Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spiegel stuk, weggereden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Spiegel stuk, weggereden

    Hallo allemaal

    Recent is onderweg iemand tegenaan mijn spiegel gereden (bij het kruisen van elkaar). Ik zat zeker mooi op mijn weghelft, want ik paseer daar dagelijks twee keer en heb er al vaak probleemloos bussen van De Lijn gepasseerd en het leek ook niet dat dit voertuig mij ging raken (moet dus dichter gekomen zijn).

    Spiegel dichtgeklapt en het glas lag eruit en leunde tegen mijn ruit: spiegel is hevig gebarsten. Verassend genoeg klapt de spiegel wel nog automatisch dicht, ik heb op internet voor €45 dan gewoon de glasplaat bestelt en zie wel of ik het er zelf in krijg, enige jammere is dat nergens online ze spiegels verkopen die auto-dimming hebben (binnen- en rechterbuitenspiegel hebben dat wel), dus daar ga ik dan maar mee moeten leven... Zitten ook enkele plastic-schrammen op de buitenakant, maar bon...
    Bestelwagen reed door en kon ik na omdraaien en spiegel vastzetten niet terugvinden.

    De verzekering komt er niet tussen omdat ik enkel een BA heb (na 2 jaar accidentvrij full omnium gehad te hebben). Daarom vroeg ik mij af: stel dat ik nu een écht erg accident had, en de andere persoon rijdt door, wilt dat dan zeggen dat ik daar ook zomaar sta en zelf voor de reparatie opdraai?
    Of als mijn auto geparkeerd is, en iemand knalt ertegenaan en rijdt door, komt de verzekering daar dan ook niet tussen?
    BA is voor schade aan derden, niet voor 'eigen schade' volgens hun. Maar er zullen wel zoveel accidenten zijn waarbij de andere partij niet gekend is, wat doen ze dan daarmee? Draai er maar zelf voor op?

    Is eigenlijk een vraag uit pure curiositeit, heb nog nooit een accident gehad of erbij betrokken geweest, en ben heel nieuwsgierig om te weten hoe het in zo'n geval zou aflopen.


    Alvast bedankt!

  • #2
    Dan zou het kunnen dat het motorwaarborgfonds tussen komt, maar die komt enkel tussen als je gewond bent, en de vergoeding voor materiele schade is beperkt.

    In welke situaties kunt u terecht bij het Belgisch Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds om hulp en vergoeding te krijgen? Lees ons dossier.


    Maar als je auto gewoon aangereden wordt terwijl je geparkeerd staat, dan heb je gewoon dikke pech zonder omnium verzekering.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Maar als je auto gewoon aangereden wordt terwijl je geparkeerd staat, dan heb je gewoon dikke pech zonder omnium verzekering.
      Serieus?? Ik snap dat 'geparkeerd' het altijd moeilijker maakt, maar uw auto kan dus echt ergens perte total staan en los het maar op...
      En wat als je aan het rijden was (= verkeersongeluk)?

      Ikzelf hoop het nu goedkoop op te lossen, al vind ik het diep in mijn hoofd jammer dat net één spiegel niet dimt en de rest wel, en er schrammetjes op zitten... Maar goed... De hele unit vervangen zal bij de dealer al snel €700 kunnen zijn.

      In geval je ooit beroep wil doen op het motorwaarborgfonds: moet je daarbij aangesloten zijn? Had er nog nooit van gehoord, maar lijkt wel een goede aanvullen op waar je verzekeraar dus eigenlijk steken laat vallen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door mav7x1 Bekijk Berichten

        Serieus?? Ik snap dat 'geparkeerd' het altijd moeilijker maakt, maar uw auto kan dus echt ergens perte total staan en los het maar op...
        En wat als je aan het rijden was (= verkeersongeluk)?

        Ikzelf hoop het nu goedkoop op te lossen, al vind ik het diep in mijn hoofd jammer dat net één spiegel niet dimt en de rest wel, en er schrammetjes op zitten... Maar goed... De hele unit vervangen zal bij de dealer al snel €700 kunnen zijn.

        In geval je ooit beroep wil doen op het motorwaarborgfonds: moet je daarbij aangesloten zijn? Had er nog nooit van gehoord, maar lijkt wel een goede aanvullen op waar je verzekeraar dus eigenlijk steken laat vallen.
        Nee, iedereen betaalt voor dat fonds, maar reken er niet op.

