Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rijbewijs met punten opnieuw in overweging door nieuwe regering?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
Euh ja, effectieve opvolging van de straffen. (daar gaan ze dit jaar eindelijk mee beginnen)“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Ge snapt het niet.
Ik bedoel het evengoed omgekeerd. Ik kan 10 keer geflitst worden, en zeggen dat het ik, mijn vrouw, mijn zoon, mijn zoon, mijn schoondochter, mijn schoondochter, mijn moeder, mijn vader, mijn schoonmoeder, mijn schoonvader ... was. Wat ben je dan met je rijbewijs met punten ? Dus, nogmaals, hoe ga je dat dan regelen met die punten ? Ga ik dan ook nog "onder de radar blijjven ondanks meerdere inbreuken" ? Want ik zal dan gewoon in dat vak telkens een andere bestuurder invullen, hee.
Quote uit het artikel: "Het gaat om overtredingen waarvoor de bestuurder niet rechtstreeks voor de rechtbank moet verschijnen, zoals lichtere snelheidsovertredingen, rijden onder invloed met een alcoholgehalte tussen de 0,5 en 0,8 promille, het gebruik van de gsm achter het stuur of rijden zonder gordel. "Het zijn allemaal overtredingen die meestal met een boete afgehandeld worden, zonder rekening te houden met eerdere veroordelingen", zegt Vias. "Overtreders kunnen in de fout blijven gaan. Zolang ze de boetes betalen, worden daar geen verdere sancties aan gekoppeld."
En net met zulk een puntensysteem is dat wel makkelijker op te volgen en kan er eventueel na een bepaald aantal overtredingen dus wel extra maatregelen genomen worden. En ja, tuurlijk bestaan er nog achterpoortjes om het één en het ander te omzeilen. Maar ik denk niet dat je iedereen in uw omgeving warm krijgt om bij elke overtreding iemand anders in te geven als werkelijke bestuurder van uw voertuig, zij stapelen de punten immers ook op.
Comment
-
Ze gaan hier ook meer en meer langs de voorzijde flitsen, net zoals in de meeste andere landen en dan ben je perfect herkenbaar. Ik vind dat ook beter, geen discussie meer.
De Duitsers zijn in ieder geval als de dood voor hun 'Punkte in Flensburg'
Ik heb zelfs nog eentje van mezelf uit Berlijn. De passagier wordt altijd onherkenbaar gemaakt voor het geval dat je met je maitresse moest onderweg zijn
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
slimme camera's nemen foto altijd langs voor... daarom ook dat motorrijders de dans nog vaak ontspringen
en als iemand anders de boete overneemt en naderhand blijkt dit niet te kloppen met de foto, pleeg je fraude en krijg je dezelfde straf als de overtreder.
grootste gat in de wetgeving, en ik heb het al geschreven hier, is dat men enkel iemand zijn rijbewijs kan afnemen. Men kan niemand verbieden om fysiek met een auto rond te rijden. Dus punten op of niet... er zijn er te veel die dan nog blijven rondrijden. Schattingen in België liggen rond de 10%, wat ik best wel veel vind. Dus niet enkel rijbewijs niet in orde, maar ook verzekering, keuring. enz...Last edited by Gixxer; 31/05/2022, 07:50.
Comment
-
Oei, we zijn populair in het buitenland Misschien wat kort door de bocht maar het klopt wel imo
'BELGEN ZIJN GROOTSTE WEGPIRATEN VAN EUROPA'
ROEKELOZE ZUIDERBUREN
De meeste automobilisten zullen wel een mening hebben over hoe mensen uit het buitenland rijden. Zijn het onterechte vooroordelen of zit er een kern van waarheid in? Nou, als je de Belgen slecht vindt rijden, heb je mogelijk wel een punt.
Het is misschien lastig hard te maken hoe slecht een heel volk rijdt, maar de Franse stichting Vinci heeft het samen met onderzoeksbureau Ipsos toch geprobeerd. Men ondervroeg 12.400 automobilisten in elf Europese landen over hun rijgedrag. De uitkomst: de Belgen staan er niet goed op. Slechts 47 procent van de Belgische chauffeurs beschouwt zichzelf als rustig achter het stuur. Volgens de studie toetert meer dan de helft van de Belgische automobilisten agressief in het verkeer. Alleen de Spanjaarden en de Grieken gebruiken hun claxon nog vaker. Ook geeft 26 procent van de Belgen toe dat ze appen tijdens het rijden en 89 procent van de respondenten zegt heel vaak de snelheidslimieten te overschrijden.
