Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie is in fout?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wie is in fout?

Hey,

net een ongeval gehad en de vraag is wie in fout is.
    Ik was naar het station aan het rijden om iemand op te pikken. Je mag daar slechts 30.
    Rotonde verderop stond vast omdat de trein net was aangekomen. Naast de rijweg is ook een kiss & ride strook, maar daar stond een taxi geparkeerd en kon ik dus niet gebruiken om te draaien.
    Ik ben dus op de weg gekeerd, maar dat lukte natuurlijk niet in 1 keer. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik geen wagen.
    Dus eerste neus naar links (er kwamen geen tegenliggers), dan naar achter gereden. Stond ik dus dwars op de weg.
    Dan kwam er een auto van mijn originele rijstrook (achter of links van mijn dan) aangereden.
    Deze reed geen 30 en leek ook geen vaart te verminderen. Op dat moment kon ik dus ook niet meer linksaf draaien, want daar was geen ruimte meer voor omdat hij er aan kwam.
    Ik stond dus effectief stil en dwars op de baan en de auto is eigenlijk zonder te remmen op mijn linkervoorwiel gereden. Ik denk dat hij bezig was met GSM of zo, maar dat heb ik niet gezien, maar ik herinner me nog dat ik dacht "gij jij nu echt niet remmen of wat?"
    Stuurwielophanging kapot; ik kon niet meer draaien of zelfs achteruit rijden.
    Schade voor de rest viel mee, dus ofwel reed hij toch niet zo veel boven de 30, of toch nog bijgeremd op het laatste moment, of mijn wiel heeft echt alles opgevangen.
    Doet er eigenlijk niet toe, maar hij had nog een voorlopig rijbewijs.

Net naar de verzekering gegaan, die zei me dat ondanks de tussenkomst van de politie de verzekeringspapieren slecht zijn ingevuld.
    Beide partijen zijn ook bij dezelfde verzekering, dus hij zei me dat het waarschijnlijk 2-3 maanden kan duren eer dit uitgeklaard is.
    Tegenpartij en ik mogen kennelijk bezwaar maken bij de conclusie van de verzekering wat de zaken kan vertragen.
    Belangrijkste wat op het papier stond, was de naam van een getuige, die na het ongeval wel in mijn voordeel sprak. Maar ja, je weet maar nooit.
    Verzekeringsagent gaf aan dat ik best ook mijn versie van het ongeval via email doorgaf.

Ik heb een hele hoop vragen:
    1) Wie is in fout? En waar hangt dat dan van af?
    Politie zei dat ik daar mocht keren, maar ik moet dat kunnen doen zonder anderen te hinderen.
    Nu is het aan de ene kant daar altijd zo druk, dat er altijd wel iemand een beetje zal moeten remmen.
    Aan de andere kant zag ik niemand in mijn achteruitkijkspiegel toen ik het maneuvre begon.
    En daarbovenop, de auto voor mij stond aan te schuiven voor de file aan de rotonde, dus had hij niet bij mij ingereden, dan hoogstwaarschijnlijk wel bij mijn voorganger.
    Maar ja, ik weet dat het soms van 1 woordje kan afhangen bij zo'n conclusies, dus ik wil zeker zijn dat ik het juist doorgeef zonder mezelf problemen te geven.

2) Reparatie
    Zoals gezegd zou dit tot 3 maanden kunnen duren, volgens de agent. Ik heb mijn wagen natuurlijk eerder nodig.
    Op zich kan ik voor mijn dagelijkse verplaatsingen met mijn MX-5 rijden, dat is geen probleem.
    Na het keuren door de expert, zou ik mijn wagen op eigen kost reeds mogen laten repareren, maar daar heb ik toch wat schrik voor.
    - Mazda garage is geen erkend hersteller voor de verzekering, dus ik vrees of zij dan even gemakkelijk gaan terugbetalen.
    - Gaat de verzekering andere keuzes maken bij de bepaling van de fout, als ik mijn wagen op eigen kosten reeds heb laten herstellen?
    (misschien paranoïde, maar mijn vrouw heeft ook eens bij een ongeval in recht, in 1e instantie veel minder geld gekregen, dan moest. Enkel omdat ik ook het rapport van de keuring had en bezwaar maakte, kregen we uiteindelijk meer. En dat heb ik ook al van andere personen gehoord)
    - Wagen is ook reeds bijna 7 jaar oud en met 226.000km. Diesel, dus als die nog 8.000€ waard is, dan zal het veel zijn denk ik. Maar hij is pas volgend jaar op de zaak afgeschreven (2dehands gekocht toen ik 2,5j geleden als zelfstandige begon) en ik had gehoopt er nog zeker 2j mee te rijden tot mijn dochter ook leert autorijden.

3) Vakantie
    Natuurlijk wilden we komende zaterdag op reis vertrekken met de auto.
    Nog niet geboekt, dus dat is nog geen verlies.
    Mijn vrouw haar auto is niet zo geschikt om even 1.000km met 4 en bagage te rijden.
    Dus ofwel reis thuis, dichtbij, met huurwagen, of pas over een week ALS mijn wagen dan hersteld is.
    Kan iemand iets aanraden om een break of mpv te huren voor de vakantie?

ik vrees dat jij in fout zal zijn...
    je doet een manoeuvre, de andere doet geen manoeuvre...
    in 't beste geval: gedeelde schuld...
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

als de getuige zegt dat jij stilstond op het moment van het ongeval is de andere in fout. Was jij in beweging op het moment van het ongeval, dan was je het manoeuvre aan het uitvoeren en bij jij in fout.

het stilstaan is wel degelijk belangrijk, want dat maakt van jou op die moment een te voorziene hindernis. Het is niet omdat je dwars over de rijbaan staat dat iemand ongestraft tegen je auto mag rijden.
      www.peugeotforum.be

Comment

Inderdaad, dan had ik als fietser vroeger tegen heel veel auto's op het fietspad mogen rijden.