        Je verzekeraar laat geen steken vallen, die biedt 2 mogelijkheden aan: enkel BA, of BA + Omnium. De dekking is verschillend hé.
        En vergeet de rechtsbijstand niet. Als je enkel BA neemt zonder rechtsbijstand, en je hebt een ongeval met gekende tegenpartij die verzekerd is, dan doet je verzekeraar helemaal niks om de schade vergoed te krijgen. Daar zal je zelf achteraan moeten als de tegenpartij niet meewerkt.

        Maar bij een serieus ongeval waar de tegenpartij gaat lopen zal je klacht kunnen indienen en soms vindt de politie de dader nog wel. Dat doen ze niet voor een spiegeltje, maar misschien wel als je hele auto kapot is. Vluchtmisdrijf wordt overigens zwaar bestraft.

        Kon je voor je auto nu echt geen spiegel vinden die wel dimt?
        Voor mijn dochter heb ik recent een complete spiegel met electrische verstelling, verwarming en een ingebouwde pinker gekocht voor 55€, en zelf gemonteerd.

        Comment


        • #5
          Waarom denk je dat een omnium zo duur is ?

          Burgerlijke AANSPRAKELIJKHEID is inderdaad enkel maar voor schade die JIJ toe brengt aan derden.

          BTW: vorige maand is mijn spiegel ook afgereden, en ik kreeg gisteren de factuur: 805,74 euro. De (Engelse) vrijstelling op mijn omnium is 850 euro. Dus ook uit eigen zak te betalen.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Je verzekeraar laat geen steken vallen
            Met steken laten vallen bedoelde ik niet dat de verzekering niet doet wat er in het contract staat, maar wel dat als ik nu niet verder had kunnen rijden bv. of echt ernstige schade had, ik ook op één of andere manier geholpen moest worden door hun. Een basisverzekering zou moeten inhouden dat jij ook beschermd bent tegen de onnozeliteiten van andere automobilisten.

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Kon je voor je auto nu echt geen spiegel vinden die wel dimt?
            Voor mijn dochter heb ik recent een complete spiegel met electrische verstelling, verwarming en een ingebouwde pinker gekocht voor 55€, en zelf gemonteerd.
            Nee, de hele spiegel kon ik nergens goedkoper vinden dan €200 met verzending, en dan klopte de kleur nooit, was het hard plastic i.p.v. koetskleur, niet elektrisch verstelbaar, geen puddle lights, zonder pinker, ... blablabla.
            Enkel het glas was op zich goed genoeg, maar ook dat was nergens te vinden met de vloeistof erin... Voor €45 ben ik blij dat ik effe uit de nood geholpen ben hoor (als ik hem gemonteerd krijg en er niets meer stuk is), want met een spiegel rondrijden waar het lijkt dat er op geschoten is, is niet zo fijn. Als het echt stoort vraag ik het bij mijn onafhankelijke garage eens, maar die was net nu even niet beschikbaar.

            Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
            Waarom denk je dat een omnium zo duur is ?
            Burgerlijke AANSPRAKELIJKHEID is inderdaad enkel maar voor schade die JIJ toe brengt aan derden.
            BTW: vorige maand is mijn spiegel ook afgereden, en ik kreeg gisteren de factuur: 805,74 euro. De (Engelse) vrijstelling op mijn omnium is 850 euro. Dus ook uit eigen zak te betalen.
            En dat is jammer, want je bent dus eigenlijk, tenzij je verschrikkelijk veel betaalt, nooit beschermd tegen de stommiteit van een ander. Als je het nu niet breed hebt en er iemand tegen jouw autootje knalt, is het toch maar jouw gerief... Terwijl je zelf zoveel betaalt en geen accident veroorzaakt?

            Een omnium is duur, maar dat is mijn gewone verzekering ook. Bijna €1.600/jaar voor BA (ik ben wel nog jong) en rond de €6.000 voor ook Engelse vrijstelling, ik had €750 of anders was het met franchise. Maar bon, voor €6.000 moet ge al heel veel malchance hebben om dat eruit te halen, dus eigenlijk win je nooit.

