Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alle nieuwe auto's vanaf 2029 electrisch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alle nieuwe auto's vanaf 2029 electrisch

    Persoonlijk ben ik een grote voorstander van electrische auto's, en in principe kan ik het ook betalen.
    Daar zit net de clou in deze wetgeving.

    Zo lang mensen zien dat electrische auto's 20-50% meer kosten dan een ietwat vergelijkbare brandstofauto gaan we stevige oppositie zien, en dat is niet abnormaal.
    Een vers afgestudeerde die een auto nodig heeft om mee te gaan werken koopt nu ofwel een occasie van 3-10k, ofwel een klein nieuw autootje van rond de 15k op afbetaling.

    Ook mensen met een klein pensioen zie je niet direct rond rijden in auto's van 40-60k.

    Om dit voornemen draagkracht te geven zou deze een stuk genuanceerder moeten ingevoerd worden.

    Je zou bv kunnen zeggen:
    Vanaf 2025 : alle auto's boven 50k moeten full electric zijn, en dan die bedragen rustig naar beneden brengen tot een electrische auto effectief niet meer kost dan een brandstofauto, en er ondertussen een goed aanbod is op de tweedehandsmarkt.

    De tweedehandsauto's van 2027 worden nu nieuw gekocht, en daar zitten we nog niet aan 10% electrisch in België.


  • #2
    Ik ben 100% pro elektrisch rijden, en zou er waarschijnlijk ook zonder verplichting al eentje gehad hebben voor 2027. Echter, ik acht de kans groot dat ik in 2026 nog iets koop om heel lang bij te houden als hobbywagen, en acht het ook niet onmogelijk dat mijn beide huidige wagens enorm lang ga bijhouden dan.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • #3
      Dat zat er aan te komen, ook al zijn er mensen bij die halsstarrig blijven beweren dat er nog een toekomst voor verbrandingsmotoren is weg gelegd.

      Mijn volgende gaat sowieso ook een 100% elektrische worden. Maar dat gaat nog niet voor morgen zijn, eerst deze diesel oprijden. Ik doe nog geen 10k per jaar meer, dus met z'n 60k op de teller nu kan ik nog even verder. En tegen die tijd zullen de EV's hopelijk best goed betaalbaar zijn en een degelijke autonomie hebben.



      Comment


      • #4
        Ik wil gerust een gezinsvriendelijke EV, echter zit ik met een budget van 32.000 waar je vandaag niks voor hebt.

        Een Polestar 2 zou ik echt zien zitten maar het zal nog niet voor direct zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
          Ik wil gerust een gezinsvriendelijke EV, echter zit ik met een budget van 32.000 waar je vandaag niks voor hebt.

          Een Polestar 2 zou ik echt zien zitten maar het zal nog niet voor direct zijn.
          En vergeten typen... Ik zou wel nog een oldtimer willen hebben. Het blijft een hobby die we niet kunnen lossen.

          Comment


          • #6
            elk percentje telt, maar vlg volvo zelf is de co² winst van een EV op mondiaal vlak slechts 20%, omdat de energiemix op wereldniveau is 60% fossiel
            wij in belgie scoren momenteel met de kerncentrales met 35% beter, maar met de gascentrales schuiven we ook op naar minder 'winst'

            als alle elektriciteit ter wereld co² arm of vrij is, stoot de EV ongeveer de helft van een fossiel exemplaar uit

            Er gebeuren nog onvoldoende investeringen om de klimaatwinst die elektrische auto's kunnen betekenen, effectief te boeken. Dat zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson. De autobouwer wil op korte termijn enkel nog elektrische voertuigen produceren, omdat de CO2-afdruk van die auto’s ruim de helft lager ligt dan de variant met een klassieke verbrandingsmotor. Onder meer in Gent, waar het een batterijfabriek heeft gebouwd en haar eerste elektrische modellen assembleert.


