Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Slimme' verkeerslichten kunnen files verminderen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 'Slimme' verkeerslichten kunnen files verminderen

    'Slimme' verkeerslichten kunnen files verminderen





    BRUSSEL - Zogenaamde zelfregulerende verkeerslichten kunnen de verkeersdoorstroming aanzienlijk verbeteren omdat ze zich dynamisch aanpassen aan de verkeerssituatie.

    Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Carlos Gershenson, verbonden aan het Centrum Leo Apostel van de Vrije Universiteit Brussel.


    Uit een simulatie met zelfregulerende verkeerslichten voor de Wetstraat in Brussel is gebleken dat zelfregulerende verkeerslichten de filetijd op het spitsuur met 77 procent kunnen doen dalen in vergelijking met verkeerssystemen waarbij geen rekening wordt gehouden met veranderingen in verkeerssituaties.

    In een zelfregulerend verkeerssysteem worden voertuigen ingedeeld in groepen, met daartussen marges om bijvoorbeeld het verkeer vanuit zijstraten door te laten.

    Simulaties met zelfregulerende verkeerslichten in de drukke Wetstraat in Brussel tonen aan dat rond 0, 1, 2, 5, 6, 20, 21 en 23 uur de totale wachttijd voor voertuigen daalt met ruim 60 procent.
    In de spits, rond 10, 17 en 18 uur, daalde de wachttijd zelfs met 64 procent. Rond 7 uur was dat 47 procent en tussen 8 en 9 uur ruim 36 procent.

    Ook de gemiddelde wachtrijen aan de verkeerslichten zijn minder lang. Er stonden zowat 50 procent minder auto's aan de lichten te wachten, wat neerkomt op een reistijd die 25 procent korter is.

    De simulaties houden voorlopig geen rekening met andere gebeurtenissen die het verkeer kunnen ophouden, zoals defecte voertuigen, ongevallen en taxi's die stoppen.

    Het is ook nog niet duidelijk wat de invloed is van het toevoegen of weghalen van extra verkeerslichten.

    kdd

    Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF03052007_061
    Last edited by ; 03/05/2007, 21:50.

  • #2
    Volgens mij zijn in Nederland zulke verkeerslichten. Ik heb al meermaals meegemaakt dat als ik 's avonds in den donkere een roodlicht nader, dat het op groen sprint als ik er een paar tientallen meter vanaf ben. En het is me meermaals voorgevallen, dus geen toeval

    Comment


    • #3
      Uh-oh. Zéér zware concurrentie voor de snorren, want 1) slim en 2) die lichten regelen 't verkeer dus minder werk voor de snorren en snorren-in-opleiding (m/v).

      Gaan ze nu ook staken zoals die Oprul-arbeiders?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Uh-oh. Zéér zware concurrentie voor de snorren, want 1) slim en 2) die lichten regelen 't verkeer dus minder werk voor de snorren en snorren-in-opleiding (m/v).

        Gaan ze nu ook staken zoals die Oprul-arbeiders?

        Wat ik niet goed begrijp is dat er inderdaad niet echt verder over nagedacht wordt. Dit is maar één oplossing en kan dienen als start.

        Maar technisch zijn we zover dat er veel meer kan. (Misschien kijkt er iemand mee die beslist). Ze zijn nu al een een hele reeks sensoren die de drukte en de gemiddelde snelheid meten, waarom deze niet gebruiken om de lichten EN de max snelheid aan te passen, waarbij als wij niet meer MAX snelheid gaan noemen, maar zoiets als "File Vrije Snelheid" of "File Verminderende Snelheid".

        Als de overheid ook nog eens zou luisteren en ECHT het intermodaal vervoer stimuleren, dan IS het file probleem OPLOSBAAR. Echt hoor!

        Als er iemand meeluistert (mee leest) stuur mij een PM. Ben hier al mee bezig met de tranport bedrijven.

        Comment


        • #5
          Verkeerslichten met LED's kunnen 1 miljoen euro opleveren


          Op dit moment is zo'n 20 procent van de verkeerslichten op Vlaamse gewestwegen uitgerust met energiezuinige LED-verlichting. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) op een parlementaire vraag van haar partijgenoot Tom Dehaene. De doelstelling van Crevits om deze legislatuur alle verkeerslichten van LED's te voorzien, kan volgens hem een jaarlijkse besparing van 1 miljoen euro opleveren.
          Uit een rapport over de omschakeling naar LED-verlichting blijkt dat zo'n 1.080 kruispunten in aanmerking komen. Al zullen daarbij soms ook de lantaarns en zelfs de soft-en hardware moeten worden vervangen. Een bijkomende investering van 8,7 miljoen euro, die in acht jaar tijd kan worden terugverdiend. Voor het geheel van de openbare verlichting blijft het aandeel LED-lampen met minder dan 1 procent wel nog zeer beperkt.

