waarom rijdt gij dan nog met een firmawagen? (En dit is puur uit nieuwsgierigheid).

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                      @publisher: je bent gewoon een communist. Zinloos om in debat te gaan met mensen als jou.
                      Oftwel wil je een discussie en sta je open voor argumenten, oftewel begin je maar in Microsoft Word als je gewoon even wilt ventileren.

                      Het is heel simpel, een gemiddelde belg legt 15 000km af met de wagen op jaarbasis. Met een kleine benzine betaalt deze pakt 200 euro aan verkeersbelasting en een habbekrats aan BIV. Een dikkere diesel zal al eerder aan 500-600 euro zitten (of zelfs eerder 700 als je BIV mee verrekend over de jaren). En dan hebben we het over "normale" wagens. Geen 3 liter, geen auto van 20 jaar oud, ...

                      Neem dan bv. een vast bedrag (Bv. 2 cent), want elke wagen gebruikt de openbare infrastructuur. Elektrische wagens moeten ook niet volledig belastingsvrij kunnen rijden, want zij staan ook in de file. En daarbovenop nog een bedrag naargelang vervuiling. Bv. 1 cent voor hybride met weinig uitstoot, 2 cent voor een klein benzineke, 5 cent voor de 2 liter diesel... (Natuurlijk niet simplistisch, maar gewoon even als voorbeeld.)
                      Basis Uitstoot Km-heffing 5000 10000 15000 25000 50000
                      Hybride 0,02 0,01 0,03 150 300 450 750 1500
                      Kleine Benzine 0,02 0,02 0,04 200 400 600 1000 2000
                      2 liter Diesel 0,02 0,05 0,07 350 700 1050 1750 3500
                      Oude SUV 2,5L 0,02 0,1 0,12 600 1200 1800 3000 6000
                      Snel in een tabel gegoten om er een idee van te krijgen. Effectieve heffing kan natuurlijk altijd aangepast worden. Als je hier naar kijkt, dan zou de heffing zelfs NOG lager moeten zijn om budget-neutraal te zijn.

                      Het grootste voordeel van dit systeem is dat mensen effectief belast worden op wat men rijdt. Niet op bezit. En men motiveert mensen om minder de auto te nemen. En wat volgens mij een nog groter effect heeft, stimuleert het de VEELRIJDERS (en dus degenen die het meeste vervuilen) om veel meer te gaan kijken naar hoe vervuilend hun auto is. Voor de veelrijders, die de grootste impact hebben, is de taks momenteel miniem en wordt er amper naar gekeken. Voor degenen die weinig rijden is de taks relatief naar de volledige kost van de auto juist weer hoog. Dat slaat nergens op.

                      Kijk bv. naar het probleem dat zich in Nederland stelt. Door hun bijtelling-systeem en taxatie op gewicht van de auto, is er een zeer verouderd wagenpark. Als je schrik hebt dat de dealers in de problemen komen (waarom, geen idee), dan zijn er weinig betere oplossingen dan te taxeren naargelang uitstoot en km's. Men zou nu voor 10 jaar kunnen uitstippelen wat de prijzen zijn per km en rustig omhoog kunnen laten gaan voor oudere auto's, maar dan ook voor alle auto's die al ingeschreven zijn. Nu als een auto eenmaal ingeschreven is, blijft deze dezelfde belasting betalen. Als men deze taks ook stilaan(!) omhoog laat gaan, stimuleert men mensen om sneller een nieuwe wagen aan te schaffen.
                      Last edited by Phate; 12/01/2018, 17:26.