            india, china, rusland doen niet mee aan cop26, zij vertegenwoordigen 35 a 40% van de mondiale uitstoot (europa 7%)

            sta me toe erg kritisch te blijven naar de effectiviteit van de opgelegde investeringen, niet alleen in je EV maar ook in je kot, vooral omdat het zo urgent blijkt te zijn
            verarming van je (eigen) bevolking, is de meest effectieve weg om minder co² uit te stoten, daar zijn ze wél goed mee bezig

            Comment


            • #7
              10.000 kwh doe je heel wat kilometers mee. Dus als iemand zijn huis beter isoleert en daardoor al 1000 kuub gas minder mee verstookt, dan kan die daar al aardig wat kilometers per jaar mee rondrijden. Auto's gaan het niet redden, het is vooral de verwarming van water wat veel energie vreet. Daar is mits isolatie en andere technieken heel wat meer winst te maken dan een elektrische auto. En het kost nog minder, gaat langer mee en de lange termijneffecten zijn onmiddellijk in te schatten.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                nix mis met te douchen onder een koude kraan, of nog beter, douchen skippen

                anderzijds vind ik het positivisme van de reacties in deze draad, wel aandoenlijk, maar allemaal druppels op hete plaat

                enige manier om het te redden is ons onderwerpen aan een totalitaire communitische staat, onder een groen WEF bewind - het begint er al erg goed op te lijken met pasjes en verplichte vaccinaties die geen garantie geven, itt tot het beloofde rijk der schijnvrijheid

                en we weten allemaal hoe het de cubanen en oosteuropa en ussr is vergaan, hoop ik...iedereen arm, behalve natuurlijk zij die jou controleren, want sommige varkens zijn meer gelijk als andere

                Comment


                • #9
                  Het zou nogal gaan stinken in het wereldbeeld van bobo.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    elk percentje telt, maar vlg volvo zelf is de co² winst van een EV op mondiaal vlak slechts 20%, omdat de energiemix op wereldniveau is 60% fossiel
                    wij in belgie scoren momenteel met de kerncentrales met 35% beter, maar met de gascentrales schuiven we ook op naar minder 'winst'

                    als alle elektriciteit ter wereld co² arm of vrij is, stoot de EV ongeveer de helft van een fossiel exemplaar uit

                    Er gebeuren nog onvoldoende investeringen om de klimaatwinst die elektrische auto's kunnen betekenen, effectief te boeken. Dat zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson. De autobouwer wil op korte termijn enkel nog elektrische voertuigen produceren, omdat de CO2-afdruk van die auto’s ruim de helft lager ligt dan de variant met een klassieke verbrandingsmotor. Onder meer in Gent, waar het een batterijfabriek heeft gebouwd en haar eerste elektrische modellen assembleert.


                    india, china, rusland doen niet mee aan cop26, zij vertegenwoordigen 35 a 40% van de mondiale uitstoot (europa 7%)

                    sta me toe erg kritisch te blijven naar de effectiviteit van de opgelegde investeringen, niet alleen in je EV maar ook in je kot, vooral omdat het zo urgent blijkt te zijn
                    verarming van je (eigen) bevolking, is de meest effectieve weg om minder co² uit te stoten, daar zijn ze wél goed mee bezig
                    Op een indirecte manier worden die landen eigenlijk mee gedwongen om hun CO2 te verlagen.
                    Het werkt gewoon via de grote bedrijven die zichzelf doelstellingen opleggen, en ik denk dan aan bedrijven als Mercedes, ZF, Total, Google, Apple etc etc.

                    Ik zie het gewoon in ons bedrijf gebeuren: we willen CO2 neutraal zijn in 2040, en dat dus helemaal wereldwijd. Dat gaat niet alleen over ons eigen stroomverbruik, maar ook over alle toegeleverde delen, en zelfs tijdens het gebruik van onze onderdelen (wat je dus niet helemaal in de hand hebt).
                    Maar het betekent wel dat je bij je leveranciers hun energiemix gaat opvragen, en als die van een andere leverancier beter is...

                    Kijk ook naar het recente verhaal van VOLVO die mogelijk in Gent een batterijfabriek wil zetten. Voor ze de investering doen willen ze zeker zijn dat ze groene stroom kunnen kopen, dus een land als Polen maakt dan vrijwel geen kans, wat de lokale politici wel zal doen nadenken of ze morgen een windmolenpark of een koolcentrale gaan bijzetten.

