Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alle nieuwe auto's vanaf 2029 electrisch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik vraag me vooral af waarom alle landen nu plots zo snel willen gaan? Zo goed als alle automerken hebben zelf al een plan klaar om de productie van brandstofwagens af te bouwen en over te schakelen op ev's.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Ik vraag me vooral af waarom alle landen nu plots zo snel willen gaan? Zo goed als alle automerken hebben zelf al een plan klaar om de productie van brandstofwagens af te bouwen en over te schakelen op ev's.
      Omdat ze hun ambitieuze milieu plannen willen halen. Verminderen van de CO2 uitstoot.
      Dubbele of zelfs driedubbel winst voor de huidige bewindvoerders: meerwaarde op iedere liter fossiele brandstof door de prijzen te verhogen. Door het gereduceerde gebruik omwille van de dure brandstoffen zakt het CO2 niveau ( de hogere brandstofprijzen brengen de inkomsten daarmee in balans). Minder verkeer is minder slijtage van de wegen. Minder files. Minder economisch verlies door files. Door de dreiging van op EV over te gaan, gaan mensen wel zelf hun oude karren dumpen en hoeven er geen subsidies beloofd te worden ( net nu het nodig is wanneer een EV bereikbaar zou worden voor de gewone werkmens). Wurgpolitiek noemen ze zo iets wel eens….
      Last edited by Utah; 04/11/2021, 09:18.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #23
        Wat ik nu zie gebeuren is :
        - nieuwe electrische auto's zijn nog te duur voor minstens de helft van de bevolking
        - tekort aan occasie en nieuwe auto's
        - grote twijfel over wat te kopen

        Resultaat: heel veel mensen persen hun bestaande auto's uit, en gaan er zo lang mogelijk mee blijven rijden om dat toch maar naar EV over te schakelen als die betaalbaar worden.

        Er is trouwens een nieuwe crisis in China: Door stroomtekorten leggen ze daar fabrieken plat, oa de fabrikatie van magnesium.
        Laat magnesium nu een enorm belangrijk element zijn voor alles wat met hoogkwaliteits/sterk staal en aluminium te maken heeft, en toevallig wordt 90% van de wereldwijde vraag naar Magnesium door China geleverd.
        Na het tekort aan electronica wordt het gewoon puur ALU en staal wat de capaciteit van de autosector gaat bepalen, want dat zit gewoon in elke auto, vrachtwagen of pick-up.

        Spannende tijden.




        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Spannende tijden.



          de aarde is rond

          zou communitisch china het durven, samen met fauci en de who/wef, een virus op de wereld los te laten en ons daarna...omdat we verslingerd zijn geraakt aan hun goedkop(re) alsnog producten...zachtjes de nek om te wringen door strategisch te leveren

          Comment


          • #25
            ondertussen weigert china mee te doen aan de cop en stijgen zij 5% in uitstoot op jaarbasis en dalen de eu en us ongeveer 4%

            maar als je verantwoordelijk bent voor 30% van de uitstoot, is die 5% extra een pak meer als bvb de eu die 4% zakt en slechts 7% van de mondiale broeikasgassen genereert
            ...uitstoot blijft stijgen, of we nu electrisch gaan rijden of niet

            Comment


            • #26
              2029 dus

              De Vlaamse regering heeft een klimaatakkoord bereikt. Dat werd bevestigd aan onze redactie. De goedgekeurde maatregelen zijn goed voor een hogere ambitie tegen 2030 en zouden garant staan voor een CO2-reductie met 40 procent. Het gaat onder meer over het verplicht renoveren van huizen, een verbod op aardgas (in nieuwbouwwoningen) en elektrische wagens.