          "Zeer geschikt voor verkeerslichten"


          "Niettegenstaande de grote evolutie van de technologie, kan LED-verlichting tot op heden nog niet voor de noodzakelijke lichtsterkte op gewestwegen zorgen, conform de eisen van de huidige normering", verduidelijkt Dehaene. Gezien hun felle licht en langere levensduur zijn ze wel zeer geschikt voor verkeerslichten.

          In 2002 nam toenmalig minister van Verkeer Steve Stevaert (sp.a) zich al voor alle Vlaamse verkeerslichten van LED-verlichting te voorzien. Ook hij berekende toen dat dit zo'n 40 miljoen frank zou opleveren. (belga/dea)
          05/03/10 13u08



          Comment


          • #6
            kan LED-verlichting tot op heden nog niet voor de noodzakelijke lichtsterkte op gewestwegen zorgen, conform de eisen van de huidige normering
            Wat is die normering dan? Sterker dan zonlicht?

            In Nederland zijn LED-lichten al de norm, en die lampen zijn feller dan onze lamme peerkes hoor...

            Comment


            • #7
              op de zuiderleien en in kapellen city hangen die dingen al
              alsof de vorige lichten niet zichbaar waren

              die led-lichten zijn zo sterk dat als ze op het natte donkerzwarte asfalt schijnen...je ze een aantal keer dubbel ziet
              energiezuinig is top - te fel is te fel

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten


                zie het verschil

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                  Nu nog slimme bestuurders en het koimt nog in orde
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                    Volgens mij zijn in Nederland zulke verkeerslichten. Ik heb al meermaals meegemaakt dat als ik 's avonds in den donkere een roodlicht nader, dat het op groen sprint als ik er een paar tientallen meter vanaf ben. En het is me meermaals voorgevallen, dus geen toeval
                    Klopt in Nederland zijn er inderdaad veel wegen met uitgerust, is echt wel handig vooral s'avonds en s'nachts, hoef je bijna niet te stoppen

                    Comment


                    • #11
                      antwerpen loopt niet achter hoor
                      tenzij ze aan de kazerne van de noorderlaan oefeningen doen

                      de snelheid was trouwens met het ijzelweer aangepast ook

                      Comment


                      • #12
                        Hier op de ring van roeselare mag je overdag voor elk licht wachten .
                        Rustig aanzetten en mooi 90 => rood
                        gelijk een gek optrekken=> rood.
                        30 rijden => groen

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                          In NL staan de verkeerslichten als het niet druk is in alle richtingen op rood. Op die manier kan er meteen groen gegeven worden aan de richting van waaruit verkeer komt.

                          Blijkbaar is dat te moeilijk voor de Belgen



                          Das echt hatelijk... De ene keer heb je daar overal vlotjes groen, de andere keer mag je echt OVERAL stoppen...
                          Ik heb gemerkt wanneer dat je al tegen het laatste van het groen bent dan ben je overal vlotjes door.

                          Comment


                          • #14
                            Dat zo'n verkeerslichten voor een pak minder files kunnen zorgen lijkt me iets wat totaal logisch is. Hoeveel keer gebeurd het niet dat je met een tiental auto's een kruispunt met verkeerslichten nadert en vervolgens allemaal moet stoppen terwijl er niemand moet overrijden. Ofwel staat er toch zo'n sensor waardoor je moet stoppen om èèn auto door te laten. De E34 is daar een mooi voorbeeld van. Dat ze in Nederland zo'n intelligente lichten hebben durf ik te betwijfelen, toch zeker niet overal. Toen ik eens naar Maastricht ging moest ik daar voor vrijwel elk verkeerslicht eindeloos lang in de file staan omdat de verkeerslichten zo belachelijk waren afgesteld. Soms sloegen ze zelfs beurten over zonder aanwijsbare reden... Dan nog liever onze verkeerslichten.

