Mededeling

Collapse
No announcement yet.

reddingsstrook verplicht per 1 oktober

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• reddingsstrook verplicht per 1 oktober

Vanaf 1 oktober zullen bestuurders verplicht worden om een ‘reddingsstrook’ te vormen op wegen met tenminste twee rijstroken in de gevolgde richting vanaf het moment dat er filevorming optreedt. Zo kunnen hulpdiensten altijd vlot en vrij passeren. Om de weggebruikers te informeren hebben Vias institute en de FOD Mobiliteit en Vervoer een FAQ opgesteld met daarin alles wat je als weggebruiker moet weten.

Vanaf 1 oktober zullen bestuurders verplicht worden om een ‘reddingsstrook’ te vormen op wegen met tenminste twee rijstroken in de gevolgde richting vanaf het moment dat er filevorming optreedt. Zo kunnen hulpdiensten altijd vlot en vrij passeren. Om de weggebruikers te informeren hebben Vias institute en de FOD Mobiliteit en Vervoer een FAQ opgesteld met daarin alles wat je als weggebruiker moet weten.
    “Vanaf 1 oktober wordt het principe van de “reddingsstroken” voor prioritaire voertuigen bij filevorming geïntroduceerd. Dit concept is misschien nieuw voor ons, maar het bestaat al even in andere landen waar het zijn nut heeft bewezen”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Daarom twijfel ik er niet aan dat dit de doorstroming van voertuigen van de veiligheidsdiensten, ambulances of politiewagens makkelijker zal maken. Het zal hen toelaten om sneller op hun bestemming te komen. De snelheid van een interventie bij ongevallen of medische urgenties kan levens redden en we moeten er alles aan doen om dit doel te bereiken.”

Voertuigen op de linkerrijstrook moeten in geval van file uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk naar rechts. Dat is fundamenteel anders dan de huidige praktijk, namelijk een doorgang maken van zodra je een sirene hoort. Vanaf 1 oktober dient er een reddingsstrook gevormd te worden van zodra er zich files beginnen te vormen, zelfs als er op dat moment geen enkel prioritair voertuig van achteren nadert.

Kamerlid Joris Vandenbroucke (sp.a), die het wetsvoorstel in het parlement indiende, is blij met de komst van de reddingsstrook. “De reddingsstrook zorgt ervoor dat hulpdiensten veiliger en sneller hun werk kunnen doen. Dit zal mensenlevens redden. Ik ben er zeker van dat het vormen van een reddingsstrook snel ingeburgerd zal geraken op onze wegen.” De belangrijkste vragen over de reddingsstrook op een rij:

Op welke wegen moet ik een reddingsstrook vormen?

Op alle wegen, of het nu autosnelwegen zijn of andere wegen, zelfs binnen de bebouwde kom, vanaf het ogenblik dat er tenminste twee rijstroken zijn in de richting die u volgt.

Vanaf wanneer moet ik uitwijken naar de zijkant om een reddingsstrook te vormen?

- Zodra er zich files beginnen te vormen, zelfs als er op dat moment geen enkel prioritair voertuig van achteren nadert.

Welke prioritaire voertuigen mogen de reddingsstrook gebruiken?

De reddingsstrook mag gebruikt worden door alle prioritaire voertuigen, opdat zij snel kunnen tussenkomen op de plaats van een ongeval (politie, brandweervoertuigen, ziekenwagens, civiele bescherming, ...). Deze voertuigen moeten zijn uitgerust met blauwe lichten en een sirene, maar ze zijn niet verplicht om die altijd te gebruiken. U moet dus alert zijn.

Hoe kan ik er zeker van zijn dat de ruimte die ik laat voldoende is voor een reddingsstrook?

Alles hangt af van de breedte van de rijstroken, uw voertuig en degenen die naast u rijden. In de meeste gevallen is het voldoende om naar de kant uit te wijken en dit op uw eigen rijstrook. Als er echter een prioritair voertuig aankomt dat niet genoeg vrije doorgangsruimte heeft, zult u iets verder uit elkaar moeten gaan.

Mag ik de pechstrook gebruiken om een reddingsstrook te kunnen vormen?

