Mededeling
Collapse
No announcement yet.
1 op de 6 gecontroleerde vrachtwagens te zwaar
Collapse
X
-
Ja, het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er een te grote druk van de werkgever op de schouders van de werknemers rust. Voor buitenstaanders is het gemakkelijk om te zeggen van: 'Het is toch hun verantwoordelijkheid, laad het dan gewoon niet'. Was het maar zo gemakkelijk... Ik heb al op verschillende bedrijven vrachtwagens zien buiten rijden waarvan ik dacht: Man, als ze u moeten tegenhouden, je bent gewoon je huis kwijt... Dan laden ze daar zo om en bij de 35 ton, terwijl een vrachtwagen op de grond maar 40 ton mag wegen... Maar er zijn ook wel werkgevers die het liever volgens de boekjes doen en dan gewoon nog een vrachtwagen nasturen met een paar ton op. Ze krijgen immers toch een 15 ton betaald, dit wel bij het bedrijf waarover ik spreek he...
Ik denk toch dat het altijd zal blijven bestaan, of men zou al echt iedere vrachtwagen apart moeten gaan controleren.
-
Te zwaar geladen en dan een noodstop moeten doen door het laattijdig opmerken van een file of zo. Zulke scenarios zijn er regelmatig op 't TVnieuws te zien geloof ik eh ?? En dan maar zeggen dat het weer die verdomde cruise control was die de ongevallen veroorzaakt, dat hun remmen niet normaal kunnen functioneren bij te zwaar geladen komt zelfs in veel van die chauffeurs hun kopke nog niet op. Het is voldoende om het remgedrag van een wagen te bezien als hij leeg is en met 4 of 5 man met bagage erbij, men moet goed bij de pinken zijn als men dan eens een kort remmanoeuver moet doen, en bij een auto gaat het dan om een paar honderd kilo extra waar bij vrachtwagens het direct over tonnen gaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk BerichtenJa, het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er een te grote druk van de werkgever op de schouders van de werknemers rust. Voor buitenstaanders is het gemakkelijk om te zeggen van: 'Het is toch hun verantwoordelijkheid, laad het dan gewoon niet'. Was het maar zo gemakkelijk... Ik heb al op verschillende bedrijven vrachtwagens zien buiten rijden waarvan ik dacht: Man, als ze u moeten tegenhouden, je bent gewoon je huis kwijt... Dan laden ze daar zo om en bij de 35 ton, terwijl een vrachtwagen op de grond maar 40 ton mag wegen... Maar er zijn ook wel werkgevers die het liever volgens de boekjes doen en dan gewoon nog een vrachtwagen nasturen met een paar ton op. Ze krijgen immers toch een 15 ton betaald, dit wel bij het bedrijf waarover ik spreek he...
Ik denk toch dat het altijd zal blijven bestaan, of men zou al echt iedere vrachtwagen apart moeten gaan controleren.
In België mag 44 ton. Die 40 ton is een Europese richtlijn of zoiets, maar die is niet bindend
In Nederland mogen ze dan weer 50 ton wegen ...
Wrm zouden ze ni overladen? De boetes wegen toch ni op tegen die extra tonnen die ze elke rit weer vervoeren
Nog nooit in de buurt van Marche en Famenne geweest? Er is daar een houtzagerij die eigen trucks heeft. 50 ton gaan ze makkelijk teboven, zeker als het nat is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk BerichtenIn België mag 44 ton. Die 40 ton is een Europese richtlijn of zoiets, maar die is niet bindend
In Nederland mogen ze dan weer 50 ton wegen ...
Wrm zouden ze ni overladen? De boetes wegen toch ni op tegen die extra tonnen die ze elke rit weer vervoeren
Nog nooit in de buurt van Marche en Famenne geweest? Er is daar een houtzagerij die eigen trucks heeft. 50 ton gaan ze makkelijk teboven, zeker als het nat is
Ik weet niet wat ze verdienen op één vracht waarbij er maar 3 ton vervoerd wordt en er 15 betaald wordt. Ik weet wel dat een volledige vracht van ongeveer 20 ton(ik spreek wel over welfsels) voor de klant € 5000 kost. Stel dat er 1/5 overblijft voor de transportfirma. De firma krijgt evenzeer 100 euro per uur om te plaatsen, en 23 ton plaatsen duurt gemiddeld 2 uur. Dan zitten we al aan 1200 euro, waarbij de vracht van 15 ton nog niet bij betaald is. Pak dat ze € 1500 per klant binnenkrijgen. Daar gaat ongeveer 150% x het loon van de werknemers af, dus dit is 1.50 x 2 x 25 = 75 euro. Dan blijft er nog € 1425 over. Voor het onderhoud van de vrachtwagens gaat er ongeveer € 200 voor die vracht af. Dan is er nog € 1225. Laten we de som rond maken om zeker te zijn dat alles vergoed is: er blijft € 1000 euro over. Dit is dus pure winst.