Ik moet ook zeggen: als daar een moeder met buggy aan het oversteken was geweest, dan had hij daar ook tegen gereden.
        Anders wel tegen mijn voorganger die stond aan te schuiven.
        Hij heeft ook helemaal geen poging gedaan om te remmen, tenzij op het allerlaatste moment.
        Iedere normale chauffeur zou toch even van zijn gas gegaan zijn, want de rotonde stond muurvast, maar hij bleef gewoon verder rijden.
        Ik vermoed met de gsm aan het spelen, kon het niet zien door zijn ruit.

Garage wilde me al snel op weg helpen, morgen komt expert. Zij hebben al stukken besteld om de auto terug rijdend te krijgen. Nieuw stuurhuis, ophanging, ... totaal aan materiaal al over de 1.000€. Dat beloofd!

Comment

Belangrijkste zal zijn dat je ofwel een getuige hebt die bevestigt dat je stil stond ofwel moet de tegenpartij zo dom zijn om dat voor jou te bevestigen.
          Is geen van de twee mogelijkheden het geval, dan zal jij er voor opdraaien vrees ik.

Comment

da's helemaal niet zeker

er moet dan ook gekeken worden naar breedte van de straat: was er nog mogelijkheid om langs het dwarse voertuig te rijden of niet? Hoe staat het aangereden voertuig? Zijn best wel wat factoren die meespelen of iemand in fout is of niet.
            www.peugeotforum.be

Comment

Qua ruimte kon hij voor mij langs rijden, ik kan me nu niet herinneren of er op dat moment tegenliggers aankwamen. Waarschijnlijk niet, want anders had ik niet beginnen keren. Ik ben niet zo iemand die vind dat iedereen maar moet wachten omdat ik even moet keren.
              Maar ik weet dat ik stil stond op dat moment, alleen het bewijzen. Misschien toch eens investeren in een dashcam.

Nu, of ik aan het bewegen was of niet, doet er niet toe voor het ongeval: ik had het niet kunnen vermijden. Anders was hij wel in mijn koffer gereden. Opletten deed hij niet. Maar dan was er natuurlijk geen schuldvraag geweest.

Zou het kwaad kunnen om de wagen reeds te laten herstellen nadat de expert geweest is? Garage heeft onderdelen al besteld. Ondanks dat ze het druk hebben, wilden ze daar morgen al aan beginnen zodat we op vakantie kunnen.

Comment

veel foto's van de schade nemen, ook onderin zodat de expert zich kan baseren op een correcte schade analyse.
                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  da's helemaal niet zeker

er moet dan ook gekeken worden naar breedte van de straat: was er nog mogelijkheid om langs het dwarse voertuig te rijden of niet? Hoe staat het aangereden voertuig? Zijn best wel wat factoren die meespelen of iemand in fout is of niet.
                  Het jammere is dat er weinig moeite gedaan wordt door verzekeringen.
                  En al zeker niet als je allebei bij dezelfde zit.
                  Heb destijds ook alles moeten documenteren en bewijzen.
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

verzekering doen nooit moeite

gij moet dat allemaal doen. Heb ik ook gedaan met het ongeval dat mijn vrouw heeft gehad. Volgens de verzekeringen was zij volledig in fout. Wetboek erbij, dagje foto's gaan nemen op de plaats om en rond het ongeval en het verhaal ziet er nu al plots heel anders uit.
                    www.peugeotforum.be

Comment

Ja lap: het mechanische aan de wagen is gerepareerd: +2.300€ kosten.
                      Daar komt nog keuring na ongeval bij en blikschade repareren.
                      En verzekering heeft al eerste brief gestuurd om te zeggen dat, afgaande op de omschrijving, mijn zaak er eerder ongunstig uit ziet.

Ik ben maar bang dat de verzekering gewoon voor hun geld gaan kiezen.
                      Mijn wagen volledig herstellen gaat vlot 3.000€ kosten.
                      Zijn wagen was waarschijnlijk eerder al kapot, dus als ze hem 1.000€ geven, zal hij blij zijn.
                      Mij in recht stellen: kost hen 3.000€
                      Hem in recht stellen: kost hen 1.000€
                      Dus ook al was hij helemaal niet aan het opletten, ze kunnen gemakkelijk zeggen dat ik een manoeuvre deed en zo 2.000€ besparen.

Comment

erg allemaal en dit alleen maar met blikschade. De horrorverhalen die je leest van mensen die lichamelijk letsel hebben... een been verliezen krijg je minder voor dan voor een krom chassis. Letterlijk

Comment

Ik vermoed dat je rechtsbijstand hebt. Schakel die maar in, en als je denkt dat je in je recht bent, dan kan je het op een rechtszaak laten uitdraaien. In dat geval beslist de rechter wie in fout is, en niet je verzekering. Niks is zeker natuurlijk.

Als de getuige bevestigt dat je stil stond, of dat er geen auto te zien was op het moment dat je aan het draaien was, dan heb je heel hoge kansen om het te winnen.

Vraag dat maar eens aan je makelaar of je een advokaat kan krijgen.

Comment

Is er een schriftelijke verklaring van die getuige?
                            En altijd een onafhankelijke rechtsbijstand nemen zoals DAS.

Comment

Working...
                            X