AUTO Een unieke rechtszaak in Nederland vandaag: een 38-jarige Nederlander heeft van de rechter een werkstraf van 40 uur gekregen en een voorwaardelijk rijverbod van zes maanden, omdat hij het controlelampje in zijn auto negeerde dat waarschuwt voor lage bandenspanning - met een zwaar ongeval tot gevolg. Kent u alle waarschuwingslampjes die kunnen gaan branden in uw auto?
Het ‘uitzonderlijke’ ongeval gebeurde op zaterdag 26 augustus 2017, toen de Nederlander op zijn werk statafels ging halen voor een barbecue. Lees ook
Zo ver kan je nog rijden wanneer het lampje van de reservetank brandt
“Kan zelfs mijn kind niet meer oppakken”
Op de terugweg naar huis via rijksweg A20 begint het stuur van zijn auto te trillen. De man mindert vaart en komt tot stilstand op het linkerrijvak met een kapotte band. Een auto kan hem niet meer ontwijken, waardoor de 47-jarige bestuurder met 120 kilometer per uur achterop de stilstaande auto knalt.
De wagen gaat enkele keren over de kop en de bestuurder wordt uit zijn auto geslingerd. De man loopt ernstig en blijvend letsel op, onder meer breuken aan zijn rugwervels. “Mijn rug is voorgoed beschadigd”, vertelde de Nederlander vandaag geëmotioneerd in de rechtbank. “Ik kan niets meer: zelfs niet mijn eigen kind optillen.” Geel lampje
De Nederlander die panne kreeg, verklaarde dat het waarschuwingslampje pas vlak daarvoor was beginnen branden. “Maar toen kon ik al niet meer naar rechts”, zei hij timide. Een lastige, maar wel uitgemaakte zaak, volgens het Openbaar Ministerie. “Onderzoek wijst uit dat het lampje niet vlak voor het ongeluk, maar 21 kilometer eerder al brandde”, meent de officier van justitie. “De vraag is wat van een bestuurder mag worden verwacht als hij zo’n melding krijgt. De verdachte is doorgereden, hij nam daarmee een enorm risico.”
De persrechter legt uit dat de melding op het dashboard aangaf dat er iets mis was. “Maar het lampje was geel. Direct de auto aan de kant zetten is dan niet nodig. De verdachte bleef echter links rijden. Toen het mis ging, kon hij geen kant meer op. De rechtbank zegt daarom, bij zo’n lampje hoef je niet direct aan de kant. Maar je moet wel actie ondernemen, anders neem je een risico dat concreet gevaar kan veroorzaken. Een voorbeeld van gevaar is een ongeval. Deze man heeft een relatief hoge straf gekregen voor het feit waarvoor hij uiteindelijk is veroordeeld (het veroorzaken van gevaar). Het letsel van het slachtoffer speelt bij dit wetsartikel geen rol.”
Comment