Moest men alles op 1 vracht laden, dan zou men als geen € 1500 euro per klant meer krijgen, omdat er geen 12 overbodige ton meer betaald wordt. 1/5 van de prijs wat de klant moet betalen is voor de transportfirma = 1/5 * 5750 = 1150 euro. Hier moet nog het loon van de wn af: 1150 - 1.50 * 2 * 13 = € 1111. Voor het onderhoud van de vrachtwagen gaat er € 100 vanaf. Men komt dan op 1011 euro. Net zoals hierboven zullen we een ruime marge nemen van 225 euro. Er is dus nog 1011 - 225 = 786 euro pure winst. Er is zoiezo al minder winst, en de kans bestaat dat er nog een boete vanaf moet.
In dit geval is de keuze dan wel snel gemaakt denk ik, maar wanneer het over grote hoeveelheden gaat die teveel geladen worden, ligt dit weer helemaal anders. Er moet dus steeds een nieuwe berekening gedaan worden.
Edith vertelt me ook zojuist dat er rekening gehouden moet worden met de situatie waarin de vrachtwagen een ongeval veroorzaakt. Dan wil ik nog wel eens zien als de extra hoeveelheid niet opweegt tegen de 'boetes'.
Comment
-
Ik heb het afgelopen jaar ook stage gelopen in een bedrijf waar ze elke dag hun camionetten/vrachtwagens overladen. Dit gaat wel om kleinere voertuigen aka ford transit en vrachtwagens tot 3 ton zo'n kleintjes.
Nu heb ik paar keer tijdens mijn stage en soms betaald rondgereden met zo'n transitje en keer op keer was ik 300 à 500 kilo overladen. Mijn banden stonden letterlijk plat vanachteren.
Toen ik eens moest gaan leveren bij de politie in kortrijk met een 500 kg overgewicht moest ik daar naar beneden rijden. Miljaar ik zat daar met de poepers Ik dacht echt dat mijn remmen het niet gingen houden hé !!
De lading werd daar wel volledig uitgeladen en zijn weer vertrokken maar, dat is wel lef hebben zo gewoon in de hol van de leeuw!
Ik begrijp zeer goed dat de bedrijven hun vrachtwagens/bestelwagens overladen. Het is tenslotte ook een spelletje voor winst hé. Als ze niet gestekt zijn wanneer ze overladen zijn dan is er niets gebeurd.
Bij mijn bedrijf hebben ze nog nooit controle gehad! Wel één keer met de overladen vrachtwagen een kind van denk ik 5 jaar meegehad ! Die kind was gewoon de straat overgelopen enja hij kon niet meer tijdig remmen. Schedel opengeboord en zware revalidatie nu. Het bedrijf heeft dat grapje een miljoen gekost.
Comment
-
Tot het jouw kind is...
Dan ga je last hebben van de drang om zowel de chauffeur als zijn werkgeven persoonlijk te molesteren...
Met die boetes wordt te hard gelachen, het blijft goedkoper dan in twee keer te rijden. Vrachtwagens verbeurdverklaren, duurdere boetes, verhoogde pakkansen... zal misschien helpen. Maar het is gemakkelijker om geld bij de kleine man te komen halen die eens op een lege snelweg 140 heeft gereden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk BerichtenTot het jouw kind is...
Dan ga je last hebben van de drang om zowel de chauffeur als zijn werkgeven persoonlijk te molesteren...
Met die boetes wordt te hard gelachen, het blijft goedkoper dan in twee keer te rijden. Vrachtwagens verbeurdverklaren, duurdere boetes, verhoogde pakkansen... zal misschien helpen. Maar het is gemakkelijker om geld bij de kleine man te komen halen die eens op een lege snelweg 140 heeft gereden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VaNdIe Bekijk BerichtenIk besef dat heel goed. Maar dat zijn dingen die nu éénmaal gebeuren.
Ik dacht dat het een dagelijkse procedure is in de transportwereld en niet éénmalig ???
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenIk dacht dat het een dagelijkse procedure is in de transportwereld en niet éénmalig ???
Comment
-
[quote=DRIVER-W;2008644]Heb ik gezegd dat niemand overlaadt? Nee toch... Want er staat wel duidelijk: Als ik sommige vrachtwagens zie wegrijden op bedrijven...
