Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegcode verduidelijking

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wegcode verduidelijking

96gr Cedra ik denk dat ik enkel van jullie een correct antwoord kan krijgen hier op autoforum.

En meer specifiek

Code:
    [B]5°[/B] de aanhangwagen die voor hoogstens zes maand in het verkeer wordt gebracht;

[B]6°[/B] het voertuig dat ten kosteloze titel ter beschikking wordt gesteld van een natuurlijke persoon bedoeld in § 1 gedurende een periode van ten hoogste één maand; een door de buitenlandse titularis opgesteld document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, waaruit blijkt dat laatstgenoemde toestemming verleent om het voertuig te gebruiken voor een bepaalde periode, met vermelding van de einddatum;
    Aan de hand hiervan maak ik zelf op dat ik met een belgische wagen een Nederlandse caravan/trailer(1500kg) kan trekken die mij gratis ter beschikking is gesteld door een kennis.
    Ik voldoe aan 5° want ik breng die maar heel tijdelijk in het verkeer.
    6° Hoewel dat specifiek "voertuig" vermeld kan dit papier natuurlijk zonder problemen opgemaakt worden. Maar ja wetgeving is wetgeving dus een voertuig is ook een aanhangwagen?

En onze blauwe vrienden vermelden enkel tot 5°, punt 6° nemen ze natuurlijk niet over.

Nagevraagd bij verkeerspolitie en guess what de één zegt nee, de andere geen probleem. Dus wil ik wel eens weten of ik de wet wel degelijk aan mijn kant heb?
    Polo 6n 1.4

papier in de auto hebben liggen getekend door beide partijen waarin ge in onderlinge overeenkomst vermeldt dat ge het voertuig ontlernd van die datum tot die datum en waarbij die periode geen maand overschreid.
    www.peugeotforum.be

Comment

Een aanhanger op zich is geen autonoom 'voertuig'
      Hier staan de definities:
      https://www.wegcode.be/wetteksten/se...ch/115-art1#p2

Welke verzekering ga je dan desgevallend aanspreken bij een wagen op Belgisch kenteken en de aanhanger op NL-plaat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
        Een aanhanger op zich is geen autonoom 'voertuig'
        Hier staan de definities:
        https://www.wegcode.be/wetteksten/se...ch/115-art1#p2

Welke verzekering ga je dan desgevallend aanspreken bij een wagen op Belgisch kenteken en de aanhanger op NL-plaat?
        Ja ook weer duidelijk. Dan heb ik nog "5°" over maar dat is niet zo specifiek natuurlijk.

Waarom zou de verzekering een probleem zijn? 1) als de combinatie stilstaat heeft de aanhanger een verzekering 2) als het al rijdend is is het trekend voertuig aansprakelijk, en in theorie ben je verplicht door te geven met welke trailer je onderweg bent dus dan doe ik dat en voor hen is de kous af.

Want vrachtwagens rijden met alle combinaties rond, en voor een M1 /N1 zou het dan niet mogen...
        Polo 6n 1.4

Comment

KB 20 Juli 2001

Artikel 1. Definities

6° voertuig :
          • elk voertuig dat beantwoordt aan de begripsomschrijvingen vermeld in artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
          Artikel 3 § 2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
          de aanhangwagen die voor hoogstens zes maand in het verkeer wordt gebracht;
          het voertuig dat ten kosteloze titel ter beschikking wordt gesteld van een natuurlijke persoon bedoeld in § 1 gedurende een periode van ten hoogste één maand; een door de buitenlandse titularis opgesteld document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, waaruit blijkt dat laatstgenoemde toestemming verleent om het voertuig te gebruiken voor een bepaalde periode, met vermelding van de einddatum;

Deze uitzonderingen zijn niet cumulatief en kunnen dus afzonderlijk toegepast worden.

Bij het zesde punt gaat het dus over een “voertuig” dat overeenkomstig de definities moet voldoen aan artikel 1, §2 van het KB van 15 maart 1968:

Artikel 1. Begripsomschrijving
          § 2. Definities:
          Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :
          40. "voertuig" : elk motorvoertuig of zijn aanhangwagen, volgens de onderstaande definities;
          79. "aanhangwagen" : een niet-zelfaangedreven voertuig op wielen dat is ontworpen en gebouwd om door een motorvoertuig te worden getrokken;
          80. "kampeeraanhangwagen" : elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd;

Dus zowel een aanhangwagen als een kampeeraanhangwagen zijn voertuigen in de zin van artikel 1, §2 van het KB van 15 maart 1968 en dus ook artikel 1, 6°, a) van het KB van 20 juli 2001.

Bij 5° wordt er geen onderscheid gemaakt tussen een natuurlijk persoon of een rechtspersoon en wordt er tegenover het zesde punt niet gesproken van een kosteloos gebruik. Daaruit zou je kunnen afleiden dat het hier zou kunnen gaan over gebruik tegen betaling, met dus een contract waaruit blijkt dat je de aanhangwagen niet langer dan zes maanden tot uw beschikking zou hebben in België.

Bij ten 6° mag een Belgische natuurlijke persoon (particulier) achter zijn in België ingeschreven auto een in Nederland ingeschreven voertuig (dus ook een aanhangwagen) gebruiken gedurende 1 maand, op voorwaarde dat het gaat over een kosteloze uitlening EN de buitenlandse eigenaar een document opstelt met toestemming om het voertuig te gebruiken en met vermelding van de einddatum (toepassing artikel 3,§2, 6° van het KB van 20 juli 2001).

2.9.1.0

Comment

een aanhanger met eigen nummerplaat is misschien geen autonoom voertuig, het wordt wel als voertuig gezien als je ermee in het verkeer komt. Laat je de dochter een aanhangwagen aankoppelen op straat en ze doet iets mis, heeft ze het serieus vlaggen. Je moet voor dat voertuig een geldig rijbewijs hebben, heb je dat niet mag je dat voertuig niet besturen (een aanhangwagen duwen = besturen).

Maar zoals ik al zei: met de huidige eigenaar duidelijk document opstellen waarin de periode staat van de ontlening en die mag niet meer dan 6 maand duren. Dat document is trouwens ENKEL geldig in België. In het buitenland gelden andere regels.
            www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              een aanhanger met eigen nummerplaat is misschien geen autonoom voertuig, het wordt wel als voertuig gezien als je ermee in het verkeer komt. Laat je de dochter een aanhangwagen aankoppelen op straat en ze doet iets mis, heeft ze het serieus vlaggen. Je moet voor dat voertuig een geldig rijbewijs hebben, heb je dat niet mag je dat voertuig niet besturen (een aanhangwagen duwen = besturen).
              das interessante info, flappy, tis een beetje doemdenken maar als je weet waaraan je aan toe bent, ben je slimmer

Comment

Super bedankt Cedra dit had ik nodig!
                Dit is heel klaar en duidelijk! Papieren zijn afgedrukt en liggen in de auto. Oom agent kan op zijn kop gaan staan nu. Zij hebben altijd gelijk tot ik het tegendeel kan bewijzen.

flappy Klopt wat je zegt maar dan kunnen we ook verder gaan, welke leeftijd heeft je dochter is dat 9 jaar of 17? Bij 9 jaar zal ze onbekwaam geacht worden bij 17 volledig verantwoordelijk. Maar mijn motto is ook ken de wet en gebuikt die kennis.
                Deze combinatie valt best wel op witte en gele plaat dus kans op politie is reel.
                Last edited by verbatim2; 16/02/2019, 21:59.
                Polo 6n 1.4

Comment

Working...
                X