                      Comment


                      • #31
                        @publisher: ik zie nergens een verlies. Ik stel gewoon vast dat je firmawagens graag 10* zoveel wilt belasten, dat je 20cent per km als algemene km heffing een minimum vindt, dat in jouw ideale vlaanderen-reservaat privaat autoverkeer minstens voor 50 pct van de Vlamingen onmogelijk wordt gemaakt en dat je het traject Gent Brussel voor woon-werkverkeer 'luxe' vindt indien per auto.
                        ​​Als dit je uitgangspunten zijn valt er niet te discuteren.
                        bmw 116d sportshatch

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                          @publisher: ik zie nergens een verlies. Ik stel gewoon vast dat je firmawagens graag 10* zoveel wilt belasten, dat je 20cent per km als algemene km heffing een minimum vindt, dat in jouw ideale vlaanderen-reservaat privaat autoverkeer minstens voor 50 pct van de Vlamingen onmogelijk wordt gemaakt en dat je het traject Gent Brussel voor woon-werkverkeer 'luxe' vindt indien per auto.
                          ​​Als dit je uitgangspunten zijn valt er niet te discuteren.
                          Er is een SCHITTERENDE trein-verbinding tussen Gent en Brussel. Kunnen we van veel andere locaties in België niet zeggen.

                          Edit: En met Gent-Brussel kom je toch nooit aan 75k per jaar?

                          Comment


                          • #33
                            Mijn argumenten tegen op een rijtje:

                            1. Zware belasting verhoging.

                            Dit is precies het doel vd heffing (want moet leiden tot minder autoverkeer. Als het niet fors duurder wordt voor de meerderheid, is de taxatie in die optiek zinloos).

                            2. Economie vernietigend

                            Economie zal zware klap krijgen indien mobiliteit fors afneemt. Wie gaat een dagje shoppen voor de lol als die rit je een arm en een been kost.

                            3. Sociaal weefsel vernietigend

                            Je denkt wel 2* na om de eenzame grootmoeder te bezoeken of vrijwilligerswerk te gaan doen als je ervoor semi doodgeknepen wordt door de roverheid.

                            4. Resulteert de facto in belastingverhoging op arbeid

                            Het is een realiteit dat vele middenklassers die werken dit per auto moeten doen. Hoe haal je anders tijdig je kleinmannen van de crèche of school enz. Als ik kijk naar mijzelf en vele vrienden (30ers met carrière en kids) is er geen alternatief voor de wage Hiervoor. een extra belastingheffing invoeren is het laatste wat men in het reeds onmogelijk zwaarbelaste België nodig heeft.

                            ​​​​​​Tenslotte het argument van publisher dat alles gratis is voor firmawagen rijders is onzin. 1. Je betaalt vaa. Voor de wagen die ik op het oog heb ca. 7000 euro per jaar. 2. Autorijden kost tijd. Niemand maakt dus zinloze autoritten.
                            bmw 116d sportshatch

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                              Er is een SCHITTERENDE trein-verbinding tussen Gent en Brussel. Kunnen we van veel andere locaties in België niet zeggen.

                              Edit: En met Gent-Brussel kom je toch nooit aan 75k per jaar?
                              Ik woon niet in centrum Gent, maar in de rand. Ik werk ook niet aan Brussel Zuid, maar op de Louizalaan. Daarvoor moet ik al trein plus tram nemen in bxl. Noteer trouwens dat de benenvelo daar sneller is dan de tram. Bovendien moet ik dan de fiets nemen of mijn vrouw laten rijden om in station Gent te raken. Dat gaat niet met de drukke agenda van mijn vrouw, het prijskaartje van mijn kostuum. Los daarvan ben ik beroepshalve veel de baan op.


                              75k is vrouw en mijzelf samen.
                              bmw 116d sportshatch

                              Comment


                              • #35
                                Aanvullend:

                                Gebruik wordt reeds belast. Bovendien ifv 'luxe' (knipoog naar publisher) en 'vervuiling'. Dat heten accijnzen en btw op brandstof en btw op sneller versleten auto.
                                bmw 116d sportshatch

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                                  Mijn argumenten tegen op een rijtje:

                                  1. Zware belasting verhoging.

                                  Dit is precies het doel vd heffing (want moet leiden tot minder autoverkeer. Als het niet fors duurder wordt voor de meerderheid, is de taxatie in die optiek zinloos).

