Oorspronkelijk geplaatst door Jarno
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Keuren voor verkoop?
Collapse
X
-
en wordt de wagen hiervoor afgekeurd zodat je terug moet voorrijden, of krijg je een opmerking dat de banden tegen de volgende keer moeten vervangen worden?
De banden zijn écht slecht, 3 verschillende modellen en eentje heeft een serieuze bult....
Maar anderzijds, als ik zaterdag met de wagen naar huis rijd, ze controleren mijn papieren en de wagen is afgekeurd, enkel voor de banden, maar er liggen wel 4 gloednieuwe sloefen op... gaan de flikken dan moeilijk doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichtenidem dus voor goede winterbanden met een te lage snelheidsindex om in de zomer te mogen rijden of... ???De snelheidsindex moet gelijk of hoger zijn aan de minimale snelheidsindex die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig opgenomen in het PVG (proces verbaal van goedkeuring), COC (europees gelijkvormigheidattest) of het instructieboekje.
.....
Comment
-
ik kende toch nog wagens waarbij de snelheidsindex van de banden onder de v-max van de auto ligt...en waarin binnenin een waarschuwingssticker hangt : opgelet v-max aan de topsnelheid van de banden
is dat uit den tijd en niet meer van toepassing ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik kende toch nog wagens waarbij de snelheidsindex van de banden onder de v-max van de auto ligt...en waarin binnenin een waarschuwingssticker hangt : opgelet v-max aan de topsnelheid van de banden
is dat uit den tijd en niet meer van toepassing ?
maar ik ken er ook niet zoveel van...
Comment
-
ge hebt enkele mogelijkheden.
of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)
of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)
indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.
't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.
stel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenMaar anderzijds, als ik zaterdag met de wagen naar huis rijd, ze controleren mijn papieren en de wagen is afgekeurd, enkel voor de banden, maar er liggen wel 4 gloednieuwe sloefen op... gaan de flikken dan moeilijk doen?
die mannen zien ook wel wanneer hij is afgekeurd hoor. probleem is eerder op welke plaat jij ermee naar huis rijdt. als je naar huis rijdt met de laatst ingeschreven plaat is er geen probleem. als't is met een van een andere auto daarintegen...
je rijdt dan met een niet ingeschreven en niet verzekerd voertuig tenzij de vorige eigenaar zijn plaat nog niet heeft gebruikt voor een andere auto op in te schrijven en zijn verzekeringspolis (groene kaart) nog telt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenIk weet wel dat keuring voor verkoop tegenwoordig vrij streng is...
das niks strenger dan een gewone keuring.
de auto wordt nog steeds zoals bij een normale keuring gecontroleerd: banden, ophanging,remmen,lichten,milieu e.d. dit heet de technische controle.
wat er extra bijkomt is de staat van het voertuig, d.w.z. eventuele krassen, blutsen, staat van 't interieur en de rest van die reeds vermelde punten. wel, indien deze allemaal slecht zijn wordt de auto nog niet afkeurd.
een auto kan enkel een rode kaart krijgen wanneer er bij de technische controle fouten zijn. die extra 2de handskeuring is louter informatief naar de volgende eigenaar toe.
enne... een 2de handskeuring met 2 man die 45 minuten duurt?bij ons duurt dat welgeteld 5 minuten langer dan een gewone keuring én dan nog alleen... rond de 20 minuten ongeveer dus, naar gelang de wrak status van de 2de hands.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtenge hebt enkele mogelijkheden.
of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)
of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)
indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.
't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.
Eerst opnieuw naar de keuring met garageplaten of iets dergelijks?
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtenstel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.
edit: op dat kleine gaatje in de achterste uitlaatpot na dan
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtendie mannen zien ook wel wanneer hij is afgekeurd hoor. probleem is eerder op welke plaat jij ermee naar huis rijdt. als je naar huis rijdt met de laatst ingeschreven plaat is er geen probleem. als't is met een van een andere auto daarintegen...
je rijdt dan met een niet ingeschreven en niet verzekerd voertuig tenzij de vorige eigenaar zijn plaat nog niet heeft gebruikt voor een andere auto op in te schrijven en zijn verzekeringspolis (groene kaart) nog telt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenDus ik heb inderdaad de mogelijkheid hem te laten gaan, dan niet met de oude banden (er ligt uniroyal, dunlop en pirelli op, eentje achteraan heeft een bult van 3cm en de achterste hebben ook semi-slick allures...), maar wel met een set goede winterbanden die hij heeft liggen... maar als de wagen dan afgekeurd wordt voor de winterbanden (ik weet niet of de snelheidsindex hoog genoeg is), hoe moet ik hem dan inschrijven?
met die winterbanden krijgt ge ook een rode kaart en krijg je dus ook geen aanvraag voor inschrijving mee.
ge kunt trachten overeen te komen met de verkoper dat je met zijn platen (die waarop het voertuig 't laatst was ingeschreven) naar de herkeuring mag gaan?
of in't ander geval terug een volledige 2de hands keuring op Z platen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtenmet die winterbanden krijgt ge ook een rode kaart en krijg je dus ook geen aanvraag voor inschrijving mee.
Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex gelijk of hoger dan deze die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt steeds aanvaard ongeacht de periode van het jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichtenidem dus voor goede winterbanden met een te lage snelheidsindex om in de zomer te mogen rijden of... ???
