Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichte vracht vereisten en procedure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lichte vracht vereisten en procedure

    Dag allen,

    Ik had graag mijn voertuig zelf omgebouwd naar een lichte vracht voertuig. Ik weet aan welke theoretische vereisten deze moet voldoen, maar welke concrete vereisten en precedure zijn er nodig om deze te laten keuren en in te schrijven voor de eerste maal als lichte vracht?

    Wat ik weet:
    - De laadruimte moet ten minste 50% zijn vd wielbasis vh voertuig.
    - Er mogen geen verankeringspunten voor zetels aanwezig zijn op deze harde, vlakke laadbodem.
    - Er moet een verticaal tussenschot van ten minste 20cm zijn tussen de zetels en de laadruimte.
    - De verankeringspunten voor de veiligheidsgordels achteraan moeten onbruikbaar gemaakt worden (toegelast, afgeslepen of afgevezen?).

    *Eens deze aanpassingen gedaan zijn, moet ik binnen het bezit zijn van een goedkeuring van de constructeur, dit is onder de vorm van een document, hetgeen ik moet meenemen naar de autokeuring? Hoe is dit te verkrijgen?

    *Moet deze eerst intgeschreven zijn vooraleer ik deze kan laten keuren en zo ja, hoe weten ze dit op FOD dat deze werkelijk een lichte vracht is vooraleer ze is gekeurd?

    *Welke documenten moeten allemaal getoond worden op de keuring zelf?


    Alvast bedankt voor de antwoorden.

  • #2
    Good luck !!

    Comment


    • #3
      Ga eens informeren op de keuring zelf.
      Z4 M40i

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
        Ga eens informeren op de keuring zelf.
        Tijd noodzaakt mij om hier eens te polsen en beroep te doen op expertise van de goede mensen vh autoforum ipv halfoverkop naar ginds te rijden.

        Comment


        • #5
          denk best eerst en vooral toestemming vragen aan de constructeur als je het zelf wil doen

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
            denk best eerst en vooral toestemming vragen aan de constructeur als je het zelf wil doen
            Exact dit.
            En er is een bedrijf die het kan maar kost je wel €2300...dat is dus €2000 enkel en alleen voor de papieren.
            Polo 6n 1.4

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten

              Exact dit.
              En er is een bedrijf die het kan maar kost je wel €2300...dat is dus €2000 enkel en alleen voor de papieren.
              Ja er zijn van die 'carosseriebouwers' die daar blijkbaar toestemming voor hebben ook zonder toestemming van de constructeur maar die zijn inderdaad niet goedkoop.

              Comment


              • #8
                Bedankt voor alle replies. Idd zijn veel garages die dit doen voor particulieren en dergelijke en die zijn best prijzig. Heb naar verschillende keuring stations gebeld en die zeggen allemaal dat je een papier vd constructeur moet hebben en daarna een homologatieprocedure die makkelijk 400€ kan kosten bij erkend bedrijf. Ik ga gewoon op zoek naar een al geconverteerde lichte vracht.

                Comment

                Working...
                X