Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Iemand een idee over electrische fietsen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Iemand een idee over electrische fietsen?

Hi,

Heb hierover een searchke gedaan maar niks gevonden. Heeft er hier iemand weet over electrische fietsen zoals wat de beste zouden moeten zijn en ook de interessantste prijs/kwaliteit verhouding. Heb zo'n beetje gezocht en er enkele gevonden zoals Flyer, Sparta, Gazelle. Heeft er soms iemand weet waar men eventueel een bestaande fiets (Kettler) kan laten omvormen tot electrische fiets? Ik weet dat het bestaat omdat een kennis, die ondertussen spijtig genoeg overleden is, het heeft laten doen vroeger. Het moet geen superdeluxe machien zijn eh, het zou enkel dienen om eenmaal, of, als het weer het toelaat, een paar keer per week een toerke te doen van zo'n 20 à 25 km maximum. Het zou voor mijn vrouw zijn die een beetje last begint te krijgen (vooral na haar operatie) om gewoon die afstand af te leggen. Met zo'n trapondersteunende uitvoering zouden we dan terug wat grotere toer kunnen doen.

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
    Hi,

Heb hierover een searchke gedaan maar niks gevonden. Heeft er hier iemand weet over electrische fietsen zoals wat de beste zouden moeten zijn en ook de interessantste prijs/kwaliteit verhouding. Heb zo'n beetje gezocht en er enkele gevonden zoals Flyer, Sparta, Gazelle. Heeft er soms iemand weet waar men eventueel een bestaande fiets (Kettler) kan laten omvormen tot electrische fiets? Ik weet dat het bestaat omdat een kennis, die ondertussen spijtig genoeg overleden is, het heeft laten doen vroeger. Het moet geen superdeluxe machien zijn eh, het zou enkel dienen om eenmaal, of, als het weer het toelaat, een paar keer per week een toerke te doen van zo'n 20 à 25 km maximum. Het zou voor mijn vrouw zijn die een beetje last begint te krijgen (vooral na haar operatie) om gewoon die afstand af te leggen. Met zo'n trapondersteunende uitvoering zouden we dan terug wat grotere toer kunnen doen.
    Om het later te laten monteren, type solex, dan ga je een hoop geld betalen voor een minder goed systeem.
    Voor elektrische fietsen, ga je best een volledig ge-integreerde versie aanschaffen bij een fietsenmaker die er al wat ervaring mee heeft.
    Van welke regio ben je ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      Om het later te laten monteren, type solex, dan ga je een hoop geld betalen voor een minder goed systeem.
      Voor elektrische fietsen, ga je best een volledig ge-integreerde versie aanschaffen bij een fietsenmaker die er al wat ervaring mee heeft.
      Van welke regio ben je ?
      De kanten van Wolvertem. Ik heb vandaag nog een antwoord gekregen op een mail die ik gestuurd had, die persoon zei me van BionX (met motor geïntegreerd in de achternaaf enz..) te laten monteren op haar huidige fiets, zou 1.200 Euro kosten (montage inbegrepen). Naar het schijnt zou dat goede kwaliteit zijn ? (Maar dat batterijpack op de bagagedrager is niet zo'n mooi zicht).

Comment

Tja, een volledig ge-integreerde gaat normaal mooier en effectiever zijn..
        Maar die Bionx is wel een goeie manier om het eens te proberen. Anderzijds, 1200 euro om eens te proberen...beetje veel he..
        Wolvertem..
        Zit den Emrin daar ni in de buurt ? Check daar eens, schijnt een goeie fietsenmaker te zijn. Allicht kan die ook zoiets te pakken krijgen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          Hi,

Ik ken er niet veel van, maar heb voor een projectje op school eens elektromotoren moeten behandelen, waaronder elektrische fietsen.

