Mededeling

Collapse
No announcement yet.

< 0,5 pm

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• < 0,5 pm

Hallo, ik zou heel graag eens jullie gedacht hebben over het al dan niet "safe" rijden (daarmee bedoel ik dus onder 0,5 pm zitten, ook al is niéts drinken dus beter)

Situatieschets:

Man van ongeveer 85kg, 1m70, heeft niet gegeten

19u eerste slok Duvel of Karmeliet (33cl van 8,4%)

19u45 glas is léég (doet een tijd over glas)

20u eerste slok tweede Duvel of Karmeliet

20u45 tweede glas is leeg

(doet een tijd over glas)

Wanneer mag je terug rijden zodat je <0,5 promille hebt?
    stel dat je rijdt om 21u30?

PS de alcoholcalculator op https://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator is véél te onbetrouwbaar volgens mensen van de website zelf om op verder te gaan
    Last edited by Sarah1973; 14/12/2018, 12:02.

Ik dacht dat het iets van 0,15pm per uur zakt. Ik vermoed dat uw situatie safe gaat zijn. Daarnaast hebt ge nog altijd het recht om 15 min uitstel te vragen en die wint ge dan ook weer

Ik drink heel graag Karmeliet, maar zal sowizo nooit meer dan 1 drinken als ik met de wagen ben. Meestal als ik in de Karmeliet vlieg, is dat in ons stamcafé op wandelafstand van mijn thuis. Vermits ik normaal gezien na 2 Karmelietjes al wat draaierig wordt, eten wij op café tijdens het drinken ook zeer veel. Dus frituurhapjes, borrelnootjes, chips, croque's,... Zowat allemaal fingerfood dat ervoor zorgt dat we al makkelijk naar 4 à 5 Karmelietjes kunnen. En daarna ist mottige Stella (het grote nadeel van de verhuis van Limburg naar Vlaams-Brabant )

Comment

Hey
      Ja hier ook een van oorsprong Limburgse en nu VL Br.
      PS waarom drink je er nooit meer dan 1, als je nog moet rijden, en je toch bv onder de 0,5pm zou zijn? drink je dan erna nog een pintje of bedoel je frisdrank?
      Groetjes

Comment

Hoewel ik meer en meer een voorstander ben van nultolerantie qua alcohol in het verkeer(waar ik mezelf ook zeker niet altijd aan houd), vind ik persoonlijk. dat je bij zo'n zware bieren toch wel een ander afbouwpatroon hebt, dan bij gewone pils bv.
        Karmeliet vooral, vind ik zelf een vrij lang "na-effect" hebben.

Zoals free zegt, helpt eten tijdens het drinken wel, maar dat is in jouw voorbeeld niet het geval.

Het dalen van het promille effect is zo persoonsafhankelijk, daar kan je echt moeilijk vaste waardes op plakken.
        Ik denk in jouw geval, dat de man in kwestie wel safe zal zitten...maar om op die periode mààr twee consumpties te nuttigen, dat lijkt me ook vrij onrealistisch ;-)

Zoals ik al begon, zou ik een nultolerantie veel duidelijker vinden voor iedereen.
        Rijden is gewoon niet drinken, punt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Het dalen van het promille effect is zo persoonsafhankelijk, daar kan je echt moeilijk vaste waardes op plakken.
          Ik denk in jouw geval, dat de man in kwestie wel safe zal zitten...maar om op die periode mààr twee consumpties te nuttigen, dat lijkt me ook vrij onrealistisch ;-)
          .

Doet hij wel degelijk, net om niet teveel te drinken..... Maar ik denk dat het toch teveel is om onder de 0,5pm te zitten....

ik neem aan dat als de situatie wordt verlegd naar vertrekken om 22u dat ie wel onder de 0,5pm zal zitten?

Ik moet zeggen dat ik er echt problemen mee heb dat hij dat doet (vriend), en ik voel me zo "controlerend" hierdoor.
          Maar hij zegt dat hij onder de 0,5pm blijft. Het zijn discussies die ik echt beu ben. Ik heb ook helemaal geen uitsluitsel.
          Maar dat weegt intussen een beetje op de sfeer. Hij gaat het echter niet bij 1 houden, maar 2. :/

Last edited by Sarah1973; 14/12/2018, 12:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
            Hey
            Ja hier ook een van oorsprong Limburgse en nu VL Br.
            PS waarom drink je er nooit meer dan 1, als je nog moet rijden, en je toch bv onder de 0,5pm zou zijn? drink je dan erna nog een pintje of bedoel je frisdrank?
            Groetjes
            Ik drink niet graag platte pintjes, maar de zwaardere speciaalbieren of G&T. Dus met 2 wordt dat al moeilijker. Moesten er alleen pintjes zijn, drink ik er wel eens 2.

Maar ik wil gewoon het risico niet lopen om die grens af te tasten. Rijbewijs kwijt is een enorm probleem voor mij omdat mijn job er vanaf hangt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Maar ik wil gewoon het risico niet lopen om die grens af te tasten. Rijbewijs kwijt is een enorm probleem voor mij omdat mijn job er vanaf hangt.
              Maar dan begrijp je ook van mij dat ik er last mee heb dat hij die grens onbewust aftast?

ik voel mij degene die in fout is bijna tov hem.. hij vindt het wat vervelend en overdreven want is overtuigd van safe zijn...

Ik vind het maar egoistisch tov andere weggebruikers en nogal eigenwijs want tis echt niet zeker dat het safe is.
              Last edited by Sarah1973; 14/12/2018, 13:00.

Comment

Dus met andere woorden hebt ge problemen met het alcoholgebruik van uwe vriend?

