Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geremde aanhangwagen MTM 2700 kg - slepend vermogen auto 1600 kg met rijbewijs B?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geremde aanhangwagen MTM 2700 kg - slepend vermogen auto 1600 kg met rijbewijs B?

Is er iemand hier die een sluitende uitleg heeft over de volgende vraag:

Mag ik een aanhangwagen trekken (MTM 2700 kg - tarra 690 kg - geremd - 2 assen) met mijn wagen die een slepend vermogen heeft van 1600 kg met een rijbewijs B?

Zo nee, moet ik dan een rijbewijs B + code 96 behalen of eerder een rijbewijs BE?

Ik denk dat ik de aanhangwagen mag trekken als ik niet boven de 1600 kg (tarra 690 kg van de aanhangwagen en max. 1000 kg lading) ga. Maar ik vind de wetgeving niet 100% duidelijk en ik wil zekerheid hebben.

je hebt een rijbewijs BE nodig
    er wordt altijd vanuit gegaan van het MTM(2700kg in jouw geval) dus je komt altijd boven de 3500kg uit(ook al laad je maar 1000kg op je remorque van 690kg en weegt je auto bvb 1600kg, zit je in de praktijk onder de grens van 3500kg maar theoretisch erboven...
    code 96 is als je gezamelijk gewicht(gewicht auto +MTM) onder de 3500kg ligt maar dan moet het MTM naar beneden

ik twijfel zelfs dat je met een auto die max 1600kg mag trekken zelfs een lege remorque met MTM van 2700kg mag trekken...(omdat ze altijd naar het MTM kijken)
    ik heb indertijd het MTM van mijn remorque naar 2000kg laten omkeuren (was ook 2700kg) om in regel te zijn....
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

1) om met een B een geremde sleep te mogen trekken moet je in regel zijn met MTM AUTO + MTM sleep = 3500KG Dus bv 2000 + 1500

2)Met een B+E maakt het niet zo veel uit AUTO + MTM sleep.... weliswaar MTM sleep kan 2700 zijn maar is leeg 690 dus nog 910kg nuttig laadvermogen want je auto mag maar 1600 trekken. Maar een knol weegt geen 900 kg vermoed ik.

3) code 96 is nutteloos want dat examen is identiek aan een BE maar je krijgt minder.
      Polo 6n 1.4

Comment

OK, dat is duidelijk.

Andere vraag dan:

Mijn papa zijn auto mag 2300 kg slepen, de MTM van de aanhangwagen is 2700 kg, is dat dan in orde? Lijkt me niet...

Als we de MTM zouden verlagen naar 2300 kg dan lijkt hij me wel in orde...

Dan mag ik nog altijd niet met mijn rijbewijs B rijden.

Als we de MTM van de aanhangwagen verlagen naar 1950 kg dan, denk ik, mag ik met mijn rijbewijs B wel slepen, niet? Want slepend vermogen wagen papa is 2300 kg + 1950 kg MTM van aanhangwagen, is in totaal 4250 kg en dat mag wel met een rijbewijs B, niet?

Net gezien wat de kostprijs is van het behalen van een BE met de rijschool en dat is me toch wat teveel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KristelB Bekijk Berichten
          OK, dat is duidelijk.

Andere vraag dan:

Mijn papa zijn auto mag 2300 kg slepen, de MTM van de aanhangwagen is 2700 kg, is dat dan in orde? Lijkt me niet...

Als we de MTM van de aanhangwagen verlagen naar 1950 kg dan, denk ik, mag ik met mijn rijbewijs B wel slepen, niet? Want slepend vermogen wagen papa is 2300 kg + 1950 kg MTM van aanhangwagen, is in totaal 4250 kg en dat mag wel met een rijbewijs B, niet?

Net gezien wat de kostprijs is van het behalen van een BE met de rijschool en dat is me toch wat teveel...
          met gewoon B ben je niet in orde... zie ook uitleg verbatim2
          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KristelB Bekijk Berichten
            OK, dat is duidelijk.

Andere vraag dan:

Geen idee waar je het vandaan haalt maar als je auto 2300 mag slepen en er hangt een aanhangwagen achter die MTM 3500 heeft en leeg weegt leeg1000 kan je nog 1300 laden. Laad je meer ok voor de aanhangwagen maar dan ga je over je sleepgewicht van de auto.

Neen 4250 is BE+96 ook een apart rijbewijs.
            Tja als je met een auto kan rijden lukt die BE ook wel maar van de 6uur rijles heb ik 5 uur maneuvers gedaan achterruit parkeren tussen 2 objecten is echt wel moeilijk.

Dus iemand zal taxi moeten blijven spelen voor jou.

Polo 6n 1.4

Comment

Working...
            X