            Comment


            • #7
              eigenlijk zou verzekeringsfraude dan heel gemakkelijk worden: je rijdt tegen een paaltje, en hebt geen omnium: 'ahh, er is iemand tegen gereden, en die is weg gereden, geen idee wie of wat'.

              In feite zit het probleem niet bij de 'beperkte' dekking van de verzekeringsmaatschappij, maar bij de verantwoordelijkheidszin van degene die een ongeval veroorzaakt, en toch besluit van weg te rijden.

              Een BA is heus niet zo duur voor een doorsnee bestuurder, met een propere historiek.
              Voor een jongere is het een ander paar mouwen, maar daar zal de schade-statistiek van de gemiddelde jonge chauffeur wel voor iets tussen zitten - en believe me: die is echt niet zo gunstig. De verzekeraars beseffen echter ook dat het huidige systeem niet meer betaalbaar is, en dat de brokkenpiloten het verzieken voor de voorzichtige jonge chauffeurs. Er wordt momenteel geexperimenteerd met systemen die je rijgedrag monitoren, en daar je premie aan koppelen. Maar de Belgische chauffeur is hier duidelijk nog niet klaar voor, en schermt met termen als 'privacy' en 'big brother', terwijl ze hun hele leven op Facebook & Instagram etaleren.
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                Ik weet niet wat voor auto je precies hebt en hoe oud je precies bent, maar mijn broer zijn verzekering op zijn 19de was toch een stuk goedkoper nog.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  eigenlijk zou verzekeringsfraude dan heel gemakkelijk worden: je rijdt tegen een paaltje, en hebt geen omnium: 'ahh, er is iemand tegen gereden, en die is weg gereden, geen idee wie of wat'.
                  Dat geloof ik absoluut, maar dat is ook wel zo met een omnium... Ik kèn zelf mensen die dat gedaan hebben. Er zullen er dan ook wel zijn onder de redenering 'mijn omnium moet maar opbrengen', dus ik denk dat het daar nog eerder zou durven voorvallen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  De verzekeraars beseffen echter ook dat het huidige systeem niet meer betaalbaar is, en dat de brokkenpiloten het verzieken voor de voorzichtige jonge chauffeurs. Er wordt momenteel geexperimenteerd met systemen die je rijgedrag monitoren, en daar je premie aan koppelen..
                  Ik geef zelf heel eerlijk toe dat ik de eerste paar duizend kilometers na het behalen van mijn rijbewijs, het meeste heb geleerd wat autorijden betreft. Nu, bijna 40.000 km verder, heb ik wel genoeg situaties gezien waarbij ik vind dat ik net meer inzicht heb in de situatie dan 'ervaren' chauffeurs.
                  Een blackbox is zeker niet onhandig, maar toen ik in Engeland zat, en daar iemand kende waarmee ik regelmatig meereed, die zo'n OBD2-apparaatje had, heb ik ook geleerd hoe slecht het op punt stond. Als je 30 mph mag rijden, en je rijdt exact 30, krijg je minpunten, rij je net iets minder, krijg je +10, rij je erover, krijg je -10. Rem je iets te hard, -10. Ik reed vorige vrijdag nog ergens heel traag omdat er auto's in de file stonden en er een zebrapad onder de file vandaan kwam, en ja: er kwam een kind redelijk snel tussenuit gevlogen! Ik reed maar 20 ofzo, maar het zullen toch minpunten geweest zijn.
                  Daarom: die dingen kennen de situatie niet echt, want soms moet je snel optrekken, bruusk remmen, dit, dat... Op traag rijden word je niet bestraft (er kan hevig verkeer of werken zijn), maar 30 rijden op een 90 baan lijkt mij toch ook een gevaarlijke situatie, vooral omdat anderen je zullen inhalen, wat ook nooit zonder risico is... enzovoort

                  Waar ik mij misschien onderscheid van andere jongeren, is dat ik de capaciteit heb om volwassen te redeneren, niet tot een kot in de nacht wegben (en zeker niet dan nog rij als ik mij niet in staat voel) en geen alcohol, drugs of andere schadelijke genotsmiddelen gebruik. Maar het is misschien ook een gave dat ik niet geniet van zo'n dingen.