                    Een belangrijke driver is gewoon de financiering. Je krijgt als bedrijf moeilijker leningen als je geen plan hebt om CO2 vrij te worden, omdat die obligaties niet meer "verkoopbaar" zijn, of tegen veel slechtere condities.

                    India en China hebben zeker ook plannen, maar hebben waarschijnlijk angst om zich al vol te committen, maar als ze het niet doen gaan ze grote investeringen missen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Ik wil gerust een gezinsvriendelijke EV, echter zit ik met een budget van 32.000 waar je vandaag niks voor hebt.

                      Een Polestar 2 zou ik echt zien zitten maar het zal nog niet voor direct zijn.
                      Dat is inderdaad nu nog het probleem.
                      De vraag naar EV's is groot, en de prijzen blijven nog even hoog, maar gaan zeker zakken.

                      Binnen een paar jaar moet je voor 32k toch een heel behoorlijke tweedehands EV kunnen vinden, en nieuw zou een ID3 tegen dan moeten kunnen met een redelijke batterij.

                      Comment


                      • #12
                        Zolang als deze geld- en machtsgeile regering CO2 certificaten blijft verkopen aan bedrijven blijven ze zichzelf belachelijk maken. Wat hun reductiedoelstelling ook moge zijn. Belachelijke bende clowns en vazallen.
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          Op een indirecte manier worden die landen eigenlijk mee gedwongen om hun CO2 te verlagen.
                          Het werkt gewoon via de grote bedrijven die zichzelf doelstellingen opleggen, en ik denk dan aan bedrijven als Mercedes, ZF, Total, Google, Apple etc etc.

                          Ik zie het gewoon in ons bedrijf gebeuren: we willen CO2 neutraal zijn in 2040, en dat dus helemaal wereldwijd. Dat gaat niet alleen over ons eigen stroomverbruik, maar ook over alle toegeleverde delen, en zelfs tijdens het gebruik van onze onderdelen (wat je dus niet helemaal in de hand hebt).
                          Maar het betekent wel dat je bij je leveranciers hun energiemix gaat opvragen, en als die van een andere leverancier beter is...

                          Kijk ook naar het recente verhaal van VOLVO die mogelijk in Gent een batterijfabriek wil zetten. Voor ze de investering doen willen ze zeker zijn dat ze groene stroom kunnen kopen, dus een land als Polen maakt dan vrijwel geen kans, wat de lokale politici wel zal doen nadenken of ze morgen een windmolenpark of een koolcentrale gaan bijzetten.

                          Een belangrijke driver is gewoon de financiering. Je krijgt als bedrijf moeilijker leningen als je geen plan hebt om CO2 vrij te worden, omdat die obligaties niet meer "verkoopbaar" zijn, of tegen veel slechtere condities.

                          India en China hebben zeker ook plannen, maar hebben waarschijnlijk angst om zich al vol te committen, maar als ze het niet doen gaan ze grote investeringen missen.
                          Dit is ook mijn ervaring, niet alleen vergroening maar duurzaamheid in het algemeen gaat van de bedrijven komen. En dan gaat het niet om symbolen zoals kartonnen rietjes of electrische bedrijfswagens, bedrijven zijn echt strenger voor elkaar. Uiteraard uit opportunisme, maar dat maakt niet uit.

                          Er is trouwens niks verkeerd mee om lokaal je best te doen. Dat werkt voor armoede, milieu, ... Je lost het klimaatprobleem niet op maar je maakt jouw omgeving beter.

                          Mijn oude diesel wegdoen gaat dus het klimaatprobleem niet oplossen maar mijn buurt wel een tikkeltje leefbaarder maken en daar gaat het om. Denk maar aan hoe ver we konden zien tijdens de strenge Lockdown door de schonere lucht.
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                            Het zou nogal gaan stinken in het wereldbeeld van bobo.
                            Ach dat went wel.