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Basspower Bekijk BerichtenJep, een lagere snelheidsindex geldt dus niet, de keuring is dus ook op de 1 of andere manier een zekerheid naar de koper toe dat hij weet wat hij gekocht heeft. Dus als de banden niet in orde zijn (stel je voor: ik ken niks van auto's, mij lijkt die band nog goed terwijl hij totaal "kletskop" is, ik rij er 300km en opeens een klapband, auto per total en huppeké.) Daarom ga je dus ook je wagen nog niet kunnen inschrijven zolang deze niet in orde is (een rode kaart dus), de eigenaar moet dus zorgen dat deze in orde is. Indien julle overéén gekomen zijn dat jij als koper wel zal zorgen voor de nieuwe banden, ga je dus als dit in orde is gebracht alsnog op zijn nummerplaat moeten teruggaan en voor een groene kaart zorgen (= zijn nummerplaat hangt nog steeds op het voertuig dus eigelijk is hij nog de eigenaar), pas daarna met een groene kaart ga je dus de Aanvraag tot inschrijving krijgen om hem op jou naam in te schrijven.
ik ga het niet gecompliceerder maken dan het is en gewoon de eigenaar met de nieuwe Dunlop's die ik besteld heb laten gaan naar de keuring. Enig probleem is dat deze pas vrijdag binnenkomen, nu, voor mij maakt dat niet zoveel uit gezien ik de wagen niet nodig heb, maar de verkoper zit achter de centjes aan blijkbaar...
Hoelang mag ik wachten met het voertuig in te schrijven na de keuring voor verkoop, zonder dat ik eerst opnieuw zelf de wagen moet laten keuren?
Ik ben immers nog niet van plan hem onmiddelijk in te schrijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenHoelang mag ik wachten met het voertuig in te schrijven na de keuring voor verkoop, zonder dat ik eerst opnieuw zelf de wagen moet laten keuren?
Ik ben immers nog niet van plan hem onmiddelijk in te schrijven
Kdenk dat je wel weet waar ik naartoe wil(een heel gedoe dat weer de nodige euros vereist en de papierwinkel)
Dus als je wil wachten, best niet TE lang
En als je hem hebt ingeschreven, moet jijzelf met jou nr.plaat dus, pas volgend jaar rond deze tijd terug naar de keuring (ik ga er van uit dat de wagen ouder is dan 4 jaar)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Basspower Bekijk BerichtenJe zou hem binnen de 2 maanden moeten inschrijven, je Aanvraag tot inschrijving is zolang geldig, wacht je langer dan dat; terug opnieuw een volledige tweedehandskeuring (+ technische keuring uiteraard, daar deze 2 altijd samen gaan), terug de volle pot betalen, met de nr.platen van de eigenaar die er bij deze keuring ook ophangen (of met Z-platen),....
Kdenk dat je wel weet waar ik naartoe wil(een heel gedoe dat weer de nodige euros vereist en de papierwinkel)
Dus als je wil wachten, best niet TE lang
En als je hem hebt ingeschreven, moet jijzelf met jou nr.plaat dus, pas volgend jaar rond deze tijd terug naar de keuring (ik ga er van uit dat de wagen ouder is dan 4 jaar)
17 jaar
en 2 maand, dat betekent dat ik na de examens nog een weekje heb om hem in te schrijven... we will see
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten17 jaar
en 2 maand, dat betekent dat ik na de examens nog een weekje heb om hem in te schrijven... we will see
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenSchrijf hem in en eventueel terug uit als je hem dan wilt laten staan. Je betaalt BIV (+/- 65 euro zeker?) en moet voor 1 maand inschrijvingstax betalen (je moet wel de 12 maanden betalen maar je krijgt er van 11 maanden terug). BIV is slechts 1-malig te betalen per titularis dus schrijf je hem later terug in moet je deze niet meer betalen. Duur van de geldigheid van keuring kan bij verkoop nu korter zijn dan 1 jaar dacht ik. Als de normale jaarlijkse keuring van de wagen bv binnen 6 maand is dan is de keuring nu bij verkoop ook maar voor 6 maanden en moet je dan terug gaan.
ik was dus van plan hem nu in te schrijven, eind oktober de platen terug te brengen, de wagen volledig opnieuw in de lak te laten zetten en hem dan volgend jaar na de winter terug in te schrijven...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenDuur van de geldigheid van keuring kan bij verkoop nu korter zijn dan 1 jaar dacht ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtenge hebt enkele mogelijkheden.
of ze zijn echt tot op de draad versleten, dan krijgt ge verboden tot verkeer d.w.z. : ge moogt er nog mee van de keuring naar de herstelplaats (bandencentrale in dit geval) rijden. (code 1)
of ze zijn gewoon versleten (minder dan 1,6mm profiel maar niet tot op de draad) dan krijg je 14 dagen (code 2)
indien er een niet toegelaten bandenmaat op ligt krijg je 3 maand.
't is simpel, als je met die verschillende en versleten banden naar de keuring gaat weet je dat hij zal afgekeurd worden en uw aanvraag tot inschrijving niet meekrijgt. Maar je gaat ook meteen de andere eventuele gebreken weten, de hele auto wordt immers gekeurd.
stel dat je eerst nieuwe banden monteerd dan is't nog altijd mogelijk dat hij afgekeurd wordt om een andere reden. Als het een vrij recente en degelijk onderhouden wagen is, is die kans wel klein.
Is deze site betrouwbaar ? http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp
Als ik daar mijn pvg nummer ingeef komt hij zeggen dat ik met 205/40/17 banden mag rondrijden. Standaard is het een 15''
Want als dat zo is laat ik mijn huidige 17'' er op staan voor de keuring voor verkoop.
Comment
Comment