Oorspronkelijk geplaatst door will
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Boete bij rijden op rode mazout
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten2 tanks plaatsen (zoals bij landbouwvoertuigen en camions)
met bv een kipkar aarde ---witte mazout(= geen landbouwactiviteit), en de dag nadien op het land gaan ploegen -----rode mazout
Hierbij gaat het voornamelijk over loonbedrijven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendas het eerste wat ik ervan hoor, over voertuigsoorten die 'switchen'
Een loonwerker vervoerd voor mijn bedrijf zo af en toe uitgegraven grond naar een stortplaats. Dat gebeurd met een tractor en een grote kipkar (30 ton laadvermogen) .
Bij deze aktiviteit is witte mazout verplicht .
Als hij nadien met dezelfde tractor op het land gaat ploegen mag dat met rode.
Vandaar is de tractor voorzien van 2 mazoutbakken (+ leidingen met afsluitkraan).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenfijn om weten, tis te hopen dan dat die motoren zogezegd niet te gevoelig zijn
Eerst en vooral, de rooie mazout, door de meesten gebruikt als huisbrandolie. Laag cetaangehalte en hoge viscositeit. Kan in oudere motoren, niet in de moderne motoren in landbouw en werfmachines.
Gasolie extra: een extra gezuiverde, van petroleum en additieven voorziene brandstof voor dieselmotoren met een lage accijns. Deze kan in de meest veeleisende motoren, is vaak zelfs beter dan de standaard diesel aan de pomp. Is ook vrijwel ongevoelig voor koude. De prijs schommelt tussen iets duurder en iets goedkoper dan de huisbrand.
De meeste landbouw en werfmachines rijden op de laatste. Niet verwonderlijk, het hogere cetaangetal zorgt voor een betere verbranding en hoger koppel.
Sinds kort is het zelfs niet meer verplicht voor landbouwmachines welke geen landbouwactiviteit uitoefenen om met de witte diesel te rijden. Wat wel nog wet is, een landbouwvoertuig mag niet sneller rijden dan 43km/u (op de openbare weg.) Beetje tricky als je weet dat de moderne landbouwtractoren zelfs al 60km/u lopen met maar 1700rpm op de motor. Theoretisch haal je dan 90km/u bij volledige benuttiging van het motortoerental (maar de electronica voorkomt dit, net zoals bij vrachtwagens.)
Let maar op hoeveel traktoren met dumpwagens er het komende jaar bij gaan komen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luk007 Bekijk BerichtenMomenteel heb je meerdere soorten mazout met verlaagde accijns.
Eerst en vooral, de rooie mazout, door de meesten gebruikt als huisbrandolie. Laag cetaangehalte en hoge viscositeit. Kan in oudere motoren, niet in de moderne motoren in landbouw en werfmachines.
Gasolie extra: een extra gezuiverde, van petroleum en additieven voorziene brandstof voor dieselmotoren met een lage accijns. Deze kan in de meest veeleisende motoren, is vaak zelfs beter dan de standaard diesel aan de pomp. Is ook vrijwel ongevoelig voor koude. De prijs schommelt tussen iets duurder en iets goedkoper dan de huisbrand.
De meeste landbouw en werfmachines rijden op de laatste. Niet verwonderlijk, het hogere cetaangetal zorgt voor een betere verbranding en hoger koppel.
Sinds kort is het zelfs niet meer verplicht voor landbouwmachines welke geen landbouwactiviteit uitoefenen om met de witte diesel te rijden. Wat wel nog wet is, een landbouwvoertuig mag niet sneller rijden dan 43km/u (op de openbare weg.) Beetje tricky als je weet dat de moderne landbouwtractoren zelfs al 60km/u lopen met maar 1700rpm op de motor. Theoretisch haal je dan 90km/u bij volledige benuttiging van het motortoerental (maar de electronica voorkomt dit, net zoals bij vrachtwagens.)
Let maar op hoeveel traktoren met dumpwagens er het komende jaar bij gaan komen...
Comment
-
en je kan ze geen ongelijk geven1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luk007 Bekijk BerichtenMomenteel heb je meerdere soorten mazout met verlaagde accijns.
Eerst en vooral, de rooie mazout, door de meesten gebruikt als huisbrandolie. Laag cetaangehalte en hoge viscositeit. .
heb alleen geen weet van raffinaderijen die de verschillende specs nog draaien
(maw, alle specs zijn de beste, volgens mij)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichtenen je kan ze geen ongelijk geven
Omdat het bedrijf waar ik werk nu zelf onlangs een tractor gekocht heeft voor vooral baantransport heb ik eens gebelt naar de douane om te weten hoe het juist zat met het volledig mogen rijden op witte mazout. Daar vertelden ze me dat je dus inderdaag volledig mag rijden op rode mazout.
