Oorspronkelijk geplaatst door elio
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Post hier uw foto's van de meest waanzinnige gecrashte wagens!
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten's middags nieuwe Golf afhalen, 's avonds uzelf en 3 (mogelijk 4) vrienden de dood in sleuren. Gordels waren niet nodig.
http://www.bild.de/BILD/news/2009/09...kilometer.html
Comment
-
-
Een muis in het stuurhuis
- zaterdag 19 september 2009
- Auteur:
Meestal is het zelfs de schuld van de fabrikant. Het internet gonst van de geruchten over de slechte bouwkwaliteit van sportwagens, meestal de wereld in gestuurd door eigenaars van een perte totale.
De hardnekkigste is een anonieme Duitser die op zijn blog strijd voert tegen Lamborghini.
In 2004 ging hij met 250 per uur door de vangrail van een Duitse Autobahn, en hield daar een schedelbreuk aan over. De man beweert dat zijn tweedehandse Murcièlago om onverklaarbare redenen naar rechts uitweek: ‘Een constructiefout in het stuurhuis.' Z
ijn zoektocht naar bewijsmateriaal duurt nu al vijf jaar en heeft tot dusver heel wat getuigenissen over andere ongelukken opgeleverd (de voorraad Lamborghini's om in de prak te rijden blijkt haast onuitputtelijk), en een spoor naar een terugroepactie (betreffende het stuurhuis!) waar de garage van de eerste eigenaar nooit gevolg aan zou hebben gegeven.
Lamborghini weigert te reageren op zijn aantijgingen.
Ferrari-liefhebber Danny Deraymaeker wil wel reageren. ‘Los van de ware toedracht in dit verhaal, doe je er beter aan zo'n tweedehands wagen niet van een particulier te kopen, maar bij een erkende dealer, omdat je dan de fabrieksgarantie hebt en zeker bent dat de wagen goed is onderhouden.
Een onderhoud van zo'n supersportwagen kost duizenden euro's, het hoeft dus niet te verwonderen dat sommige eigenaars er al eens eentje overslaan.'
www.lambounfall.de
bron :
Mensen die een supercar in de vernieling rijden, zijn doorgaans slechte verliezers: het is nooit hun schuld. ‘Ik probeerde een kat te ontwijken', zei Tom Boonen toen hij bleekjes uit het wrak van zijn Lambo kroop. Meestal is het zelfs de schuld van de fabrikant. Het internet gonst van de geruchten over de slechte bouwkwaliteit van sportwagens, meestal de wereld in gestuurd door eigenaars van een perte totale.
Comment
-
‘Als je snel kunt, dan ga je snel'- zaterdag 19 september 2009
- Auteur: Tom Heremans
- Gecrasht: de Lamborghini van Joris Eeckhout. rr
De crash der titanen: van 300 naar 0 in 0,2 seconde —
Waar je gaat langs Vlaamse wegen, kom je de laatste tijd het wrak van een supersportwagen tegen. Met de gecrashte Ferrari's en Lamborghini's valt onderhand een autokerkhof te vullen. Hoe veiliger en efficiënter die peperdure auto's worden, hoe makkelijker ze door de vangrails lijken te gaan.
Of kunnen de nieuwe rijken niet meer met de auto rijden?
Het valt niet te beschrijven hoe het rauwe geronk van een Ferrari-motor achter je rug je hart sneller doet kloppen en een overdosis adrenaline door je bloed jaagt.
Acht dikke cilinders en twee gulle uitlaatpijpen schreeuwen om aandacht en brullen voortdurend ‘sneller!' in je oren. Je zit zo laag bij de grond dat je het asfalt tegen je broek voelt schuren.
En als het gaspedaal tegen de vloer gaat, dan word je diep in de kuipstoel gezogen en slaat je hoofd achterover tegen de hoofdsteun, terwijl het gebrom overgaat in een hoog, snerpend gekrijs. Als het tijd is om te remmen, gaat dat zo hard dat het aanvoelt alsof je hersenen door je voorhoofd naar buiten willen.
En dan reden we nog maar vijftig kilometer per uur in de bebouwde kom. De knalgele F355 Berlinetta waar we in zitten, haalt desgevraagd bijna driehonderd per uur en gaat in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Als dat u niets zegt, neem het dan van ons aan: dat is belachelijk snel. Zo'n Ferrari 355, een model uit de jaren negentig, is dan nog een suf kachelkarretje in vergelijking met de supersportwagens van vandaag. Een Lamborghini Gallardo, om maar iets te noemen, gaat vlot boven de 320 kilometer per uur en duikt onder de vier seconden in de spurt naar honderd. Om nog te zwijgen over de Bugatti Veyron, die met de vingers in de neus vierhonderd kilometer per uur haalt.