Ik weet niet wat ze verdienen op één vracht waarbij er maar 3 ton vervoerd wordt en er 15 betaald wordt. Ik weet wel dat een volledige vracht van ongeveer 20 ton(ik spreek wel over welfsels) voor de klant € 5000 kost. Stel dat er 1/5 overblijft voor de transportfirma. De firma krijgt evenzeer 100 euro per uur om te plaatsen, en 23 ton plaatsen duurt gemiddeld 2 uur. Dan zitten we al aan 1200 euro, waarbij de vracht van 15 ton nog niet bij betaald is. Pak dat ze € 1500 per klant binnenkrijgen. Daar gaat ongeveer 150% x het loon van de werknemers af, dus dit is 1.50 x 2 x 25 = 75 euro. Dan blijft er nog € 1425 over. Voor het onderhoud van de vrachtwagens gaat er ongeveer € 200 voor die vracht af. Dan is er nog € 1225. Laten we de som rond maken om zeker te zijn dat alles vergoed is: er blijft € 1000 euro over. Dit is dus pure winst.
Niet slecht voor 1 vrachtje van 20 ton , zo'n 1000 € winst ?
Denk jij dat je nog een huis gaat kunnen bouwen met bovenstaande rekenwijze ?
En wat als de aannemer zelf de welfels plaatst met eigen bouwkraan (2 uur lostijd per 20Ton is inbegrepen in de welfselprijs, en is rusttijd voor de chauffeur en dus meestal niet betaald)
Trouwens de rest van je berekeningen snap ik ook niet...
Wat het gewicht betreft: bij mij op de werf komen nooit overladen vrachtwagens. Op alle leveringsbons staat trouwens het gewicht en de boete is echt wel hoog hoor. Ik geloof zelfs dat een vrachtwagen opnieuw moet worden gekeurd als bij controle een bepaald % overlast is vastgesteld.
Comment
-
Het gaat hier volgens het artikel over asbelading, dwz dat je gemakkelijk 6ton onder het toegelaten gewicht kan zitten en toch op een as overladen zijn.
De belading word dan gewogen per as, voor een as is een enkele as 10ton een aangedreven as 12ton, een tandem 20 ton en een tridem 27 ton.
Bij een bulk belading kan je makkelijk 38 ton op de grond wegen en toch 13 ton op je trek as hebben.
En probeer als chauffeur maar eens aan zo een lader te zeggen hoe hij je moet laden, in Frankrijk gaat dat nog, maar in België ben je als chauffeur een hoopje strond.
Iedereen mag gerust eens een dagje meekomen om te zien hoe het er aan toegaat.
In alle bedrijven waar ik kom moet ik leeg wegen en vol wegen, over de 44T laten ze me niet eens buiten, dan mag je een dagje kamperen in de fabriek.
Als er dan op de limiet word geladen mag je zeker zijn dat er wel een as overbeladen is. Dat ze net zoals in nederland laadlussen in de weg leggen, daar word je gewogen terwijl je op de autostrade rijd, overladen en een eindje verder sta je aan de kant.
Denk dus echt niet dat die "chauffeurkes" daar ook maar iets in te zeggen hebben in die belading. Er staat altijd wel een poolse firma klaar die meer zal laden voor minder geld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WimRS4 Bekijk Berichten
Iedereen mag gerust eens een dagje meekomen om te zien hoe het er aan toegaat.
Dat ze net zoals in nederland laadlussen in de weg leggen, daar word je gewogen terwijl je op de autostrade rijd, overladen en een eindje verder sta je aan de kant.
Comment
-
[quote=Beeimwee3;2009781]Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk BerichtenHeb ik gezegd dat niemand overlaadt? Nee toch... Want er staat wel duidelijk: Als ik sommige vrachtwagens zie wegrijden op bedrijven...
Ik weet niet wat ze verdienen op één vracht waarbij er maar 3 ton vervoerd wordt en er 15 betaald wordt. Ik weet wel dat een volledige vracht van ongeveer 20 ton(ik spreek wel over welfsels) voor de klant € 5000 kost. Stel dat er 1/5 overblijft voor de transportfirma. De firma krijgt evenzeer 100 euro per uur om te plaatsen, en 23 ton plaatsen duurt gemiddeld 2 uur. Dan zitten we al aan 1200 euro, waarbij de vracht van 15 ton nog niet bij betaald is. Pak dat ze € 1500 per klant binnenkrijgen. Daar gaat ongeveer 150% x het loon van de werknemers af, dus dit is 1.50 x 2 x 25 = 75 euro. Dan blijft er nog € 1425 over. Voor het onderhoud van de vrachtwagens gaat er ongeveer € 200 voor die vracht af. Dan is er nog € 1225. Laten we de som rond maken om zeker te zijn dat alles vergoed is: er blijft € 1000 euro over. Dit is dus pure winst.
Niet slecht voor 1 vrachtje van 20 ton , zo'n 1000 € winst ?