Daar blijft het niet bij. Twintig procent van de Belgen geeft namelijk ook toe dat ze hun auto wel eens op een fietspad parkeren. Gemiddeld zegt 17 procent van de Europese automobilisten dat weleens te doen. Overigens zitten we in Nederland wat dat betreft nog verder boven het gemiddelde, met 23 procent. Wat de Belgen dan wel weer vaker doen, is de auto op een invalidenparkeerplaats zetten. Tien procent geeft aan dat te doen. Ook qua drankgebruik houden Belgen zich minder in: waar gemiddeld 9 procent van de Europeanen zegt af en toe met drank op te rijden, stijgt dat aantal tot 19 procent in België.
Zijn we er dan al? Nee, zeker niet. Ook wat agressief gedrag in het verkeer betreft scoren de Belgen namelijk slecht. Volgens de enquête geeft bijna 20 procent van de Belgen toe ‘niet meer dezelfde te zijn’ als ze achter het stuur zitten. Benoît Godart van de Belgische verkeersveiligheidsorganisatie Vias denkt dat ‘mensen het niet langer verdragen om gestoord te worden’. Volgens hem is de auto een verlengstuk van het huis geworden, wat betekent dat je ook je problemen meeneemt en minder oplet. Dit wordt bevestigd door de enquête, waarin 28 procent van de Belgische bestuurders aangeeft dat ze in de auto ‘in hun bubbel’ zitten.
De Vias roept op tot het invoeren van een puntenrijbewijs in België, dat is er nu namelijk nog niet. Daarbij benadrukt men dat België op de 20e plaats staat in Europa als het aankomt op verkeersdoden. In België vielen er in 2019 56 verkeersdoden per miljoen inwoners, waar het Europees gemiddelde op 51 staat. In Nederland doen we het aanzienlijk beter, met 34 en ook Duitsland (37), Luxemburg (36) en Frankrijk (50) staan er wat dat betreft duidelijk beter op.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Dat klopt gewoon.
Wie tegen punten rijbewijs protesteert, veegt duidelijk z'n voeten aan de regels.
Lichte snelheidsovertredingen doe je niet onbewust. En als je dat wel doet, moet je aandachtiger zijn. Je bent tenslotte met aderhalve ton staal op weg.
En als familie bereid is de schuld op zich te nemen, zijn het idioten.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenHet hogere aantal ongelukken is gewoon voor een heel groot deel te wijten aan onze infrastructuur, oftewel lintbebouwing. Wat ik vooral onthoud is dat de Belg de roede niet spaart voor zijn eigen analyse.
Dat aangepast rijgedrag zal waarschijnlijk niet alles oplossen, maar het zal allicht helpen.
De schuld op alles en iedereen afschuiven behalve op het eigen gedrag, daarin behoren we blijkbaar ook bij de top.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenDat klopt gewoon.
Wie tegen punten rijbewijs protesteert, veegt duidelijk z'n voeten aan de regels.
Lichte snelheidsovertredingen doe je niet onbewust. En als je dat wel doet, moet je aandachtiger zijn. Je bent tenslotte met aderhalve ton staal op weg.
En als familie bereid is de schuld op zich te nemen, zijn het idioten.
Je moet je eens afvragen wat het gevaarlijkste is, iemand die goed op de weg let, maar daardoor vaak wat te snel rijd, omdat hij/zij niet de hele tijd naar zijn snelheid kijkt.
Of iemand die zich perfect aan de snelheid houd, maar door constant op zijn teller te kijken niet altijd door heeft wat er rondom hem gebeurd.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenEn het is op sommige plaatsen ook gewoon "druk druk druk" en dit van 5u tot soms 1u 's nachts... dat was vroeger toch allemaal niet. Autorijden begint me meer en meer tegen te steken...
Iedereen op de weg loopt op de toppen van z'n tenen, komt allemaal door die drukte op de wegen en de daaraan gekoppelde 'narigheden'. Constant aanschuiven, achter 'tafelleirs' hangen, files, snelheidsremmers (ontstaan door de drukte en het daaraan verbonden onaangepaste rijgedrag), TC's, enz...
Mijn auto heeft het laatste jaar 5.000 km gereden. Het laagste sinds ik met de auto rijd en dat is toch al meer dan 30 jaar. Ik ben het hier écht spuugzat. Ik heb altijd graag vlot gereden en dus ook graag gereden, maar dat gaat hier gewoon nooit meer. Zelfs op weekavonden is het hier nog steeds belachelijk druk. Ik neem zoveel mogelijk de fiets, vrijwel altijd voor verplaatsingen tot pakweg zo'n 5 km. Of de moto als 't goed weer is, kan je nog wat laveren tussen al die op ralenti draaiende camions en auto's op bijvoorbeeld de ring van Antwerpen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Als het aan de infrastructuur ligt moeten we ons aanpassen aan de situatie.
Dat aangepast rijgedrag zal waarschijnlijk niet alles oplossen, maar het zal allicht helpen.
