Een goede zaak?
Blijkt dat de topman van de federale overheidsdienst Mobiliteit, Michel Damar, onpopulaire maatregelen op het oog heeft voor België.
Betreft (kort):
-variabele kosten via kilometers.
-accijns diesel = benzine.
- fiscale voordelen voor bedrijfswagens beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012.
-niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.
Hieronder het volledige artikel :
Meer nodig voor milieudoel verkeer
Het wegenvignet vindt weinig genade in de ogen van Michel Damar: ,,Als het niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet het er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''
Het wegenvignet is geen goede maatregel, zegt Michel Damar van de FOD Mobiliteit. Er zijn andere, onpopulaire ingrepen nodig.
DE vervoerssector staat voor enorme uitdagingen, betoogde Michel Damar, de voorzitter van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit op een seminarie van het vijfjarige studiebureau Transport & Mobility Leuven.
Damars analyse was even nuchter als ontnuchterend: het verkeer in ons land blijft toenemen, zowel het personen- als het goederenvervoer. Dat komt door de ontwikkeling van de haven van Antwerpen, de luchthavens van Zaventem, Luik en Charleroi, de logistieke rol van ons land... Het wordt zo heel moeilijk om de milieu- en klimaatdoelstellingen te halen.
Tegen 2012 mogen de motoren van personenwagens gemiddeld maar 130 gram CO2 uitstoten en moet de uitstoot zelfs naar 120 gram zakken door andere maatregelen. Dat vraagt Europa.
Maar in België is tussen 1990 en 2003 de uitstoot van broeikasgassen in het verkeer met 30 procent gestegen. Dat is 6 procent meer dan het Europese gemiddelde.
,,Het CO2-probleem is zorgwekkend'', zegt Damar. ,,De streefwaarden zijn onvoldoende. Door zijn toename zal het verkeer de klimaatnormen niet halen.''
Er is voor de topambtenaar een sterkere reglementering nodig. En daar zullen onpopulaire maatregelen bij zijn, zowel gewestelijk als federaal.
Voor Damar heeft de overheid drie instrumenten om de vraag naar mobiliteit te beheersen: infrastructuur, fiscaliteit en regelgeving.
De fiscaliteit moet de milieudoelstellingen ondersteunen. Volgens het principe ,,de gebruiker/vervuiler betaalt'' moet er een verschuiving komen van vaste naar variabele kosten. Dat is vandaag nog niet of te weinig het geval.
Sommige maatregelen gaan er zelfs regelrecht tegenin, zoals het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem. Dat verlaagt de bijzondere accijns op motorbrandstof als de prijzen een bepaald peil bereiken. Het wil de burger behoeden voor pijnlijke prijsstijgingen. ,,Maar het geeft de verbruiker een verkeerd signaal'', meent Damar.
Hij betreurt dat de vervoersfiscaliteit te veel uitgewerkt is vanuit begrotingsoverwegingen en te weinig uit ecologische bekommernissen.
In dezelfde zin is hij er voorstander van om de accijns op diesel op te trekken tot op het niveau van die op benzine. Dieselmotoren mogen dan al zuiniger zijn en dus minder CO2 uitstoten, ze braken meer roetdeeltjes (fijn stof) uit. De meeropbrengst van de accijns kan dan gebruikt worden om de roetfilterpremie tot 500 euro te verhogen. De topambtenaar haast zich om te zeggen dat dit in overleg met de transportsector moet gebeuren.
Ook het wegenvignet, waar zoveel om te doen is, vindt weinig genade in Damars ogen. ,,Als het vignet niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet dit er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''
Volgens de voorzitter kan een variabele wegentol of kilometerheffing functioneren op basis van gsm-signalen of van de gegevens van de Car Pass, de databank die sinds december de kilometerstanden van alle wagens bijhoudt.
Damar stelt voor om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens te beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012. Aangezien bedrijfswagens in België alomtegenwoordig zijn, zou een dergelijke maatregel echt effect hebben. De FOD-voorzitter suggereert nog om niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.
Bij de opening van grote commerciële centra zou het aantal gemotoriseerde verplaatsingen gelimiteerd moeten worden. Gaat een centrum erboven, dan wordt het daarop belast.
Voor wie vreest voor overregulering en verlammende effecten op de economie, heeft Damar een repliek in petto. ,,Regelgeving en fiscaliteit zijn stimulansen voor technologische vooruitgang. Dit is voor de industrie de enige manier om op wereldvlak concurrentieel te blijven. Anders verzeilen we in de toestand waar de Amerikaanse autoindustrie zich vandaag bevindt.''
Bron: de Standaard
Blijkt dat de topman van de federale overheidsdienst Mobiliteit, Michel Damar, onpopulaire maatregelen op het oog heeft voor België.
