Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verwijderen ABS systeem toegelaten of niet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • verwijderen ABS systeem toegelaten of niet ?

    Zou dit toegelaten zijn of niet ?

    Op een voertuig het volledige ABS-systeem verwijderen
    Gaat over een 106 GTi. Was destijds leverbaar mét of zonder ABS.
    Dus de vraag is of je een model mét ABS mag aanpassen naar een model zonder ABS (verwijderen abs-pomp, andere hoofdremcilinder etc...) ?
    Op gebied van schouwing maak ik me geen zorgen (staat immers niet vermeld op COC), maar zou dit wettelijk zijn ?

  • #2
    Is er qua rijden een verschil tussen als dit verwijderd is of als die aanwezig is, maar uitgeschakeld is?
    Mijn eerste gedacht is: Is het niet makkelijker dit gewoon uit te schakelen? Zoals dit in moderne sportieve wagens ook soms kan.

    Comment


    • #3
      Je kan die niet uitschakelen. Maar als je gewoon rijdt doet dat niks

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
        Je kan die niet uitschakelen. Maar als je gewoon rijdt doet dat niks
        edit : behalve continu rekenen

        Comment


        • #5
          In de fabriek zal dat wel geregistreerd staan of een chassinr ABS had of niet. Maar mijn redenering is dat een gelijkvormigheidsattest/COC geen individuele wagen beschrijft maar een familie/model/type (of hoe je het wil noemen). En dan denk ik dat dat mag...

          Comment


          • #6
            Waarom zou je dit doen?
            Z4 M40i

            Comment


            • #7
              Ben op zoek naar ééntje en als er abs mag opzitten is de keus iets groter (op voorwaarde dat ik het eraf kan zwieren).
              Samen met nog een aantal andere dingen zoals stuurbekrachtiging etc. kom je algauw aan 10% van het wagengewicht en dat voel je
              En het kan dan ook niet ingrijpen als ik het niet wil

              Comment


              • #8
                Moet zeggen dat ik met mijn mx5-ke merk, dat dat toch een van de heel merkbare technologiën is op een hedendaagse wagen. Je merkt het pas echt hard als je het niet meer hebt.

                Comment


                • #9
                  een wagentje met een laag gewicht staat ook veel sneller stil hé
                  En denk nu niet dat uwe remweg verkort door die abs

                  Comment


                  • #10
                    Der zit gene abs op inderdaad he, maar je merkt gewoon hoe "dramatisch" eens hard remmen wel niet is/lijkt. Met piepende banden, wat glijdend tot stilstand komen, is iets of wat je niet echt ziet in het verkeer normaal.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                      een wagentje met een laag gewicht staat ook veel sneller stil hé
                      En denk nu niet dat uwe remweg verkort door die abs
                      ABS is om terug grip en stuurcontrole te hebben wanneer de omstandigheden dit bemoeilijken.
                      Als je die grip/ controle kwijt bent, dan maakt het niet zo veel meer uit hoe licht je wagen is.
                      Ik snap je redenering hier niet goed.

                      Comment


                      • #12
                        Ik bedoelde dat de meeste mensen denken dat ABS dient om de remweg te verkorten wat dus helemaal niet klopt.
                        Wel om de stuurcontrole te behouden

                        Comment


                        • #13
                          En een lichte wagen of zware wagen kan even kort stoppen.
                          Van 100 naar nul doen ze vrijwel allemaal in ca 36-40m. Lees de autotesten maar eens.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                            Ik bedoelde dat de meeste mensen denken dat ABS dient om de remweg te verkorten wat dus helemaal niet klopt.
                            Wel om de stuurcontrole te behouden
                            Maar de remweg wordt wel degelijk korter omdat je bij hard doorremmen niet doorglijd.
                            2x winst

                            Maar dan moet je nog met goede banden zitten.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              En een lichte wagen of zware wagen kan even kort stoppen.
                              Van 100 naar nul doen ze vrijwel allemaal in ca 36-40m. Lees de autotesten maar eens.
                              Omdat er om minder zware wagens meestal ook kleinere remmen worden geinstalleerd?

                              Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur of hij denkt dat zijn remweg even kort als deze van een auto.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                                een wagentje met een laag gewicht staat ook veel sneller stil hé
                                En denk nu niet dat uwe remweg verkort door die abs
                                Maar ABS zorgt er ook voor dat uwe auto nog iets wat bestuurbaar is als alles blokkeert

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                  Omdat er om minder zware wagens meestal ook kleinere remmen worden geinstalleerd?

                                  Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur of hij denkt dat zijn remweg even kort als deze van een auto.
                                  Omdat de hardheid van de banden en de breedte in verhouding tot het gewicht kleiner is. Ook kan het zijn dat het remsysteem de wielen niet tot tegen de blokkeergrens kan krijgen bij een vrachtwagen.
                                  Maar een vrachtwagen van 40 ton heeft niet 20 keer de remafstand van een auto van 2 ton.
                                  Het zal eerder 20-30% meer zijn.

                                  Maar onder auto's is die link er niet.
                                  Vergelijk de remafstand van een Tesla X maar eens met die van bv een MX-5.
                                  Op een paar US sites vond ik dit:

                                  Tesla X: 60-0 - 111ft
                                  MX-5: 60-0 - 108 ft

                                  Comment


                                  • #18



                                    Comment


                                    • #19
                                      ondertussen nog geen idee of ik die abs er mag afzwieren. Zal eens gaan luisteren bij de keurmeester

                                      Comment


                                      • #20
                                        Volgens mij mag het niet, maar het is absoluut niet zeker of ze dat zouden merken.

                                        Ik zou dat laten zitten, en als je eens wil onozel doen, dan trek je gewoon de zekering van het ABS uit, dan heb je juist hetzelfde als zonder ABS.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X