              Comment


              • #27
                Ik heb een groter probleem met die verplichte renovatie, dan met de overstap naar ev's.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #28
                  hoewel ik enorm graag electrisch rij...haal ik een pak meer comfort uit de renovatie van mijn jaren 70 bungalow

                  ik weet niet of het genoeg is om een d label te halen, maar die renovatie kostte me 13 voor de ramen, 2.2 om de muren te injecteren, en 2.5 om de zoldervloer te isoleren...das minder als een EV en het comfort verschil is echt gigantisch, mazoutverbruik zakt van 2000 liter naar de helft, ben een zuinige jongen en stook op 19°, en dat met alle dagen te douchen met warm water

                  probleem is dat het allemaal tesamen komt, en de mensen het niet meer zien zitten voor even, want alles wordt duurder, hebben we zelf gecreeerd (ttz de media) door achter lockdowns te gaan eisen §de zweden, zuid koreanen etc doen niet slechter als landen met hardere maatregelen)

                  voordeel is wel dat oude kotens in prijs gaan zakken...of dat gaan we zien?

                  ...mijn ev kostte me ook maar 12k trouwens en daar rij ik 90% van de tijd mee, met één grote glimlach
                  Last edited by bobo; 04/11/2021, 21:49.

                  Comment


                  • #29
                    Dat begrijp ik wel, maar voor sommige mensen is dat renoveren niet zo simpel, financieel gezien dan.
                    Mijn ouders wonen in een huis uit de jaren 70, dat ze nog zelf hebben laten bouwen, maar dat voldoet totaal niet aan de huidige regels en daar zou heel veel geld in kruipen om dat iet of wat fatsoenlijk te krijgen. Zoveel dat het beter is om het gewoon af te breken en iets nieuws te bouwen.
                    (voor de mensen die het kennen, het is een sodibat polyvilla, dat is prefab)
                    Verbruik ligt hier op een kleine 2000 liter gas (tank in de tuin, geen aardgas) met de huidige ketel van 2014 denk ik, bij de vorige ketel was dat nog 50 tot 75% meer en die was van eind jaren 90 denk ik, die daarvoor was van bij de bouw van het huis en die verbruikte nog een pak meer.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #30
                      2000 liter gas 'propaan) met z'n 3en is niet zo slecht hoor das 1700 liter mazout of 1700m³ gas

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                        Dat begrijp ik wel, maar voor sommige mensen is dat renoveren niet zo simpel, financieel gezien dan.
                        Mijn ouders wonen in een huis uit de jaren 70, dat ze nog zelf hebben laten bouwen, maar dat voldoet totaal niet aan de huidige regels en daar zou heel veel geld in kruipen om dat iet of wat fatsoenlijk te krijgen. Zoveel dat het beter is om het gewoon af te breken en iets nieuws te bouwen.
                        (voor de mensen die het kennen, het is een sodibat polyvilla, dat is prefab)
                        Verbruik ligt hier op een kleine 2000 liter gas (tank in de tuin, geen aardgas) met de huidige ketel van 2014 denk ik, bij de vorige ketel was dat nog 50 tot 75% meer en die was van eind jaren 90 denk ik, die daarvoor was van bij de bouw van het huis en die verbruikte nog een pak meer.
                        Hier een huis van 1996, geïsoleerd volgens de toenmalige normen.

                        Ik betaalde vorig jaar ca 1000€ aan gas - 1700m3.
                        Dak is geïsoleerd met 12cm rotswol, 6cm rotswol in de muren, dubbel glas van toen, condensatieketel, en bv slaapkamers verwarmen we amper buiten mijn homeoffice.

                        Elke volgende ingreep kost nu echt een pak geld.
                        Nieuwe ramen: 20k
                        Muren extra isoleren... 30-50k (ik durf geen offertes vragen)
                        Dak extra isoleren: 20k (moet langs buiten)

                        Als je dan ziet wat elk van die ingrepen oplevert... dan is dat mager en krijg je nooit terugverdiend.
                        Het zou toch spijtig zijn om dat te moeten afbreken.

                        Comment


                        • #32
                          dat haal je er idd nooit uit, ben eens benieuwd zo'n hypergeisoleerd kot in de zomer, wat het vergt aan koeling trouwens

                          knight-rider 2000 liter propaan is zelfs maar 1500m³ aardgas/1500l mazout, das echt wel zuinig te noemen

                          ben dit jaar aan het experimenteren van contenu zelfde temperatuur te houden, op 19, wat het extra kost aan mazout (en dus kwh voor berekening verbruik WP) en leven zoals et een WP, ik vind het alvast onaangenaam te slapen bij 19

                          Comment


                          • #33
                            Wat is een Energie D-label woning? Aan wat moet dat voldoen ??