Denk jij dat je nog een huis gaat kunnen bouwen met bovenstaande rekenwijze ?
En wat als de aannemer zelf de welfels plaatst met eigen bouwkraan (2 uur lostijd per 20Ton is inbegrepen in de welfselprijs, en is rusttijd voor de chauffeur en dus meestal niet betaald)
Trouwens de rest van je berekeningen snap ik ook niet...
Wat het gewicht betreft: bij mij op de werf komen nooit overladen vrachtwagens. Op alle leveringsbons staat trouwens het gewicht en de boete is echt wel hoog hoor. Ik geloof zelfs dat een vrachtwagen opnieuw moet worden gekeurd als bij controle een bepaald % overlast is vastgesteld.
Wat het gewicht betreft: ik heb enkele posts geleden gezegd dat er mensen zijn die het doen, maar dat er ook mensen zijn die het niet doen... Ik wou ook enkel maar in mijn post aanduiden dat de boetes te hoog waren om het risico te nemen. Maar het was blijkbaar niet zo duidelijk...
En wat die winst betreft, ik denk wel dat je zoiets moet overhouden, want het bedrijf waar ik over spreek koopt zich elk jaar 20 nieuwe trekkers bij zonder financiering van de bank, het geld moet dus toch wel van ergens komen. En het was ook maar een ruwe berekening.
Comment
-
[quote=DRIVER-W;2011240]Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk BerichtenIk heb het dus over een vrachtwagen die zelf moet plaatsen. Ik spreek dus over de plaatstijd, en niet over de lostijd. Maar om verder te gaan in uw situatie, die zogenaamde rusttijd, denk je nu echt dat die niet betaald wordt? Welke werknemer zou zo willen werken? Dat enkel het rijden betaald wordt...
Wat het gewicht betreft: ik heb enkele posts geleden gezegd dat er mensen zijn die het doen, maar dat er ook mensen zijn die het niet doen... Ik wou ook enkel maar in mijn post aanduiden dat de boetes te hoog waren om het risico te nemen. Maar het was blijkbaar niet zo duidelijk...
En wat die winst betreft, ik denk wel dat je zoiets moet overhouden, want het bedrijf waar ik over spreek koopt zich elk jaar 20 nieuwe trekkers bij zonder financiering van de bank, het geld moet dus toch wel van ergens komen. En het was ook maar een ruwe berekening.
180 m2 gewelven = 40.08 ton te leveren in 2 vrachten op dezelfde dag.
kostprijs af fabriek : 21.03 €/m2
kostprijs transport : 2.07 €/m2
eventueel plaatsen + 1 €/m2
Dus ik koop geleverd op de werf tegen 23.10 €/m2 = 2079 €/ vracht alles in.(waarvan 186.3 € transport)
Daarvoor dient die camion te laden, ca 1 uur te rijden naar de werf, te wachten tijdens dat ik hem los (max 2 uur) en weer terug naar huis te rijden ca 1 uur (dat is dus 4 uur voor 186.3€ - wat overeenkomt met de normale prijs van ca 60 €/uur voor een oplegger met chaffeur voor vervoer ).
P.S een (buitenlandse) trucker die metalen liggers kwam leveren op de werf heeft me verteld dat hij enkel de rijuren wordt betaald.....bijgevolg ging ie slapen tijdens het lossen.
Comment
-
[quote=Beeimwee3;2011592]Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
Ik heb het even voor u opgezocht, en mijn laatste offerte voor levering van (beton)gewelven er op nagekeken. (wel niet van uw firma, maar wel van een gelijkaardig bedrijf, met gelijkwaardige produkten)
180 m2 gewelven = 40.08 ton te leveren in 2 vrachten op dezelfde dag.
kostprijs af fabriek : 21.03 €/m2
kostprijs transport : 2.07 €/m2
eventueel plaatsen + 1 €/m2
Dus ik koop geleverd op de werf tegen 23.10 €/m2 = 2079 €/ vracht alles in.(waarvan 186.3 € transport)
Daarvoor dient die camion te laden, ca 1 uur te rijden naar de werf, te wachten tijdens dat ik hem los (max 2 uur) en weer terug naar huis te rijden ca 1 uur (dat is dus 4 uur voor 186.3€ - wat overeenkomt met de normale prijs van ca 60 €/uur voor een oplegger met chaffeur voor vervoer ).
P.S een (buitenlandse) trucker die metalen liggers kwam leveren op de werf heeft me verteld dat hij enkel de rijuren wordt betaald.....bijgevolg ging ie slapen tijdens het lossen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VaNdIe Bekijk BerichtenDat bedoel ik ook. Dat is zo een gezegd hier.
Comment
Comment