Nee, vooral omdat sommige voertuigen, zoals takelwagens, vrije doorgang moeten hebben op deze pechstroken. U dient zich dus naar de zijkant te begeven maar wel binnen de grenzen van de rijbaan. Als u echter geen andere keuze heeft, zal u misschien soms tijdelijk over de pechstrook moeten rijden als een prioritair voertuig (dat zijn blauwe lichten en sirene gebruikt) van achteren nadert en onvoldoende ruimte heeft om in uw buurt op de reddingsstrook te rijden.

Mag ik het fietspad of de bijzondere overrijdbare bedding, voorbehouden voor voertuigen voor gemeenschappelijk vervoer, gebruiken om een reddingsstrook te kunnen vormen?

Nee, u mag deze inrichtingen niet gebruiken omdat ze geen deel uitmaken van de rijbaan. U moet zich dus naar de kant begeven, weliswaar binnen de grenzen van de rijbaan. Als een prioritair voertuig (dat zijn blauwe lichten en sirene gebruikt) echter van achteren nadert en niet genoeg ruimte heeft om op de reddingsstrook te rijden in uw buurt, heeft u wellicht geen andere keuze dan u tijdelijk te begeven op het fietspad of de bedding voor voertuigen voor gemeenschappelijk vervoer (zie artikel 38 van de Wegcode). In dat geval moet u altijd oppassen dat u de weggebruikers die zich daar bevinden niet in gevaar brengt. Mag ik de reddingsstrook gebruiken als ik met de motorfiets rijd?

Als u met de motorfiets rijdt onder de voorwaarden voorzien in de Wegcode (maximumsnelheid van 50 km/u met een maximaal snelheidsverschil van 20 km/u ten opzichte van de andere voertuigen), mag u de reddingsstrook gebruiken, maar enkel op voorwaarde dat er geen enkel prioritair voertuig van achteren nadert. Als dit wel het geval is, moet u zich onmiddellijk naar de kant begeven om het de vrije doorgang te laten.

Welke andere Europese landen voorzien nog in het vormen van een reddingsstrook bij filevorming?

Duitsland, Oostenrijk, het Groothertogdom Luxemburg, de Tsjechische Republiek en Hongarije. Het

wordt ook aanbevolen door Zwitserland en Slovenië.

Benieuwd hoe lang dat gaat duren eer dat een gewoonte is. Als motorrijder zie ik hier wel een bijkomend voordeel in. Want nu tussen de file laveren is soms gekkenwerk. En ondanks dat er wat zelfverklaarde stuntmannen tussen zitten, is het merendeel van de motorrijders wel hoffelijk en houdend aan de regels.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

batman symbol images printable
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

op de antwerpse ring gaat - in de zomer - een 85% (hehe ) van de aumobilisten op het linkse, nu al uiterst links rijden voor de moto's...nu zou dus spontaan het meer rechtse vak dat ook contenu moeten gaan doen en dat zat er nog niet in

ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren eer het doorsijpelt bij de mensen, als je bedenkt dat ritsen verplicht is sinds 2014 en sterk aanbevolen werd rond 2003...en het pas nu goegemeente lijkt te worden

stond een hele tijd geleden bij bergen op zoom in de file en een stel duitsers achter en voor me gingen automatisch de reddingsstrook creeeren, maar ik was toe nog niet mee en de nl-ers ook niet, pas achteraf viel mijn frank
        Last edited by bobo; 26/09/2020, 11:02.

Comment

benieuwd hoelang het zal duren eer er opportunisten zijn die dit als extra rijstrook gaan gebruiken, ik zie nu al regelmatig dat wanneer de auto's uit de weg gaan voor een ambulance of brandweer, er toch ene is die 'volgt'....
          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Comment

Al dikwijls meegemaakt dat, als ik wil passeren in de file met de motor, het gat “dichtgereden” wordt. Ze zien je komen en gaan naar het midden. Meer dan eens zo al eens een spiegel geraakt.

Comment

Gaat lang duren eer de 'contraire' vlaming de regel zal toepassen.