                            Hier huis van bj 2003, welk label gaan ze daar opplakken ???

                            Comment


                            • #34
                              bobo, op mijn slaapkamer is de verwarming nog nooit opgezet. Zelfs niet bij strenge vorst.

                              Comment


                              • #35
                                2003 is vlg mij al D (tss de 300 en 400 epc)

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                  bobo, op mijn slaapkamer is de verwarming nog nooit opgezet. Zelfs niet bij strenge vorst.
                                  dat mag niet van de mileupolies het is hier alles GLV en de deuren blijven open voor de hond/kat

                                  in nieuwe huizen is het overal zelfde temp, dag/nacht en op alle kamers (wel geforceerde ventilatie natuurlijk), als je ergens een raam openzet is in feite heel het nut ervan weg

                                  mijn oud kot met een WP zou ook contenu zlfde temp moeten hebben, zo draait de WP ook het zuinigst, ze heeft niet echt veel vermogen over om snel te verwarmen (ik heb wel grote overgedimensioneerde radiatoren die wel met de lage temperaturen van een wp zouden kunnen werken, omdat ik reeds extra isoleerde)

                                  Comment


                                  • #37
                                    Energielabel huurwoning


                                    Je kunt het energielabel van een huurwoning ook inschatten op basis van het bouwjaar. Hoe ouder een woning, hoe lager meestal het energielabel (Bron: Rijksoverheid).
                                    • Bouwjaar 2002 en later: eengezinswoning label A, meergezinswoning label A
                                    • Bouwjaar 2000 t/m 2001: eengezinswoning label B, meergezinswoning label B
                                    • Bouwjaar 1998 t/m 1999: eengezinswoning label C, meergezinswoning label C
                                    • Bouwjaar 1992 t/m 1997: eengezinswoning label C, meergezinswoning label D
                                    • Bouwjaar 1984 t/m 1991: eengezinswoning label D, meergezinswoning label D
                                    • Bouwjaar 1979 t/m 1983: eengezinswoning label E, meergezinswoning label E
                                    • Bouwjaar 1977 t/m 1978: eengezinswoning label F, meergezinswoning label F
                                    • Bouwjaar 1976 en ouder: eengezinswoning label G, meergezinswoning label G
                                    https://www.vtwonen.be/inspiratie/energielabel-woning/

                                    vt wonen is belgische site, maar de bron lijkt me nl door het woordgebruik rijksoverheid

                                    Comment


                                    • #38
                                      dus alle huizen van voor 1984 hebben het aan hunne rekker?

                                      Comment


                                      • #39
                                        als je zelf je epc berekent, krijg je dus bij een jaren 70 huis of ouder gelijk een slechte score, als dat huis dan toch energetisch in realiteit goed blijkt te scoren sta je daar maar mooi

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                          Hier een huis van 1996, geïsoleerd volgens de toenmalige normen.

                                          Ik betaalde vorig jaar ca 1000€ aan gas - 1700m3.
                                          Dak is geïsoleerd met 12cm rotswol, 6cm rotswol in de muren, dubbel glas van toen, condensatieketel, en bv slaapkamers verwarmen we amper buiten mijn homeoffice.

                                          Elke volgende ingreep kost nu echt een pak geld.
                                          Nieuwe ramen: 20k
                                          Muren extra isoleren... 30-50k (ik durf geen offertes vragen)
                                          Dak extra isoleren: 20k (moet langs buiten)

                                          Als je dan ziet wat elk van die ingrepen oplevert... dan is dat mager en krijg je nooit terugverdiend.
                                          Het zou toch spijtig zijn om dat te moeten afbreken.
                                          Ik heb voor mijn spouw laten vol te blazen maar een paar duizend euro betaald dacht ik.


                                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X