Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onpopulaire maatregelen nodig in verkeer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Onpopulaire maatregelen nodig in verkeer

    Een goede zaak?

    Blijkt dat de topman van de federale overheidsdienst Mobiliteit, Michel Damar, onpopulaire maatregelen op het oog heeft voor België.

    Betreft (kort):

    -variabele kosten via kilometers.
    -accijns diesel = benzine.
    - fiscale voordelen voor bedrijfswagens beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012.
    -niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.


    Hieronder het volledige artikel :

    Meer nodig voor milieudoel verkeer

    Het wegenvignet vindt weinig genade in de ogen van Michel Damar: ,,Als het niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet het er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''



    Het wegenvignet is geen goede maatregel, zegt Michel Damar van de FOD Mobiliteit. Er zijn andere, onpopulaire ingrepen nodig.

    DE vervoerssector staat voor enorme uitdagingen, betoogde Michel Damar, de voorzitter van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit op een seminarie van het vijfjarige studiebureau Transport & Mobility Leuven.

    Damars analyse was even nuchter als ontnuchterend: het verkeer in ons land blijft toenemen, zowel het personen- als het goederenvervoer. Dat komt door de ontwikkeling van de haven van Antwerpen, de luchthavens van Zaventem, Luik en Charleroi, de logistieke rol van ons land... Het wordt zo heel moeilijk om de milieu- en klimaatdoelstellingen te halen.

    Tegen 2012 mogen de motoren van personenwagens gemiddeld maar 130 gram CO2 uitstoten en moet de uitstoot zelfs naar 120 gram zakken door andere maatregelen. Dat vraagt Europa.

    Maar in België is tussen 1990 en 2003 de uitstoot van broeikasgassen in het verkeer met 30 procent gestegen. Dat is 6 procent meer dan het Europese gemiddelde.

    ,,Het CO2-probleem is zorgwekkend'', zegt Damar. ,,De streefwaarden zijn onvoldoende. Door zijn toename zal het verkeer de klimaatnormen niet halen.''

    Er is voor de topambtenaar een sterkere reglementering nodig. En daar zullen onpopulaire maatregelen bij zijn, zowel gewestelijk als federaal.

    Voor Damar heeft de overheid drie instrumenten om de vraag naar mobiliteit te beheersen: infrastructuur, fiscaliteit en regelgeving.

    De fiscaliteit moet de milieudoelstellingen ondersteunen. Volgens het principe ,,de gebruiker/vervuiler betaalt'' moet er een verschuiving komen van vaste naar variabele kosten. Dat is vandaag nog niet of te weinig het geval.

    Sommige maatregelen gaan er zelfs regelrecht tegenin, zoals het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem. Dat verlaagt de bijzondere accijns op motorbrandstof als de prijzen een bepaald peil bereiken. Het wil de burger behoeden voor pijnlijke prijsstijgingen. ,,Maar het geeft de verbruiker een verkeerd signaal'', meent Damar.

    Hij betreurt dat de vervoersfiscaliteit te veel uitgewerkt is vanuit begrotingsoverwegingen en te weinig uit ecologische bekommernissen.

    In dezelfde zin is hij er voorstander van om de accijns op diesel op te trekken tot op het niveau van die op benzine. Dieselmotoren mogen dan al zuiniger zijn en dus minder CO2 uitstoten, ze braken meer roetdeeltjes (fijn stof) uit. De meeropbrengst van de accijns kan dan gebruikt worden om de roetfilterpremie tot 500 euro te verhogen. De topambtenaar haast zich om te zeggen dat dit in overleg met de transportsector moet gebeuren.

    Ook het wegenvignet, waar zoveel om te doen is, vindt weinig genade in Damars ogen. ,,Als het vignet niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet dit er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''

    Volgens de voorzitter kan een variabele wegentol of kilometerheffing functioneren op basis van gsm-signalen of van de gegevens van de Car Pass, de databank die sinds december de kilometerstanden van alle wagens bijhoudt.

    Damar stelt voor om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens te beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012. Aangezien bedrijfswagens in België alomtegenwoordig zijn, zou een dergelijke maatregel echt effect hebben. De FOD-voorzitter suggereert nog om niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.

    Bij de opening van grote commerciële centra zou het aantal gemotoriseerde verplaatsingen gelimiteerd moeten worden. Gaat een centrum erboven, dan wordt het daarop belast.

    Voor wie vreest voor overregulering en verlammende effecten op de economie, heeft Damar een repliek in petto. ,,Regelgeving en fiscaliteit zijn stimulansen voor technologische vooruitgang. Dit is voor de industrie de enige manier om op wereldvlak concurrentieel te blijven. Anders verzeilen we in de toestand waar de Amerikaanse autoindustrie zich vandaag bevindt.''