Betreft (kort):
-variabele kosten via kilometers.
-accijns diesel = benzine.
- fiscale voordelen voor bedrijfswagens beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012.
-niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.
Hieronder het volledige artikel :
Meer nodig voor milieudoel verkeer
Het wegenvignet vindt weinig genade in de ogen van Michel Damar: ,,Als het niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet het er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''
Het wegenvignet is geen goede maatregel, zegt Michel Damar van de FOD Mobiliteit. Er zijn andere, onpopulaire ingrepen nodig.
DE vervoerssector staat voor enorme uitdagingen, betoogde Michel Damar, de voorzitter van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit op een seminarie van het vijfjarige studiebureau Transport & Mobility Leuven.
Damars analyse was even nuchter als ontnuchterend: het verkeer in ons land blijft toenemen, zowel het personen- als het goederenvervoer. Dat komt door de ontwikkeling van de haven van Antwerpen, de luchthavens van Zaventem, Luik en Charleroi, de logistieke rol van ons land... Het wordt zo heel moeilijk om de milieu- en klimaatdoelstellingen te halen.
Tegen 2012 mogen de motoren van personenwagens gemiddeld maar 130 gram CO2 uitstoten en moet de uitstoot zelfs naar 120 gram zakken door andere maatregelen. Dat vraagt Europa.
Maar in België is tussen 1990 en 2003 de uitstoot van broeikasgassen in het verkeer met 30 procent gestegen. Dat is 6 procent meer dan het Europese gemiddelde.
,,Het CO2-probleem is zorgwekkend'', zegt Damar. ,,De streefwaarden zijn onvoldoende. Door zijn toename zal het verkeer de klimaatnormen niet halen.''
Er is voor de topambtenaar een sterkere reglementering nodig. En daar zullen onpopulaire maatregelen bij zijn, zowel gewestelijk als federaal.
Voor Damar heeft de overheid drie instrumenten om de vraag naar mobiliteit te beheersen: infrastructuur, fiscaliteit en regelgeving.
De fiscaliteit moet de milieudoelstellingen ondersteunen. Volgens het principe ,,de gebruiker/vervuiler betaalt'' moet er een verschuiving komen van vaste naar variabele kosten. Dat is vandaag nog niet of te weinig het geval.
Sommige maatregelen gaan er zelfs regelrecht tegenin, zoals het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem. Dat verlaagt de bijzondere accijns op motorbrandstof als de prijzen een bepaald peil bereiken. Het wil de burger behoeden voor pijnlijke prijsstijgingen. ,,Maar het geeft de verbruiker een verkeerd signaal'', meent Damar.
Hij betreurt dat de vervoersfiscaliteit te veel uitgewerkt is vanuit begrotingsoverwegingen en te weinig uit ecologische bekommernissen.
In dezelfde zin is hij er voorstander van om de accijns op diesel op te trekken tot op het niveau van die op benzine. Dieselmotoren mogen dan al zuiniger zijn en dus minder CO2 uitstoten, ze braken meer roetdeeltjes (fijn stof) uit. De meeropbrengst van de accijns kan dan gebruikt worden om de roetfilterpremie tot 500 euro te verhogen. De topambtenaar haast zich om te zeggen dat dit in overleg met de transportsector moet gebeuren.
Ook het wegenvignet, waar zoveel om te doen is, vindt weinig genade in Damars ogen. ,,Als het vignet niet varieert naargelang het gebruik, het tijdstip en de milieukenmerken, zet dit er niet toe aan een beter vervoermiddel, voertuig of vertrekuur te kiezen.''
Volgens de voorzitter kan een variabele wegentol of kilometerheffing functioneren op basis van gsm-signalen of van de gegevens van de Car Pass, de databank die sinds december de kilometerstanden van alle wagens bijhoudt.
Damar stelt voor om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens te beperken tot wagens met een uitstoot lager dan 140 gram CO2 per km vandaag en 120 gram na 2012. Aangezien bedrijfswagens in België alomtegenwoordig zijn, zou een dergelijke maatregel echt effect hebben. De FOD-voorzitter suggereert nog om niet langer onbeperkt brandstof toe te kennen als loonvoordeel.
Bij de opening van grote commerciële centra zou het aantal gemotoriseerde verplaatsingen gelimiteerd moeten worden. Gaat een centrum erboven, dan wordt het daarop belast.
Voor wie vreest voor overregulering en verlammende effecten op de economie, heeft Damar een repliek in petto. ,,Regelgeving en fiscaliteit zijn stimulansen voor technologische vooruitgang. Dit is voor de industrie de enige manier om op wereldvlak concurrentieel te blijven. Anders verzeilen we in de toestand waar de Amerikaanse autoindustrie zich vandaag bevindt.''
Bron: de Standaard
Comment