Misschien weet je dat al, maar er bestaan zeker 2 types. Het ene type heeft een motortje waarbij je helemaal niet meer moet trappen.
          Het andere type geeft een soort van trapbekrachtiging. Je moet zelf nog trappen, maar het motortje verdubbelt de kracht die je zelf geeft.
          Deze laatste lijkt mij de fijnste om te rijden maar is wel prijzig (dacht 1500-2000 euro?) en heeft wel meer moeite bergop dacht ik.

Ik denk dat je het meeste hebt aan een fiets met elektromotor die je zo koopt, dan het er achteraf te laten opzetten. Maar zoals je zegt, het zou niet al te dikwijls gebruikt worden, dus zou ik als ik jou was eens een goeie fietsenwinkel opzoeken en informeren.

Comment

Hi kamikaze en mini,

Bedankt voor de reacties maar we zijn ondertussen al een beetje verder, vandaag hebben we een testje gedaan (de ganse namiddag en morgen ook nog tot 's avonds) met een Giant Twist 2.0 die zéér goed meegevallen is en morgenavond gaat de fietshandelaar, als hij de Giant komt terughalen, ons meer weten te zeggen over de verschillende Sparta ION modellen. Hij is nl. vandaag naar de fabriek gereden waar het open-deur-dag was voor de beroepsmensen, hij zei reeds dat hij voor 99% zeker is dat hij ook Sparta zou gaan verdelen, dus nu nog even wachten en zien wat het geeft. (De Giant staat normaal 1649€ geprijsd maar vermits het om eindereeks fietsen gaat zou hij ze voor 1480€ wegdoen, het zijn evenwel Nikkel batterijen, de nieuwe Giant komt binnen eind november met Lithium batterij en de buis onder het balhoofd zo'n 6 cm lager wat interessanter is want mijn vrouw is niet van de grootste, dat nieuw model zou dan wel aan de originele prijs van 1649€ verkocht worden, de Sparta's gaan van zo'n 1699€ tot rond de 2.099€). Qua rendement voldeed de Giant zéér goed (is niet moeilijk, het is de eerste en enige keer dat we met zo'n fiets reden) maar qua concept heb ik toch een voorkeur voor Sparta. Anyway, morgen zullen we zien zei de blinde tegen de dove en hij liep tegen een paal en zag sterrekes.

Comment

De kogel is door de kerk, we hebben beslist en vandaag gekocht en juist geleverd gekregen, het is een E-Move Economy met Li-Ion batterij van 10 amp. geworden. De fiets bolt veel homogener dan de Giant Twist 2.0 waar we verleden week-end mee gereden hebben, die werkte min of meer met lichte schokjes naargelang de ondersteuning varieerde, deze fiets heeft een erg lineaire bekrachtiging, zonder een schokje of wat dan ook vertrekken en rijden, ook met de bekrachtiging uitgeschakeld bolt hij super, er is een uniek freewheel systeem op zodat er niks weerstand opgewekt word bij het gewonen fietsen waar de Giant (en de andere) wel weerstand hebben daar bij het afremmen en zo de motor dienst doet als dynamo om de batterij bij te laden (wat sowieso miniem is gezien er hier geen Alpencols naar beneden gereden kunnen worden waar het systeem wel iet of wat nut kan hebben volgens mij), dus voor ons is het ideaal, bij vrijloop niks weerstand, bolt dan zoals een gewone fiets. Verder is hij ook zo'n kilo of 6 lichter dan de Giant wat dus veel is bij het op de pikkel trekken enz. ook de wielen zijn 26" wat de fiets dus op de wielen alleen al 5 cm lager maakt wat ideaal is voor mijn vrouw, dus hoop ik dat we al bij al een goeie koop gedaan hebben. Interessant detail, twee jaar totale waarborg op alles, inclusief het batterypack, waar Giant 2 jaar op de fiets geeft en 6 maand op de batterijen. Re de Sparta, we zijn die ook eens gaan bezien en waar hij in de catalogus erg goed oogde was hij in het echt redelijk tot veel te lomp. Deze E-Move is veel fijner/homogener in het echt dan dat hij op de foto mag lijken plus dat het een geborstelde en geverniste aluminium kader is, juist wat mijn vrouw zocht.
              Bijgevoegde Bestanden

