kmheffing zou ook wel eens de makkelijkste manier zijn om aan belastingontwijking te gaan doen, en voor iedereen (allez, op voorwaarde dat je een auto hebt).
Minder rijden = minder belastingen.
Jammer dat er sommigen zijn die denken dat ze een wagen nodig hebben voor van alles en nog wat en dat er geen alternatieven zijn.
Ik moet toegeven dat ik tot voor enkele jaren ook constant de wagen nam.
Ik ben daar wel meer en meer van afgestapt. Ik kon het rationeel gezien niet meer plaatsen dat ik voor 95% van m'n verplaatsingen alleen in een wagen van anderhalve ton zat. En daar 6 liter diesel voor verstookte per 100km.
Dus, beginnen zien wat ik kon veranderen.
Nu doe ik 90% van m'n verplaatsingen naar Brussel met de trein en tram/metro. In periodes van spits is het zelfs sneller, in het weekend en tijdens vakantie periodes duurt het iets langer. Over het algemeen ben ik zeker wel tevreden.
En alhoewel ik niet iemand was die zich snel enerveerde in druk fileverkeer, is het een enorm verschil hoe je ook rustiger aankomt op je bestemming in vergelijking met de wagen. Als ik nog afspraken heb 's avonds die uit de buurt van m'n traject liggen, dan neem ik nog wel de wagen.
Wanneer we naar Gent gaan in het weekend, dan nemen we tegenwoordig de bus. De rit zelf duurt een stuk langer dan met de wagen (ongeveer 10-15 min extra), maar geen tijdsverlies met parkeren en het is ook een stuk goedkoper (parking uitgespaard). 's Avonds nog wel de wagen omdat de verbindingen beperkt zijn.
Eigenlijk zot dat er nog altijd zo weinig mensen uit de wijde omgeving van bv. Gent niet de bus nemen in het weekend. Da's dus echt wel een gemak, tenzij je steeds als een muilezel bepakt terugkomt.
Lokaal ook meer en meer te voet en met de fiets.
Het is zeker niet altijd goedkoper of sneller. Ik heb ook nooit in gedachten dat het OV alleen maar in aanmerking komt als het zeker sneller is dan met de wagen. Op bezoek gaan bij de familie doe ik dan bv. wel met de wagen omdat dan het verschil in tijd wel te groot is (40 min met de wagen, 1u30 met de trein)
Ik denk dat sommigen dat verwachten dat OV per sé sneller/makkelijker moet zijn dan met hun wagen te rijden, maar dat dat eigenlijk een makkelijk excuus is om het gebruik van hun wagen te rechtvaardigen.
Kijk, OV kan zeker nog een stuk beter (dekking, frequentie, ...) maar ik bekijk het gewoon meer en meer verplaatsing per verplaatsing en maak de keuze in functie van het aanbod en mijn behoeften (ik ga niet met de fiets/bus de boodschappen doen als ik weet dat ik een halve kar aan artikelen nodig heb).
Als het kan dan nemen we het OV en als het niet kan/goed uitkomt, dan de wagen. En ja, soms is dat ook gewoon meer een rit voor het plezier.
Met de huidige tools en connectiviteit is het eigenlijk makkelijk om dat allemaal een beetje uit te zoeken en te doen.
Sommige excuses om wagengebruik te rechtvaardigen zijn wel gebaseerd op onwetendheid, imho.
Minder rijden = minder belastingen.
Jammer dat er sommigen zijn die denken dat ze een wagen nodig hebben voor van alles en nog wat en dat er geen alternatieven zijn.
Ik moet toegeven dat ik tot voor enkele jaren ook constant de wagen nam.
Ik ben daar wel meer en meer van afgestapt. Ik kon het rationeel gezien niet meer plaatsen dat ik voor 95% van m'n verplaatsingen alleen in een wagen van anderhalve ton zat. En daar 6 liter diesel voor verstookte per 100km.
Dus, beginnen zien wat ik kon veranderen.
Nu doe ik 90% van m'n verplaatsingen naar Brussel met de trein en tram/metro. In periodes van spits is het zelfs sneller, in het weekend en tijdens vakantie periodes duurt het iets langer. Over het algemeen ben ik zeker wel tevreden.
En alhoewel ik niet iemand was die zich snel enerveerde in druk fileverkeer, is het een enorm verschil hoe je ook rustiger aankomt op je bestemming in vergelijking met de wagen. Als ik nog afspraken heb 's avonds die uit de buurt van m'n traject liggen, dan neem ik nog wel de wagen.
Wanneer we naar Gent gaan in het weekend, dan nemen we tegenwoordig de bus. De rit zelf duurt een stuk langer dan met de wagen (ongeveer 10-15 min extra), maar geen tijdsverlies met parkeren en het is ook een stuk goedkoper (parking uitgespaard). 's Avonds nog wel de wagen omdat de verbindingen beperkt zijn.
Eigenlijk zot dat er nog altijd zo weinig mensen uit de wijde omgeving van bv. Gent niet de bus nemen in het weekend. Da's dus echt wel een gemak, tenzij je steeds als een muilezel bepakt terugkomt.
Lokaal ook meer en meer te voet en met de fiets.
Het is zeker niet altijd goedkoper of sneller. Ik heb ook nooit in gedachten dat het OV alleen maar in aanmerking komt als het zeker sneller is dan met de wagen. Op bezoek gaan bij de familie doe ik dan bv. wel met de wagen omdat dan het verschil in tijd wel te groot is (40 min met de wagen, 1u30 met de trein)
Ik denk dat sommigen dat verwachten dat OV per sé sneller/makkelijker moet zijn dan met hun wagen te rijden, maar dat dat eigenlijk een makkelijk excuus is om het gebruik van hun wagen te rechtvaardigen.
Kijk, OV kan zeker nog een stuk beter (dekking, frequentie, ...) maar ik bekijk het gewoon meer en meer verplaatsing per verplaatsing en maak de keuze in functie van het aanbod en mijn behoeften (ik ga niet met de fiets/bus de boodschappen doen als ik weet dat ik een halve kar aan artikelen nodig heb).
Als het kan dan nemen we het OV en als het niet kan/goed uitkomt, dan de wagen. En ja, soms is dat ook gewoon meer een rit voor het plezier.
Met de huidige tools en connectiviteit is het eigenlijk makkelijk om dat allemaal een beetje uit te zoeken en te doen.
Sommige excuses om wagengebruik te rechtvaardigen zijn wel gebaseerd op onwetendheid, imho.
Comment