Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alle nieuwe auto's vanaf 2029 electrisch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Twee kinderen van mijn oudste broer hebben onlangs een huis gekocht. Als ik zie wat die moeten investeren om die oude koten naar een zo energiezuinige woning te krijgen.

    Comment


    • Tja, de rijken worden rijker, de armen worden armer. En het plebs zetten ze tegen mekaar op.

      Comment


      • Kostprijs elektrische auto’s fors omhoog

        door Redactie Geld en Economie

        12 november, 2021 23:11

        in Economie en Wetenschap

        De Belgische overheden willen bedrijven en burgers richting de elektrische auto duwen. Opgevoerde experts – die vaak zelf belanghebbende zijn – verkondigen op radio en TV dat er binnenkort geen verschil zal zijn tussen de aankoopprijs voor elektrisch of klassiek. Binnen luttele jaren zou de situatie zelfs helemaal gekeerd zijn: elektrisch rijden zou dan zelfs een stuk voordeliger moeten uitvallen. Wie evenwel aanbod en prijzen wat volgt, ziet een ander verhaal.

        De beursinstroductie van het jonge bedrijf Rivian zette de hype nogmaals in de verf deze week: met 156 elektrische auto’s verkocht, is het volgens de beurscijfers nu al meer waard dan BMW. En ja, hoewel het totale marktaandeel eerder bescheiden blijft, groeit het aantal Elektrische Voerttuigen (EVs) stevig verder.

        Zo komen er tal van nieuwe modellen bij. In The Wall Street Journal, laat Mercedes CEO, Ola Källenius, optekenen dat de groei vooral in het luxe-segment zit. Het lijkt er ook op dat de autobouwers hun schaarse middelen expliciet voorbehouden voor die duurdere marktsegmenten. Zo schrijft De Tijd van 12 november dat Volkswagen haar goedkopere volumemodellen ID.3 en ID.4 terugtrekt. Hierdoor telt de consument voor het goedkoopste ID.3 model niet langer €31.885 neer, maar wel meteen €38.095 voor de ID.3 Pro.

        Een blik naar de marktleider in EVs, Tesla, biedt geen beterschap. Het bedrijf voerde onlangs nog maar eens een prijsverhoging door op haar goedkoopste type, Tesla Model 3. Volgens de gespecialiseerde, Amerikaanse nieuwssite Electrek.co bedraagt de totale kostprijstoename voor 2021 ondertussen al ongeveer 20% in de US markt.

        ‘Schaarse middelen’ zijn een belangrijke oorzaak van de prijsstijgingen. Zo ondervinden ook tal van andere sectoren hinder van de tekorten in de chipmarkt. Daarbovenop swingen – specifiek voor EVs – grondstofprijzen voor batterijen de pan uit. De toegenomen vraag speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Fabrikanten kiezen om die reden al sneller voor de minder kwalitatieve LFP-batterijen. Ook het gebruik wordt duurder


        De hogere stroomfactuur heeft ook zijn weerslag op de kost van het gebruik. De uitbater van snellaadstations Fastned verhoogde vorige donderdag haar standaardtarief voor België en Nederland met maar liefst 17%. De Tijd rekende voor dat 100 kilometer extra rijden ongeveer €10,35 kost via Fastned. Ondanks de hoge brandstofprijzen komt dat in de buurt van een zuinige dieselwagen.

        Na de onderhandelingen over het Vlaams Klimaatplan bleek N-VA enkel de shift naar elektrisch te willen verplichten indien de kostprijs voor elektrisch rijden danig daalt. Vooral Open Vld blijft onder alle omstandigheden een grote voorstander. Bij minister Lydia Peeters (Open Vld) lokte dit alles best wel wat merkwaardige quotes uit. Zo vindt zij net dat de aankoopprijs fors duurder dient te worden. Autobezit zal dus ook veel minder vanzelfsprekend worden aldus de liberale minister.

        https://palnws.be/2021/11/kostprijs-...s-fors-omhoog/

        Comment


        • Europa bant de verbrandingsmotor tegen 2035. Sommige kleine producenten, zoals Ferrari, krijgen een uitzondering.



          de gelukkige kopers van die merken mogen dan de - wrs lege straten - blijven vervuilen

          Comment

          Working...
          X