De schuld op alles en iedereen afschuiven behalve op het eigen gedrag, daarin behoren we blijkbaar ook bij de top.
Mijn schoonbroer hier in Polen is het zijne onlangs ook 3 maanden kwijt geweest en dat heeft goed geholpen. Paar bijkomende lessen verplicht moeten nemen en hij rijdt nu voorbeeldig, vroeger deed ik in mijn broek als ik met hem meereedEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenLichte snelheidsovertredingen doe je niet onbewust. En als je dat wel doet, moet je aandachtiger zijn. Je bent tenslotte met aderhalve ton staal op weg.
Maar, zoals je zelf zegt, je moet aandachtiger zijn.
Ik heb op een kleine 30 jaar autorijden al 2 ongelukken in fout gehad, 1 aan 5 per uur en 1 aan 20 per uur. Als ik sneller rijd dan ben ik aandachtiger dan wanneer ik aan 30 of 40 in de file hang. Aan 135 op de snelweg ben ik veel oplettender dan aan 110.
En de snelheidsovertredingen die ik maak, zijn tegen 56 waar 50 mag of tegen 80 waar 70 mag, om half zes 's morgens of om tien uur 's avonds. Ik rijd niet tegen 60 om half vier aan een schoolpoort.
Ik ben onlangs wel eens geflitst, en dat was wel onbewust, tegen 42 waar normaal 50 mag maar toen maar 30 mocht omdat er werkzaamheden waren, maar waar er op dat moment 's avonds niemand meer aan 't werk was. Ja dat is makkelijk verdiend natuurlijk. Als je dat de manier vindt hoe je punten op je rijbewijs moet krijgen, dan ben je al een even grote gangster als die agent die zich daar gaat zetten om te flitsen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Dat is het helemaal!
Iedereen op de weg loopt op de toppen van z'n tenen, komt allemaal door die drukte op de wegen en de daaraan gekoppelde 'narigheden'. Constant aanschuiven, achter 'tafelleirs' hangen, files, snelheidsremmers (ontstaan door de drukte en het daaraan verbonden onaangepaste rijgedrag), TC's, enz...
Mijn auto heeft het laatste jaar 5.000 km gereden. Het laagste sinds ik met de auto rijd en dat is toch al meer dan 30 jaar. Ik ben het hier écht spuugzat. Ik heb altijd graag vlot gereden en dus ook graag gereden, maar dat gaat hier gewoon nooit meer. Zelfs op weekavonden is het hier nog steeds belachelijk druk. Ik neem zoveel mogelijk de fiets, vrijwel altijd voor verplaatsingen tot pakweg zo'n 5 km. Of de moto als 't goed weer is, kan je nog wat laveren tussen al die op ralenti draaiende camions en auto's op bijvoorbeeld de ring van Antwerpen.
Ik jaag me gewoon niet meer op. Ik vertrek op tijd, en volg het verkeer. Adaptive cruise, en volgen maar.
De tijd dat ik me probeerde te wringen door het verkeer en trachtte om die laatste minuut er af te persen is voorbij. Het is allemaal zo veel relaxter als je je eigen ingesteldheid aan past.
Als ik 's avonds een uur in de file sta, dan is dat ontspanning: mijn tijd, rustig podcast luisteren en ik kom aan wanneer ik aan kom.
En ja, ik probeer me aan de regels te houden, en af en toe krijg ik zo'n 52 km/h boete na correctie. Dat is een beetje zuur, maar part of the game zeker.
Ik woon in een 50km/h straat en daar erger ik me wel aan de pipo's die het nodig vinden om hun toerentalbegrenzer (in 1e of 2e) te testen. Dus ja, het ene gaat samen met het andere zeker....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIk woon in een 50km/h straat en daar erger ik me wel aan de pipo's die het nodig vinden om hun toerentalbegrenzer (in 1e of 2e) te testen. Dus ja, het ene gaat samen met het andere zeker....
Zelfs door een gangster zoals hierboven iemand een agent noemt die zijn werk ook maar moet doen
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Enorm veel hangt af van de manier waarop je in je auto stapt.
Ik jaag me gewoon niet meer op. Ik vertrek op tijd, en volg het verkeer. Adaptive cruise, en volgen maar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik in een ondertussen 30km/h straat (gelukkig) en wij moeten nog dagelijks vaak ons leven riskeren door dit soort pipo's. Van mij mogen ze elke dag voor mijn deur komen flitsen
Zelfs door een gangster zoals hierboven iemand een agent noemt die zijn werk ook maar moet doen
Dan is het wel erg lang aan 30 rijden maar ik hou mij er als één van de weinigen aan.
Jullie moeten allemaal eens leren wat minder gehaast te zijn en en dan heb je automatisch minder stress.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
Comment