Net in de autogids het artikel gelezen omtrent een doorgedreven test met het ISA systeem dat weldra verplicht wordt op elke auto. Dit systeem zorgt ervoor dat je wordt aangemoedigd om niet sneller te rijden dan wat wettelijk mag via geluidssignalen of een gaspedaal dat stroever begint aan te voelen. Rijd je met adaptieve cruise controle dan gaat die autonoom de auto trager of sneller laten rijden.
Nu, tijdens de test van ongeveer 360 kilometers liet het systeem toch heel wat steken vallen. Gemiddeld een 40 tal, dus 1 elke 9 kilometers. Dit bij omstandigheden die gunstig waren voor het systeem. Meeste problemen zijn er met de onderborden en onze belgische wetgeving dat bepaalde regels (zoals snelheid) gelden tot en met het volgende kruispunt. Ook op snelwegen ging het vaak in de fout: borden die snelheid beperken op afritten werden fout geïnterpreteerd met als gevolg dat de adaptieve cruise controle sterk ingreep.
Europa blijft evenwel stoïcijns en voert ISA toch in.
'Leuke' annecdote: in een ander geval ging de auto in de remmen op de snelweg omdat die een bordje 50 op de achterkant van een oplegger interpreteerde als een echt bord...
Dus ipv verkeersveiligheid te bevorderen doet het net het omgekeerde.
Nu, tijdens de test van ongeveer 360 kilometers liet het systeem toch heel wat steken vallen. Gemiddeld een 40 tal, dus 1 elke 9 kilometers. Dit bij omstandigheden die gunstig waren voor het systeem. Meeste problemen zijn er met de onderborden en onze belgische wetgeving dat bepaalde regels (zoals snelheid) gelden tot en met het volgende kruispunt. Ook op snelwegen ging het vaak in de fout: borden die snelheid beperken op afritten werden fout geïnterpreteerd met als gevolg dat de adaptieve cruise controle sterk ingreep.
Europa blijft evenwel stoïcijns en voert ISA toch in.
'Leuke' annecdote: in een ander geval ging de auto in de remmen op de snelweg omdat die een bordje 50 op de achterkant van een oplegger interpreteerde als een echt bord...
Dus ipv verkeersveiligheid te bevorderen doet het net het omgekeerde.
Comment