Er bestaan hier 2 grote redenen voor :
- De eerste is dat het gewoon te moeilijk is geworden om fraude bij tractoren op te sporen. Zo'n zware transporttractoren hebben altijd 2 tanks mee. 1 voor de rode mazout en 1 voor de witte. Wanneer ze zien dat er ergens een controle is wisselen ze gewoon van mazouttank;
- Een tweede reden ligt in het feit dat de gewone diesel zodanig duur is geworden dat veel gewone auto's en vrachtwagens proberen te frauderen met rode mazout. Zodoende hebben ze hun prioriteiten wat verschoven.
De man van de douane wist me wel te vertellen dat wanneer er eens een deftige stabiele regering gevormt is, de regering hier wel op één of andere manier een stok in de wiel zal steken met één of ander wetsvoorstel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk BerichtenHeb dit topic eens doorgenomen. Ik heb 2 kleine vraagjes:
- kan rode mazout kwaad voor een TDI pompverstuiver?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk BerichtenHeb dit topic eens doorgenomen. Ik heb 2 kleine vraagjes:
- kan rode mazout kwaad voor een TDI pompverstuiver?
- hoe streng wordt hier nog op gecontroleerd?
Kan totaal geen kwaad voor geen enkele dieselmotor. Als je dit topic echt hebt doorgenomen zou je dat al moeten weten.
Wat betreft de controles: ik hoorde via via van iemand die 20 jaar op witte diesel reed, nooit geen controle gehad, op een dag besloot hij om op rode diesel te gaan rijden en werd dezelfde dag nog gecontroleerd.
Ik ben in die 11 jaar dat ik nu rij nog nooit gecontroleerd geweest en nooit zelf gezien dat iemand gecontroleerd werd.
Toen de dieselprijs vorig jaar explodeerde werden de controles wel drastisch opgevoerd. Ik heb daar toen een artikel over gelezen, vrijwel elke dag werden er bestuurders betrapt.
Comment
-
Hier staat de douane regelmatig controle te doen.1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI
Comment
-
Zo ervaar ik het ook, ik krijg 2 à 3 jaar per jaar te maken met controle, enkel en alleen al in de provincie Antwerpen. Meestal blijft die controle beperkt tot een visuele controle (peertje in de tank, opzuigen, en kleur bekijken). Bij twijfel gaat er een staaltje naar het labo, en krijg je alsnog je boete later thuisgestuurd. Voor de eerste keer is dat idd 500 euro. (+ verschil in accijnzen op de brandstofhoeveelheid in je tank). Bij een 2°de betrapping is niet enkel de douane betrokken partij, maar wordt de fiscus ook ingelicht, en dan loopt het al direct in de papieren. Tot voor een paar jaar controleerden douane-agenten ter plaatse op furferol, maar ze mogen die chemische brol waar ze mee testen niet meer gebruiken in the field, enkel in labo-omgeving, omwille van gezondheidsredenen. En zoals hier al zo dikwijls gezegd, eender welke dieselaar draait zowel op rode als op witte een vlekkeloos parcours. De kwaliteit van diesel wordt bepaald in de raffinaderij, en pas daarna gaat de kleurstof erbij.
Comment
-
Dieselprijs is al kunstmatig laag hier in België en dan gaan de cheapo's nog eens beginnen foefelen
Daar krijg ik het dus van he
Wat mij betreft kunnen de controles hierop niet streng genoeg en de boetes niet hoog genoeg zijn.
Als je je diesel niet kan/wil betalen, ga dan op lpg rijden of verplaats u met het openbaar vervoer (of beter nog de fiets)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
Top van 70 km/h, waarom nog met een truck rijden idd (dit model wordt op de Agritechnica voorgesteld). Dacht zelfs dat de eerste generatie Fastrac's konden geleverd worden met een 80 km/h bak.
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Konrad1 Bekijk BerichtenDieselprijs is al kunstmatig laag hier in België en dan gaan de cheapo's nog eens beginnen foefelen
Daar krijg ik het dus van he
Wat mij betreft kunnen de controles hierop niet streng genoeg en de boetes niet hoog genoeg zijn.
Als je je diesel niet kan/wil betalen, ga dan op lpg rijden of verplaats u met het openbaar vervoer (of beter nog de fiets)
Maar met lpg heb je die turbodieseltouch niet uiteraard (pedaalke los en vanzelf bollen, beetje duwen en trekken maar ...), tenzij je niets vervoert behalve je eigen pluimlichaam... dan is een 1.2 lpg voldoende uiteraard...
Comment
Comment