Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuren voor verkoop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk Berichten
    nee, bij keuring voor verkoop keuren ze geen wagens af. Deze dingen komen wel te staan het het controlepapier ter info voor de koper.
    dit is eigenlijk de reden van mijn vraag...

    Comment


    • #22
      en wordt de wagen hiervoor afgekeurd zodat je terug moet voorrijden, of krijg je een opmerking dat de banden tegen de volgende keer moeten vervangen worden?

      De banden zijn écht slecht, 3 verschillende modellen en eentje heeft een serieuze bult....

      Maar anderzijds, als ik zaterdag met de wagen naar huis rijd, ze controleren mijn papieren en de wagen is afgekeurd, enkel voor de banden, maar er liggen wel 4 gloednieuwe sloefen op... gaan de flikken dan moeilijk doen?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
        idem dus voor goede winterbanden met een te lage snelheidsindex om in de zomer te mogen rijden of... ???
        De snelheidsindex moet gelijk of hoger zijn aan de minimale snelheidsindex die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig opgenomen in het PVG (proces verbaal van goedkeuring), COC (europees gelijkvormigheidattest) of het instructieboekje.


        .....

        Comment


        • #24
          ik kende toch nog wagens waarbij de snelheidsindex van de banden onder de v-max van de auto ligt...en waarin binnenin een waarschuwingssticker hangt : opgelet v-max aan de topsnelheid van de banden

          is dat uit den tijd en niet meer van toepassing ?

          Comment


          • #25
            ik ken er eigenlijk ook niks van ik zoek maar wat op goca.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              ik kende toch nog wagens waarbij de snelheidsindex van de banden onder de v-max van de auto ligt...en waarin binnenin een waarschuwingssticker hangt : opgelet v-max aan de topsnelheid van de banden

              is dat uit den tijd en niet meer van toepassing ?
              Ik meen dat die sticker net nodig is voor met winterbanden in de winter te rijden als de snelheidsindex te laag is, in de zomer mag je er zoiezo niet mee rijden. En met banden met de juiste snelheidsindex (of hoger) mag je volgens mij zomer en winter rijden...

              maar ik ken er ook niet zoveel van...

              Comment


              • #27
                ge hebt enkele mogelijkheden.

                of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)

                of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)

                indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.


                't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.

                stel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                  Maar anderzijds, als ik zaterdag met de wagen naar huis rijd, ze controleren mijn papieren en de wagen is afgekeurd, enkel voor de banden, maar er liggen wel 4 gloednieuwe sloefen op... gaan de flikken dan moeilijk doen?

                  die mannen zien ook wel wanneer hij is afgekeurd hoor. probleem is eerder op welke plaat jij ermee naar huis rijdt. als je naar huis rijdt met de laatst ingeschreven plaat is er geen probleem. als't is met een van een andere auto daarintegen...

                  je rijdt dan met een niet ingeschreven en niet verzekerd voertuig tenzij de vorige eigenaar zijn plaat nog niet heeft gebruikt voor een andere auto op in te schrijven en zijn verzekeringspolis (groene kaart) nog telt.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                    Ik weet wel dat keuring voor verkoop tegenwoordig vrij streng is...

                    das niks strenger dan een gewone keuring.

                    de auto wordt nog steeds zoals bij een normale keuring gecontroleerd: banden, ophanging,remmen,lichten,milieu e.d. dit heet de technische controle.

                    wat er extra bijkomt is de staat van het voertuig, d.w.z. eventuele krassen, blutsen, staat van 't interieur en de rest van die reeds vermelde punten. wel, indien deze allemaal slecht zijn wordt de auto nog niet afkeurd.

                    een auto kan enkel een rode kaart krijgen wanneer er bij de technische controle fouten zijn. die extra 2de handskeuring is louter informatief naar de volgende eigenaar toe.


                    enne... een 2de handskeuring met 2 man die 45 minuten duurt? bij ons duurt dat welgeteld 5 minuten langer dan een gewone keuring én dan nog alleen... rond de 20 minuten ongeveer dus, naar gelang de wrak status van de 2de hands.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                      ge hebt enkele mogelijkheden.

                      of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)

                      of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)

                      indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.


                      't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.
                      Dus ik heb inderdaad de mogelijkheid hem te laten gaan, dan niet met de oude banden (er ligt uniroyal, dunlop en pirelli op, eentje achteraan heeft een bult van 3cm en de achterste hebben ook semi-slick allures...), maar wel met een set goede winterbanden die hij heeft liggen... maar als de wagen dan afgekeurd wordt voor de winterbanden (ik weet niet of de snelheidsindex hoog genoeg is), hoe moet ik hem dan inschrijven?

                      Eerst opnieuw naar de keuring met garageplaten of iets dergelijks?