                                  2. Economie vernietigend

                                  Economie zal zware klap krijgen indien mobiliteit fors afneemt. Wie gaat een dagje shoppen voor de lol als die rit je een arm en een been kost.

                                  3. Sociaal weefsel vernietigend

                                  Je denkt wel 2* na om de eenzame grootmoeder te bezoeken of vrijwilligerswerk te gaan doen als je ervoor semi doodgeknepen wordt door de roverheid.

                                  4. Resulteert de facto in belastingverhoging op arbeid

                                  Het is een realiteit dat vele middenklassers die werken dit per auto moeten doen. Hoe haal je anders tijdig je kleinmannen van de crèche of school enz. Als ik kijk naar mijzelf en vele vrienden (30ers met carrière en kids) is er geen alternatief voor de wage Hiervoor. een extra belastingheffing invoeren is het laatste wat men in het reeds onmogelijk zwaarbelaste België nodig heeft.

                                  ​​​​​​Tenslotte het argument van publisher dat alles gratis is voor firmawagen rijders is onzin. 1. Je betaalt vaa. Voor de wagen die ik op het oog heb ca. 7000 euro per jaar. 2. Autorijden kost tijd. Niemand maakt dus zinloze autoritten.
                                  En heb je daar ook argumenten voor? Want hier is weer zoals aan het begin, veel met dikke, of kleine teen gevoel. Er moet geen 50 cent per km heffing komen he. Als je het in het belachelijke gaat trekken dan zal het niet werken neen.

                                  Op veel vlakken moet er vooral een mentaliteitsverandering komen.

                                  Alleen al kijkend naar puntje 2. Als men dit invoert, samen met een aanpassing van het sponsoren van salariswagens :https://www.bruzz.be/economie/bedrij...uro-2017-10-18
                                  Dan kan men MILJARDEN elders investeren. Bv. in openbaar vervoer.

                                  Er wordt nergens economie vernietigd. En als je voor 2 euro niet meer bij je grootouders wilt langsgaan, dan denk ik eerder dat het aan u ligt (of aan uw grootouders) ipv aan die 2 euro.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Als het maar 2 euro kost voor een ritje (vandaag kost het al meer tenzij je ernaast woont) ga je je auto niet laten staan. Dan dient de km heffing tot niets.

                                    De km heffing is bedoeld om het (zeer) duur te maken om met de auto te gaan. Zodat men minder de auto neemt.

                                    Dat is dus goed voor huisvrouwen en ambtenaren met te veel tijd.

                                    Dat is dus niet goed voor een modale dertiger met een carrière en kids.

                                    bmw 116d sportshatch

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                                      Als het maar 2 euro kost voor een ritje (vandaag kost het al meer tenzij je ernaast woont) ga je je auto niet laten staan. Dan dient de km heffing tot niets.

                                      De km heffing is bedoeld om het (zeer) duur te maken om met de auto te gaan. Zodat men minder de auto neemt.

                                      Dat is dus goed voor huisvrouwen en ambtenaren met te veel tijd.

                                      Dat is dus niet goed voor een modale dertiger met een carrière en kids.
                                      Dat maak jij er van.

                                      Comment


                                      • #39
                                        De 'dertigers met kids' kunnen misschien ook eens overwegen hun nageslacht af en toe eens te voet of met de fiets naar o.a. school te sturen?
                                        Dat was nog niet zo heel lang geleden gebruikelijk.
                                        Maar dat is waarschijnlijk te gevaarlijk omdat al die dertigers met carrière en kids de schoolomgevingen tot een auto-heksenketel hebben omgevormd?

                                        Comment


                                        • #40
                                          De mijne kan nog niet fietsen. Noch lopen :-)
                                          bmw 116d sportshatch

                                          Comment

                                          Working...
                                          X