Niet dat je het potentieel van dit soort wagens op de openbare weg ooit helemaal kunt te benutten, maar de aanvechting om dat toch te proberen is groot, ook in onze 355 Berlinetta.
Gelukkig zit Danny Deraymaeker achter het stuur, een bedaarde zestiger en de eigenaar van deze bolide. Want het gevoel van kracht, het bedwelmende motorgeluid, de knallende uitlaten, het werkt allemaal zo verslavend dat zelfs een bedaarde veertiger er zijn verstand bij zou verliezen.
Dat is ook de reden waarom we dit ritje even wilden maken. Want wat is dat toch met al die supersportwagens die tegenwoordig in de prak worden gereden? Vorige zondag nog ging een Lamborghini Murcièlago over de kop op de Noorderlaan in Antwerpen. Hij was eerst tegen een andere auto gereden en dan tegen de betonnen stootrand geknald. Ongetwijfeld een spectaculair ongeluk, maar Joris Eeckhout, een levensgenieter van 36, kan het niet meer navertellen. Hij reed zo snel dat van zijn auto alleen wat schroot overbleef.
Een tragisch ongeluk, al heeft niet iedereen evenveel medelijden met Joris. Op Youtube hebben zijn vrienden een herdenkingsfilmpje gepost, en sommige commentaren daaronder zijn niet min. We pikken er nog de vriendelijkste uit: ‘Dat de man het niet overleefd heeft is spijtig, maar hij heeft het enkel aan zichzelf te danken. Wat zou je ervan vinden mocht zo iemand je kind omverrijden?' Die harde toon heeft misschien te maken met een ander filmpje op Youtube, waarop te zien is hoe Joris en een kompaan in een gele Lamborghini en een rode Ferrari wegstuiven van champagnebar Mirador in Antwerpen. Om te beginnen aan een straatrace? We kunnen het Joris niet meer vragen. Het woord straatrace viel overigens ook in verband met zijn fatale ongeluk, maar zekerheid bestaat daarover niet.
Bloedende lip
Joris Eeckhout is niet de eerste die een sportwagen van meer dan 200.000 euro finaal in de prak rijdt, en hij zal ook de laatste niet zijn. Wat al deze helden bindt, is dat ze, nogal wiedes, rijk zijn. Eeckhout maakte fortuin in de ‘rusthuizenbranche' (hoe je daar zo rijk van kunt worden, is een ander verhaal), sommige van zijn lotgenoten hielden er meer tot de verbeelding sprekende professionele activiteiten op na.
Stefan Eriksson, bijvoorbeeld, een notoir crimineel uit Zweden. In februari 2006 reed hij in zijn rode Ferrari Enzo (waarde: 1 miljoen euro) over de Pacific Coast Highway in Californië, ter hoogte van Malibu. Hij moest dringend ergens zijn, reden waarom hij 320 kilometer per uur reed toen hij door de vangrails ging. De Enzo brak doormidden, maar Eriksson stapte er zonder een schrammetje uit. Of toch niet: zijn lip bloedde een beetje.
Suleiman Kerimov – nog zo'n onfris sujet, maar dan van Russische makelij – overkwam enkele maanden later iets soortgelijks. Hij knalde met zijn zwarte Ferrari Enzo tegen een palmboom langs de kustweg in Nice.
Zijn Enzo brak niet alleen doormidden, maar hij vatte ook vuur. Kerimov liep zware brandwonden op. Zijn medepassagier (een jonge Russische tv-vedette) kwam ongedeerd uit het wrak.
Auto's van een miljoen euro die bij een ongeluk gewoon doormidden breken, daar zou Test Aankoop geen sticker ‘beste koop' op kleven, lijkt ons.
‘Net wel', zegt Danny Deraymaeker, de bedaarde zestiger van daarnet. Deraymaeker is de voorzitter van de Ferrari Owners Club Belgium, en een ingenieur die alles weet over auto-onderstellen.
‘Die auto's zijn gemaakt om te breken bij zo'n impact. Het is net als bij F1-wagens: ze bestaan uit een bijzonder sterke monocoque in carbon, waarop de kevlar ophanging en de motor geschroefd zitten.