                            Comment


                            • #15
                              Wij moeten van het gas af en ook van andere fossiele brandstoffen, waar de overheid op gas overschakelt en subsidies voor het bouwen van nieuwe gascentrales geeft. Belgische logica
                              De extreem vervuilende turbojets mogen ook nog ingezet worden en krijgen subsidies! Leve de nieuwe gascentrale van Groen in Wondelgem!
                              Ik rijd in ieder geval mijn zalige 6 cylinder benzine compleet in de grond, daarna zien we wel wiens kop tegen dan zeer doet. Met die onbetrouwbare overheid is dat de beste oplossing.
                              Last edited by order66; 03/11/2021, 13:20.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #16
                                gascentrales zijn tijdelijk en moeten op de lange termijn vervangen worden door duurzame energie da's altijd al vanaf het begin zo gecommuniceerd geweest.
                                en ik heb het hierboven al gezegd: er zit nog heel wat marge op de woningen (en dus warm water productie). als dat terdege wordt aangepakt dan is er meer dan genoeg stroom.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  gascentrales zijn tijdelijk en moeten op de lange termijn vervangen worden door duurzame energie da's altijd al vanaf het begin zo gecommuniceerd geweest.
                                  en ik heb het hierboven al gezegd: er zit nog heel wat marge op de woningen (en dus warm water productie). als dat terdege wordt aangepakt dan is er meer dan genoeg stroom.
                                  je gaat toch nog altijd gas in reserve moeten houden, of rekenen op de kolen van de duitsers of nucleair van de fransen? en de gasleveringen zijn ook niet altijd even betrouwbaar of stabiel

                                  had kernenergie niet zo lang in de rotte hoek had gezeten (door de toenmalige anuna's eind jaren 70) en ipv de duitser (de vervuilers uiteindelijk) de groene kern fransen te hadden gevolgd...de ogen gaan open in meerdere landen + de eu-visie

                                  we zijn sterk geindustrialiseerd, met onze 3x off shore gaan we de gezinnen kunnen voorzien (en die kunnen we ook wel ff afschakelen uiteindelijk), maar niet onze zware industrie, of is dat bewust en al weg-gecalculeerd en naar china verhuisd in hun plannen

                                  ...en de co² moet toch nu nu nu weg vlg die (andere) doemdenkers...ik durf ook nogal te doemdenken, maar op andere manier

                                  Comment


                                  • #18
                                    als je voldoende eletriciteit betrouwbaar kan opwekken, aan een redelijke prijs met wind en zon heb je altijd een hoop co² redundantie nodig voor de donkere wintermaanden

                                    als je aan de naakte elec-prijs kunt leveren, zonder al de taxen, kan zga iedereen overgaan op WP zonder dat het duurder wordt dan gas of mazout (die enkel duurder worden en eindig zijn)

                                    uranium is ook eindig, maar das nog even en nieuwe centrales kunnen draaien op de afval van de oude

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      gascentrales zijn tijdelijk en moeten op de lange termijn vervangen worden door duurzame energie da's altijd al vanaf het begin zo gecommuniceerd geweest.
                                      en ik heb het hierboven al gezegd: er zit nog heel wat marge op de woningen (en dus warm water productie). als dat terdege wordt aangepakt dan is er meer dan genoeg stroom.
                                      Het gaat over het feit dat wij geen fossiele brandstofwagen meer zouden mogen hebben, maar dat de overheid in de lucht mag blazen wat het wil, en centrales op fossiele brandstof tot zelfs turbojets mag laten draaien. Neen, dat is niet zo gecommuniceerd geweest vroeger. De groenen gingen alles vervangen door duurzame energie in de jaren 80-90-00. Tot ze zagen dat hun streven naar het afschaffen van kerncentrales onvoldoende energie ging teweeg brengen en hun kak introkken. Bocht van 180° en dan toch maar fossiele brandstoffen.
                                      Let op, ik ben bereid om te investeren in milieu, en heb het eigenlijk altijd al gedaan. Maar de burger alle rekeningen presenteren is een brug te ver.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        hoor hier net op nieuws dat die turbo-jets minder schadelijk zijn als steenkool ...die duitse dure groene wende

                                        Comment

                                        Working...
                                        X