    Bron: de Standaard
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

  • #2
    Ik kan hem moeilijk ongelijjk geven

    Comment


    • #3
      soms zijn onpopulaire maatregelen nodig, maar welke politieker gaat zijn vingers effectief verbranden ?

      Comment


      • #4
        Och weer zo'n "topambtenaar" (bestaan die dan in België? ) die eens in de belangstelling wil komen en daarom wat onpopulaire maatregelen gaat roepen, omdat ie weet dat ze daar zeker op springen. 't Zijn binnenkort verkiezingen, veel kans dat zijn postje in gevaar komt, dus hij moet even laten zien dat hij zijn bek durft opentrekken. Nieuwe minister zal minder geneigd zijn om hem dan zijn postje af te pakken.

        't Is ondertussen al +-20 jaar geweten in de psychologische wereld dat dergelijke sterk beperkende, straffende en "met de vinger wijzende" maatregelen weinig effect hebben en alleen maar tot weerstand leiden. Uiteindelijk wordt het voor 95% van de mensen duurder en dan is het bij voorbaat een draagvlakontbrekend voorstel dat afgeschoten zal worden. Het enige dat wél zal helpen zijn positief stimulerende maatregelen. Alles laten zoals het is, niks duurder maken en alleen bepaalde ingrepen goedkoper maken of gratis doen. Op die manier zal je een veel snellere omschakeling zien, vooral wat betreft gedachtengoed. En da's de enige manier om consequent resultaat te bereiken.
        BMW E46 318d '05

        VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

        Comment


        • #5
          Persoonlijk zou ik het toch een goede zaak vinden moesten dieselrijders eens wat harder aangepakt worden, tot hiertoe heeft belgie enkel nog maar het gebruik van diesel aangemoedigd, met als gevolg dat nu heel belgie er lustig op los aan het vervuilen is met veel roetuitstoot en stofdeeltjes uit te braken. En het wordt nog erger want de accijnscompenserende dieseltaks is nu zo goed als afgeschaft terwijl de accijnzen op diesel zelf nog zeer laag staan.
          Dit terwijl LPG rijders zoals ik WEL een extra taks moeten betalen, en daarbovenop heeft de regering nog eens goed verdiend aan de BTW die betaald wordt bij plaatsing van een nieuwe LPG installatie.
          Vreselijke logica hebben die idioten van deze regering, de iets milieubewustere betaald en de vervuiler wordt beloond

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
            Och weer zo'n "topambtenaar" (bestaan die dan in België? ) die eens in de belangstelling wil komen en daarom wat onpopulaire maatregelen gaat roepen, omdat ie weet dat ze daar zeker op springen. 't Zijn binnenkort verkiezingen, veel kans dat zijn postje in gevaar komt, dus hij moet even laten zien dat hij zijn bek durft opentrekken. Nieuwe minister zal minder geneigd zijn om hem dan zijn postje af te pakken.

            't Is ondertussen al +-20 jaar geweten in de psychologische wereld dat dergelijke sterk beperkende, straffende en "met de vinger wijzende" maatregelen weinig effect hebben en alleen maar tot weerstand leiden. Uiteindelijk wordt het voor 95% van de mensen duurder en dan is het bij voorbaat een draagvlakontbrekend voorstel dat afgeschoten zal worden. Het enige dat wél zal helpen zijn positief stimulerende maatregelen. Alles laten zoals het is, niks duurder maken en alleen bepaalde ingrepen goedkoper maken of gratis doen. Op die manier zal je een veel snellere omschakeling zien, vooral wat betreft gedachtengoed. En da's de enige manier om consequent resultaat te bereiken.
            Als je de "onpopulaire maatregel" van het afschaffen van de lichte vracht-toestanden voor jeeps en SUV's bekijkt, blijkt die toch te werken, en nog snel ook...

            Ik zie deze maatregelen zeker niet als negatief...
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
              Als je de "onpopulaire maatregel" van het afschaffen van de lichte vracht-toestanden voor jeeps en SUV's bekijkt, blijkt die toch te werken, en nog snel ook...
              Vergelijking is niet van toepassing aangezien je hiermee maar een héél beperkt aantal mensen treft.
              BMW E46 318d '05

              VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                Vergelijking is niet van toepassing aangezien je hiermee maar een héél beperkt aantal mensen treft.
                Voor de betreffende personen komt het toch even hard aan hé... als ik de forum-history bekijk waren er toch enkelen die bewust anders gaan kiezen zijn, dus het effect was zelfs hier merkbaar .
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                  Persoonlijk zou ik het toch een goede zaak vinden moesten dieselrijders eens wat harder aangepakt worden, tot hiertoe heeft belgie enkel nog maar het gebruik van diesel aangemoedigd, met als gevolg dat nu heel belgie er lustig op los aan het vervuilen is met veel roetuitstoot en stofdeeltjes uit te braken. En het wordt nog erger want de accijnscompenserende dieseltaks is nu zo goed als afgeschaft terwijl de accijnzen op diesel zelf nog zeer laag staan.
                  Dit terwijl LPG rijders zoals ik WEL een extra taks moeten betalen, en daarbovenop heeft de regering nog eens goed verdiend aan de BTW die betaald wordt bij plaatsing van een nieuwe LPG installatie.
                  Vreselijke logica hebben die idioten van deze regering, de iets milieubewustere betaald en de vervuiler wordt beloond
                  Da's dan ook het beste bewijs dat er daar een hoop idioten rondlopen. Duurder maken van "dieselrijden" zal maar een zéér beperkte invloed hebben, mensen worden niet graag betutteld. (en gelijk hebben ze). Schaf daarentegen de BIV voor LPG-wagens af (nu nog maar gedeeltelijk, 300 euro korting), schaf de jaarlijkse verkeersbelasting voor LPG-wagens af én regel een goede wetgeving voor aansprakelijkheid bij motorproblemen. 'k Durf er geld op te verwedden dat er dan wél een snelle overschakeling naar LPG-wagens zal plaatsvinden, véél meer dan met de omgekeerde maatregel, nl die tegen dieselrijders.
                  BMW E46 318d '05

                  VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                    Voor de betreffende personen komt het toch even hard aan hé... als ik de forum-history bekijk waren er toch enkelen die bewust anders gaan kiezen zijn, dus het effect was zelfs hier merkbaar .
                    Zoals reeds gesteld, en nu dus nog eens, je treft maar een zéér beperkt aantal mensen, daarom kan je zulke onpopulaire maatregelen wél doorvoeren. Vergelijking met het voorstel van die "topambtenaar" is daarmee niet realistisch.
                    BMW E46 318d '05

                    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                    Comment


                    • #11
                      't Lijkt mij in alle geval niet meer dan normaal dat men de accijns op diesel op termijn optrekt naar de accijns op benzine, zeker nu de belasting op diesel even hoog zal komen te liggen als die op benzine.

                      Comment


                      • #12
                        Groot gelijk!

                        Ik ben eens benieuwd welke politieker het lef heeft om mee op de kar te springen...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                          't Lijkt mij in alle geval niet meer dan normaal dat men de accijns op diesel op termijn optrekt naar de accijns op benzine, zeker nu de belasting op diesel even hoog zal komen te liggen als die op benzine.
                          Wat bedoel jij nu ?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                            Wat bedoel jij nu ?
                            Dat het niet meer dan normaal zou zijn als de accijnzen op benzine en diesel even hoog zouden zijn. Niet in het minst omdat een diesel minstens even vervuilend is als een benzine per verbruikte liter brandstof.

                            Verder is het zo dat men de jaarlijkse belasting op dieselwagens op het niveau aan het brengen is van de benzines. De hogere dieseltaks kan dus ook al geen uitvlucht zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                              Verder is het zo dat men de jaarlijkse belasting op dieselwagens op het niveau aan het brengen is van de benzines. De hogere dieseltaks kan dus ook al geen uitvlucht zijn.
                              die extra tax is er pas in 95 gekomen
                              daarvoor prommootte belgie helemaal dieselrijden

                              Comment


                              • #16
                                HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                                  't Lijkt mij in alle geval niet meer dan normaal dat men de accijns op diesel op termijn optrekt naar de accijns op benzine, zeker nu de belasting op diesel even hoog zal komen te liggen als die op benzine.
                                  doe eens normaal?
                                  de dieselprijs omhoog trekken heeft een enorme invloed op de transport en zal alles dus nog duurder maken dan de al duurdere diesel om te rijden...
                                  als je geen andere manier kan bedenken dan extra belastingen/accijnzen dan stop je het beter
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • #18
                                    @ Doa ik denk niet dat het nu nog veel zal uithalen om te reageren op een post die reeds meer dan 8 jaar oud is. De situatie dan en nu is waarschijnlijk al helemaal anders
                                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                    Comment


                                    • #19
                                      woeps
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        doe eens normaal?
                                        de dieselprijs omhoog trekken heeft een enorme invloed op de transport en zal alles dus nog duurder maken dan de al duurdere diesel om te rijden...
                                        als je geen andere manier kan bedenken dan extra belastingen/accijnzen dan stop je het beter
                                        Kan jij verantwoorden dat benzine duurder is dan diesel, in het huidige klimaat? Ik niet.
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X