Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eén op vier bestuurders heeft geen reservewiel in de auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eén op vier bestuurders heeft geen reservewiel in de auto

    Oorspronkelijk geplaatst door DS-online
    Eén op vier bestuurders heeft geen reservewiel in de auto

    Meer dan de helft van de bestuurders krijgt een wiel niet los met het geleverde materiaal.


    Eén op vier auto's met bandenpech heeft volgens VTB-VAB geen reservewiel of noodreservewiel in de koffer liggen, omdat de fabrikant plaats wil uitsparen en de kosten wil drukken.

    Automobilisten moeten zich dus redden met ongekende alternatieven, zoals herstelkits, vouwbanden en runflat-banden.

    Voorts blijkt dat meer dan de helft te vervangen wielen niet loskrijgt met het bijgeleverde materiaal.

    Zeven op de tien vrouwen weet niet waar het materiaal zit, kent het gebruik niet of weet niet wat een antidiefstalbout is. Mannelijke bestuurders weten die dingen in de helft van de gevallen evenmin.

    Op de eerste plaats van technische problemen, staat nog steeds het niet starten van de motor, meestal door een defecte batterij.

    Aangezien een lekke band de tweede plaats bezet, adviseert VTB-VAB om zich op voorhand goed te informeren.

    'Zowat 52 procent rijdt rond met een platte reserveband in de koffer, 38 procent met een versleten band', zegt Maarten Matienko van VTB-VAB.

    'Van de banden die wel in orde zijn, kan 52 procent niet gebruikt worden zonder eerst de bandenspanning aan te passen.

    Voorts zitten de alternatieve herstelmogelijkheden vaak in een onbekende hoek van de koffer of zelfs onder de zetels.' (belga)

    (belga)
    Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=QO1E3TN4

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus
    Gas tanken:
    ik dus wel
    ervoor niet

    Comment


    • #3
      in die clk ligt een pracht van een reservewiel

      Comment


      • #4
        sloot je de LPG-slang aan op de stekker vd trekhaak op foto

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door HLN-online
          Een op vier auto's heeft geen reserveband



          Eén op vier auto's met bandenpech heeft volgens VTB-VAB geen reservewiel of noodreservewiel in de koffer liggen omdat de fabrikant plaats wil uitsparen en de kosten wil drukken. Automobilisten moeten zich dus redden met ongekende alternatieven, zoals herstelkits, vouwbanden en runflat-banden. Voorts blijkt dat meer dan de helft (51 procent) te vervangen wielen niet loskrijgt met het bijgeleverde materiaal. Zeven op tien vrouwen weet niet waar het materiaal zit, kent het gebruik niet of is een antidiefstalbout onbekend. Mannelijke bestuurders weten in de helft van de gevallen die dingen evenmin.

          Problemen
          Op de eerste plaats van technische problemen waar Belgen in het buitenland mee kampen, staat nog steeds het niet starten van de motor, meestal door een defecte batterij. Aangezien een lekke band de tweede plaats bezet, adviseert VTB-VAB om zich op voorhand goed te informeren.

          "Zowat 52 procent van de automobilisten rijdt rond met een platte reserveband in de koffer, 38 procent met een versleten band", zegt Maarten Matienko van VTB-VAB. "Van de wielen die wel in orde zijn, kan 52 procent niet gebruikt worden zonder eerst de bandenspanning aan te passen. Net als met de vouwbanden en de runflat-banden mag met de noodreservewielen, ook gekend als 'thuiskomertje', maar een beperkt aantal kilometer gereden worden, doorgaans aan 80 km/u", aldus nog Matienko.

          Alternatieven
          Voorts zitten de alternatieve herstelmogelijkheden vaak in een onbekende hoek van de koffer of zelfs onder de zetels. Volgens VTB-VAB is een ander almaar meer voorkomend probleem bij moderne wagens dat gereset moeten worden na het vervangen van een band. Mensen met aluminiumvelgen moeten bovendien in hun oren knopen dat een extra opzetstukje nodig is om de antidiefstalbout te kunnen verwijderen.

          Tips om lekke banden op vakantie te voorkomen zijn onder meer bandenspanning aanpassen aan de belading van de wagen, oude en versleten banden vervangen zodat ze niet springen onder de hitte en vermijden om stoepranden op te rijden. "Eveneens zeer slecht voor de wagen is een trekkend wiel vervangen door een reservewiel", aldus nog Matienko. "Je kan beter de onbeschadigde wielen naar achter verplaatsen", besluit Matienko.