                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                      stel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.
                      Ik denk wel dat dat geen probleem zal vormen. Het is wel een wagen van 17 jaar oud, maar op het laatste keuringsformulier (ergens in 2006) stond er maar één opmerking: banden. Ik heb onder de auto gestaan, en er was nergens ook maar een versleten rubber ofzo op te merken...

                      edit: op dat kleine gaatje in de achterste uitlaatpot na dan

                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                      die mannen zien ook wel wanneer hij is afgekeurd hoor. probleem is eerder op welke plaat jij ermee naar huis rijdt. als je naar huis rijdt met de laatst ingeschreven plaat is er geen probleem. als't is met een van een andere auto daarintegen...

                      je rijdt dan met een niet ingeschreven en niet verzekerd voertuig tenzij de vorige eigenaar zijn plaat nog niet heeft gebruikt voor een andere auto op in te schrijven en zijn verzekeringspolis (groene kaart) nog telt.
                      Tja, echt legaal is het natuurlijk niet, maar ik zou platen van een wagen van thuis meenemen en de verzekering voor een dag laten overzetten.
                      Last edited by ; 01/05/2007, 13:06.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                        Dus ik heb inderdaad de mogelijkheid hem te laten gaan, dan niet met de oude banden (er ligt uniroyal, dunlop en pirelli op, eentje achteraan heeft een bult van 3cm en de achterste hebben ook semi-slick allures...), maar wel met een set goede winterbanden die hij heeft liggen... maar als de wagen dan afgekeurd wordt voor de winterbanden (ik weet niet of de snelheidsindex hoog genoeg is), hoe moet ik hem dan inschrijven?

                        met die winterbanden krijgt ge ook een rode kaart en krijg je dus ook geen aanvraag voor inschrijving mee.

                        ge kunt trachten overeen te komen met de verkoper dat je met zijn platen (die waarop het voertuig 't laatst was ingeschreven) naar de herkeuring mag gaan?

                        of in't ander geval terug een volledige 2de hands keuring op Z platen.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                          met die winterbanden krijgt ge ook een rode kaart en krijg je dus ook geen aanvraag voor inschrijving mee.
                          Veel duidelijk wordt het er niet op op deze manier


                          Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.

                          Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex gelijk of hoger dan deze die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt steeds aanvaard ongeacht de periode van het jaar.
                          bron = GOCA

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                            idem dus voor goede winterbanden met een te lage snelheidsindex om in de zomer te mogen rijden of... ???
                            Jep, een lagere snelheidsindex geldt dus niet, de keuring is dus ook op de 1 of andere manier een zekerheid naar de koper toe dat hij weet wat hij gekocht heeft. Dus als de banden niet in orde zijn (stel je voor: ik ken niks van auto's, mij lijkt die band nog goed terwijl hij totaal "kletskop" is, ik rij er 300km en opeens een klapband, auto per total en huppeké.) Daarom ga je dus ook je wagen nog niet kunnen inschrijven zolang deze niet in orde is (een rode kaart dus), de eigenaar moet dus zorgen dat deze in orde is. Indien julle overéén gekomen zijn dat jij als koper wel zal zorgen voor de nieuwe banden, ga je dus als dit in orde is gebracht alsnog op zijn nummerplaat moeten teruggaan en voor een groene kaart zorgen (= zijn nummerplaat hangt nog steeds op het voertuig dus eigelijk is hij nog de eigenaar), pas daarna met een groene kaart ga je dus de Aanvraag tot inschrijving krijgen om hem op jou naam in te schrijven.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Basspower Bekijk Berichten
                              Jep, een lagere snelheidsindex geldt dus niet, de keuring is dus ook op de 1 of andere manier een zekerheid naar de koper toe dat hij weet wat hij gekocht heeft. Dus als de banden niet in orde zijn (stel je voor: ik ken niks van auto's, mij lijkt die band nog goed terwijl hij totaal "kletskop" is, ik rij er 300km en opeens een klapband, auto per total en huppeké.) Daarom ga je dus ook je wagen nog niet kunnen inschrijven zolang deze niet in orde is (een rode kaart dus), de eigenaar moet dus zorgen dat deze in orde is. Indien julle overéén gekomen zijn dat jij als koper wel zal zorgen voor de nieuwe banden, ga je dus als dit in orde is gebracht alsnog op zijn nummerplaat moeten teruggaan en voor een groene kaart zorgen (= zijn nummerplaat hangt nog steeds op het voertuig dus eigelijk is hij nog de eigenaar), pas daarna met een groene kaart ga je dus de Aanvraag tot inschrijving krijgen om hem op jou naam in te schrijven.
                              merci

                              ik ga het niet gecompliceerder maken dan het is en gewoon de eigenaar met de nieuwe Dunlop's die ik besteld heb laten gaan naar de keuring. Enig probleem is dat deze pas vrijdag binnenkomen, nu, voor mij maakt dat niet zoveel uit gezien ik de wagen niet nodig heb, maar de verkoper zit achter de centjes aan blijkbaar...

