Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving verlichting exterieur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wetgeving verlichting exterieur

    Hey

    I.v.m. werk ben ik aan het kijken om een set LED flitsers te installeren op mijn voertuig. Maar ik kreeg te horen dat wit ondertussen ook al voor hulpverlening is en dat mijn voertuig ook niet meer gekeurd zal kunnen worden. Dat kan ik moeilijk geloven omdat tegenwoordig heel veel camionetten en tractoren wit en oranje gemengd hebben, daarmee dat ik het even wil checken. De bedoeling zou zijn om dual color te nemen, apart te schakelen. Oranje en wit. Mogelijkheid voor alles oranje en alles wit dus. Ook is het niet de bedoeling om er een kerstboom van te maken. Ik denk dat 4 subtiele ledjes (2 grill vooraan en 2 achteraan) wel moeten volstaan.

    Nu, ik denk dat het kleur niet veel uit maakt... Of het nu wit of oranje is, ik vermoed dat het beide niet mag. Maar kan iemand vertellen wat de exacte risico's zijn?
    Laten we in het midden houden waarom ik ze exact nodig heb op mijn eigen voertuig voor 't werk, ik had het ook liever anders gezien. Maar onlangs bijna aan hoge snelheid aangereden geweest en dat laat je wel even nadenken wa voor financiele risico's je wilt nemen...Een boete tot daar aan toe, voertuig opnieuw aanbieden om te tonen dat de flitsers verwijderd zijn ook, maar niet meer gekeurd kunnen geraken is me wel iets anders.

    Alvast bedankt voor het lezen en de reacties.

  • #2
    Je spreekt over uw ”voertuig” zonder te specificeren wat voor tuig en wil in het midden laten waarom je dit zou monteren.
    Juist 2 zaken die van belang zijn m.b.t. de reglementering.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
      Je spreekt over uw ”voertuig” zonder te specificeren wat voor tuig en wil in het midden laten waarom je dit zou monteren.
      Juist 2 zaken die van belang zijn m.b.t. de reglementering.
      Seat Leon. Waarom? Door 't werk sta ik veel op donkere binnenwegen waar meestal niet veel verlichting is. Los van dat ben ik ook een hulpverlener die veel onderweg is dus regelmatig eens een ongeval tegen kom (dat staat helemaal los van de oorspronkelijke reden, als iedereen die veel
      ongevallen tegenkwam LED's had...)

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
        Je spreekt over uw ”voertuig” zonder te specificeren wat voor tuig en wil in het midden laten waarom je dit zou monteren.
        Juist 2 zaken die van belang zijn m.b.t. de reglementering.
        Bijna zeker dat het op een particulier-voertuig niet mag. Vroeg me gewoon af wat de gevolgen kunnen zijn en hoe het zit met de keuring...

        Comment


        • #5
          simpel,

          de wet zegt welke verlichting allemaal op uw auto moeten zitten, en de rest is in principe verboden.
          in de wet staat dan ook dat alle verlichting die naar voor schijnt wit moet zijn, en naar achteren rood.
          zijdelinks orangje.

          niet meer gekeurd raken is onzin, als je alles verwijderd, is het geen probleem.
          je zou, voor de politie, de verlichting kunnen laten schakelen met een schakelaar die NIET binnen handbereik is van de chaffeursplaats (achteraan handschoenkastje, onder motorkap, in de koffer...).
          zodoende kan je dan wel aantonen dat je die niet gebruikt al rijdend, maar enkel, voor je eigen veiligheid.

          oranje knipperlichten zou het meest voor de hand liggende zijn, die mag je volgens mij overal gebruiken. knipperend wit en achteraan rood, geen idee of dat mag

          Comment


          • #6
            Mss een idee :

            Zwaailamp met magneet - Groot assortiment | Ledhandel24.nl

            Hoef je niets aan je auto te veranderen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
              simpel,

              de wet zegt welke verlichting allemaal op uw auto moeten zitten, en de rest is in principe verboden.
              in de wet staat dan ook dat alle verlichting die naar voor schijnt wit moet zijn, en naar achteren rood.
              zijdelinks orangje.

              niet meer gekeurd raken is onzin, als je alles verwijderd, is het geen probleem.
              je zou, voor de politie, de verlichting kunnen laten schakelen met een schakelaar die NIET binnen handbereik is van de chaffeursplaats (achteraan handschoenkastje, onder motorkap, in de koffer...).
              zodoende kan je dan wel aantonen dat je die niet gebruikt al rijdend, maar enkel, voor je eigen veiligheid.

              oranje knipperlichten zou het meest voor de hand liggende zijn, die mag je volgens mij overal gebruiken. knipperend wit en achteraan rood, geen idee of dat mag
              Bedankt voor je duidelijk antwoord! Goed idee om de schakelaar buiten handbereik te plaatsen, zo is dat inderdaad meer te verantwoorden tegenover de politie. Al heb 'k dan nog steeds geen poot om op te staan, dat besef ik. De keuze tussen rood/oranje voor achteraan moet ik nog maken.

              Comment

              Working...
              X