          Tips
          Met de vakantieperiode in het vooruitzicht geeft VTB-VAB weer allerlei reistips op haar website www.vab.be. Net als vorig jaar zijn er in Orange en Remoulins (Zuid-Frankrijk) VAB-technici gestationeerd om de doorgaans lange Franse hersteltijden de kop in te drukken. (belga/hln)



          Bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...ron=kanaalArt1

          Comment


          • #6
            Lomp gewicht zo'n reservewiel.
            Ik bel gewoon VAB op en die komen me depanneren, hoe ze dat regelen is hun probleem, ik betaal ervoor en de depanneur krijgt er nog fooi bij ook !
            www.perfectshine.be

            Comment


            • #7
              Mijn reservewiel ligt thuis, mijn lpg-tank heeft zijn plaats ingepikt. Europ assistance moet maar komen als ik platten tuub heb.
              1976 Porsche 924 (verkocht)
              2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
              2011 Volvo V60 T6 AWD
              2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

              Comment


              • #8
                Ik heb mijn reservewiel (thuiskomertje 115 15" 65) vervangen door een volwaardig reservewiel. Van die herstelkits moet ik niet weten.
                1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                  Ik heb mijn reservewiel (thuiskomertje 115 15" 65) vervangen door een volwaardig reservewiel. Van die herstelkits moet ik niet weten.

                  Herstelkits zijn idd niet alles. Vorig jaar had mijn vriendin haar vader platte band. Ik haal zo'n herstelbusje uit mijn koffer. Hij probeert dat uit en da buske begint te schuimen, juist scheerschuim. resultaat, vader vol schuim, band vol schuim en nog even ver.
                  1976 Porsche 924 (verkocht)
                  2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
                  2011 Volvo V60 T6 AWD
                  2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

                  Comment


                  • #10
                    volwaardig reservewiel mét velg in de koffer
                    nooit geen kit in mijn kar!

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb ook geen reservewiel in m'n koffer.


                      Maar wel onderaan de auto
                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                      Comment


                      • #12
                        in de bimmer heb ik nu thuiskomer gekocht...eerst was er niks ( runflat) ik zou er een volwaardig wiel ingestoken hebben , maar daar is geen plaats voor

                        Comment


                        • #13
                          De Xsara heeft geen reservewiel in de auto liggen

                          Wel een volwaardig onder de auto

                          Comment


                          • #14
                            ik heb een thuiskomertje zitten die dezelfde grootte heeft als de normale banden, enkel minder breed

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb zo'n thuiskomertje in de audi. De landcruiser heeft een volwaardig wiel hangen aan de kofferdeur en bij de bmw weet ik het in feite niet.

                              Comment


                              • #16
                                In de Volvo ligt een volwaardig reservewiel in de koffer, bij de Land Cruiser, zit dat onder de koffer en bij de BMW is het zoeken achter een reservewiel.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                                  In de Volvo ligt een volwaardig reservewiel in de koffer, bij de Land Cruiser, zit dat onder de koffer en bij de BMW is het zoeken achter een reservewiel.
                                  Voordeel bij Land Cruiser en BMW is dat de laadplankhoogte normaal (te doen) is. Bij een AUDI Q7 ligt de reserveband (18" 255) onder de laadplank wat de laadvloer abnormaal verhoogd.
                                  AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                                    Voordeel bij Land Cruiser en BMW is dat de laadplankhoogte normaal (te doen) is. Bij een AUDI Q7 ligt de reserveband (18" 255) onder de laadplank wat de laadvloer abnormaal verhoogd.
                                    Het nadeel bij Land Cruiser is dat de reserveband (17" 265) onder de auto hangt wat vervelend is als je het nodig hebt. Een ander nadeel is dat het reservewiel de hellingshoek achteraan vermindert en bloot gesteld is aan het terrein. Hierdoor wordt dat wiel nog eens helemaal vuil en heb je veel kans op beschadiging van de velg.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ik heb nog nooit lek gereden eigelijk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        ik heb nog nooit lek gereden eigelijk
                                        ik wel

                                        Comment

                                        Working...
                                        X