Oorspronkelijk geplaatst door DS-online
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Eén op vier bestuurders heeft geen reservewiel in de auto
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door HLN-onlineEen op vier auto's heeft geen reserveband
Eén op vier auto's met bandenpech heeft volgens VTB-VAB geen reservewiel of noodreservewiel in de koffer liggen omdat de fabrikant plaats wil uitsparen en de kosten wil drukken. Automobilisten moeten zich dus redden met ongekende alternatieven, zoals herstelkits, vouwbanden en runflat-banden. Voorts blijkt dat meer dan de helft (51 procent) te vervangen wielen niet loskrijgt met het bijgeleverde materiaal. Zeven op tien vrouwen weet niet waar het materiaal zit, kent het gebruik niet of is een antidiefstalbout onbekend. Mannelijke bestuurders weten in de helft van de gevallen die dingen evenmin.
Problemen
Op de eerste plaats van technische problemen waar Belgen in het buitenland mee kampen, staat nog steeds het niet starten van de motor, meestal door een defecte batterij. Aangezien een lekke band de tweede plaats bezet, adviseert VTB-VAB om zich op voorhand goed te informeren.
"Zowat 52 procent van de automobilisten rijdt rond met een platte reserveband in de koffer, 38 procent met een versleten band", zegt Maarten Matienko van VTB-VAB. "Van de wielen die wel in orde zijn, kan 52 procent niet gebruikt worden zonder eerst de bandenspanning aan te passen. Net als met de vouwbanden en de runflat-banden mag met de noodreservewielen, ook gekend als 'thuiskomertje', maar een beperkt aantal kilometer gereden worden, doorgaans aan 80 km/u", aldus nog Matienko.
Alternatieven
Voorts zitten de alternatieve herstelmogelijkheden vaak in een onbekende hoek van de koffer of zelfs onder de zetels. Volgens VTB-VAB is een ander almaar meer voorkomend probleem bij moderne wagens dat gereset moeten worden na het vervangen van een band. Mensen met aluminiumvelgen moeten bovendien in hun oren knopen dat een extra opzetstukje nodig is om de antidiefstalbout te kunnen verwijderen.
Tips om lekke banden op vakantie te voorkomen zijn onder meer bandenspanning aanpassen aan de belading van de wagen, oude en versleten banden vervangen zodat ze niet springen onder de hitte en vermijden om stoepranden op te rijden. "Eveneens zeer slecht voor de wagen is een trekkend wiel vervangen door een reservewiel", aldus nog Matienko. "Je kan beter de onbeschadigde wielen naar achter verplaatsen", besluit Matienko.
Tips
Met de vakantieperiode in het vooruitzicht geeft VTB-VAB weer allerlei reistips op haar website www.vab.be. Net als vorig jaar zijn er in Orange en Remoulins (Zuid-Frankrijk) VAB-technici gestationeerd om de doorgaans lange Franse hersteltijden de kop in te drukken. (belga/hln)
Comment
-
Lomp gewicht zo'n reservewiel.
Ik bel gewoon VAB op en die komen me depanneren, hoe ze dat regelen is hun probleem, ik betaal ervoor en de depanneur krijgt er nog fooi bij ook !
Comment
-
Mijn reservewiel ligt thuis, mijn lpg-tank heeft zijn plaats ingepikt. Europ assistance moet maar komen als ik platten tuub heb.1976 Porsche 924 (verkocht)
2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
2011 Volvo V60 T6 AWD
2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)
Comment
-
Ik heb mijn reservewiel (thuiskomertje 115 15" 65) vervangen door een volwaardig reservewiel. Van die herstelkits moet ik niet weten.1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk BerichtenIk heb mijn reservewiel (thuiskomertje 115 15" 65) vervangen door een volwaardig reservewiel. Van die herstelkits moet ik niet weten.
Herstelkits zijn idd niet alles. Vorig jaar had mijn vriendin haar vader platte band. Ik haal zo'n herstelbusje uit mijn koffer. Hij probeert dat uit en da buske begint te schuimen, juist scheerschuim. resultaat, vader vol schuim, band vol schuim en nog even ver.1976 Porsche 924 (verkocht)
2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
2011 Volvo V60 T6 AWD
2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk BerichtenIn de Volvo ligt een volwaardig reservewiel in de koffer, bij de Land Cruiser, zit dat onder de koffer en bij de BMW is het zoeken achter een reservewiel.AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk BerichtenVoordeel bij Land Cruiser en BMW is dat de laadplankhoogte normaal (te doen) is. Bij een AUDI Q7 ligt de reserveband (18" 255) onder de laadplank wat de laadvloer abnormaal verhoogd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik heb nog nooit lek gereden eigelijk
Comment
Comment