                  ​​​
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  Ik weet niet wat voor auto je precies hebt en hoe oud je precies bent, maar mijn broer zijn verzekering op zijn 19de was toch een stuk goedkoper nog.
                  Het feit dat er een V8 in steekt en ze mij überhaupt een verzekering hebben willen geven (moest aangevraagd en goedgekeurd worden), zit er misschien voor iets tussen.

                  Comment


                  • #10
                    Je stelt jezelf wel heel volwassen voor, om dat blijkbaar toch het verschil niet goed te kennen van wat gedekt is...

                    En heel typisch, 2 jaar gereden of zo, en al direct denken dat ze beter rijden dan de gemiddelde ervaren chauffeur.
                    IEDEREEN denkt dat hij beter rijdt dan de gemiddelde chauffeur.

                    Draar de zaak eens om, en stel voor dat jij de eigenaar bent van een verzekeringsmaatschappij.
                    En dan komt er een 25 jarige met een V8 vragen om een BA en omnium, en die wil daar 5000€ voor neerleggen.
                    Ik zou rustig nee zeggen, en die ervaren chauffeur een verzekering geven.

                    Comment


                    • #11
                      een wijs man zei me ooit: zolang je geen honderdduizend kilometer hebt gereden, ben je nog altijd een beginnend chauffeur.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Je stelt jezelf wel heel volwassen voor
                        En uiteraard moest er ook zo'n reactie van komen. Tenzij je je ergens op je tenen getrapt voelt, snap ik niet wat ik verkeerd zij.
                        Ik zei niet dat ik mij 'beter' voel dan de rest, ik verklaarde zelf waarom het cliché is om zoiets te denken. Ik deelde alleen mee dat ik, als chauffeur of passagier, in situaties heb gehandeld waarin ik duidelijk de situatie beter heb ingeschat dan anderen.
                        Van wat gedekt is, wist ik inderdaad niet veel. Jij zal er wel anders over denken, maar volgens mij ken jij ook niet alles van elke materie. Daarnaast was het grootste deel van mijn vraag hoe het zat met ongevallen dat niet eens op mij van toepassing zijn. Beter lezen en interpreteren.

                        En dat jij een jongere geen verzekering zou geven, is jouw mening. Iemand die al 20 jaar rijdt, is daarom geen betere chauffeur. Punt ook waarom de verzekering duurder is. Ik zou voor €5000 geen verzekering laten schieten, want wie zegt dat er zoveel schade gemaakt gaat worden? Of jij gaat er vanuit dat alle snotapen idioot rijden zeker, omdat jij zo reed? Heel vaag, want ik zou in ieder geval zuiniger zijn op een leukere auto dan een beater om mee rond te komen, waarmee dan misschien door velen veel zotter mee wordt gereden. Die zul jij dan wel een (goedkopere) verzekering aanbieden... Klinkt niet als het meest geweldige plan.

                        Net zoals iemand met een 'hoog' diploma (dat niet eens in het gebied van de job ligt) vaak verkozen wordt boven iemand zonder of met een 'lager' diploma, terwijl je misschien net de beste kandidaat laat schieten! Die persoon was misschien veel meer gemotiveerd en geknipt voor de job.
                        Ik steek mensen niet zo in hokjes, want ik weet dat je niet elke groep over één kam kan scheren.

                        Comment


                        • #13
                          nu wil ik wel weten, welke v8!?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            nu wil ik wel weten, welke v8!?
                            De atmosferische 5.7 HEMI in een Jeep Grand Cherokee.
                            Die hebben we nog in andere voertuigen gehad en qua techniek (ouderwets) gewoon goed degelijk.
                            Heb het liefst een benzine maar met de Pentastar hebben we vroeger in de Wrangler niet de beste ervaringen gehad (alsook een buur in een minibusje van Chrysler of Lancia ofzo)...

                            Comment


                            • #15
                              lv-lpg? goed gekozen !

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                lv-lpg? goed gekozen !
                                Dank je wel! En helaas niet, zitten heel vaak passagiers in, dus achterbank heb ik wel nodig, en momenteel op benzine omdat niemand daar aan gedacht heeft (was een cadeau). De dealer werkt zelf met iemand samen om zelf Renegades en ook Wranglers op lpg te leveren, dus denk wel dat ik met hun iets kan regelen. Vind lpg een mooie brandstof en werkt perfect op een blok als deze!
                                Staat hier ook een RAM met dezelfde HEMI (iets hogere output) die wel op lpg loopt (Prins) en waar ik nu regelmatiger mee weg ben.