                            Ik heb me vroeger ook eens laten wijmaken dat de afstelling van sommige verkeerslichten soms wordt veranderd om bepaalde 'belangrijke' mensen sneller door te laten. Voorbeeld daarvan zou kunnen zijn een politieker die vraagt om de verkeerslichten in zijn straat zoveel mogelijk op groen te laten dtaan omdat mijnheer 's morgen snel naar zijn werk wil. Dan krijg je situatie waarbij je soms ellenlange files krijgt en je je afvraagt welke idioot die verkeerslichten heeft afgesteld.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Dat zo'n verkeerslichten voor een pak minder files kunnen zorgen lijkt me iets wat totaal logisch is. Hoeveel keer gebeurd het niet dat je met een tiental auto's een kruispunt met verkeerslichten nadert en vervolgens allemaal moet stoppen terwijl er niemand moet overrijden. Ofwel staat er toch zo'n sensor waardoor je moet stoppen om èèn auto door te laten. De E34 is daar een mooi voorbeeld van. Dat ze in Nederland zo'n intelligente lichten hebben durf ik te betwijfelen, toch zeker niet overal. Toen ik eens naar Maastricht ging moest ik daar voor vrijwel elk verkeerslicht eindeloos lang in de file staan omdat de verkeerslichten zo belachelijk waren afgesteld. Soms sloegen ze zelfs beurten over zonder aanwijsbare reden... Dan nog liever onze verkeerslichten.

                              Ik heb me vroeger ook eens laten wijmaken dat de afstelling van sommige verkeerslichten soms wordt veranderd om bepaalde 'belangrijke' mensen sneller door te laten. Voorbeeld daarvan zou kunnen zijn een politieker die vraagt om de verkeerslichten in zijn straat zoveel mogelijk op groen te laten dtaan omdat mijnheer 's morgen snel naar zijn werk wil. Dan krijg je situatie waarbij je soms ellenlange files krijgt en je je afvraagt welke idioot die verkeerslichten heeft afgesteld.
                              Inderdaad de E34 Antwerpen > Knokke of vice versa is een triestige zaak. 's avonds/'s nachts of ook dikwijls overdag sta je daar voor pietsnot terwijl er van links of rechts geen hond passeert laat staan een auto.
                              In plaats van deze kruispunten weg te werken met het bouwen van bruggen zouden ze beter deze kruispunten inrichten met slimme verkeerslichten. Het geld dat ze hierbij uitsparen zouden ze dan eigenlijk kunnen gebruiken om alle kruispunten van de Boomsesteenweg/A12 tussen het viaduct van Wilrijk en de put van Boom eens te overbruggen. Deze kruispunten zijn vele en vele malen belangrijker dan deze van de E34.
                              De files en ongevallen zou je dan dagelijks nogal zien minderen.

                              Inderdaad niet overal in Nederland zijn er slimme verkeeerslichten maar in Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland zijn toch 90% van de kruispunten hiermee ingericht. Ongeveer 30m voor het verkeerslicht is er een dedectorlus in de asfalt gelegd, wie er als eerste overrijdt krijgt groen.
                              In Nederland sta je op de meeste plaatsen ook niet minuten lang voor een rood licht. De frequentie rood/groen is daar veel korten bv dan hier in België, maar ja dat heeft allemaal met de constructie van onze kruispunten te maken. Zie :http://www.autoforum.be/showthread.php?t=44614 en http://www.autoforum.be/showthread.p...58#post3779358

                              Antwerpen heeft geen slimme verkeerslichten zoals deze in Nederland. Op de Leie kennen ze wel gedeeltelijk een "groene golf" maar die werkt niet juist. Als je daar tegen 50à55 km/h rijdt zal je niet altijd groen hebben, in tegendeel gewoonlijk wordt je daarvoor gestraft. Als je net onder de 60km/u rijdt heb je al meer kans op succes. behalve dan tussen de Violierstraat en de Paardenmarkt want daar meten ze tussen twee punten.
                              Op de Noorderlaan zeker niet want daar sta je ter hoogte van de Luchtbal/Bowling meerdere keren per dag voor het rood en dan is er geen voetganger of auto te bespeuren.
                              Daar waar de politieagent het verkeer staat te regelen loopt het gewoonlijk mis.......
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #16
                                ik ben vandaag kapellen - kallo gereden zonder voor 1 licht te staan = 28 km

                                (kallo - kapellen was minder)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  ik ben vandaag kapellen - kallo gereden zonder voor 1 licht te staan = 28 km

                                  (kallo - kapellen was minder)
                                  Kapellen > Kallo is normaal goed voor minstens 4 lichten. (1xPutte - 2xStabroek - 1x Kallo)
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ik rij wel door de stad en de konnijnepijp

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      ik rij wel door de stad en de konnijnepijp
                                      zou hééééééééééééél straf zijn.... is misschien wel de kortste weg en de goedkoopste (geen toltunnel)maar lichten jong..... weet niet vanwaar je komt in Kapellen maar ik gok toch op een stuk of 11 à 12. Vééél geluk gehad zekers?
                                      Zoals je zegt kan het in het terugkomen "ferm" tegensteken.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        "Teveel overbodige verkeerslichten in België"


                                        Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X