Comment

Benieuwd hoelang het duurt voor je schade gaat rijden aan je linker velgen. Het is nu niet dat onze wegen net daar goed onderhouden zijn. Het ontbreken van putdeksels of rotzooi in de goten zijn geen uitzonderingen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Gaat lang duren eer de 'contraire' vlaming de regel zal toepassen.
                    Mss is huidige Corona-aanpak daarmee zo slecht nog niet, wij contrairelingen (en bij uitbreiding niet alleen de vl maar de Belgen) houden ons mss beter aan de regels voor onszelf als de overheid ze loslaat, hehe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                      Benieuwd hoelang het duurt voor je schade gaat rijden aan je linker velgen. Het is nu niet dat onze wegen net daar goed onderhouden zijn. Het ontbreken van putdeksels of rotzooi in de goten zijn geen uitzonderingen.

zat ik vorige week ook te denken nadat ik 2 dagen achtereen bijna 2 uur stond aan te schuiven op de Brusselse ring.... gewoon witte lijn volgen met de linker wielen en 't was al van huppledepup
                      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                        Al dikwijls meegemaakt dat, als ik wil passeren in de file met de motor, het gat “dichtgereden” wordt. Ze zien je komen en gaan naar het midden. Meer dan eens zo al eens een spiegel geraakt.
                        + YouTube Video
                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

In Duitsland zijn ze toch slim genoeg om het te snappen, en het werkt daar wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            op de antwerpse ring gaat - in de zomer - een 85% (hehe ) van de aumobilisten op het linkse, nu al uiterst links rijden voor de moto's...nu zou dus spontaan het meer rechtse vak dat ook contenu moeten gaan doen en dat zat er nog niet in

ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren eer het doorsijpelt bij de mensen, als je bedenkt dat ritsen verplicht is sinds 2014 en sterk aanbevolen werd rond 2003...en het pas nu goegemeente lijkt te worden

stond een hele tijd geleden bij bergen op zoom in de file en een stel duitsers achter en voor me gingen automatisch de reddingsstrook creeeren, maar ik was toe nog niet mee en de nl-ers ook niet, pas achteraf viel mijn frank
                            Ritsen is verre van gemeen goed. Hoeveel rijden er effectief tot het einde van de rijstrook en laten er effectief 1 wagen tussen? Niet veel. Vorige week nog 3-4 bestuurders die gewoonweg weigerden met risico op accident.

Tenzij ze dramatisch gaan controleren en verbaliseren word dit een nul operatie. Mensen kijken niet achter hun, dat zie je met de moto's in de file ook, je ziet die van ver afkomen en auto's blijven gewoon aan de rechterkant rijden tot de moto aan hun bumper staat en dan verschieten ze en trekken ze eens aan hun stuur naar links (diegene op het linkervak toch).

Op prioritaire voertuigen word nu al bar slecht gereageerd, links blijven rijden, verschieten en uitwijken zonder te kijken of er iemand naast hun rijd, vol in de rem om opzij te kunnen gaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                              benieuwd hoelang het zal duren eer er opportunisten zijn die dit als extra rijstrook gaan gebruiken, ik zie nu al regelmatig dat wanneer de auto's uit de weg gaan voor een ambulance of brandweer, er toch ene is die 'volgt'....
                              Zolang er een volwaardig rijstrook vrij is is er technisch gezien niet veel meer mis mee dan een moto dat tussen de file filtert?

Comment

Vandaag nog eens ondervonden: ze bekijken je als gek als je uiterst links of rechts gaat staan bij stilstaand verkeer.

Comment

Vandaag nog eens ondervonden: ze bekijken je als gek als je uiterst links of rechts gaat staan bij stilstaand verkeer.
                                  Sinds Corona is er ook nog amper file... we moeten dat eerst terug leren hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Ik zet mij al 30 jaar uiterst rechts of links bij traag rijden en file.
                                    Heb het zo geleerd en rij zelf ook van dag 1 met de moto en heb nog nooit iets voorgehad.
                                    Je weet ook hoe secure ik ben met mijn voertuigen.
                                    Last edited by Gixxer; 17/11/2020, 21:28.
                                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

ik doe het al heel lang om motorrijders door te laten in de file
                                      www.peugeotforum.be

Comment

In Duitsland is dat al jaren regel en zelfs daar wordt het vaak maar amper toegepast.
                                        Moeilijk te handhaven blijkbaar, als zelfs de Duitsers het niet leren.

Comment

Working...
                                        X