                                Is nu de derde HEMI hier en die doen het motorisch allemaal prima! Ze zijn thuis ook weg van VAG-producten, dus was een beetje biased, maar van wat ik heb gezien zijn die dingen ook niet probleemvrij (olieverbruik in een 2.0 TFSI, ooit Golf 1.4 TSI gehad dat klonk alsof hij misvuurde bij koud starten, elektronica, ...) Ben zeer blij met mijn benzineslurper, blijft gewoon gaan... Hoewel hij misschien niet het efficiënst is en Anuna haar haren uittrekt, heb je tenminste nog een degelijke motor met weinig prullen op in een modernere auto!


                                EDIT / niet gezien:
                                Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                een wijs man zei me ooit: zolang je geen honderdduizend kilometer hebt gereden, ben je nog altijd een beginnend chauffeur.
                                Daarmee ga ik akkoord. Je hebt nooit al alles gezien, zelf niet na een miljoen km, en je leert uit elke situatie. Maar het échte leren begint pas vanaf dat je dat roos papiertje (of kaartje nu) in je zak hebt. Vooral de eerste +10.000 km waren voor mij heel leerzaam, zowel in de stad als op de snelweg!
                                Last edited by mav7x1; 06/03/2019, 12:07.

                                Comment


                                • #17
                                  amai, schone sponsor dan des vaderlandsch

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    amai, schone sponsor dan des vaderlandsch
                                    Dat geef ik eerlijk toe en ben ik mij zeker van bewust, maar dat was ook niet gebeurd als ik niet respectvol met mijn spullen omging
                                    Integenstelling tot mijn vriendjes, toen ik op school zat, ben ik nooit iets verloren, met een kapotte gsm naar huis gekomen, dit, dat, ... :p
                                    Heb geen behoefte om iemand uit te dagen, o.i.d. gewoon lekker op het koppel doorrijden en dat ding hoeft amper boven de 2k rpm uit te komen (zelf niet ondanks dat we hier in vrijwel een berglandschap wonen waar de Mazda 2.0 skyactiv van een vriend hier 4000 toeren maakt om bij mij te geraken).

                                    Gewoon rustig aan mee doen, en zorgen voor je spulletjes en goed onderhoud geven, dan zorgen zij ook voor jou!
                                    (hoewel de ram een cadeau van papa voor 'ons' was, was de jeep nu wel een cadeautje van oma eigenlijk)
                                    Last edited by mav7x1; 06/03/2019, 12:17.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door mav7x1 Bekijk Berichten

                                      Ik geef zelf heel eerlijk toe dat ik de eerste paar duizend kilometers na het behalen van mijn rijbewijs, het meeste heb geleerd wat autorijden betreft. Nu, bijna 40.000 km verder, heb ik wel genoeg situaties gezien waarbij ik vind dat ik net meer inzicht heb in de situatie dan 'ervaren' chauffeurs.

                                      Ik zei niet dat ik mij 'beter' voel dan de rest, ik verklaarde zelf waarom het cliché is om zoiets te denken. Ik deelde alleen mee dat ik, als chauffeur of passagier, in situaties heb gehandeld waarin ik duidelijk de situatie beter heb ingeschat dan anderen.

                                      Ik steek mensen niet zo in hokjes, want ik weet dat je niet elke groep over één kam kan scheren.
                                      Staan nogal wat tegenstrijdigheden in...
                                      Ik dacht na 40k ook dat ik heel goed kon rijden, nu weet ik beter. Jij denkt dat je de situatie beter kan inschatten, meer inzicht hebt. Klinkt nogal arrogant.
                                      Ik probeer je met je voetjes op de grond te zetten.

                                      En met die zin over 'ervaren' chauffeurs steek je dus al die mensen in één hokje. Terwijl daar mensen tussen zitten 2k per jaar rijden, maar ook die 50k per jaar rijden.