                              Hoelang mag ik wachten met het voertuig in te schrijven na de keuring voor verkoop, zonder dat ik eerst opnieuw zelf de wagen moet laten keuren?

                              Ik ben immers nog niet van plan hem onmiddelijk in te schrijven

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                Hoelang mag ik wachten met het voertuig in te schrijven na de keuring voor verkoop, zonder dat ik eerst opnieuw zelf de wagen moet laten keuren?

                                Ik ben immers nog niet van plan hem onmiddelijk in te schrijven
                                Je zou hem binnen de 2 maanden moeten inschrijven, je Aanvraag tot inschrijving is zolang geldig, wacht je langer dan dat; terug opnieuw een volledige tweedehandskeuring (+ technische keuring uiteraard, daar deze 2 altijd samen gaan), terug de volle pot betalen, met de nr.platen van de eigenaar die er bij deze keuring ook ophangen (of met Z-platen),....
                                Kdenk dat je wel weet waar ik naartoe wil (een heel gedoe dat weer de nodige euros vereist en de papierwinkel)

                                Dus als je wil wachten, best niet TE lang

                                En als je hem hebt ingeschreven, moet jijzelf met jou nr.plaat dus, pas volgend jaar rond deze tijd terug naar de keuring (ik ga er van uit dat de wagen ouder is dan 4 jaar)

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Basspower Bekijk Berichten
                                  Je zou hem binnen de 2 maanden moeten inschrijven, je Aanvraag tot inschrijving is zolang geldig, wacht je langer dan dat; terug opnieuw een volledige tweedehandskeuring (+ technische keuring uiteraard, daar deze 2 altijd samen gaan), terug de volle pot betalen, met de nr.platen van de eigenaar die er bij deze keuring ook ophangen (of met Z-platen),....
                                  Kdenk dat je wel weet waar ik naartoe wil (een heel gedoe dat weer de nodige euros vereist en de papierwinkel)

                                  Dus als je wil wachten, best niet TE lang

                                  En als je hem hebt ingeschreven, moet jijzelf met jou nr.plaat dus, pas volgend jaar rond deze tijd terug naar de keuring (ik ga er van uit dat de wagen ouder is dan 4 jaar)


                                  17 jaar


                                  en 2 maand, dat betekent dat ik na de examens nog een weekje heb om hem in te schrijven... we will see

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                    17 jaar


                                    en 2 maand, dat betekent dat ik na de examens nog een weekje heb om hem in te schrijven... we will see
                                    Schrijf hem in en eventueel terug uit als je hem dan wilt laten staan. Je betaalt BIV (+/- 65 euro zeker?) en moet voor 1 maand inschrijvingstax betalen (je moet wel de 12 maanden betalen maar je krijgt er van 11 maanden terug). BIV is slechts 1-malig te betalen per titularis dus schrijf je hem later terug in moet je deze niet meer betalen. Duur van de geldigheid van keuring kan bij verkoop nu korter zijn dan 1 jaar dacht ik. Als de normale jaarlijkse keuring van de wagen bv binnen 6 maand is dan is de keuring nu bij verkoop ook maar voor 6 maanden en moet je dan terug gaan.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                      Schrijf hem in en eventueel terug uit als je hem dan wilt laten staan. Je betaalt BIV (+/- 65 euro zeker?) en moet voor 1 maand inschrijvingstax betalen (je moet wel de 12 maanden betalen maar je krijgt er van 11 maanden terug). BIV is slechts 1-malig te betalen per titularis dus schrijf je hem later terug in moet je deze niet meer betalen. Duur van de geldigheid van keuring kan bij verkoop nu korter zijn dan 1 jaar dacht ik. Als de normale jaarlijkse keuring van de wagen bv binnen 6 maand is dan is de keuring nu bij verkoop ook maar voor 6 maanden en moet je dan terug gaan.
                                      Dat eerste is iets wat ik net wou weten, daar ging ik morgen voor bellen... thanx voor de info

                                      ik was dus van plan hem nu in te schrijven, eind oktober de platen terug te brengen, de wagen volledig opnieuw in de lak te laten zetten en hem dan volgend jaar na de winter terug in te schrijven...

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                        Duur van de geldigheid van keuring kan bij verkoop nu korter zijn dan 1 jaar dacht ik.
                                        Nee, fout. Dat is zo een tijdje geweest, maar elke wagen krijgt nu terug bij een verkoop minstens een geldigheid van 1 jaar

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                          ge hebt enkele mogelijkheden.

                                          of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)

                                          of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)

                                          indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.


                                          't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.

                                          stel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.
                                          Soepap: Ik heb nog een vraagje i.v.m met banden.
                                          Is deze site betrouwbaar ? http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp
                                          Als ik daar mijn pvg nummer ingeef komt hij zeggen dat ik met 205/40/17 banden mag rondrijden. Standaard is het een 15''
                                          Want als dat zo is laat ik mijn huidige 17'' er op staan voor de keuring voor verkoop.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X