Comment

Proficiat met de koop, veel plezier gewenst.
                Er staan 2 sparta ions in mijn garage, we gebruiken die dagelijks en we zijn er tevreden over, inderdaad wel wat aan de zware kant...
                i 1 2 1/2 6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door manneke Bekijk Berichten
                  Proficiat met de koop, veel plezier gewenst.
                  Er staan 2 sparta ions in mijn garage, we gebruiken die dagelijks en we zijn er tevreden over, inderdaad wel wat aan de zware kant...
                  Bedankt voor de goeie wensen en we hopen natuurlijk ook dat we er veel plezier en zorgeloze jaren kunnen mee doorbrengen, re de zware kant,
                  dat was precies de reden waarom we blijven zoeken zijn naar iets lichter. Mijn vrouw niet van de grootste zijnde is ook geen zwaargewicht en die Giant op z'n pikkel trekken was voor haar een gans piket. ('t Is simpel, de dag dat we hem testgereden hebben was het aan mij om hem op pikkel te trekken iedere keer we stopten om een tas koffie te drinken). Moest het aan mij gelegen hebben zou ik voor Sparta gegaan zijn want gewicht speelt voor mij geen rol, ik was er voorstander van omdat het concept me erg aantrok. Re de E-Move, heb er vandaag wat boodschappen enz. mee gedaan en dat valt erg goed mee. Mijn vrouw zegt al van m'n koersfiets en m'n Kettler Windsor ook te verkopen en zo'n elektrische te kopen. We zullen wel zien binnen een poosje (hopelijk duurt dat poosje nog een paar jaartjes...). Voor u beiden ook veel plezier met uw Sparta's.

Comment

Om de conversie te maken naar een electrische fiets, kan je op www.batteryspace.com ook conversiewielen kopen, voorwielen wel te verstaan.
                    Afhankelijk van de batterij kan je daar tot 20 km mee rijden. Duidelijk dus dat een volledig ge-integreerd systeem stukken beter is ...

Comment

Om de conversie te maken naar een electrische fiets, kan je op www.batteryspace.com ook conversiewielen kopen, voorwielen wel te verstaan.
                      Afhankelijk van de batterij kan je daar tot 20 km mee rijden. Duidelijk dus dat een volledig ge-integreerd systeem stukken beter is ...
                      Als je een min of meer sportieve fiets hebt en je wil toch ondersteuning hebben is er ook het systeem BionX wat zeer goed schijnt te zijn (niet goedkoop evenwel), dat is een kit met een 28" achterwiel met ingebouwde motor plus een bestuurdersconsole en een batterypack. Dit heeft als voordeel dat je je originele fiets kan behouden en indien gebezigd voor dagelijks naar het werk of zo te rijden toch nog kan ondersteund worden.

Comment

Vandaag beslist (en besteld) voor mij, heb ook een fiets met elektrische ondersteuning gekocht, een E-move Evolution, wordt volgende week dinsdag geleverd. 'k Had een paar keer met mijn vrouw haar E-move Economy gereden en dat is zo plezant dat ik mijn Kettler Windsor met plezier wegdoe. Het zal wel een geborstelde aluminium zijn, geen blauwe zoals op de foto dus. (Naar het schijnt is dat nieuw, voorzien voor model van volgend jaar maar nu reeds leverbaar, origineel bestond dit model alleen in het blauw of het groen).
                        Bijgevoegde Bestanden