Bij een zwaar ongeluk breekt dat er allemaal af, maar de inzittenden zitten beschermd in de cockpit. Je zult op foto's van crashes zien dat die cockpit bijna altijd intact is.' Joris Eeckhout heeft van die bescherming niet kunnen genieten: hij werd door de klap uit zijn wagen geslingerd.
Saaie Ferrari
Van supersportwagens bestaan geen crashtestresultaten (ze zijn te duur om enkele exemplaren aan die proeven op te offeren), maar mensen die er iets van kennen beweren dat dit type wagen de inzittenden nog beter beschermt dan de gemiddelde luxewagen. Heeft het risico dan met een precaire wegligging te maken?
‘Vroeger vast wel', zegt Tony Verhelle, de hoofdredacteur van het gespecialiseerde blad De Autogids. ‘Maar bij nieuwe modellen speelt de elektronica zo'n grote rol dat je al heel ver moet gaan om in de problemen te komen met zo'n wagen. Maar er zijn natuurlijk altijd grenzen. En hoe verder die liggen, des te zwaarder de gevolgen als je erover gaat.'
Dat is ook de mening van Richard Hammond, de co-presentator van Top Gear (de kleine met het piekhaar), alleen formuleert hij het graag wat scherper.
Toen voetballer Cristiano Ronaldo in januari zijn Ferrari 599 nogal hardhandig tegen de wand van een tunnel in Manchester parkeerde, schreef hij dit in de Daily Mirror: ‘Hoe slaag je er in godsnaam in om met zo'n auto te crashen? Die Ferrari 599 zit tjokvol elektronica om hem veilig op de weg te houden.
Sommige mensen vinden dat hij daardoor zelfs wat saai wordt: het gevaarlijke kantje is eraf. Maar Ronaldo heeft bewezen dat er altijd iemand dom genoeg is om het toch nog fout te laten lopen. Als je niet weet waarmee je bezig bent, koop dan iets eenvoudigers om het te leren.'
Voetballers, en bij uitbreiding alle sportfiguren, blijken al even vatbaar voor dit soort malheuren als gangsters.
Denk aan Francois Sterchelé zaliger in zijn Porsche Cayman, denk aan Tom Boonen in zijn Lamborghini zaliger, denk aan Frank Vandenbroucke (de wielrenner met de carrière zaliger) in zijn Mercedes.
‘Dat is typerend', zegt Danny Deraymaeker. ‘Kerels die te jong te veel geld hebben en met hun energie geen blijf weten. Die hebben totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel en zien er geen graten in tegen 250 per uur over de snelweg te razen.'
De vraag is of het wel doenbaar is om je aan de snelheidsbeperkingen te houden in zo'n bolide.
‘Natuurlijk kan dat', zegt Tony Verhelle. ‘Ik heb het al zo vaak gedaan. maar het klopt natuurlijk dat de gelegenheid de dief maakt: als je snel kunt, dat ga je snel. Bovendien zijn die wagens tegenwoordig zo goed gemaakt dat je niet merkt hoe snel je gaat. Het subjectieve veiligheidsgevoel is enorm. Tot het misgaat. Dan breng je niet alleen jezelf, maar alle andere weggebruikers in gevaar. Als je je wilt uitleven met zo'n wagen, trek dan naar een circuit.'
Leren kijken
Ook op het circuit kan het fout lopen, zo is begin deze week gebleken op Francorchamps, waar de Ferrari Owner Days plaatsvonden. ‘De organisatie is in handen van Ferrari West Europe, dat er alles aan doet om de veiligheid te waarborgen', zegt Danny Deraymaeker.
‘Toch is er een oud model Ferrari, een cabriolet, uit de bocht gegaan. De bestuurder bleef ongedeerd, maar zijn vader, die naast hem zat, is zwaargewond afgevoerd.'
Zo'n drama op dit soort evenementen is volgens Deraymaeker uitzonderlijk, omdat de rijders ofwel erg ervaren zijn, ofwel ter plekke een opleiding krijgen en dan in groep rijden. Misschien een idee voor de constructeurs of de invoerders: iedereen een cursus wagenbeheersing laten volgen?
‘Dat gebeurt nu al', zegt Bernard Van Bellingen, de woordvoerder van Porsche. ‘Wie een Porsche koopt, wordt de mogelijkheid geboden een opleiding te volgen in de Porsche Driving School.