Comment

Dus met andere woorden hebt ge problemen met het alcoholgebruik van uwe vriend?
                  dat is dan ook weer een te grote en algemene conclusie
                  hij drinkt thuis nooit, en algemeen niet vaak, het is misschien maar een keer per week dat we iets gaan drinken (geval zoals hierboven dan)
                  maar hij flirt met die grens, en daar heb ik het zo moeilijk mee
                  is eigenwijs en gevaarlijk

Comment

Dan stelt ge hem voor een dilemma:
                    - Ofwel 1 duvel of karmeliet
                    - Ofwel 2 pintjes

Kiezen of delen

Comment

heb ik al gedaan, maar als we dan bv 2,5u op cafe gaan, of 3u dan vindt hij dat wel safe om 2 duvels te drinken en wil hij dat echt niet doen zoals jij voorstelt nu
                      en ik zit daar dan met een wrang gevoel, en dat wordt steeds erger
                      misschien is het safe he, maar is toch op de grens en heb het niet graag
                      of overdrijf ik nu...

ik voel mij nu in fout, maar ik kan niet liegen tegen mezelf dat het me ongerust maakt
                      Last edited by Sarah1973; 14/12/2018, 13:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
                        heb ik al gedaan, maar als we dan bv 2,5u op cafe gaan, of 3u dan vindt hij dat wel safe om 2 duvels te drinken en wil hij dat echt niet doen zoals jij voorstelt nu
                        en ik zit daar dan met een wrang gevoel, en dat wordt steeds erger
                        misschien is het safe he, maar is toch op de grens en heb het niet graag
                        of overdrijf ik nu...

deze zomer is hij een paar keer dronken achter het stuur gekropen, zware ruzies om gehad, dat doet hij niet meer, ziet hij zelf ook wel in gelukkig dat dat niet ok was, maar ook dit vind ik nog een probleem met deze situatie die ik hier uitleg
                        ik voel mij nu in fout, maar ik kan niet liegen tegen mezelf dat het me ongerust maakt
                        Misschien afspreken om niet samen te drinken. Bij ons is het zo dat we op voorhand afspreken wie drinkt. Mijn vrouw offerte zich meestal wel op omdat zij voldoende heeft met 2 glaasjes cava. Vaak genoeg dat we afspreken dat ik rij en totaal niets drink en dat zij dan na 2 cava's stopt terwijl ik aan de koffie zit. Dat is gewoon zonde

Dus als hij drinkt, drinkt gij niet. Of andersom.

Comment

we wonen niet samen...
                          stel dat hij terug naar huis rijdt, en hij heeft zoals hierboven gedronken, en ik moet zelf ook naar huis, tja dan stapt hij in he en rijdt naar huis...
                          misschien safe hoor, maar misschien ook niet, en hij wordt boos als ik vraag ( voor zijn goed, maar ook owv andere weggebruikers) om het aub houden bij 1 zwaar bier;
                          Het knaagt erg aan me. Vind het niet verantwoord en vind het ook egoistisch en eigenwijs.
                          Hij wordt boos. Hij zegt dat het echt wel ok is, de situatie zoals hierboven.
                          Ik ben niet zeker.
                          Maar misschien ben ik onredelijk?
                          Last edited by Sarah1973; 14/12/2018, 13:34.

Comment

Vermits ge niet samen woont en het u nu al zo erg stoort, moet ge mss eens het één en ander overwegen. Beter zal het niet worden. Een man kunt ge niet veranderen, alleen uw eigen instelling.

Comment

Vermits ge niet samen woont en het u nu al zo erg stoort, moet ge mss eens het één en ander overwegen. Beter zal het niet worden. Een man kunt ge niet veranderen, alleen uw eigen instelling.
                              in die optiek gaat hij dus ook nog dronken achter het stuur zitten, hoewel hij dat heeft beloofd
                              iemand kan toch wel iets gaan inzien of willen rekening houden met iets of iemand?
                              dat heb ik toch nog al geweten hoor bij anderen of in verleden...

enfin, bedankt voor je antwoord...

maar ok ik overdrijf dus niet blijkbaar...

Comment

Mss moet ge hem eens een tijdje op droog zaad zetten

Comment

Ik bedoel wees blij dat die het bij 2 kan houden....ik ken er veel die na 10 nog rijden hoor.
                                  Koop een alcohol tester voor zijn nieuwjaar hé.
                                  Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                    Ik bedoel wees blij dat die het bij 2 kan houden....ik ken er veel die na 10 nog rijden hoor.
                                    Koop een alcohol tester voor zijn nieuwjaar hé.
                                    die zijn zelden betrouwbaar, ook de duurdere... ook al staan ze beschreven als ok...

Comment

Eigenlijk toont heel deze discussie nog maar eens aan, dat een nultolerantie gewoon beter is.
                                      In Zweden bv, hoef je zo'n discussie niet aan te gaan.

Rijden is NIET drinken, punt !

En nogmaals, ik ben zelf ook zeker geen heilig boontje op dat vlak, maar het is gewoon duidelijker voor iedereen dan.

Een alcoholtester is inderdaad een goed alternatief.
                                      Een collega vrijgezel van mij, zweert er ook bij. En die dingen zijn behoorlijk accuraat tegenwoordig.

Comment

Ook al is een acoholtester niet zo nauwkeurig, kan het misschien wel al een indiciatie geven. Gewoon mee rekening houden dat één meting niet representatief is. Maar als je bv. na 5 van dergelijke avonden, steeds ne keer blaast op het einde, dan zou je wel een idee moeten hebben van de range waar je normaal in valt.

Comment

Working...
                                        X