Comment

Proficiat met de aankoop!
                          Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik weet wel hoe het werkt. Handig als je het rustig aan wilt doen op de fiets.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Dank u. In tegenstelling tot andere merken (Sparta, Giant etc..) wordt bij de E-move de motor geen dynamo bij het stoppen van trappen of het afremmen. Hier wordt de motor gewoon freewheel, zelfs met de ondersteuning af bolt hij nog relatief licht. Het principe van dynamo te worden is goed als men de Mont Ventoux of l'Alpe d'Huez kan afrijden maar als men hier eens de benen wil stilhouden, bij wind in de rug of 'n beetje bergaf dan moet men direct terug meetrappen of men riskeert van stil te vallen. Niet dus met deze EBD fietsen, in zulke gevallen freewheelen ze dus zoals gezegd en vermits de actieradius bij mijn vrouw zo'n 50 km is en bij mij van 70 tot 100 km hebben we geen dynamo nodig want het is toch maar zo'n 40 km dat we samen rijden of 50 à 60 als ik eens alleen bol. De koersfiets zal, denk ik, nu redelijk veel op stal staan. Alleen als we naar zee eens gaan doe ik hem mee, heb mijn fietsdrager Twinny load met trapas bevestiging aangepast aan de andere maten van mijn vrouw haar fiets zodat ik hem op de buitenste positie kan zetten waardoor ik het reservewiel kan laten hangen op de achterklep, de koersfiets steek ik dan met de wielen eruit ofwel in de koffer of anders op de grond voor de achterzetels, voor die 2-3 keer per jaar dat we naar zee gaan zal dat prima volstaan. (Had bij Quickly de prijs gevraagd van nen nieuwe fietsendrager met bevestiging aan de kader en die gast gaf me ne prijs van 475 Euro, heb dan in den Hubo een paar stevige ijzers, van die brede bevestigingen om een poort aan te hangen, wat vijzen en een buis isolatieschuim gekocht voor een paar Euro, heb wat gezaagd, geplooid, geboord en gevezen en nu is hij voor nog geen 1/10e van de prijs van zo'n Thule een prima drager voor een fiets waarbij ik zelfs het reservewiel niet meer moet demonteren, de isolatieschuimbuis heb ik over die ijzeren latten geschoven als bescherming).
                            Last edited by ; 02/11/2007, 21:12.

Comment

Hier vind je een site met een overzicht van alle electrische fietsen.

Het toeval wil dat ik een paar weken geleden een kennis die fietsenhandelaar is hier in de buurt heb moeten helpen om de software en de hardware te installeren.

Vrij imposantie fietsen, dat wel. En er wordt behoorlijk wat informatie opgeslagen in die computer van de fiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                                Hier vind je een site met een overzicht van alle electrische fietsen.

Het toeval wil dat ik een paar weken geleden een kennis die fietsenhandelaar is hier in de buurt heb moeten helpen om de software en de hardware te installeren.

Vrij imposantie fietsen, dat wel. En er wordt behoorlijk wat informatie opgeslagen in die computer van de fiets.
                                Ja, had die site reeds bezocht, het lezen van deze en andere info. hebben ons uiteindelijk doen besluiten bij EBD te shoppen met de E-move Economy voor mijn vrouw en de Evolution voor mij. (En gelukkiglijk, (maar dat heb ik pas achteraf vernomen) hadden we een verdeler omzeggens om de hoek.
                                Morgen is het de grote dag, de Evolution wordt geleverd. (En de trouwe Kettler Windsor wordt meegenomen.... snif snif snif)

Comment

Voila,
                                  Zo'n uurtje geleden is hij geleverd. Nu nog wat goed weer en we zijn terug op weg .....
                                  Bijgevoegde Bestanden

Comment

Sjiek, maar het weer he.
                                    Trouwens, is dat niet gevaarlijk, in de regen met een electrische fiets ?

Comment

wat is de 'actieradius' van zo'n batterij?

Comment

Sjiek, maar het weer he.
                                        Trouwens, is dat niet gevaarlijk, in de regen met een electrische fiets ?
                                        Ik heb ook een "katsjoe" onderbroek gekocht hoor.

Comment

Working...
                                        X