Persoonlijk ben ik een grote voorstander van electrische auto's, en in principe kan ik het ook betalen.
Daar zit net de clou in deze wetgeving.
Zo lang mensen zien dat electrische auto's 20-50% meer kosten dan een ietwat vergelijkbare brandstofauto gaan we stevige oppositie zien, en dat is niet abnormaal.
Een vers afgestudeerde die een auto nodig heeft om mee te gaan werken koopt nu ofwel een occasie van 3-10k, ofwel een klein nieuw autootje van rond de 15k op afbetaling.
Ook mensen met een klein pensioen zie je niet direct rond rijden in auto's van 40-60k.
Om dit voornemen draagkracht te geven zou deze een stuk genuanceerder moeten ingevoerd worden.
Je zou bv kunnen zeggen:
Vanaf 2025 : alle auto's boven 50k moeten full electric zijn, en dan die bedragen rustig naar beneden brengen tot een electrische auto effectief niet meer kost dan een brandstofauto, en er ondertussen een goed aanbod is op de tweedehandsmarkt.
De tweedehandsauto's van 2027 worden nu nieuw gekocht, en daar zitten we nog niet aan 10% electrisch in België.
Daar zit net de clou in deze wetgeving.
Zo lang mensen zien dat electrische auto's 20-50% meer kosten dan een ietwat vergelijkbare brandstofauto gaan we stevige oppositie zien, en dat is niet abnormaal.
Een vers afgestudeerde die een auto nodig heeft om mee te gaan werken koopt nu ofwel een occasie van 3-10k, ofwel een klein nieuw autootje van rond de 15k op afbetaling.
Ook mensen met een klein pensioen zie je niet direct rond rijden in auto's van 40-60k.
Om dit voornemen draagkracht te geven zou deze een stuk genuanceerder moeten ingevoerd worden.
Je zou bv kunnen zeggen:
Vanaf 2025 : alle auto's boven 50k moeten full electric zijn, en dan die bedragen rustig naar beneden brengen tot een electrische auto effectief niet meer kost dan een brandstofauto, en er ondertussen een goed aanbod is op de tweedehandsmarkt.
De tweedehandsauto's van 2027 worden nu nieuw gekocht, en daar zitten we nog niet aan 10% electrisch in België.
Comment