Leren een slip te beheersen, een obstakel ontwijken, leren remmen, tegensturen, het zit er allemaal in. Het eerste wat we onervaren rijders bijbrengen is hoe ze moeten kijken. Als je een obstakel moet vermijden, moet je kijken naar het gat waar je door moet, niet naar het obstakel zelf, anders knal je er gegarandeerd tegenaan.'
Ook Lamborghini en Ferrari bieden zulke rijcursussen aan. ‘Als je een Ferrari bestelt, moet je er gemiddeld een jaar op wachten', zegt Deraymaeker. ‘Tijd genoeg om die opleiding te volgen. Ferrari stelt daarvoor immers wagens ter beschikking. Goedkoop is zo'n cursus niet, dat kost algauw enkele duizenden euro, maar het loont de moeite.'
‘Het loont zeker de moeite', zegt Tony Verhelle. ‘Alleen is het jammer dat die cursussen optioneel zijn. Voor de constructeurs geldt in de eerste plaats: verkopen. Als een klant die cursus overbodig vindt, dan is dat maar zo.'
Bugatti schijnt in dat opzicht de uitzondering te zijn die de regel bevestigt. ‘Wie in Molzheim, in de Elzas, zijn nieuwe Bugatti Veyron gaat ophalen, wordt eerst de weg opgestuurd in het gezelschap van een voormalige F1-piloot, die de klant leert hoe hij de wagen in de hand moet houden. Wie daar geen zin in heeft, krijgt zijn wagen gewoon niet mee.'
En dan loopt het soms nóg mis. Twee jaar geleden knalde de Britse zakenman Kumar Soni met zijn Veyron (1,3 miljoen euro) frontaal op een tegenligger (een hoogzwangere vrouw) nadat hij aan het slippen was gegaan op een nat wegdek.
‘De Veyron is een heel veilige wagen, maar de banden zijn zo breed dat het in de regen altijd uitkijken is', klinkt het bij Bugatti. Tja.
‘Je kunt van de autofabrikanten toch moeilijk verwachten dat ze hun klanten verplichten een slipcursus te volgen', zegt Danny Deraymaeker.
‘Het lijkt me logischer dat de overheid meer aandacht besteedt aan wagenbeheersing in de rijopleiding. Nu volstaat het dat je achterwaarts kunt parkeren om een rijbewijs te krijgen. Maar hoe je moet remmen in een noodsituatie, dat vindt blijkbaar niemand belangrijk.'
www.wreckedexotics.com
Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=H12FCUL6
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk BerichtenHet valt niet te beschrijven hoe het rauwe geronk van een Ferrari-motor achter je rug je hart sneller doet kloppen en een overdosis adrenaline door je bloed jaagt.
Acht dikke cilinders en twee gulle uitlaatpijpen schreeuwen om aandacht en brullen voortdurend ‘sneller!' in je oren. Je zit zo laag bij de grond dat je het asfalt tegen je broek voelt schuren.
En als het gaspedaal tegen de vloer gaat, dan word je diep in de kuipstoel gezogen en slaat je hoofd achterover tegen de hoofdsteun, terwijl het gebrom overgaat in een hoog, snerpend gekrijs. Als het tijd is om te remmen, gaat dat zo hard dat het aanvoelt alsof je hersenen door je voorhoofd naar buiten willen.
Comment
-
Comment
-
Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Nou niet super spectaculair maarja...
Vrijdagnacht mijn broer uit de kant kunnen gaan halen... in slaap gevallen achter het stuur en een verlichtingspaal, buskotpaaltje en bord bebouwde kom meegepakt en dan de boskes in gevlogen
Al bij al heeeeeeeeeeel veel geluk gehad dat hij niks had... de auto is jammer genoeg wel pertotal... nog 100€ voor gekregen
13 jaar in het gezin. Zowel ik als mijn broer hebben er mee leren autorijden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6 Bekijk BerichtenWTF die Golf
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenouch !
er staat een kanppe vervanger achter de golf
Probleem is dat hij zich geen nieuwe wagen kan veroorloven... pas nog een zeer grote factuur aangehad van kosten van 2 maanden geleden aan die golf... best kut als je dan weet dat het voor niets is geweest
+ de takelkosten.
Nooit geweten dat takelen zo duur is, echt niet normaal... Ok het was half 4 's nachts maar dan nog
En gelukkig zijn de beschadigen van de palen enzo voor de verzekering... want zoals Ken zei, dat is zoiezo een zeer dure grap...
Maarja, we zien wel weer wat het wordt...
Comment
Comment