                                      Je rijdt met een héél krachtige auto, en als jongere kan dat behoorlijk overweldigend aankomen.
                                      Ik reed toen ik zo jong was met hoop en al 70pk rond, en toen ik eens in een krachtigere auto stapte ging het bijna mis.

                                      Door toeval heb ik toen een slipcursus kunnen volgen (gewonnen bij Shell), en dat heeft me echt veel bijgebracht. Maar ik moet toegeven, dat was in een periode voor ABS, ESP etc.
                                      Als je in een bocht te veel gas gaf, dan stond je al snel achterstevoren.
                                      Last edited by Tommie1; 06/03/2019, 12:26.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Ik dacht na 40k ook dat ik heel goed kon rijden, nu weet ik beter. Jij denkt dat je de situatie beter kan inschatten, meer inzicht hebt. Klinkt nogal arrogant.
                                        Ik probeer je met je voetjes op de grond te zetten.
                                        En met die zin over 'ervaren' chauffeurs steek je dus al die mensen in één hokje. Terwijl daar mensen tussen zitten 2k per jaar rijden, maar ook die 50k per jaar rijden.
                                        Volgens mij begrijp je mij niet als gevolg van een nadeel van geschreven communicatie.
                                        De aanhalingstekens bij ervaren staan er omdat nu waarschijnlijk leeftijd bepaald wordt met ervaring. Dat heb jij ook aangegeven in jouw berichten, want een jonge pipo van 25 zou je geen verzekering geven, maar een man van 50 misschien wel, terwijl met 25dkm p/j de pipo al aan 175dkm kan zitten, wat dan waarschijnlijk ook geen 'naar de bakker in het dorp'-kilometers zijn. Met de aanhalingstekens bedoelde ik dus dat ze misschien niet echt ervaren zijn.
                                        Ik zeg ook niet dat ik het beter kan dan een ervaren persoon, maar dat ik het, achteraf gezien, nadat de situatie zich heeft voorgedaan, ik evalueer dat ik het toen beter had ingeschat, net zoals ik ook al perfect iemand uit een zijstraat voorbijreed bij druk verkeer en de persoon achter mij hem doorlaat. Die persoon heeft de situatie dan beter ingeschat dan mij, want ik had hem ook kunnen doorlaten. Ik snap niet hoe je dat arrogant kan vinden... Dat is geen woord dat vaak gebruikt wordt om mij te beschrijven...


                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Je rijdt met een héél krachtige auto, en als jongere kan dat behoorlijk overweldigend aankomen.
                                        Ik reed toen ik zo jong was met hoop en al 70pk rond, en toen ik eens in een krachtigere auto stapte ging het bijna mis.
                                        Door toeval heb ik toen een slipcursus kunnen volgen (gewonnen bij Shell), en dat heeft me echt veel bijgebracht. Maar ik moet toegeven, dat was in een periode voor ABS, ESP etc.
                                        Als je in een bocht te veel gas gaf, dan stond je al snel achterstevoren.
                                        Dat weet ik zeer goed. Een jaar geleden kocht een vriendin een Smart en gaf ze hard gas in de bochten, tot het punt dat ik zelf dacht dat dat ding ging losbreken (achtwielaandrijving, maar motor ligt ook vanachter). Dat is iets wat ik niet doe, ik begrijp dat er heel snel veel pk, maar vooral koppel op de achterwielen komt te staan, bij op de motor remmen en daarna lichtjes gasgeven (nog aan 2k toeren ofzo) bij nat weer durft de achterkant al te glijden. Het ding is dat ik het technisch probeer te begrijpen, wat veel chauffeurs met veel kilometers achter de rug niet doen, omdat het grooste deel niets echt om hun auto geeft (ik ken genoeg mensen die niet weten dat je best de olie eens nakijkt, dat met weinig koelwater rondrijden, ...)
                                        Ook een deeltje feeling van de auto... Als mijn moeder met mijn auto rijdt, of zelf laatst de mensen bij de hand-carwash, geven veel te veel gas. Bij de carwash zelf tot het punt dat de banden piepten.

                                        Een slipcursus is ook iets wat ik heel interessant vind en verplicht van mijn ouders moet doen. Daar gaan we sowieso werk van maken.
                                        Last edited by mav7x1; 06/03/2019, 13:26. Reden: typfout

                                        Comment

                                        Working...
                                        X